Cd speler zelf bouwen met cd-rom speler?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Cd speler zelf bouwen met cd-rom speler?
Dag zelfbouwers.
Vandaag zat ik op school en kreeg ineens een helder idee.
Ik wil zelf een cd speler bouwen. Sommige merken gebruiken cd-rom loopwerkjes en omdat ik nog een stapel van die dingen heb liggen dacht ik dat ik hier maar eens wat mee moest gaan doen.
Ik heb drives van Philips en LG. Als ik het goed heb, zit er op een moderne cd-rom speler gelijk een sp/dif uitgang.
Het volgende idee kwam bij me op. Ik maak een kast en zet daar de cd-rom speler in. Ik maak een voeding zodat de speler kan werken. Tot zover geen probleem. Daarna zorg ik ervoor dat ik een goed ontwerp van een DAC krijg, suggesties? zodat de dac het sp/dif signaal omzet. Tot zover klinkt het nog wel vrij makkelijk.
Maar nu! Ik wil de cd-rom speler ook kunnen besturen met een aantal knoppen. Ook wil ik een display waar ik informatie af kan lezen. Ik heb al even gezocht op internet en het schijnt met een pic controller te kunnen. Die sluit je aan op de atapi interface.
Tot zover mijn plannen.
Nu zit ik met de uitvoering.
de voeding en cd-rom speler heb ik al. Ik heb ook genoeg flatcables, zowel 40 als 80 pins om e.e.a aan te sluiten.
Het display en de besturing is moeilijk, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb niet teveel eisen, de speler moet voorruit, achteruit, stop, play en eject functies hebben. verder vind ik het niet belangrijk. Verder wil ik de mogelijkheid van een afstandsbediening hebben. Dit moet ook kunnen werken met een microcontroller, als het kan het liefst alles in een, ook al is het misschien wat complexer programmeren. Het programmeren is geen probleem.
Als iemand ervaring of ideeen heeft over dit project dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Hans
Vandaag zat ik op school en kreeg ineens een helder idee.
Ik wil zelf een cd speler bouwen. Sommige merken gebruiken cd-rom loopwerkjes en omdat ik nog een stapel van die dingen heb liggen dacht ik dat ik hier maar eens wat mee moest gaan doen.
Ik heb drives van Philips en LG. Als ik het goed heb, zit er op een moderne cd-rom speler gelijk een sp/dif uitgang.
Het volgende idee kwam bij me op. Ik maak een kast en zet daar de cd-rom speler in. Ik maak een voeding zodat de speler kan werken. Tot zover geen probleem. Daarna zorg ik ervoor dat ik een goed ontwerp van een DAC krijg, suggesties? zodat de dac het sp/dif signaal omzet. Tot zover klinkt het nog wel vrij makkelijk.
Maar nu! Ik wil de cd-rom speler ook kunnen besturen met een aantal knoppen. Ook wil ik een display waar ik informatie af kan lezen. Ik heb al even gezocht op internet en het schijnt met een pic controller te kunnen. Die sluit je aan op de atapi interface.
Tot zover mijn plannen.
Nu zit ik met de uitvoering.
de voeding en cd-rom speler heb ik al. Ik heb ook genoeg flatcables, zowel 40 als 80 pins om e.e.a aan te sluiten.
Het display en de besturing is moeilijk, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb niet teveel eisen, de speler moet voorruit, achteruit, stop, play en eject functies hebben. verder vind ik het niet belangrijk. Verder wil ik de mogelijkheid van een afstandsbediening hebben. Dit moet ook kunnen werken met een microcontroller, als het kan het liefst alles in een, ook al is het misschien wat complexer programmeren. Het programmeren is geen probleem.
Als iemand ervaring of ideeen heeft over dit project dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Hans
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ga er maar van uit dat je hier geen ingescande bladzijden uit Elektuur (of welk tijdschrift dan ook) mag plaatsen. we houden niet zo van brieven van advocatentwan schreef:Elektuur heeft eens zoiets gemaakt, maar ik denk niet dat je zomaar die schakelingen mag posten.. Als dat wel mag, wil ik die wel even inscannen
- SSassen
- Contacteer:
Gaat wel, maar presteert toch minder dan een echt loopwerk, dit zijn namelijk CDROM loopwerken die iets anders met error-correctie omspringen dan een CD loopwerk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
diyAudio
Lekker lang draadje op het diyAudio forum.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
Toch gebruikt Meridian ook cd-rom loopwerken in hun cd-spelers, zijn toch ook niet de minste. Het signaal wordt wel gebufferd en opnieuw geklokt.SSassen schreef:Gaat wel, maar presteert toch minder dan een echt loopwerk, dit zijn namelijk CDROM loopwerken die iets anders met error-correctie omspringen dan een CD loopwerk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Als je het al doet, dan zou ik ook de audio data via atapi uitlezen (dus CD rippen0. Neem dan een loopwerk die de mogelijkheid heeft om ook fout correctie data uit te lezen. Zo kun je op eventueele fouten, gewoon enkele keren opnieuw lezen (zoals ook EAC dat doet bijvoorbeeld). Dan moet je de heels zooi nog bufferen, dus je hebt een redelijk flinke uC nodig met wat extrern (of intern) geheugen.
Vervolgens heb je dan een manier nodig om de data netjes weer uit de uC te klocken op een stabiele klok riching dac.
Vervolgens heb je dan een manier nodig om de data netjes weer uit de uC te klocken op een stabiele klok riching dac.