tips voor vloer
Moderator: Beheerdersteam
tips voor vloer
ik ga binnenkort verhuizen. Eindelijk de stap gezet en mezelf voor de rest van mijn leven in de schulden gestoken. Maar voor een goede zaak, dat wel.
Anyway, er komt een nieuwe vloer in deze woning. Het huis is uit 1935, dus de woonkamervloer bestaat uit een balkenlaag met daarop een grenen of vuren ondervloer. Hieroverheen willen wij (lamel)parket gaan leggen. Heeft iemand tips/ervaring etc voor waar ik kwa akoestiek op moet letten? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde onder(tussen)vloeren welke het geheel akoestisch verbeteren? Ik zat zelf te denken om in ieder geval de ondervloer wat dikker te nemen dan strikt noodzakelijk, om de grenen ondervloer en parket bovenvloer zoveel mogelijk van elkaar de ontkoppelen, en contactgeluid via de balken richting buren te verminderen. Andere tips danwel ideeen?
Alvast bedankt,
Daniel
Anyway, er komt een nieuwe vloer in deze woning. Het huis is uit 1935, dus de woonkamervloer bestaat uit een balkenlaag met daarop een grenen of vuren ondervloer. Hieroverheen willen wij (lamel)parket gaan leggen. Heeft iemand tips/ervaring etc voor waar ik kwa akoestiek op moet letten? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde onder(tussen)vloeren welke het geheel akoestisch verbeteren? Ik zat zelf te denken om in ieder geval de ondervloer wat dikker te nemen dan strikt noodzakelijk, om de grenen ondervloer en parket bovenvloer zoveel mogelijk van elkaar de ontkoppelen, en contactgeluid via de balken richting buren te verminderen. Andere tips danwel ideeen?
Alvast bedankt,
Daniel
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
bedankt!deepspace schreef:Proficiat!
[...]
En wat zit er onder de ondervloer? Misschien is daar ook nog wel wat aandacht nodig.
er zijn zo van die dingen waar je niet meteen naar kijkt als je met een makelaar een woning gaat bezichtigen... Volgens mij zit daar niet veel onder. Ik heb in ieder geval geen luik naar een kruipruimte gezien, dus ik vermoed dat er een kleine luchtlaag zit, voldoende voor de ventilatie van de houten vloer. En vanwege die ventilatie wilde ik daar niet al te veel aan doen (Eindhoven staat niet echt bekend om zijn droge grond).
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Mijn ervaring met houten vloeren is dat het beste is om de speaker daarvan te ontkoppelen. Wat erg goed werkt is een dik stuk belgisch hardsteen (of een ander steen soort) op een laagje vilt en je speakers met spikes er boven op. Enig nadeel is dat hoe groter de speaker hoe groter en dikker de steen moet zijn. Maar het kan er erg mooi uit zien.

Niet zo verstandig; de ruimte onder een vloer moet goed kunnen ventileren, anders krijg je houtrot of teveel radon in je woning indien het een beganegrondvloer is.deepspace schreef:Mkay, anders zou je die kleine ruimte nog kunnen isoleren ofzo
Soms zit er in de woningen uit die tijd een mooie riftvloer, het zou een optie kunnen zijn die op te knappen. Maar zijn het gewone vuren of grenen vloerdelen dan zou je er twee lagen 9 mm spaanplaat over kunnen leggen, deze overlappend aanbrengen en goed met elkaar en de ondervloer verschroeven. Hierop lijm je een tapisparket.
Een houten vloer klinkt niet zo sterk door naar de buren naast je als bij een betonnen vloer. Hiervoor hoef je geen maatregelen te treffen.
Heb je onderburen kun je beter een zwevende vloer maken, die zijn stiller voor de benedenburen maar klinken wat rumouriger voor jezelf.
Controleer wel voor aankoop van de woning of de balkenlaag rotvrij is. Dit achteraf op de verkopende partij achterhalen zal niet eenvoudig zijn.
Laatst gewijzigd door richard op di 03 jan 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als ik wist wat een 'riftvloer' was, zou ik daar wel iets over kunnen zeggen... Maar ik vermoed dat er hoe dan ook geen oude originele vloer meer ligt. Nu liggen er planken (lelijk geschilderd). En in de keuken en gang zijn de originele terrazovloeren ook al verdwenen, dus de kans lijkt me klein dat er met de vloer in de kamer niks gebeurd is. Maar zo gauw als we de sleutel hebben zal ik eens een plank lostrekken, kijken wat er onderuit komt.richard schreef:Niet zo verstandig; de ruimte onder een vloer moet goed kunnen ventileren, anders krijg je houtrot of teveel radon in je woning indien het een beganegrondvloer is.deepspace schreef:Mkay, anders zou je die kleine ruimte nog kunnen isoleren ofzo
Soms zit er in de woningen uit die tijd een mooie riftvloer, het zou een optie kunnen zijn die op te knappen. Maar zijn het gewone vuren of grenen vloerdelen dan zou je er twee lagen 9 mm spaanplaat over kunnen leggen, deze overlappend aanbrengen en goed met elkaar en de ondervloer verschroeven. Hierop lijm je een tapisparket.
Een houten vloer klinkt niet zo sterk door naar de buren naast je als bij een betonnen vloer. Hiervoor hoef je geen maatregelen te treffen.
Heb je onderburen kun je beter een zwevende vloer maken, die zijn stiller voor de benedenburen maar klinken wat rumouriger voor jezelf.
Controleer wel voor aankoop van de woning of de balkenlaag rotvrij is. Dit achteraf op de verkopende partij achterhalen zal niet eenvoudig zijn.
Zo'n ondervloer van grenen vloerplankjes hebben we in onze huidige woning ook. Alleen hebben we er nu niks meer overheen gelegd, gewoon de ondervloer gelakt dus. Was een enorm karwei om die op te schuren, omdat die planken enorm schotelden. Daar kun je dan dus niet meer met een parket-schuurmachine overheen, en hebben we dus op de knieen met een handschuurmachine plank-voor-plank geschuurd. Maar het resultaat mag er best zijn.
De vloer die we nu op het oog hebben is geen tapisparket, maar een lamelparket. Vergelijkbaar met laminaat dus, alleen wel met een houten toplaag. Deze wilde ik zwevend gaan leggen. Als het even kan het liefste zonder nog extra spaanplaat op de houten ondervloer. Maar als dat nodig is, dan gebeurt dat gewoon.
over die houtrot: dat is natuurlijk lastig te controleren vooraf. We hebben een bouwkundig onderzoek laten doen, en daar kwam uit dat het kwa vocht wel ok zat. Maar zo'n onderzoek is nooit destructief, dwz dat je geen planken los kunt gaan trekken of zo.
@tony: goede tip van die stenen. Laat ik nu net een zwager hebben die 'in de natuursteen' zit, en laat natuursteen nu ook net erg goed bij de stijl van het huis passen!
Hoi Daniel,
Dat is een vrij lastig probleem omdat de houten plankenvoer die je al hebt op de bassen lekker mee kan gaan resoneren. Beste is om er eerst een houten ondervloer op te leggen van 18 mm "underlayment" of nog beter 18 mm chipboard. Die ondervloer goed vastschroeven op de draagbalken. Op de ondervloer dan je pakket verlijmen. Maar dan kun je beter naar wat anders omzien dan lamelparket.
Maar eerlijk gezegd is de beste adviseur hier een goede parketteur!
Zelf heb ik ook lamelparket liggen omdat wij in een huurhuis wonen en het opneembaar moet zijn. Maar anders had ik het anders gedaan. En ja dat van die natuurstenen tegels is echt een goede tip: Zie hier hoe mijn speakers op het moment staan: Linkje
Dat is een vrij lastig probleem omdat de houten plankenvoer die je al hebt op de bassen lekker mee kan gaan resoneren. Beste is om er eerst een houten ondervloer op te leggen van 18 mm "underlayment" of nog beter 18 mm chipboard. Die ondervloer goed vastschroeven op de draagbalken. Op de ondervloer dan je pakket verlijmen. Maar dan kun je beter naar wat anders omzien dan lamelparket.
Maar eerlijk gezegd is de beste adviseur hier een goede parketteur!
Zelf heb ik ook lamelparket liggen omdat wij in een huurhuis wonen en het opneembaar moet zijn. Maar anders had ik het anders gedaan. En ja dat van die natuurstenen tegels is echt een goede tip: Zie hier hoe mijn speakers op het moment staan: Linkje
