Wat de bas betreft, die mist dus vooral de dynamiek, druk en openheid in het gebied van 50 tot 200 Hz die alleen door groot oppervlak, met een dipool- of hoornsysteem, kan worden bereikt.
Ga je ook nog wat voor <50 Hz fixen? Want imho zit daar ook nog zat muziek Ik vraag me ook nog steeds af of je wel voldoende SPL in het laag gaat krijgen met zo'n korte kast. Heb je al eens de linkwitz scheets gebruikt om te checken waar je op uit komt?
Wat je nog het meeste mist is het bijbehorende gevoel dat live wel hebt, die klappen op je middenrif .
Ah, dat is nu precies waar ik ook naar op zoek ben Het hoeft dan ook niet eens hard. Het gevoel is echter dan veel sterker.
Ga je ook nog wat voor <50 Hz fixen? Want imho zit daar ook nog zat muziek Ik vraag me ook nog steeds af of je wel voldoende SPL in het laag gaat krijgen met zo'n korte kast. Heb je al eens de linkwitz scheets gebruikt om te checken waar je op uit komt?
Moet je dat nog vragen? Je kent me toch? Alleen, die sheets zeggen niet waar je gehoormatig op uitkomt in je eigen luisterruimte. Eerst maar eens proberen. Ik zou volgens simulatie eventueel tot 15 cm diep kunnen gaan met de baffle, 3 lagen extra van 18 mm, maar ik wil perse die 235 Hz kunnen halen dus ik begin voorzichtig bij 9.6 cm. Van wat ik zelf tot nu toe van dipool heb gehoord ben ik niet overtuigd van het gehoormatige nut beneden 40 Hz dus in eerste instantie vul ik dat aan met mijn monopool sub, indien nodig.
Nou, ik wil daar wel wat over zeggen, zowel ik als Tony zijn proefondervindelijk tot de conlusie gekomen dat je voor de laagste frequenties (<30Hz) het beste een monopool subwoofer kunt gebruiken, dit soort frequenties kan je namelijk niet met voldoende druk reproduceren met een dipool. Tony heeft dat geprobeerd met z'n mega-woofers aangedreven door m'n dual-mono UcD400, en zelfs op maximaal volume kwam er nauwelijks boost bij op deze lage frequenties en ook ik heb hier met de SLS315 prototypes een poging gewaagd, zonder resultaat.
Da's geen enkel probleem, daaronder wordt het zelfs met een flink diepe U-frame, misschien herinner je je mijn experimenten met verschillende dieptes, lastig om genoeg geluidsdruk te creeeren.
Ps. tot vanavond, ik begreep dat ook jij van de partij bent?
Da's geen enkel probleem, daaronder wordt het zelfs met een flink diepe U-frame, misschien herinner je je mijn experimenten met verschillende dieptes, lastig om genoeg geluidsdruk te creeeren.
Dat begrijp ik, maar ik maak me toch zorgen om zo'n ondiep U frame. Nouja, ik zal het ooit (als die SLS400 dingen ooit beschikbaar komen), zelf ondervinden
Ps. tot vanavond, ik begreep dat ook jij van de partij bent?
Is het eigenlijk mogelijk om een soort passieve bass-boost toe te passen? En dan bedoel ik dus een filter na mijn actieve filter en misschien ook na de laag versterker?
(En ik ben helemaal niet nieuwsgierig maar als jullie er allemaal over beginnen ben ik best bereid om even aan te horen wat jullie vanavond gaan bekokstoven... )
Is het eigenlijk mogelijk om een soort passieve bass-boost toe te passen? En dan bedoel ik dus een filter na mijn actieve filter en misschien ook na de laag versterker?
Je kunt passief niks boosten, alleen het tegenover gestelde doen, maar zo kun je natuurlijk ook een soort "boost" simuleren, is alleen zonde van je versterkervermogen
Je kunt ook passief line level filteren, maar dat is meestal bij gebrek aan bruikbare spoelletjes niet zo'n succes, en zeker niet goedkoper als actief filteren met wat opampjes, weerstandjes en condensatoren.
Het was maar even een gedachtengang... Zoals ik al schreef speel ik zelf ook met de dipool gedachte. Echter wil ik wel iets dieper gaan als 40 Hz, niet veel dieper maar toch... Als dat met de SLS315 lastig wordt kan ik me misschien toch weer beter ergens anders in verdiepen...
Just checking hoor Als je 92 dB bij 42 Hz voldoende vindt...
Vergeet ook niet dat als je dat per kant hebt, je in totaal ongeveer 6 dB hoger uit komt omdat L en R toch redelijk in fase zijn op die lage frequenties. En 98 dB is behoorlijk pittig hoor.
@ Jeroen,
Hoe ga je de equalising eigenlijk doen? Gewoon met een integrator/low pass a la Linkwitz of ga je een Ultracurve gebruiken?
P.s. Veel plezier vanavond jongens
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 13 feb 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Just checking hoor Als je 92 dB bij 42 Hz voldoende vindt...
Vergeet ook niet dat als je dat per kant hebt, je in totaal ongeveer 6 dB hoger uit komt omdat L en R toch redelijk in fase zijn op die lage frequenties. En 98 dB is behoorlijk pittig hoor.
Was ik niet vergeten hoor Denk dat ik maar eens moet vergeten het met een monopool te vergelijken
denk dat je dat juist niet moet vergeten. Als je de keuze tussen dipool en monopool wilt maken, moet je ook de voordelen van een monopool inzien
als je linkwitz mag geloven is het inderdaad zoals jeroen zegt: boven 40 hz heb je met twee van die membranen per kant waarschijnlijk voldoende, daaronder heb je voor redelijk wat druk een monopool sub nodig.
als je linkwitz mag geloven is het inderdaad zoals jeroen zegt: boven 40 hz heb je met twee van die membranen per kant waarschijnlijk voldoende, daaronder heb je voor redelijk wat druk een monopool sub nodig.
Dat begrijp ik wel hoor , maar het gaat mij juist om de diepte t.o.v de maximale geluidsdruk die je kan halen. Een minder diepe kast zou mij ook goed uitkomen hoor Maar echt overtuigt ben ik pas als ik het gehoort heb
Hoe ga je de equalising eigenlijk doen? Gewoon met een integrator/low pass a la Linkwitz of ga je een Ultracurve gebruiken?
Eerste optie. De +/-12V voeding zit al in de UcD, ik hoef er alleen een printje met 2 dual opamps per kanaal bij te zetten (OPA2134 heb ik nog genoeg van liggen), paar componentjes erom heen en klaar. Zonde om er weer een hele doos bij te zetten als ik voor een paar tientjes klaar kan zijn met weer een leuk stukje zelfbouw.
Wow! Dat is de dikste baffle die ik ooit gezien heb . Maar is er zo wel gonoeg 'ademruimte' voor de woofers? En..komt er echt niet meer kast omheen dan die dikke baffle?
Ziet er zeker stabiel uit!