NuForce Reference 8 versterkers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Daar kan ik wel wat over zeggen: die klinkt zéér goed voor het geld (iets van 1000€). Je moet wel wat langer luisteren met de juiste (lees hoogstaande) set wil je de potentie van dat apparaat ten volle benutten. Klonk destijds beter dan mijn zelfbouw UcD-versterker :oops: . (Hier is veel aan veranderd, dus die vergelijking gaat niet meer op)

Ik denk dat een zelfbouw UcD400AD met HG-voeding beter klinkt, maar deze is wel geheel klaar, afgewerkt, AB, ingangskeuze's en je kunt hem ook nog naar een 5 kanaals eindversterking upgraden geloof ik.

Zeer mooi apparaat! (mijn zwager heeft hem permanent thuis staan :D )

Wowly
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Hi Peter,

Nee, dat lijkt me ook niet, klik maar eens op onderstaande link voor een aantal metingen, da's gesneden koek voor jouw als ik 't goed heb.

NuForce Reference 8 en UcD400 EMC meting
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11808.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hi Sander,

Ik heb een vraagje. In het eerste plaatje laat je een meting aan een netkabel zien. Hoe heb je die meting uitgevoerd? Ik zie namelijk een eenheid van dBm en ik neem aan dat je meetimpedantie 50 Ohm is. Bij die luidsprekerkabel geloof ik dat wel, maar direct op de netkabel?

Ook gefilosofeerd over de storing zelf? De eerste interferentie zie ik rond 62 MHz. Harmonische op pakweg 125 MHz. Dit zou nog wel eens de antennewerking van het netsnoer kunnen zijn als ie rond de 2,5 meter is. Als de stekker een netfilter ingaat natuurlijk.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jacco,

Deze EMC meting is niet door mijzelf uitgevoerd, dus ik weet niet wat de condities exact waren, wat ik wel weet is dat deze gelijk waren voor zowel de NuForce als de UcD.

Overigens zou ik vandaag of aanstaande maandag twee stuks Reference 9 binnen moeten krijgen, vers van de importeur en ge-update naar de allerlaatste versie, ik ben benieuwd hoe deze presteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Hi Jacco,

Deze EMC meting is niet door mijzelf uitgevoerd, dus ik weet niet wat de condities exact waren, wat ik wel weet is dat deze gelijk waren voor zowel de NuForce als de UcD.

Overigens zou ik vandaag of aanstaande maandag twee stuks Reference 9 binnen moeten krijgen, vers van de importeur en ge-update naar de allerlaatste versie, ik ben benieuwd hoe deze presteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hi Sander,

Ja, nou ja. Als ze de voedingsmodule niet verandert hebben, zal er nog steeds veel troep op die RF frtequenties zitten. Ik weet van de DVD963SA dat ze daar ook veel problemen mee hebben. Schakelende voeding bijna direct op het net!

Succes met je metingen.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels is de evaluatie van de allernieuwste NuForce Reference 9.02 afgerond en heb ik mijn bevindingen, inclusief een direct vergelijk met de Reference 8, geplaatst op m'n website. Voor geintresseerden volg de onderstaande link:

NuForce revisited, Reference 9.02, no small miracle?
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Sander

Een andere recensent heeft ook de nuforce 9 aan de tand kunnen voelen. http://www.crusade-audio.nl/pdf/erikref9test.pdf

Grote vriend Erik strikes back! Wat een toeval ](*,) :D

Groeten Roland
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Asjemenou! HET LAATSTE WOORD in audio!

Ik vraag me af welk mechanisme er nu precies verantwoordelijk is voor het "honderden uren inspelen", want iets electronisch kan het niet zijn.
Misschien moest Erik wel "inspelen"? Hoe lang gaat zo'n proces eigenlijk door?
Ben je in 2010 nog steeds bezig met "inspelen"?
Kan dat proces ook te ver doorgaan, waardoor de set ineens niet meer klinkt?
antwoord: jazeker, tegen die tijd moet je upgraden naar de Nuforce Reference 10.

Een versterker die absoluut niet vervormt, maar wel een warm buizenmidden geeft zonder deszelfden kleuring?
Basweergave op een nieuw niveau, of simpelweg een tekortkomende dempingsfactor, of wellicht harmonischen?
Ik bedoel, vergelijk het objectieve, technisch hecht gefundeerde oordeel van Sander Sassen nu eens met de semi-intellectuele "geloof-mij-nu-maar" benadering van Erik Vermeulen, en trek zelf je conclusie maar.

Het is dit soort high end geleuter dat mij noopte om uit dat wereldje te stappen, en zo te zien is dat geen verkeerde beslissing geweest. Bah!

Sorry voor deze uitbarsting, maar van zoveel nonsens word ik helemaal emotionaal.
Laatst gewijzigd door KT88 op do 04 mei 2006, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En wie nu nog niet gelooft dat deze meneer expres onaangekondigd bij DDIY_2006 is langsgeweest, fotootjes heeft genomen en ongevraagd een negatief stukje over ons geschreven, alles zeer bewust zo opgezet vanuit hifi.nl, die is in mijn ogen onverbeterlijk naïef :wink: . Dit was puur om ons kritische zelfbouwers een koekje van eigen deeg te geven omdat wij doorgaans vrij negatief zijn over de commerciële audio beurzen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, ik ga natuurlijk geen veren in m'n eigen kont steken, maar als ik de twee artikelen naast elkaar leg en dan kijk naar de feitelijke inhoud dan is het verhaal van Erik heerlijk subjectief zonder enige onderbouwing en dat van mij gebaseerd op feiten en keiharde metingen en zo objectief mogelijke luistersessies waarbij ik niet alleen mij eigen oren te luister heb gelegd.

Niettemin stelt Erik gewoon onomwonden dat NuForce zichzelf wederom heeft overtroffen en dat 'Reference' hier heel letterlijk genomen moet worden. Zonder ook maar enige mate van terughoudendheid beschrijft hij hoe de nieuwe NuForce al het andere doet verbleken, dat vind ik toch echt ronduit je lezers misleiden. Ik vraag me dan ook eerlijk af wat Erik gebruikt als referentie, want als hij de NuForce al goed vindt wat moet hij dan wel niet vinden van netjes ontworpen en gebouwde versterkers? Ik ben bang dat de beste man dan gewoon geen superlatieven meer over heeft, hij strooit er immers zo kwistig mee, het is haast misdadig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi verslag Sander, chapeau ;)

De voeding die er nu in zit is een 200W Skynet SMPSU met PFC. Daar kan het niet aan liggen want dat is op dat gebied erg goed spul. Ik gebruik precies dezelfde voor industrieele toepassingen (in 24V versie) en het is 1 van de van de weinige die in die omgeving niet stuk gaan. Het is ook 1 van de weinige met dat vermogen met convectiekoeling.

Tja wat is reference? Voor die Erik zal dat wel niet zoveel soeps geweest zijn ben ik bang. Het plaatst ook zijn kritiek op de DDIY dag ook wel in een nog donkerder daglicht. 'Tis gewoon een broodschrijver ben ik bang die weinig van de wereld gezien (en gehoord) heeft. Wat een zwamneus zeg ...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Voeding is inderdaad netjes, hij rook alleen wat vreemd na de THD vs. power tests, je kon 'm ook duidelijk hoogfrequent horen zoemen toen het te leveren vermogen richting de 150W ging. Gelukkig zit er enige reserve in de voeding zoals te zien aan de curve, hier niet het simpelweg afschakelen van de voeding als de limiet is bereikt.

Waar ik met m'n verstand overigens niet bij kan is dat een bedrijf als NuForce niet volgende de regelen der kunst een nette print kan ontwerpen. Gewoon volgens de regelen der kunst met een aardvlak aan de bovenkant en de nodige aandacht voor onderdelen die veel HF staan uit te stralen. Daar komt bij dat ze, zoals genoemd in 't artikel, geheel voorbij gaan aan de werking van een common-mode spoel, sterker nog, de ringing op de draaggolf is d'r niks beter van geworden, terwijl er al jaar en dag in ieder SMPS handboek een oplossing wordt aangedragen, daarvoor. Eenvoudig het gebruik van snubbers, zo dicht mogelijk bij de MOSFET's.

Ook hebben ze net zo lang met de dead-time instelling lopen stoeien totdat de versterker iets beter presteerde. Soldeer je namelijk dezelfde waardes weerstanden voor de dead-time in de Reference 8 dan zie je ook duidelijk een reductie in THD. Gelukkig zijn ze wel slim genoeg geweest om het grootste struikelpunt van de Reference 8, de onderbemeten voeding, aan te pakken. Maar goed, ben benieuwd wat de Reference 10 brengt, hopelijk nu eens een grondige redesign van de versterker, op het DIYaudio forum en ook hier, zijn genoeg tips en schema's te vinden hoe 't wel moet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Die voeding kán continue 200W leveren (heb ik duurtesten mee gedaan) maar dan moet ie wel zijn warmte kwijt kunnen en dat kan alleen als ie goed op een voldoende koelende odergrond geschroeft zit en er voldoende convectie in de kast is. Lijkt mij bij de Nuforce 9 niet het geval. Er zit wel een thermisch beveiliging op en hij gaat in de beveiliging bij 110% overcurrent.

Maar goed dat is dus niet het probleem begrijp ik bij deze Nuforce 9 want hij is niet bedoeld om een continue vermogen af te geven.

Overigens komt die voeding niet door de EMC test voor geleide emissie heen zonder extra netfilter is ons gebleken.

Dat EMC gedoe is wel een beetje amateuristisch met die jongens, ben ik met je eens. Maar ach, ook industrieel wordt er heel wat afgeprutst ;)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Toch zit er een FCC/CE sticker op, alhoewel je die natuurlijk heel makkelijk zelf maakt met stickerfolie en een laserprinter, sterker nog, ik heb sterk die indruk, want zoals ik al aangeef is dit nog steeds een stoorzender en dat accepteert de FCC niet, en de CE keuring kom je er zeker niet mee door :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Peter,

Toch zit er een FCC/CE sticker op, alhoewel je die natuurlijk heel makkelijk zelf maakt met stickerfolie en een laserprinter, sterker nog, ik heb sterk die indruk, want zoals ik al aangeef is dit nog steeds een stoorzender en dat accepteert de FCC niet, en de CE keuring kom je er zeker niet mee door :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Wordt dat niet gecontroleerd door de diverse overheden?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, een fabrikant is zelf verantwoordelijk voor het laten doen van de keuring en mag z'n product zonder CE keuring niet verkopen in de EU. Veel fabrikanten nemen 't risico omdat de boete vaak lager is dan een volledige keuring die al snel enkele tienduizenden euro's kost. Maar 100% zeker weet ik 't ook niet, dit heb ik ook maar via via gehoord, maar 't klinkt heel aannemelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Sander,

Er is geen overheidsinstantie die dat controleert, de fabrikant/importeur is zelf verantwoordelijk dat hij aan de regelgeving voldoet.

Daartoe dient hij wel zijn spullen te laten testen, dat is wat anders dan "keuren" alhoewel het uiteindelijk op hetzelfde neer komt. In de praktijk komt het er op neer dat dat bij een onafhankelijk testhuis gebeurt. Je kunt het min of meer vergelijken met een accountantskantoor die de boekhouding controleert.

Een klant kan om inzage van testrapporten vragen en de fabrikant is dan verplicht om die binnen 14 dagen ter hand te stellen. Doet ie dat niet of kan ie dat niet dan blijft hij in gebreke en kan dat er toe leiden dat het apparaat van de markt gehaald moet worden. Lijdt een klant schade doordat het apparaat niet aan de regelgevig voldoet dan is de fabrikant aansprakelijk.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is zelfs zo dat een fabrikant zijn product zelf mag testen indien hij kan aantonen dat hij daarvoor deugdelijke apparatuur en de juiste testprocedures in huis heeft. Het heeft veel EMC testhuizen de kop gekost toen dat een aantal jaren geleden werd ingesteld.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Jeroen,

Maar alleen heel grote bedrijven kunnen dat zich (financieel) veroorloven. Bovendien sta je juridisch sterker als het testen door een onafhankelijk testhuis gedaan is mocht het er op aan komen.

Een goed testhuis heeft een zekere naam opgebouwd van betrouwbaarheid en zal die ook zorgvuldig bewaken. Zo'n testhuis zal geen compliantieverklaring afgeven indien er nog losse eindjes zijn. Overigens doet een testhuis meer dan allleen testen. Zij adviseren ook over hoe een bepaald probleem op te lossen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, en ik weet dat het met die adviezen ook geen vetpot is. EMC problemen worden vaak niet als zodanig onderkend en vooral de wat kleinere bedrijven werken er liever omheen dan dat ze het probleem oplossen. Alleen overheid en de grotere bedrijven kunnen zich de kosten van zo'n test veroorloven. En de grotere bedrijven die zich zo'n test gemakkelijk kunnen veroorloven hebben nu juist zelf de faciliteiten. Een en ander stimuleert zelf beunen, vooral door de kleine eenmansbedrijfjes. Ik kan ze nog niet eens echt ongelijk geven, maar laat ze dan iig wel een fatsoenlijk product maken dat niet stoort.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

luitjes: het is geen CE keur, maar een CE verklaring waarin de fabrikant zelf verklaart dat hij aan de relevante regels voldoet.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
En wie nu nog niet gelooft dat deze meneer expres onaangekondigd bij DDIY_2006 is langsgeweest, fotootjes heeft genomen en ongevraagd een negatief stukje over ons geschreven, alles zeer bewust zo opgezet vanuit hifi.nl, die is in mijn ogen onverbeterlijk naïef :wink: . Dit was puur om ons kritische zelfbouwers een koekje van eigen deeg te geven omdat wij doorgaans vrij negatief zijn over de commerciële audio beurzen.
Het artikel op Hifi-nl is intussen verwijderd! :twisted:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
luitjes: het is geen CE keur, maar een CE verklaring waarin de fabrikant zelf verklaart dat hij aan de relevante regels voldoet.
En die moet ie kunnen onderbouwen met deugdelijke meetrapporten waaruit compliantie met de CE regelgeving blijkt die van toepassing is op het betreffende apparaat. Zo niet dan mag ie geen CE verklaring afgeven en geen CE logo op zijn apparaat plakken.

Dat is niets bijzonders dat is gewoon wetgeving.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Een klant kan om inzage van testrapporten vragen en de fabrikant is dan verplicht om die binnen 14 dagen ter hand te stellen.
Wie durft :twisted:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Pjotr schreef:
Een klant kan om inzage van testrapporten vragen en de fabrikant is dan verplicht om die binnen 14 dagen ter hand te stellen.
Wie durft :twisted:
Laten we het wel netjes houden. Het gaat er niet om om Nuforce te pesten maar om een reeel beeld ervan te hebben. Wat mij betreft gaat Nuforce wel een amp maken die boven alle andere kwalitatief uitsteekt voor een rdelijke prijs.

Maar als jij een Nuforce hebt Digidoo en je mobieltje of je draadloos netwerk krijgt de hik als je hem aanzet, brandt dan maar los ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
En die moet ie kunnen onderbouwen met deugdelijke meetrapporten waaruit compliantie met de CE regelgeving blijkt die van toepassing is op het betreffende apparaat. Zo niet dan mag ie geen CE verklaring afgeven en geen CE logo op zijn apparaat plakken.

Dat is niets bijzonders dat is gewoon wetgeving.
klopt, maar het is dus geen onafhankelijk keur als een KEMA TüV oid, het wordt wel vaak zo gebracht door de fabrikant. nu is overigens lang niet voor alle normen een daadwerkeijke keuring nodig, vaak volstaat het hebben van het toepassen van 'goed vakmanschap' en/of een deugdelijk kwaliteitssysteem.
Plaats reactie