Zelf een sub bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Zelf een sub bouwen
Hallo muziek freaks,
Ben nieuw op het forum, altijd al geintreseerd geweest in audio,
Nu ben ik van plan om zelf een sub te gaan bouwen, En vraag daarom hier om tips of dingen waar ik op moet letten of die ik over het hoofd ga zien,
Mijn eerste sub die ik wil gaan maken word een simpel modeletje gewoon vierkant, in een gesloten kast.
Groetjes, Jordi
Ben nieuw op het forum, altijd al geintreseerd geweest in audio,
Nu ben ik van plan om zelf een sub te gaan bouwen, En vraag daarom hier om tips of dingen waar ik op moet letten of die ik over het hoofd ga zien,
Mijn eerste sub die ik wil gaan maken word een simpel modeletje gewoon vierkant, in een gesloten kast.
Groetjes, Jordi
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Om met eenkleine subwoofer toch behoorlijk laag te gaan raad ik peerless aan. Dat is qua prijs/kwaliteit een goede. Kijk maar eens op http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3525joddi schreef:Had ik gezien is miss wel wat, eigenlijk was het de bedoeling om het rond de 200€ te houden maar ik overweeg hegt even.
Maar voordat je serieus begint is het verstandig een aantal topics door te lezen. Overal kan je wel wat informatie vandaan halen. Een bepaalde basiskennis opbouwen is wel zo handig. Lees wat over bracings, dempingsmaterialen, kastdiktes envoordelen gesloten bass reflex etc.
Groetjes Montana
hallo joddi, ik heb de hypex hs80 te koop staan en over de prijs valt beslist te praten, is immers een vraagprijs
ik heb als je interesse hebt ook nog de 22 cm woofer die in de Rel Quake I wordt gebruikt nieuw is doos, gaat om een woofer in een 25 ltr gesloten kast
mocht je interesse hebben stuur dan even een PM
ik heb als je interesse hebt ook nog de 22 cm woofer die in de Rel Quake I wordt gebruikt nieuw is doos, gaat om een woofer in een 25 ltr gesloten kast
mocht je interesse hebben stuur dan even een PM
Geef je hem dan een apparte behuizing? Als de module luchtdicht is hoeft dat niet persé. welke module ga je nu gebruiken?joddi schreef:Ik ben al bezig met tekenen enzo, Nu staat er dat die amp die je bij barry kan kopen 7cm inbouwdiepte heeft als ik dan 9 cm vrijlaat is dat voldoende ook inverbandmet warmte???????
by the way, is wat ralf te koop heeft niet interessant?
Ik wou idd een aparte behuizing doen, interficior raade dat aan en ik wil de xxl subamp van barry gebruiken.
edit: niet in een aparte behuizing maar zegmaar een schotje ertussen zodat de amp niet mee zou gaan resoneren of is dit overbodig????
edit: niet in een aparte behuizing maar zegmaar een schotje ertussen zodat de amp niet mee zou gaan resoneren of is dit overbodig????
Laatst gewijzigd door joddi op wo 01 feb 2006, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou alles mooi in een kast kunnen doen. Van de xxl weet ik niet of hij luchtdicht is. Hypex is van goede kwaliteit en de andere xxl amp ken ik niet.
Ik heb nog niet gehoord dat er zoiets kan voorkomen als resonerende submodules. Dan zal je met zwaarder spul moeten aankomen dan een 8" woofer..
Voordat je gaat ontwerpen moet je eerst goed weten wat de onderdelen die je hebt kunnen en wat ze niet kunnen. Simuleer de woofer in win isd, zodat je weet welk volume gunstig is en lees wat na over de module die je wil gebruiken. Bracings, tussenschoten, in de kast is handig, maar een module bracen gaat wat ver denk ik..
Succes
Ik heb nog niet gehoord dat er zoiets kan voorkomen als resonerende submodules. Dan zal je met zwaarder spul moeten aankomen dan een 8" woofer..
Voordat je gaat ontwerpen moet je eerst goed weten wat de onderdelen die je hebt kunnen en wat ze niet kunnen. Simuleer de woofer in win isd, zodat je weet welk volume gunstig is en lees wat na over de module die je wil gebruiken. Bracings, tussenschoten, in de kast is handig, maar een module bracen gaat wat ver denk ik..
Succes
Als je de gegevens van de woofer hebt kan je hem simuleren.. Die moet je dan vragen aan degene die hem aan je verkoopt. Je bouwt al een kleine sub en om hem dan zo compact mogelijk te houden zou het handig zijn de module niet in een apparte kast te zetten. Dus zonder schotjes. Moet je wel zeker weten dat de lucht niet langs de draaiknopjes en dergelijke kan.joddi schreef:Ik word ook persoonlijk begelijd door interficior via msn![]()
Over Simuleeren in win isd gaat niet lukken met die woofer uit een rel quake I (of wel???)
Maar als die amp dus lucht dicht is zou het niets uitmaken dat er geen schotje tussen zit???
Als het werkelijk de quake woofer is kan je veilig spelen en een 30 liter kast netto maken voor de woofer. (of 35) Dan heb je een beetje speling. Door de actieve versterking kan je vervolgens een en ander bijstellen.
Het is echter leuker en leerzamer om met winisd aan de slag te gaan.
Beste Joddi,
Subwoofers bouwen is niet even 6 plankjes tegen elkaar plakken en dan genieten maar. Als ik het verkeerd begrijp moet je het zeggen maar naar mijn mening denk je er iets te licht over. Tevens wil ik je behoede voor iets te bouwen waar je later spijt van krijgt.
Even wat tips die mij door schande wijs hebben gemaakt.
1. Voor je een speaker koopt ga hem eerst simuleren in WinIsd. FF google en dan kan je dat programma gratis downloaden. Bekijk hoe je netjes uitkomt in het laag (dus geen bulten) en ga dan over op de aanschaf. Als je de woofer gekocht hebt ga Dan pas de kast bouwen. Niet andersom.
2. Over de kast. Je bent van plan een gesloten kast te maken. Dit is mooi als beginsubje. Kan weinig in fout gaan. Zorg er wel voor dat alle planken altijd percies haaks en recht zijn. Laat dit eventueel zagen bij een bouwmarkt of door een zaagtafel. Dan kan je er van uitgaan dat het perfect recht is (indien er geen kneus achter de tafel staat die er niets van snapt). Probeer zo min mogelijk te schroeven. Als je toch kiest voor schroeven (wat ik persoonlijk niet erg vindt) vergeet dan niet dat je ze altijd nog moet afwerken. Lijm gewoon met houtlijm en niet de zogenaamde constructie houtlijm. Dit heeft geen nut bij mdf op mdf. Is alleen nodig als je gaatjes moet opvullen/bruisen. Loop de naden van de kast het liefst nog na met een montage of silicone kit. Hierdoor zorg je ervoor dat hij helemaal luchtdicht is.
2.5 Je bracing en plaat dikte. Plaats bracing horizontaal en verticaal. Zorg ervoor dat je grote gaten zagt in de bracing zodat je woofer wel luchtverplaatsing heeft. Rond de gaten eventueel nog extra af. Er staat op de hoofdsite een heel mooi stukje over plaat materialen. Ik heb hele goede ervaringen met 18mm en 22mm mdf. Hierna later eventueel nog een keer 10 of 16mm spaanplaat op geplakt. Grote voordeel als je eerst een binnenkist maakt die je helemaal schroeft en zorgt voor dat ie goed luchtdicht is kan je de laat die daar bovenop pachtig mooi er op lijmen. Ben je meteen alle schroefgaten kwijt.
2.9 De Baffle. De baffle is de voorplaat waar de Driver(woofer) zich in bevindt. Ik maak de baffle altijd van 2x de plaatdikte. Of je dit ook doet is naar je eigen inzicht. Grote voordeel is dat je de woofer dan mooi zou kunnen infrezen en kom je makkelijker uit je met luidspreker doek. De reden van 2x de baffle is puur omdat ik vindt dat de woofer dan net even iets beter klinkt.
3. Aansluiten. De amp die jij hebt heeft een aparte behuizing nodig omdat hij niet helemaal luchtdicht is. Door de tulp ingangen kan lucht komen. Dit kan nadeelig zijn en klinkt als een puffend geluid. De subamp heeft een ingebouwd filter dus daar hoef je niet echt aan te denken.
4. Dempen. De subwoofer moet ook nog gedempt worden. Dit kan op verschillende manieren. Je kan Baf gebruiken. Dit is een soort wol en wordt veel gebruikt in de Trans-missie lijn boxen. Je kan pritex kopen. Dit zijn een soort eier matjes. Dit plak je tegen de binnenkant van de box. Je kan hier eventueel alles mee beplakken BEHALVE de baffle. Een wat duurdere oplossing is Lood-bitumen. Dit zijn platen van vaak 50x50 met een plakbare zijde. Dit plak je ook aan de binnenkant van de subwoofer en dit resulteert dan weer in een extra dode kast. Een combinatie van bijde is ook nog altijd mogelijk. Voor een gesloten kast heeft mij geleerd dat vaak pritex voldoende is.
5. Afwerking. Hoe goed je het ook schuurt verbindingsnaden blijf je vaak nog zien. Dit is optelossen door de naad intefresen met een 45grade frees. en deze sleuf dan weer optevullen met houtvuller. Je kan eventueel speciale mdf vuller kopen. Dit is snel droog en makkelijk overschilderbaar. Indien je voor MDF gaat als kast materiaal hou er dan wel rekening mee dat MDF zuigt. Het zuigt ERG. 2 tot 3 lagen grondverf zorgt er voor dat de kleur of aflakking mooi wordt. MDF bezit een laagje wax. Dit komt vanuit de fabriek wat ervoor zorgt dat de platen wanneer als ze een beetje vochtig zijn geweest niet opelkaar plakken. Koop GEEN mdf wax verwijderings doekjes dit is pure onzin. Gewoon schuurpapiertje 120 en even goed schuren is hij meteen klaar voor de grondlaag.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Zo heb je al een beetje basis kennis. Hoop dat het een mooie sub wordt en ik volg dit toptic op de voet
(offtoptic
Dit is mijn 200ste post
Loop nu allemaal naar je koelkast en pak een biertje of wat sterkers. Ik trakteer jongens & dames)
Subwoofers bouwen is niet even 6 plankjes tegen elkaar plakken en dan genieten maar. Als ik het verkeerd begrijp moet je het zeggen maar naar mijn mening denk je er iets te licht over. Tevens wil ik je behoede voor iets te bouwen waar je later spijt van krijgt.
Even wat tips die mij door schande wijs hebben gemaakt.
1. Voor je een speaker koopt ga hem eerst simuleren in WinIsd. FF google en dan kan je dat programma gratis downloaden. Bekijk hoe je netjes uitkomt in het laag (dus geen bulten) en ga dan over op de aanschaf. Als je de woofer gekocht hebt ga Dan pas de kast bouwen. Niet andersom.
2. Over de kast. Je bent van plan een gesloten kast te maken. Dit is mooi als beginsubje. Kan weinig in fout gaan. Zorg er wel voor dat alle planken altijd percies haaks en recht zijn. Laat dit eventueel zagen bij een bouwmarkt of door een zaagtafel. Dan kan je er van uitgaan dat het perfect recht is (indien er geen kneus achter de tafel staat die er niets van snapt). Probeer zo min mogelijk te schroeven. Als je toch kiest voor schroeven (wat ik persoonlijk niet erg vindt) vergeet dan niet dat je ze altijd nog moet afwerken. Lijm gewoon met houtlijm en niet de zogenaamde constructie houtlijm. Dit heeft geen nut bij mdf op mdf. Is alleen nodig als je gaatjes moet opvullen/bruisen. Loop de naden van de kast het liefst nog na met een montage of silicone kit. Hierdoor zorg je ervoor dat hij helemaal luchtdicht is.
2.5 Je bracing en plaat dikte. Plaats bracing horizontaal en verticaal. Zorg ervoor dat je grote gaten zagt in de bracing zodat je woofer wel luchtverplaatsing heeft. Rond de gaten eventueel nog extra af. Er staat op de hoofdsite een heel mooi stukje over plaat materialen. Ik heb hele goede ervaringen met 18mm en 22mm mdf. Hierna later eventueel nog een keer 10 of 16mm spaanplaat op geplakt. Grote voordeel als je eerst een binnenkist maakt die je helemaal schroeft en zorgt voor dat ie goed luchtdicht is kan je de laat die daar bovenop pachtig mooi er op lijmen. Ben je meteen alle schroefgaten kwijt.
2.9 De Baffle. De baffle is de voorplaat waar de Driver(woofer) zich in bevindt. Ik maak de baffle altijd van 2x de plaatdikte. Of je dit ook doet is naar je eigen inzicht. Grote voordeel is dat je de woofer dan mooi zou kunnen infrezen en kom je makkelijker uit je met luidspreker doek. De reden van 2x de baffle is puur omdat ik vindt dat de woofer dan net even iets beter klinkt.
3. Aansluiten. De amp die jij hebt heeft een aparte behuizing nodig omdat hij niet helemaal luchtdicht is. Door de tulp ingangen kan lucht komen. Dit kan nadeelig zijn en klinkt als een puffend geluid. De subamp heeft een ingebouwd filter dus daar hoef je niet echt aan te denken.
4. Dempen. De subwoofer moet ook nog gedempt worden. Dit kan op verschillende manieren. Je kan Baf gebruiken. Dit is een soort wol en wordt veel gebruikt in de Trans-missie lijn boxen. Je kan pritex kopen. Dit zijn een soort eier matjes. Dit plak je tegen de binnenkant van de box. Je kan hier eventueel alles mee beplakken BEHALVE de baffle. Een wat duurdere oplossing is Lood-bitumen. Dit zijn platen van vaak 50x50 met een plakbare zijde. Dit plak je ook aan de binnenkant van de subwoofer en dit resulteert dan weer in een extra dode kast. Een combinatie van bijde is ook nog altijd mogelijk. Voor een gesloten kast heeft mij geleerd dat vaak pritex voldoende is.
5. Afwerking. Hoe goed je het ook schuurt verbindingsnaden blijf je vaak nog zien. Dit is optelossen door de naad intefresen met een 45grade frees. en deze sleuf dan weer optevullen met houtvuller. Je kan eventueel speciale mdf vuller kopen. Dit is snel droog en makkelijk overschilderbaar. Indien je voor MDF gaat als kast materiaal hou er dan wel rekening mee dat MDF zuigt. Het zuigt ERG. 2 tot 3 lagen grondverf zorgt er voor dat de kleur of aflakking mooi wordt. MDF bezit een laagje wax. Dit komt vanuit de fabriek wat ervoor zorgt dat de platen wanneer als ze een beetje vochtig zijn geweest niet opelkaar plakken. Koop GEEN mdf wax verwijderings doekjes dit is pure onzin. Gewoon schuurpapiertje 120 en even goed schuren is hij meteen klaar voor de grondlaag.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Zo heb je al een beetje basis kennis. Hoop dat het een mooie sub wordt en ik volg dit toptic op de voet
(offtoptic
Laatst gewijzigd door hovingtim op wo 01 feb 2006, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit dacht ik dus ook,Henkjan schreef:ik zou persoonlijk gewoon een eigen compartiment maken voor de versterker, zit je moeite te doen om een mooie stevige kast te maken, en dan maak je een groot gat dicht met zo'n dun plaatje
Ik ga ff de gegevens van de woofer aan ralf vragen en dan ga ik is ff kijken.
en anders wat jij zegt ga ik gewoon voor de 30 liter.
Ik maak altijd een tekeningetje zijnde het zaagplan. Dan snappen ze altijd wat je wilt. Probeer het zo te doen dat ze zo weinig mogelijk de machine moeten verstellen. Ik heb altijd de zijkanten (eerste instelling) en dan de voor en achterkanten en wat er eventueel nog meer tussen moet (tweede instelling) etc.(indien er geen kneus achter de tafel staat die er niets van snapt
heeey, hovingtim
Ik had je (grote) post nog niet gezien erg bedankt daarvoor,
Tog wist ik al bijna alles wat je daar in zij maar dat is alleenmaar een bevesteging dat ik het wel een beetje snap
Ik heb wel redelijk verstand van audio alleen nog geen ervaring met zelf bouw, Ik ga ff wat meer info verzamelen.
P.s ik zal als ik nog vragen heb of eenmaal ga beginen met bouwen ook me resultaten hier posten.
Groetjes, Jordi
Ik had je (grote) post nog niet gezien erg bedankt daarvoor,
Tog wist ik al bijna alles wat je daar in zij maar dat is alleenmaar een bevesteging dat ik het wel een beetje snap
Ik heb wel redelijk verstand van audio alleen nog geen ervaring met zelf bouw, Ik ga ff wat meer info verzamelen.
P.s ik zal als ik nog vragen heb of eenmaal ga beginen met bouwen ook me resultaten hier posten.
Groetjes, Jordi
Hallo, allemaal
Ik ben na het lezen van Interficior zijn topic (op het computertotaal forum) erg enthousiast geworden en ben dus al tijdje van plan zelf wat te gaan bouwen, een eis was dat hij niet te duur moet worden voor mijn eerste project, heb dus 2e hands een hypex hs 80 gekocht en ook een gradient w-210, vandaag hout wezen halen en alvast een beginetje gemaakt met het bouwen.
Hier een paar pics:


Ik ben na het lezen van Interficior zijn topic (op het computertotaal forum) erg enthousiast geworden en ben dus al tijdje van plan zelf wat te gaan bouwen, een eis was dat hij niet te duur moet worden voor mijn eerste project, heb dus 2e hands een hypex hs 80 gekocht en ook een gradient w-210, vandaag hout wezen halen en alvast een beginetje gemaakt met het bouwen.
Hier een paar pics:



