Serie of parallel geschakelde filters

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Serie of parallel geschakelde filters

Bericht door Edo »

Laat ik eens als eerste een topic starten.

Zoals de titel al zegt: serie of parallel geschakelde filters. Wie gebruikt wat/waarom en klankmatig anders?

Ik ben zelf nog maar pas overgegaan naar serie. Ik vond het best lastig om die overstap te maken, maar na veel lezen en gelukkig wat software voor de berekeningen gevonden te hebben, ging het allemaal wat beter.

Na verschillende luistertesten gedaan te hebben ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat mij een serie filter meer aanspreekt.
Ik kan niet uitleggen waarom, maar de klank was gewoon beter. De complete speaker was 1 geheel geworden.

Wie heeft soortgelijke ervaringen of geeft nu juist de voorkeur aan parallel?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Ik heb nog geen mening over serie filters. In eerste instantie dacht ik dat het bij gelijke akoestische filtering eenvoudigweg niets uit kon maken, maar dat is waarschijnlijk iets te kort door de bocht. Ik ken slechts één reden voor een betere resultaat: serie filters corrigeren zichzelf, dus wanneer filtercompenten niet ideaal werken, bijvoorbeeld door warmteontwikkeling of verzadiging, dan zijn de afwijkingen veel minder ingrijpend dan bij een parallel filter.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je een weekje of 2 geduld hebt kan ik het je vertellen wat mijn idee erover is. Ik heb namelijk het serie-filter van de DD8 van Tony Gee gebruikt voor m'n speakers. Ik heb nu de filtercomponenten van de Besie besteld zodat ik ook het bijhorende parallelfilter een keer kan testen. De vergelijking zal dan uitsluitsel geven welk ik definitief ga gebruiken.
Voorlopig ben ik eigenlijk niet zo heel tevreden over het DD8 filter. Het is dan ook niet specifiek bedoelt voor deze units maar het werkt er bij Indoubt wel uitermate goed bij. (naar zijn zeggen, moet zelf nog een keer gaan luisteren) Bij mij zit er ergens iets mis bij de stemmen. Het kan ook de akoustiek van de kamer zijn. Dat zullen we dan weten als het Besie filter klaar is.
Beetje geduld dus nog.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte. Eventueel zou je eens kunnen kijken naar het filter van de DD8-MKII.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte. Eventueel zou je eens kunnen kijken naar het filter van de DD8-MKII.
Dit exemplaar is wel een beetje aangepast. Tweeter een beetje een andere anders gedempt. Verder eigenlijk hetzelfde.

Nu nog wat tijd vinden om de filters te assembleren. Maar dat is nu het probleem...tijd. :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ken dat ja...werk, vrouw, sport, vrienden en m'n dochter...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben er ook nog niet uit. Ik heb nu een seriefilter en vind het erg goed klinken. Alleen, het is appels met peren vergelijken met mijn oude filter. Dat was 4de orde linkwitz riley, nu met het seriefilter is het een combinatie van 2de orde bessel laagdoorlaat en 3de orde bessel hoogdoorlaat. Ik vind dat je pas echt kan vergelijken als je de curves van parallel en serie hetzelfde maakt.

De suggestie van Hans ga ik in mee. Een seriefilter, vooral een eerste orde, is erg goed in zelfcorrectie. En je stuurt een gedeelte van het signaal dat door de woofer gaat, ook door de tweeter heen. Theoretisch is het dan mogelijk dat de signatuur van beide drivers beter geintegreerd wordt.

Maar zoals gezegd, ik ben er nog niet uit. Daarom zal ik het zeker in het filteronderzoek mee proberen te nemen. In ieder geval zal ik eerste orde parallel filters vergelijken met eerste orde seriefilters en zorgen dat de karakteristiek precies hetzelfde wordt. Bij een goede afstemming van het seriefilter kun je ze exact overeen laten komen. Moet ik wel impedantiecorrectie doen (zobel netwerkje zal voldoende zijn).

Groetjes, Jeroen
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Tot nu toe heb ik nog niets met serie filters gedaan. Maar ik ga dit zeker overwegen bij mijn Proteus kloon. Filter komt toch extern, dus een vergelijking is zo gedaan. ;)
Een paar vragen:
Welke software gebruik je voor seriefilters?
Kan je een parallel filter zo omzetten naar een seriefilter, of moet je een compleet nieuw filter maken? (overgang frequenties en steilheid)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Jeroen, misschien een optie om zoiets mee te nemen in jullie onderzoek. Lijkt me wel leuk.

Krunk: Ik heb wat Excel Sheets voor het bepalen van seriefilters. Erg makkelijk.

Leuk leesvoer is dit gedeelte:
http://sound.westhost.com/parallel-series.htm


Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
.... Ik heb wat Excel Sheets voor het bepalen van seriefilters. Erg makkelijk.
zijn die on-line te zetten?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal vanavond 1 en ander op m'n server zetten. Plaats ik hier wel een link.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Eindelijk heb ik vandaag een keer een korte vergelijking tussen het serie-filter en het parallel-filter filter kunnen maken. Laten we wel duidelijk zijn: Het serie-filter was oorspronkelijk ontworpen voor de DD8 van Tony Gee en kreeg gewooneen andere demping voor de tweeter mee. Het parallel-filter was echt ontworpen voor mijn speakerunits.

Ik heb er ook m'n vriendin bij betrokken om een 2de mening te vragen.
We kwamen tot exact dezelfde conclusie, zonder dat ik haar ingelicht heb over wat er nu juist met de speakers gebeurd was.
Beiden vonden we het serie-filter doffer klinken dan de parallel versie. Het was net alsof het hoogste deel van de stemmen nu ineens wél aanwezig is. De speaker klinkt veel opener en frisser. Meer detail in het hoog. Kwa bassen is er niet zoveel verandert. Misschien een klein beetje strakker, maar dat zal minimaal zijn.

Ik prefereer dus het parallel-filter uit de Besie I. (en mijn vriendin ook)

Hoe het serie-filter presteert in de DD8 weet ik niet, dus daar wil en kan ik geen uitspraak over doen. Maar als je van plan bent om de 17cm glasvezel laag-mid van Seas te gebruiken dan zou ik persoonlijk naar het filter uit de Besie I uitkijken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuk dat ik precies de andere uitkomst had. Bij mij kwam de serie-versie er als beste uit.
Nu waren deze filters 100% gelijk qua waardes/componenten/X-over frequenties, dus alleen serie/parallel verschil.

Welke verschillen in filter zaten er bij jou in rho?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Kwaliteit van de componenten is zowat gelijk gehouden om geen al te vertekend beeld te krijgen.
De DD8 heeft eenx-over punt op 2,5kHz en bij de Besie ligt dat 500hz lager. Geen wereld van verschil eigenlijk.
Bij de DD8 wordt de tweeter gedempt met een 4,7ohm serie weerstand en een 6,8ohm. Bij de Besie staat er een 4,7ohm in serie en een 15ohm in parallel met de tweeter. Ik schat dus de de tweeter wel ietsje luider meespeelt bij de Besie.

Als je wil kan ik je een pdf doorsturen waar de besie in staat beschreven.........in het Tsjechisch. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In beide gevallen is er dus verschil tussen de akoestische filterslopes, ook bij edo. Tenminste, ik kan me niet voorstellen edo dat als de X-over, de waardes en de componenten gelijk zijn dat dat de akoestische slopes bij serie en parallel ook gelijk zijn (vanwege de niet rechte impedantie van de drivers. Dit kan eigenlijk alleen bij toepassing van zobelnetwerk en eerste orde parallel en serie. Was dit ook zo edo? Of had je een hogere orde filter. Dan wordt het erg moeilijk om ze akoestisch gelijk te maken). Dus blijft het appels met peren vergelijken.

Na de eerste serie luistertesten met actieve 1ste, 2de en 4de orde LR filters, zullen DIY-Freak en ik ook andere filters, zoals 3de orde en passief eerste orde serie en parallelfilters meenemen. Zelfs hogere orde filters wil DIY_Freak proberen hoewel dat de toepasbaarheid wel beperkt tot volledig actief.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dit was inderdaad een 1e orde filter. Alleen daarbij kun je componenten gelijk houden. Tenminste bij berekeningen kwam ik gelijk uit.
Bij de test is de zobel gelijk gebleven.

Edo
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Hier kan ik ook wel iets voer zeggen.

Ooit heb ik een klein speakertje gebouwt met een 13 cm visaton bass driver en een fe 103 s mid/hoog driver. Het filter was een eerste order met de x over op zo'n 400 Hz. Ik heb toen gelijk even gekeken of ik verschil kon ontdekken tussen serie en paralel filteren.
Eerlijk gezegt heb ik weinig verschil kunnen ontdekken. Ik denk dat dat komt doordat de drivers bij een eerste order filteren door het grote overlap altijd goed samen gaan (voor zover dat dat mogelijk is), en door de lage x over frekwentie. Het gehoor begint rond de 400 Hz al een stuk ongevoeliger te worden voor fase fouten.

Als ik die dingen eens lees over serie filters dan lijkt het me logisch dat ze de units beter laten integreren. Maar ik weet natuurlijk niet of al die verhalen waar zijn....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Dit was inderdaad een 1e orde filter. Alleen daarbij kun je componenten gelijk houden. Tenminste bij berekeningen kwam ik gelijk uit.
Bij de test is de zobel gelijk gebleven.

Edo
Dat klinkt goed. Als je goede impedantie compensatie had met die Zobels, dan is de filterkarakteristiek op de klemmen dus hetzelfde gebleven. Ik ben benieuwd wat uit onze testen komt. Hierbij hebben we het voordeel dat de drivers vrijwel lineair zijn wat fase en amplitude betreft en ook nog exact gelijk aan elkaar. Hoor je dus echt alleen wat het filter doet.

Ik ga ook een paar mooie random AB sets maken. Gaat DIY_Freak luisteren terwijl hij niet weet hoe de schakeling is op dat moment. Ik vrees dat dit wel in hardware moet gerealiseerd gaan worden. Hoe een seriefilter met LSPCad aan te sturen zou ik niet weten, volgens mij kan dat fundamenteel niet omdat de drivers op de eindversterker aangesloten in serie geschakeld zijn terwijl de computer alleen op lijnniveau kan filteren.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Erg leuk programma dat LSPcad, maar inderdaad seriefiltering kan hij niet op die mannier aan. Wel de berekening en een grafische simulatie maar helaas dit niet. Maar ben erg nieuwsgierig wat eruit komt. Heb je al een planning staan wanneer je gaat testen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

A.s. zaterdag 18 september gaan we de eerste testen uitvoeren.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo,

Ik ben tot de conclusie gekomen dat serie of parallel in principe niets uitmaakt. Het is niet te voorkomen dat je toch een iets andere karakteristiek krijgt bij direct vergelijk, ik heb het geprobeerd maar het lukt niet om de impedantie van de drivers dusdanig goed te compenseren dat de 1ste orde serie en 1ste orde parallel echt dezelfde karakteristiek opleveren. De kleinste verschillen zijn direct hoorbaar.

Het belangrijkste voordeel dat ik bij een seriefilter zie is dat het minder gevoelig is voor componentafwijkingen dus ook als het zaakje warm wordt (waardoor bv de impedantie van de driver verandert) heeft dit nauwelijks invloed op de karakteristiek.

Of het een voordeel is dat je in een seriefilter de tweeter ook voorziet van stroom die door de woofer heeft gelopen (en dus wellicht al wat vervormd is) weet ik niet. Wellicht krijg je hierdoor iets meer vervorming maar wel betere integratie.

Ik gebruik beide typen naar believen. Soms lukt het beter om de gewenste karakteristiek te krijgen met parallel, de andere keer weer met serie. Daar laat ik mijn keus gewoon van afhangen, heb nooit kunnen ontdekken dat er echt een gehoormatig voordeel aan serie zou zitten.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Blijft altijd lastig denk ik, een goed filter.
Hoop reken en meet werk. En een beetje geluk denk ik.
Voordeel van parallel is dat je je speakers natuurlijk biwire (of biamp) kan aansturen. Daarbij komt nog dat een simulatie van een parallel wat eenvoudiger gaat. Vooral als de netwerken wat gecompliceerder worden is de simulatie van een serie filter in mijn ogen lastig.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb hier een goed programmatje daarvoor: http://www.pvconsultants.com/audio/crossover/scd.htm

Was nog een voordeel van serie vergeten te vermelden. Bij eerste orde staat er een spoel parallel aan de tweeter. Dat dempt de resonantiepiek in zijn impedantie goed. Daar heb je last van met parallel want dan maak je eerste orde met een C. Om geen last van die impedantie te hebben zou je dan weer RLC er langs moeten zetten of hogere crossoverfrequentie. Met hoger dan 1ste orde is dit voordeel trouwens weer verdwenen.

Groetjes, Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”