Ik denk dat ik maar eens ga stoeien met speakerworkshop, ik snap dr werkelijk geen donder van.
Een meetsysteem samenstellen: Wat heb je nodig?
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb dit ding en ben er zeer ontevreden over. Hij doet alleen 96 kHz aan de 'glasvezel uitgang'. De stekker verbindingen zijn brak/onbruikbaar. M.n de holle telefoon stekker waar het glasvezel 'draadje doorheen moet is een probleem. Gewoon een 48kHz kaart (net als de Audigy2:-(Pjotr schreef:
Kwa externe USB kaarten lijkt mij dit ook wel wat voor onder de 100 EU:
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main.html
Met een creative mp3+ ben je stukken beter af (ca. 40 euro).
Ik heb dus een M-Audio usb geluidskaart over. Mocht iemand zich eraan willen vergalloperen dan mag hij voor weinig weg.
Als laatste, geloof nooit wat er op de doos of in de folder staat:-)
Hallo 6H30,
96KHz stereo full duplex gaat niet over USB ben ik inmiddels achter. Daar is de bandbreedte te krap voor.
Maar ik wil wel eens met die Transit gaan prutsen om te kijken wat het kan als je hem over hebt. Stuur maar even een PB'tje wat je ervoor hebben wil.
En idd voor 25 EU heb je een SB-Live die het ook prima doet, maar dat is geen USB.
96KHz stereo full duplex gaat niet over USB ben ik inmiddels achter. Daar is de bandbreedte te krap voor.
Maar ik wil wel eens met die Transit gaan prutsen om te kijken wat het kan als je hem over hebt. Stuur maar even een PB'tje wat je ervoor hebben wil.
En idd voor 25 EU heb je een SB-Live die het ook prima doet, maar dat is geen USB.
Het ding doet gewoon geen 96kHz fullduplex (al ga je op je kop staan nog niet:-) USB 2 lijkt me toch echt genoeg bandbreedte hebben om wel 96kHz fullduplex te kunnen doen. Aan de andere kant durf ik niet te beweren dat ik er verstand van heb.Pjotr schreef:Hallo 6H30,
Heb de mp3+ ook (enne Audigy2 en Audiophille 24/96). Ben er op de harde manier achter gekomen dat er een usb hub tussen moest:-(Henkjan schreef:Ha die 6H30, welkom hier!
da's mooi (voor mij dan) want die heb ik aan m'n lapdoos hangen om mee te meten6H30 schreef:Met een creative mp3+ ben je stukken beter afwel testen op jou compu, want niet alle USB poorten geven genoeg sap voor dit ding, ik moet m via een hub aansluiten
Dank voor het welkom!
(voel me bijna schuldig dat ik me niet voorgesteld heb:-)
Als ik de handleiding lees dan ondersteund ie ook geen USB 2 maar alleen USB USB 1.1. Kun je idd net zo goed die creative mp3+ nemen.6H30 schreef:Het ding doet gewoon geen 96kHz fullduplex (al ga je op je kop staan nog niet:-) USB 2 lijkt me toch echt genoeg bandbreedte hebben om wel 96kHz fullduplex te kunnen doen. Aan de andere kant durf ik niet te beweren dat ik er verstand van heb.
Voor zover ik weet wordt USB 2 alleen door WinXP ondersteund. Zie ook mijn post over de M-audio USB Duo die trouwens kwa ruisvloer minder presteert dan de M-Audio Audiophile PCI kaart.
- Leeuwarden
Zo, even draadje weer nieuw leven inblazen..
Goed, ook ik heb werkelijk geen drol verstand van meten. Maar ook hier begint het te kriebelen. Bedoeling is om uiteindelijk een nette meting te maken. Werk zelf met een Apple dus het zal wel met de laptop van vrouwlief moeten. Ik zag deze Terratec Aureon 5.1 USB MK II externe geluidskaart. Lekker goedkoop dus. Okee jongens, is dit een redelijk ding?
Goed, ook ik heb werkelijk geen drol verstand van meten. Maar ook hier begint het te kriebelen. Bedoeling is om uiteindelijk een nette meting te maken. Werk zelf met een Apple dus het zal wel met de laptop van vrouwlief moeten. Ik zag deze Terratec Aureon 5.1 USB MK II externe geluidskaart. Lekker goedkoop dus. Okee jongens, is dit een redelijk ding?
- voodooless
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Nou dan zal ik zo maar even een PMmetje sturen...
Wat ik wil gaan meten.... Uhhhh... frequentie grafiekjes?
Allemachtig Peter, ik las je vraag en toen stond ik mooi met m'n smoeltje vol tanden... Wat wil ik meten.... Eerst eens kijken of ik mijn bestaande speakers van een frequentiegrafiekje kan voorzien. In de toekomst wil ik datzelfde doen met toekomstige (actief aangestuurde) projecten. Je merkt wel dat ik er niet een vastomlijnd antwoord op heb. Nu ik zo even aan het schrijven ben denk ik dat de eerste opdracht is om te leren meten en intepreteren van wat je gemeten hebt. Lijkt me nog best wel lastig.
Jan
Wat ik wil gaan meten.... Uhhhh... frequentie grafiekjes?
Allemachtig Peter, ik las je vraag en toen stond ik mooi met m'n smoeltje vol tanden... Wat wil ik meten.... Eerst eens kijken of ik mijn bestaande speakers van een frequentiegrafiekje kan voorzien. In de toekomst wil ik datzelfde doen met toekomstige (actief aangestuurde) projecten. Je merkt wel dat ik er niet een vastomlijnd antwoord op heb. Nu ik zo even aan het schrijven ben denk ik dat de eerste opdracht is om te leren meten en intepreteren van wat je gemeten hebt. Lijkt me nog best wel lastig.
Jan
Misschien is mijn bril te vies en zie ik een open deur over het hoofd, maar hoe kun je een te lage samplerate hebben? of heeft dat met de maximale samplelengte die het meetprogramma aankan te maken?Pjotr schreef:Hallo Jan,
Volgens de specs ondersteunt ie alleen sample rates van 32, 44,1 en 48 kHz. Om een beetje nauwkeurig in het laag te kunnen meten is een doosje dat ook tot een sample rate van 8 KHz gaat wel handig. Iig als je ook TS parameters op wilt meten.
Hoi Daniel,
Of je bril vies is kan ik via mijn monitor niet zien
Het is eigenlijk niet zo relevant als je alleen frequentie responsie wilt meten maar wel als je TS op wilt meten. De resolutie waarmee je kunt meten is F_sample / FFT_lengte. Stel je hebt een f_sample van 48 KHz een FFT van 32K dan is je resolutie 1,5 Hz. Voor responsies meer dan zat maar bij het opmeten van de speakerimpedanties heb je een nogal steil verloop over een smal frequentiegebied, zeker bij woofers en mids. Daarmee wordt de resolutie van de impedantiemeting nogal grof. Wil je dus nauwkeuriger meten dan zul je met de sample rate omlaag moeten. Met een f_sample van 8 KHz wordt je resolutie dan 1/4 Hz. Je meetbereik wordt dan wel beperkt tot 4 Khz maar voor de impedantiemeting van woofers en mids meer dan zat.
Overigens is het opmeten van TS parameters toch meer een indicatie en gaat niet zo heel nauwkeurig. Als je een nauwkeurigheid haalt van 5 % is dat al heel wat. En meet je met ARTA dan kun je ook een FFT van 64K kiezen en kom je met een f_sample van 48 KHz ook al een heel eind.
@ Jan,
Ach dat meten is best leuk en je kunt dan geen kattekraad uithalen
Kan je dat ARTA zeker aanbevelen, is een van de makkelijkste te gebruiken progjes die goed zijn en het is nog gratis ook. Afijn zie eerst maar eens een fatsoenlijke loopbackmeting te maken als je je USB kaartje hebt. En je hebt natuurlijk een meetmic nodig. Als je die Superlux bij Feedback bestelt, bestel er dan gelijke een 10m XLR microfoonkabel bij van 9,95 eu. Voor dat bedrag kun je hem zelf niet in elkaar prutsen. Een voeding maak je vrij simpel zelf met twee 9V batterijtjes.
Of je bril vies is kan ik via mijn monitor niet zien
Overigens is het opmeten van TS parameters toch meer een indicatie en gaat niet zo heel nauwkeurig. Als je een nauwkeurigheid haalt van 5 % is dat al heel wat. En meet je met ARTA dan kun je ook een FFT van 64K kiezen en kom je met een f_sample van 48 KHz ook al een heel eind.
@ Jan,
Ach dat meten is best leuk en je kunt dan geen kattekraad uithalen
- Leeuwarden
Exact Jan,
Alleen zou ik de koppelelco'tjes 47uF maken en de afsluitweertanden R6 en R7: 10K. Ohw ja en R1 470 ohm en zet in serie daarmee een ledje ter indicatie. Overigens hoeven voor die superlux de 2K2 weerstanden geen 0,1% te zijn en is 1% goed genoeg.
Bij de Superlux en de Behringer ECM8000 staat alleen signaal op pin 2 van de XLR en daarmee ga je dan naar de mic in van je kaartje. Je kunt dan C4 en C6 weglaten, is zelfs aan te raden bij de Superlux. Overigens wel pin 2 EN pin 3 van de mic voeden volgens dat schema.
Alleen zou ik de koppelelco'tjes 47uF maken en de afsluitweertanden R6 en R7: 10K. Ohw ja en R1 470 ohm en zet in serie daarmee een ledje ter indicatie. Overigens hoeven voor die superlux de 2K2 weerstanden geen 0,1% te zijn en is 1% goed genoeg.
Bij de Superlux en de Behringer ECM8000 staat alleen signaal op pin 2 van de XLR en daarmee ga je dan naar de mic in van je kaartje. Je kunt dan C4 en C6 weglaten, is zelfs aan te raden bij de Superlux. Overigens wel pin 2 EN pin 3 van de mic voeden volgens dat schema.
- dekkersj
- Contacteer:
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Hoi Daniel,
Of je bril vies is kan ik via mijn monitor niet zien![]()
Het is eigenlijk niet zo relevant als je alleen frequentie responsie wilt meten maar wel als je TS op wilt meten. De resolutie waarmee je kunt meten is F_sample / FFT_lengte. Stel je hebt een f_sample van 48 KHz een FFT van 32K dan is je resolutie 1,5 Hz. Voor responsies meer dan zat maar bij het opmeten van de speakerimpedanties heb je een nogal steil verloop over een smal frequentiegebied, zeker bij woofers en mids. Daarmee wordt de resolutie van de impedantiemeting nogal grof. Wil je dus nauwkeuriger meten dan zul je met de sample rate omlaag moeten. Met een f_sample van 8 KHz wordt je resolutie dan 1/4 Hz. Je meetbereik wordt dan wel beperkt tot 4 Khz maar voor de impedantiemeting van woofers en mids meer dan zat.
@ Jan,
Ach dat meten is best leuk en je kunt dan geen kattekraad uithalenKan je dat ARTA zeker aanbevelen, is een van de makkelijkste te gebruiken progjes die goed zijn en het is nog gratis ook. Afijn zie eerst maar eens een fatsoenlijke loopbackmeting te maken als je je USB kaartje hebt. En je hebt natuurlijk een meetmic nodig. Als je die Superlux bij Feedback bestelt, bestel er dan gelijke een 10m XLR microfoonkabel bij van 9,95 eu. Voor dat bedrag kun je hem zelf niet in elkaar prutsen. Een voeding maak je vrij simpel zelf met twee 9V batterijtjes.
Ik kan mijn FFT lengte instellen tot en met 1048576. En dan heb ik ook nog de mogelijkheid om een FFT overlap te doen, wat dat dan ook mag betekenen. Ik hoef dus geen fs = 8 kHz. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Jacco
Hoi Jacco,dekkersj schreef:
Hoi Pjotr,
Ik kan mijn FFT lengte instellen tot en met 1048576. En dan heb ik ook nog de mogelijkheid om een FFT overlap te doen, wat dat dan ook mag betekenen. Ik hoef dus geen fs = 8 kHz. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Jacco
Met welk gratis/goedkoop en voor dummies simpel te bedienen progje kun je met zo'n lange FFT automatisch impedantieplots maken? En rekent dat dan ook gelijk de TS parameters voor je uit? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Iig gaat ARTA niet verder dan 64K en Audiotester niet verder dan 32K.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
- dekkersj
- Contacteer:
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Hoi Jacco,dekkersj schreef:
Hoi Pjotr,
Groet,
Jacco
Met welk gratis/goedkoop en voor dummies simpel te bedienen progje kun je met zo'n lange FFT automatisch impedantieplots maken? En rekent dat dan ook gelijk de TS parameters voor je uit? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Iig gaat ARTA niet verder dan 64K en Audiotester niet verder dan 32K.
Ik gebruik SpectraLAB en dat kan bij mijn weten geen TS parameters genereren, het is een algemeen audio meet pakket. Of het gratis/goedkoop is, hangt van je budget af en of dummies het kunnen bedienen, weet ik niet. Ik heb het leren gebruiken en ik ben er verknocht aan. Impedantieplots moeten geen probleem zijn, je kunt een complexe overdracht laten uitrekenen.
Groet,
Jacco
- Leeuwarden
Peter,
Alles in elkaar gezet met de door jou aangegeven componenten.
Met niets erop aangesloten brand de led even en dooft daarna uit. Klopt dat?
Ook nog een vraag over de fantoomvoeding. Om van de fantoomvoeding naar de geluidskaart te gaan, ga ik van xlr naar RCA (tulp). Als ik het goed zie kan ik de aarde op 1 aansluiten en de + op 5 (of 2 als je de andere kant gebruikt...) en dan op de externe geluidskaart ingang?
Even voor de duidelijkheid, het ging om dit schema: http://www.mdcenter.nl/redirect.php?fil ... hantom.php
Met de reactie van Peter:
Jan
Alles in elkaar gezet met de door jou aangegeven componenten.
Met niets erop aangesloten brand de led even en dooft daarna uit. Klopt dat?
Ook nog een vraag over de fantoomvoeding. Om van de fantoomvoeding naar de geluidskaart te gaan, ga ik van xlr naar RCA (tulp). Als ik het goed zie kan ik de aarde op 1 aansluiten en de + op 5 (of 2 als je de andere kant gebruikt...) en dan op de externe geluidskaart ingang?
Even voor de duidelijkheid, het ging om dit schema: http://www.mdcenter.nl/redirect.php?fil ... hantom.php
Met de reactie van Peter:
Ik zie trouwens net dat ik in al mijn wijsheid C 4 en C 6 wel geplaatst heb. Is dat laten zitten, weghalen en doorverbinden of kortsluiten?
Exact Jan,
Jan