modificeren s/pdif uitgang

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Lourens

modificeren s/pdif uitgang

Bericht door Lourens »

Op diyAudio las ik een leerzame draad over de optimale schakeling voor de S/PDIF output van SAA7220. Dat er veel te verbeteren valt aan S/PDIF heb ik al ondervonden, bijv. door het krakkemikkige pulse trafootje in een Philips CDD882 te vervangen, of zelfs helemaal te verwijderen. Ook verschillende soorten weerstanden (en hun waarden natuurlijk) en het gebruik van een buffer hebben een allemaal hoorbare invloed. Enz. enz.
Ben dus erg benieuwd naar het effect van het voorgestelde "ideaal" .
Zelbouwaudio.nl is voor mij een geheel nieuw forum (ziet er goed uit!), en vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met deze mod.

Als beste trafo zien guru's op dit gebied de Schott 67125450, maar de Pulse PE-65612 schijnt een goed alternatief te zijn. Op grond van de specs, kom ik zelf tot de conclusie dat ook C&D DA101C tot de top behoort. Meer omstreden is Scientific Conversion (bijv. SC 947-02).
Probleem is de verkrijgbaarheid. Tot nog toe heb ik alleen Mouser (Pulse) en Farnell/Newark (C&D) gevonden als webshops die ook enkele stuks leveren.
Weet iemand een betaalbaar adres, liefst in Nederland? Of zijn er misschien belangstellenden voor het doen van een 'group buy'? De Schott is bijv. alleen leverbaar via de eigen webshop, minimaal 10 stuks, hoge vezendkosten!

met groet
Lourens
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Lourens,

Feitelijk wil je helemaal niet met SPDIF werken, de SAA7220 heeft ook I2S voorhanden en daarmee valt een jitter-vrije verbinding te leggen tussen digitaal-filter en DAC. Dus kijk eerst even of de DAC die je gebruikt inwendig met I2S overweg kan, zo ja, dan is dat de juiste weg.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik weet het, Sander,
maar mijn dCS Purcell is niet op I2S voorbereid. Van een belangrijk probleem met S/PDIF (WCLK synchronisatie) heb ik met die dCS gelukkig geen last meer omdat ik het loopwerk (een Studer A727) slave aan de DAC d.m.v. een aparte woordklok verbinding. Een erg goed hoorbare verbetering :)
Wel een extra reden om resterende nadelen van S/PDIF tot een minimum te beperken. Een daarvan is in veel gevallen de transmissie van pin 14 (SAA7220) naar de Rx van de DAC. De dCS staat daarin boven verdenking, en ik dacht eerst dat dat bij de Studer ook zo zou zijn (want ook een prof. apparaat), maar de niet aflatende kritiek op S/PDIF van mensen als Jocko Homo hebben me te denken gegeven. De Studer/dCS combo heeft het voordeel dat ik vele uitgangen naast elkaar kan beoordelen. Op die manier is o.a. al duidelijk naar voren gekomen dat een nieuwe BNC beter klinkt dan de standaard RCA en AES/EBU. Dus vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar die andere trafootjes!
Plaats reactie