UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik gebruik 2 mm geanodisserd aluminium. Ik heb er een UcD400 met een 300VA trafo in zitten. Buigt echt niet door hoor!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Leeuwarden schreef:
Ik gebruik 2 mm geanodisserd aluminium. Ik heb er een UcD400 met een 300VA trafo in zitten. Buigt echt niet door hoor!
Volgens mij ben je jaloers dat ik 1 mm meer heb :lol:

Als de beste man 2 mm had zou ik dat ook gedaan hebben. Ik probeer inderdaad geen tank te maken maar voor 20 euro sla ik hem niet af.
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 06 feb 2006, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja klopt, ik ben heel snel jaloers :-) Ik heb een aantal kasten met 3 mm alu gemaakt totdat mijn huidige leverancier me wees op 2 mm geanodiseerd aluminium. Tegenwoordig is dat dus het enige wat ik gebruik. Schroeven gebruik ik ook minimaal. Ik lijm het overgrote deel. Alleen dat wat weer open moet kunnen schroef ik. Bouwen gaat sindsdien ook een stuk sneller.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Baas boven Baas. Maar daarvoor heb ik weer de lichtere UcD versterker dan jij!

Ik wilde vanbinnen met MDF een soort geraampte maken, zodat ik de plaatjes Al er tegenaan kan lijmen.

Ik neem aan dat het geanodiseerd aluminium geen must is.

Of heb ik het fout en gaat de boel roesten?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Helemaal niet baas boven baas. Gewoon een andere manier :D
Geanodiseerd is geen must. Roesten zal het niet zo snel doen....

Als je je plaatjes alu hebt moet je maar eens kijken hoe sterk het is. Een frame maken van MDF binnen een alu kast vind ik een grote afrader. Al was het alleen al om het brandgevaar.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Leeuwarden schreef:
Een frame maken van MDF binnen een alu kast vind ik een grote afrader. Al was het alleen al om het brandgevaar.
Jeroen heeft naast zijn stereo zeker een blusdeken of iets dergelijks liggen. Denk niet dat er snel iets in de fik zal vliegen trouwens, maar er is altijd een risico. Als ik de amp in mijn luidspreker zet zal de boel zeker goed fikken in geval van een ongeluk(je) :roll:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik vind dat Jeroen er ook niet verstandig aan doet, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. En eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook wel eens een houten kast heb gemaakt. Sterker nog. Het front van mijn Alephs is van MDF. Maar dat front zit wel bijna 40 cm van de electronica. Ik hou het er maar op dat het een persoonlijke keuze is.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op di 07 feb 2006, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan is het zeker ook niet verstandig om een zware actieve subkast van MDF te kopen en in je huiskamer te zetten? Ik vind dit niks met persoonlijke keuze te maken hebben, ik zie het probleem gewoon niet. Ze hebben toch niet voor niets zekeringen uitgevonden?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, dat is niet verstandig. Dan doe jij het toch wel? Buizenbouwers doen niets anders... Ik doe het niet.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb het bouwwerk nog es even met vakkundige ogen bekeken, maar dat brandgevaar zie ik ook niet zo gebeuren. Ziet er verder netjes uit Jeroen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Nee, dat is niet verstandig. Dan doe jij het toch wel? Buizenbouwers doen niets anders... Ik doe het niet.
Dan is het inderdaad toch een persoonlijke keuze :lol: .
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Leeuwarden schreef:
Nee, dat is niet verstandig. Dan doe jij het toch wel? Buizenbouwers doen niets anders... Ik doe het niet.
Dan is het inderdaad toch een persoonlijke keuze :lol: .
Ach denk dat het brandgevaar wel mee zal vallen..

Tip : Brand(t) bier is een goed blusmiddel... :D :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Klopt het dat de supply niet meer dan 8 cm hoog is?
Met afstandsbusjes van 1 cm onder de print wordt de totale hoogte zo'n 6.5 cm. Mijn chassis is intern 7 cm hoog.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Buizen radio's zaten vroeger toch ook in een houten kast? Ware meubelstukken waren het.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Pjotr schreef:
Buizen radio's zaten vroeger toch ook in een houten kast? Ware meubelstukken waren het.
Ik mis het nog wel es... :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat ik me nu afvraag: Hoe groot zijn nu de verschillen tussen dual mono en een stereo setup? En hoeveel maakt het dan nog uit of je een trafo met twee voedingen gebruikt, of een trafo en een voeding voor beide kanalen? Wat maakt het in de praktijk nu uit?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepspace,

Best veel, het is vooral de kanaalscheiding (en daarmee de diepte van je geluidsbeeld) waar je veel winst boekt. Meettechnisch kan 't wel zo'n ~10dB schelen en da's toch een wezenlijke verbetering.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is behoorlijk ja!

Maareh, als je nu van een enkele trafo uit gaat, met twee voedingen (en voor iedere voeding een eigen gelijkrichter)?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepspace,

Dan boek je ook veel winst, alleen zal de kanaalscheiding dan een aflopende curve te zien geven, hoe meer vermogen je vraagt hoe slechter de kanaalscheiding wordt. Heel dramatisch is 't overigens allemaal niet, maar als je toch bezig bent kan je beter een kleine 60-euro uitgeven voor een extra trafo, een paar elco's plus een gelijkrichter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
maar als je toch bezig bent kan je beter een kleine 60-euro uitgeven voor een extra trafo, een paar elco's plus een gelijkrichter.
Eu, niet als je praat over 6 kanalen ;) (die ook nog in een zo klein mogelijk 19" kastje moeten passen)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, dan kan je 't beste een grote trafo pakken en dan met losse gelijkrichter en elco's gaan werken, bv. 2x10.000uF per kanaal. Of, als 't past, een zestal 120VA trafo's, die zijn nog redelijk compact en passen wellicht net op hun kant in een 3U 19" rack.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bedankt. Dat eerste is idd precies de bedoeling ;) Met 1 KVA zullen de "problemen" op hogere volumes ook wel beperkt zijn gok ik. Maar goed, ik zal Jeroens topic niet langer kapen ;)
Laatst gewijzigd door voodooless op di 07 feb 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Best veel, het is vooral de kanaalscheiding (en daarmee de diepte van je geluidsbeeld) waar je veel winst boekt. Meettechnisch kan 't wel zo'n ~10dB schelen en da's toch een wezenlijke verbetering.
Geldt dat ook als je de UcD modulen gebalanceerd aanstuurt en voor iedere versterker een aparte gelijkrichter met bufferelco's neemt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Wel goed lezen he, een post na degene die je hier quote geef ik daarop al antwoord :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Peter,

Wel goed lezen he, een post na degene die je hier quote geef ik daarop al antwoord :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je kunt hier ook niks aan jouw vragen of jij begint te blazen. Kan dat niet wat anders?

De vraag was naar aanleiding naar wat ik quote. Misschien kun je daar op antwoorden?
Plaats reactie