Dipoolbas voor mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nu nog 2 uurtjes laten drogen en de drivers erin. De rest van de afwerking komt later wel, DDIY_2006 staat voor de deur!

Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Spannend,

Maar was het niet slimmer om het eerst klinkend te krijgen voor je zoveel werk in de afwerking steekt? :twisted:

Overigens is PVC prima te schilderen met gewone Histor verf zonder te gronden of speciale primer. Zit goed vast is mijn ervaring als je het maar niet in weer en wind en in de brandende zon zet. Wel eerst goed ontvetten met thinner ofzo.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Maar was het niet slimmer om het eerst klinkend te krijgen voor je zoveel werk in de afwerking steekt? :twisted:
Eigenlijk heb ik totaal geen twijfel over het succes :oops: .
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Smullen! Hoe klinkt 't? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het klinkt nu al beter! En ze spelen nog niet eens :lol: .
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En jij maar roepen dat je niet gevoelig was voor suggestie, ik ben bang dat je nu toch op 0.1dB moet gaan afregelen en ook een oogje moet houden op de temperatuur en uitzettingscoefficient van je luidsprekerkabels, anders geloven we je natuurlijk niet als je straks zegt dat 't beter klinkt :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Strak hoor Jeroen. Ziet er goed uit. Wat vind je vrouw ervan (qua afmetingen en looks)?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze accepteert het 8) . Vooralsnog :? .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ze accepteert het 8) .
wij kunnen allemaal alleen maar dromen van zo'n vrouw:wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ze accepteert het 8) . Vooralsnog :? .
aahh.... het wordt al genuanceerder :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er netjes uit Jeroen! Ben zeer benieuwd.
Kun je je bestaande crossover/filter aanpassen, of dien je een compleet nieuwe schakeling te bouwen? Is het goed afstellen van de EQ voor een dipool complex?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De bafflestep compensatie had ik actief gedaan in de oude situatie en ook het elektrisch 2de orde hoogdoorlaatfilter voor goede match met de sub. Beiden gaan nu vervallen en worden vervangen door een eenvoudig actief eerste orde filter. Het passieve scheidingsfilter kan gelijk blijven.

De equalizing wordt nooit moelijker dan iets als hieronder, figuur C. En als er geen notch in blijkt te hoeven, dan dus alleen de bovenste helft van deze schakeling, doorknippen bij de weerstand van 4,22 k. Ik heb alvast de onderdelen klaarliggen voor de bovenste helft, met ipv 3,16k een weerstand van 5,36k en ipv de 14,7k een weerstand van 102k. De condensator wordt 56nF. Het circuit versterkt dan maximaal 20 dB en heeft een dalende 6 dB/oct helling van 28 - 560 Hz. Die versterking is eigenlijk teveel, dus het volume moet aan de ingang van de eindversterker weer wat omlaag worden gebracht. Als ik die notch niet nodig blijk te hebben zal ik daarom overgaan naar circuit A. Daar kan ik precies dezelfde componenten voor gebruiken en met een goede keuze van de ingangsweerstand (daar 3,16k) het niveau van bas en topkast op elkaar afstemmen.

Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er spannend uit Jeroen, maar hou toch maar even het inmiddels beroemde "bloemetje er op" in gedachten. Vrouwen reageren daar altijd positief op.. :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
En jij maar roepen dat je niet gevoelig was voor suggestie, ik ben bang dat je nu toch op 0.1dB moet gaan afregelen en ook een oogje moet houden op de temperatuur en uitzettingscoefficient van je luidsprekerkabels, anders geloven we je natuurlijk niet als je straks zegt dat 't beter klinkt :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik dacht dat ik een grapje maakte, maar het klinkt echt beter nu al zonder dat ze spelen. Ik zie twee verklaringen: de middentoner ziet een grotere baffle wat een voller geluid geeft. Ten tweede staat de monitor nu op een superstevige standaard.

Maar ik heb nog geen moment naar de dipoolbas geluisterd. Ik heb een strak schema te gaan om DDIY_2006 te halen, voor spielerei tussendoor is geen tijd. Eerst vanavond de voeding voor de elektronica afmaken, vandaag overdag totaal geen tijd, andere verplichtingen. Ik kan er net even dit postje tussendoor doen. Morgenavond de luidspreker opmeten en de monitor ook nog een keer want de middentoner ziet nu een grotere baffle. Dat leidt overigens nu al tot een beter, voller geluid :). Dan heb ik donderdag pas weer tijd om de eerste versie van het filter te gaan bouwen op basis van de metingen van maandagavond. En dan heb ik nog maar anderhalve week voor luistertesten. Ook moet ik de kast van de UcD versterker nog afbouwen. En ook nog die uiterst bewerkelijke step attenuator die ik bij diyfidelity heb gekocht, zie mijn UcD180AD draadje. Wordt spannend dus.
sietse

Bericht door sietse »

Pfffffff, ja ja, heb je geen hobby? vroegen ze mij eens, kun je tot rust komen....... :shock:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Pak voor die opamps de AD8610 met een CRD (J511/SST511) vanaf de negatieve voeding, dan kan je ook zonder koppelcondensatoren toe.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Sander,

Ik stuur de UcD180AD nu aan via het huidige actieve monitor filter met OPA2134 zonder koppelcondensatoren en heb vrijwel geen DC op de uitgang. Is dus daarvoor niet nodig. In de nieuwe opzet zit er als het goed is geen enkele opamp meer tussen CD-speler en UcD en wordt de monitor compromisloos aangestuurd. Mocht er toch nog een opamp nodig zijn dan ben ik inderdaad van plan de AD8610 te gebruiken.

Ik ben dus wél geïnteresseerd in die CRD (J511/SST511). Wat is dat? Welke componenten? Ik heb er iets over gelezen op diyaudio, maar in de berichten die ik heb gelezen ook alleen maar deze kreet tegengekomen zonder verdere uitleg.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

De J511 (TO-92) of de SST511 (SOT-23) is een current regulator diode (CRD), oftewel een stroombron. Zoals uit 't typenummer wel te achterhalen valt is de nominale stroom 5.1mA. Als je deze schakelt tussen de negatieve voedingsspanning en de uitgang van de AD8610 opamp zet je de eindtrap in de opamp in continue klasse-A bedrijf. Hierdoor gaat de opamp aanmerkelijk beter klinken en wordt ook de PSRR beter, deze is namelijk ongelijk voor de positieve en negatieve spanning. Met deze truc sla je dus twee vliegen in één klap; de opamp gaat beter klinken en je verbetert de PSRR.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, bedankt. Ik heb begrepen dat dit op de huidige UcD versterkers al standaard is ingebouwd dus wat dat betreft hoef ik daaraan niet te modden he?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, klopt, maar ik weet niet of dat bij de UcD180's ook zo is, bij de UcD400's in ieder geval wel. Maar is eenvoudig te controleren, zit er een SOT-23 transistor op de uitgangen van beide opamps (pin 1 en pin 7) dan zitten ze erin. Bij sommige versies is de module wel voorbereid (soldeereilanden) maar zijn de SST511 CRD's niet gemonteerd, kleine moeite om dat alsnog te doen uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik neem aan dat de huidige versie van de UcD180AD minimaal voorzien is van een plek voor een SST511 CRD als ie er al niet op zit? Weet je dat toevallig Sander? (Heb er net 4 besteld...)
Rudy

Bericht door Rudy »

Bij mijn weten worden op de Hypex modules die gebruikt op de niet AD versies omdat de AD86xx er geen voordeel uit haalt ( bias is zoiezo al meer dan voldoende ~3mA en de PSRR zou zelfs zakken in hun geval ).

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, lijkt erop dat die dingen ook wat extra vervorming toevoegen:
Some liked it because of the "slower" and "warmer" sound - actually it added some distortion but some tube lovers enjoyed it very much.
bron

Even een vraagje tussendoor: kun je twee van die SST511's ook parallel zetten voor dubbel zoveel constante stroom?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”