Beginner die speakers wil bouwen heeft vragen!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Bericht door indoubt »

Quote:
En deze dan? http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1969
Die lijkt me ook wel wat
En 2 woofers is geen optie? dat vind ik er zo gaaf uitzien namelijk
Quote end

De W25 is een mooie maar niet zo snel een optie want heeft een QTS van 1.

Twee woofers? ja hoor, maar 't kost meer
http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_547_6_20.html
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

@Indoubt: Hoe kom ik achter die specs dan? ik zou Pioneer een mailtje kunnen sturen, maar hoe moet ik dat vragen? Die woofer is dus niet echt een idee, zag er wel gaaf uit :D Dan komen we weer bij die W170-S dingen hè...
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

En deze dan:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1956

Ietsje duurder, maar wel gaaf... (denk ik)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ga liever voor iets als die mivoc. Is echt meer waar voor je geld.

Een 3-weg is voor een eerste project zeker niet aan te raden. De units die je hebt uitgekozen ook niet, zeker die conus tweeter niet! Spul is allemaal cheap en absoluut ongeschikt om speaker van een redelijk normaal formaat te maken. Met de mivocs ben je dan 10x beter uit. Je kunt in dld trouwens ook gewoon bestellen. Geen enkel probleem.

Maar zoals gezegt, met je huidige amp heb je weinig aan zo'n speaker.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Leuk ontwerp, ik moest meteen hier aan denken:

Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

ProXius schreef:
En deze dan:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1956

Ietsje duurder, maar wel gaaf... (denk ik)
Niet echt, een hele grote Vas en hoge Qts vergen een enorme kast. Tenzij je twee koelkasten wilt. Hij komt wel behoorlijk laag in een 1500 liter kast maar het frequentieverloop is dan niet vlak.

Heb je misschien een handleiding van die pioneer? Het eerste wat je moet doen is vaststellen of het uberhaupt zin heeft om met een grote luidspreker te bouwen met je pioneer versterker.
voodooless
Contacteer:

Hmm, gezien het formaat van de "front satelites" heb je misschien nog wel kans dat het wel degelijk gaat werken.

Je zou eens kunnen checken of je small/large instellingen voor je speakers kan doen in je set.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Nou mensen, hier even wat foto's van de handleiding... Ik heb nog steeds geen flauw idee of het kan...

Pagina 1
http://img91.imageshack.us/my.php?image=pag10rb.jpg

Pagina 2 (heb je denk ik niks aan)
http://img91.imageshack.us/my.php?image=pag21bl.jpg

Pagina 3
http://img64.imageshack.us/my.php?image=pag30gb.jpg

Is dit een goed teken? of niet? :oops:
voodooless
Contacteer:

Staat niks van tussen. Kijk gewoon in het menu of je iets zoals ik zei kan vinden...
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hmmm, ik heb alles bekeken, maar ik kan het echt niet vinden :cry: :cry:
Misschien is er een geheim service menu ofzo, maar daar ben ik nog niet achter...

Zijn er dan nog alternatieven? de fronts hebben nu een bereik van 100-20.000hz
voodooless
Contacteer:

Dat zegt helaas weinig over de versterkers. Je kunt eens proberen je subwoofer (als de amp van de subwoofer niet daarin zit), aan een ander kanaal te hangen en te kijken of er dan nog wat bass uit komt.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

De Amp zit dus wel in de subwoofer :( ook moeten de speakers 8ohm zijn, maar dat is het probleem niet zo erg. De subwoofer zit natuurlijk wel in de amp, maar met een hele andere aansluiting, dus daar ga/kan ik niks aan veranderen. (amp zit op d/in de sub, maar er gaat wel een draadje vanuit de sub naar een aansluiting achterop de sub, waar ik helaas niks mee kan)

Is het nu echt een verloren zaak? of kunnen we toch wat leuks bedenken? want 100-20.000hz kan hij wel...
RUben

Bericht door RUben »

Je krijgt met dat homecimema setje toch geen bass uit de satalieten, geloof mij maar. Het is allemaal gemaakt voor die kleine speakertjes.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Nee klopt, ze gaan niet onder 100hz.
maar kan ik wel zelf speakers maken? alleen da zonder woofer... heeft dat nog zin?
RUben

Bericht door RUben »

kan... je kan ook die speakers uit die front satalieten halen en een mooie hoge kast maken.

zoiets: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... tta_en.htm
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

hmmm, dat vind ik toch wat lullig staan, zo'n grote kist, en dan 1 zo'n lullig speakertje :D Nee dat zou ik niet zo snel doen, als ik er op vooruit kan gaan, wil ik gewoon nieuwe kopen, en dan desnoods 2 midrange, en 1 tweeter, of van mijn part 3x midrange...
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Is dat mogelijk? en zal ik dan verschil (kunnen) horen met de huidige fronts?
Zoja, wat heb ik dan allemaal nodig, en wat kan ik dan het beste hebben? (design vind ik ook belangrijk, dus bijvoorbeeld 4 stuks speakers vind ik erg gaaf)

Of is het zo dat het puur optisch is?

Want er komen dus speakers, filterkitje, basreflex buis?, vullingsmateriaal.... en is dat allemaal tekoop bij BMM electronics?

Groetjes,
Jasper
indoubt

Bericht door indoubt »

Lijkt erop dat de crossover frequentie vast op 100Hz staat. Jammer want ik had gehoopt dat die regelbaar zou zijn van 50 tot 200Hz. Voor de zekerheid toch nog even Pioneer aanschrijven(mailen) met de volgende vragen:
1: Is de crossover frequentie regelbaar en zo ja vanaf welke frequentie tot aan welke frequentie?
2: Indien de crossover freqentie vast is, op welke waarde is deze dan ingesteld.
3: Het LFE kanaal kan worden uitgezet, betekend dat ook dat de sattelieten het volledige frequentiebereik krijgen?

Ik vrees dat we de antwoorden al weten maar het is goed om zekerheid te hebben.

Overigens betekend het niet dat het helemaal geen zin heeft om iets te bouwen. Ik had een vriend met een sony DAV 500 die we hebben voorzien van twee DIY frontluidsprekers en een nieuwe actieve sub. De geluidskwaliteit had hier hoorbaar baat bij maar misschien niet zo veel als het in het geval van een degelijke versterker had gehad. Overigens wel met het idee om uiteindelijk ook de versterker te vervangen.

Ik hem hem ook nog eens twee luidsprekertjes (10 liter net) geleend met een Visaton Ws130S-8 en een DT94 en dit klonk aanzienlijk beter dan de plastic brulboxjes die erbij zaten.

Het maximale rendement haal je echter niet uit zo'n zelfbouw met deze versterker

edit:
Zoiets, foto van slechte kwaliteit, gemaakt met een van de eerste digicams, jaaaaaren geleden. De foto is zo slecht dat je zelfs de slot poort aan de voorzijde onder de tweeter niet kunt herkennen. De luidspreker is iets van 30*30*18 cm(H*D*B) en komt tot circa 55Hz

Afbeelding
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Het Mailtje is gestuurd. :)
Wat raad je me aan om even naar te kijken? het liefst bij een winkel in Nederland, waar alle onderdelen tekoop zijn.
Ik ben hartstikke tevreden met het huidige geluid, maar het kan zeker beter.
Ook wat betreft design wil ik graag wat 'annmodderen' dus het liefst iets waarbij ik de kast redelijk vrij kan ontwerpen.
Even wachten op het antwoord, ik heb geen ervaring met pioneer, dus ik weet niet hoe snel ze reageren.

Wel bedankt voor alle hulp :)
Groeten,
Jasper

Edit:

Als ik dit zou kopen, heb ik dan alles exclusief hout?

4x Visaton bass-reflex pijp ø 35 mm (5212)
2x Visaton 20 mm (0.8") polycarbonate HiFi driver 8 Ohm
2x Visaton luidspreker scheidingsfilter 2 weg - 3000 Hz - 8 Ohm
4x Visaton polyester wol dempings materiaal (5070)
2x Luidspreker terminal met vergulde connectors
2x Visaton 13 cm (5") HiFi low-midrange driver 8 Ohm (9023)

Als dit het is, kost het wel 125 euro, en dat is toch best veel...

Of kan ik dan toch beter voor die Mivoc's gaan?
125euro is best veel geld, en als ik er niet veel mee vooruit ga, is het misschien wat zonde. Die Mivoc's zijn wat beter betaalbaar. (ookal hebben ze een woofer die ik waarschijnlijk niet benut)
richard

Bericht door richard »

Geenius schreef:
Leuk ontwerp, ik moest meteen hier aan denken:

Afbeelding
Ook wel een heel exclusief modelletje, het merk doet zijn naam beslist eer aan.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Helaas helaas,
Dag 1, en nog geen mailtje terug...
Morgen weer een dag :D
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Helaas,
Dag 2.... nog geen mail...
we zeggen maar weer; morgen weer een dag :p
Groeten,
Jasper
voodooless
Contacteer:

ProXius schreef:
Als ik dit zou kopen, heb ik dan alles exclusief hout?

4x Visaton bass-reflex pijp ø 35 mm (5212)
2x Visaton 20 mm (0.8") polycarbonate HiFi driver 8 Ohm
2x Visaton luidspreker scheidingsfilter 2 weg - 3000 Hz - 8 Ohm
4x Visaton polyester wol dempings materiaal (5070)
2x Luidspreker terminal met vergulde connectors
2x Visaton 13 cm (5") HiFi low-midrange driver 8 Ohm (9023)

Als dit het is, kost het wel 125 euro, en dat is toch best veel...
Forget it. Sorry dat ik het zeg, maar dit gaat een waardeloze speaker worden (no offence)! Speakers bouwen werkt niet op deze manier. Je kunt niet zomaal lukraar wat spul bij elkaar gooien en dan denken dat dat wel gaat werken zo. De units moeten bij elkaar passen, en het filter moet op de units afgestemt zijn.

Als je iets vergelijkbaars als hierboven wil bouwen dan kan ik je deze aanraden: http://www.lautsprechershop.de/hifi/minmon_basic.htm

Afbeelding

Spul kun je ook bij BMM allemaal krijgen, en dan ben je voor zo'n 140 euro/paar (excl hout) helemaal klaar en heb je een fantastisch leuke speaker!
indoubt

Bericht door indoubt »

indoubt schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met speaka. Ik weet echter nog wel dat er forum leden zijn die dat geprobeerd hebben. Dit was nog voor de GoT DIY luidsprekerbouw-contest. De levensduur van de luidsprekers was niet een sterk punt.

Het blijft uiteraard jouw beslissing maar overweeg een Visaton Alto 1(boekenplankformaat) of Alto II (standbox)

W170S 4 25,43€
Dt94-8 17,7€
1mH, 1mm luchtspoel 3,2€
10uF BPS 1,22€
3,3uF MKP LSCP 33r 1,85€
0,33mH 0,6 mm luchtsp 1,17€
8,2 ohm 4 w ???? (50 cent of zo?)

Bij elkaar net iets meer dan 50€ per kant maar stukken beter

De prijzen zijn incl btw en van BMM electronics in NL
Ik weet dat ik mezelf quote maar de filterelementen hiervan heb ik al uitgezocht, het is het basisfilter van de Alto I/II en ontworpen door visaton zelf. Ik heb op de site van BMM al de benodigde onderdelen bij elkaar gezocht. Je hebt hier wat vrijheidsgraden met kastbouw maar ik zou wel de tweeter en woofer op een lijn houden.
Verder nog nodig:
- tapijt tegel met zware rug(cheap en misschien wel gratis) of loodbitumen (duurder)
- noppenschuim, misschien niet nodig indien je tapijttegel gebruikt
- luidspreker terminals, je kunt ook de draad rechtstreeks doorvoeren. Hou het simpel i.v.m. kosten, in deze klasse heb je echt nog geen baat bij vergulde of zeer dure terminals.
- Afwerking, verf of fineer, vergis je niet, beide zijn relatief prijzig als je het goed doet, en het oog wil ook wat
- dempingswatten, BAF of Sonofil, afhankelijk van de maat heb je aan een zak van 5 of 10€ genoeg

Binnen bepaalde limieten kun je het volume van de kast varieren zonder direct het filter te hoeven wijzigen. De BR poort wil ik wel voor je uitrekenen (kan ik ook wel uitleggen, het is relatief simpel)

Afhankelijk uiteraard of je versterker's crossover verstelbaar is.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hmmm :(
1. geen antwoord van pinoeer nog...

2. ik weet me geen raad meer :P

Of visaton, of de Mivoc jubileum... ik moet er rekening mee houden dat de speakertjes misschien niet lager dan 100hz kunne gaan, daarom viel ik best wel wat voor de Mivoc's... goede prijs, mooi uiterlijk, etc.

En de prijs speelt zeker een rol, zeker als ik er niet(veel) op vooruit ga...

Edit:
@Indoubt: ik heb liever een kant en klaar filter... ik heb geen soldeerervaring, en als ik alles zelf moet solderen, ben ik bang dat me dat niet zomaar lukt...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”