het xls 10 gebeuren is duidelijk zat als het even kan een 3 weg systeem met een 3 weg active amp die ik al op het oog heb
van een XLS 10 + slave een 3 weg systeem bouwen
Moderator: Beheerdersteam
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
van een XLS 10 + slave een 3 weg systeem bouwen
hier wil ik even over brain stormen 
het xls 10 gebeuren is duidelijk zat als het even kan een 3 weg systeem met een 3 weg active amp die ik al op het oog heb
Besef wel dat Peerless XLS10 in combinatie met een slave een HT-sub is.
Geeft een heerlijk diepe zware bas en de filmbeleving wordt echt fantastisch. Muzikaal vond ik hem wat minder gezien zijn zeer hoge groupdelay (ook wel eens trage bas genoemd). In een grote kamer geen probleem, maar in mijn 20m^2 kamertje was er zoveel roomgain dat de bas in de muziek gewoon niet meer mooi strak klonk.
Het idee om een sub in de kast zelf in te bouwen is natuurlijk wel erg aardig. Maar bedenk wel waar je het voor wilt gebruiken, want voor muziek alleen zijn 20cm woofertjes soms al voldoende.
Geeft een heerlijk diepe zware bas en de filmbeleving wordt echt fantastisch. Muzikaal vond ik hem wat minder gezien zijn zeer hoge groupdelay (ook wel eens trage bas genoemd). In een grote kamer geen probleem, maar in mijn 20m^2 kamertje was er zoveel roomgain dat de bas in de muziek gewoon niet meer mooi strak klonk.
Het idee om een sub in de kast zelf in te bouwen is natuurlijk wel erg aardig. Maar bedenk wel waar je het voor wilt gebruiken, want voor muziek alleen zijn 20cm woofertjes soms al voldoende.
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Met roomgain bedoel je denk ik dat in een kleine ruimte de bass niet weg kan en room eige modussen ( resonaties ) nog veel sterker worden . dit kun je compenseren door minder membraam oppervlakte maar kwil eigelijk gewoon een stereo set bouwen die een 20 hz op -3 db kan doen en dit zo compact mogelijk met een active amp . En de xls reeks lijkt daar erg geschikt voor .
Hoi Mischa,
Als je een kleine kamer hebt en je plaatst de subwoofer in een hoek, dan kun je theoretisch 12 dB room gain krijgen (3dB voor zijmuur, achtermuur,vloer en kamercompressie). In mijn geval zal het ergens tussen de 6 en 9 liggen. Toen ik de XLS10+slave had, die vrij strak loopt tot de 20Hz, kreeg ik dus een bump rond de 20 Hz wat resulteerde in een niet aangename druk op mijn oren en het trillen van diverse dingen in mijn huis.
Ik ga nu voor ongeveer -8dB op 20Hz, zodat de sub met roomgain strak loopt tot 20Hz. Dit kun je bereiken met een gesloten systeem zonder radiator. Voordeel is dan meteen dat je groupdelay erg goed is en er dus een zeer muzikale bas is (wat hem niet minder geschikt voor HT maakt).
Ik ben de afgelopen twee jaar erg veel met bouwen van subwoofers bezig geweest, ik was telkens niet tevreden. Mijn eerste sub was te budgetair. Als ik hem hard zette dan begon het allemaal te vervormen. Mijn tweede sub was de XLS10+slave, zoals ik net al zei te zwaar in het subsub gebied. Daarna ben ik een kort projectje begonnen met 4x een IT-MDS-08, zeer muzikaal, maar ik miste toch wat beleving in films.
Nu ben ik van plan om een enkele sub te maken met een Adire Shiva of een Adire DPL12 (ben ik nog niet helemaal uit). Als je ze rechtstreeks uit Amerika besteld zijn ze erg goedkoop (125$ resp. 150$). Misschien dat je hier ook geintresseerd in bent? Dan zouden we eventueel de verz.kosten kunnen delen (zie ook mijn oproep in vraag&aanbod)
Als je een kleine kamer hebt en je plaatst de subwoofer in een hoek, dan kun je theoretisch 12 dB room gain krijgen (3dB voor zijmuur, achtermuur,vloer en kamercompressie). In mijn geval zal het ergens tussen de 6 en 9 liggen. Toen ik de XLS10+slave had, die vrij strak loopt tot de 20Hz, kreeg ik dus een bump rond de 20 Hz wat resulteerde in een niet aangename druk op mijn oren en het trillen van diverse dingen in mijn huis.
Ik ga nu voor ongeveer -8dB op 20Hz, zodat de sub met roomgain strak loopt tot 20Hz. Dit kun je bereiken met een gesloten systeem zonder radiator. Voordeel is dan meteen dat je groupdelay erg goed is en er dus een zeer muzikale bas is (wat hem niet minder geschikt voor HT maakt).
Ik ben de afgelopen twee jaar erg veel met bouwen van subwoofers bezig geweest, ik was telkens niet tevreden. Mijn eerste sub was te budgetair. Als ik hem hard zette dan begon het allemaal te vervormen. Mijn tweede sub was de XLS10+slave, zoals ik net al zei te zwaar in het subsub gebied. Daarna ben ik een kort projectje begonnen met 4x een IT-MDS-08, zeer muzikaal, maar ik miste toch wat beleving in films.
Nu ben ik van plan om een enkele sub te maken met een Adire Shiva of een Adire DPL12 (ben ik nog niet helemaal uit). Als je ze rechtstreeks uit Amerika besteld zijn ze erg goedkoop (125$ resp. 150$). Misschien dat je hier ook geintresseerd in bent? Dan zouden we eventueel de verz.kosten kunnen delen (zie ook mijn oproep in vraag&aanbod)
-
Mischa
ok je heb dus de speakers aangepast aan de ruimte en persoonlijke wensen . De speakers die ik gebruik worden over het algemeen in studioos gebruikt die totaal gedempt zijn en vol staat met diffusort . maar als zelfs dat de xls 10 met slave een trage weergever is moet ik mischien em bewoon als bass reflex gebruiken . en dan 2 keer xls 10 per kant .. kan ook bruut zijn .
als je iets uit de us besteld heb je ook nog invoer rechten die je betalen moet dit is soms wel 40 % over de bestelling heen exl verzendkosten
heb wel een voorbeeld rekening liggen van het importeren van een synt uit de us .. was daar veel goedkoper maar na aankost was ik 10 % duurder uit
als je iets uit de us besteld heb je ook nog invoer rechten die je betalen moet dit is soms wel 40 % over de bestelling heen exl verzendkosten
heb wel een voorbeeld rekening liggen van het importeren van een synt uit de us .. was daar veel goedkoper maar na aankost was ik 10 % duurder uit
als je ze inderdaad in een zeer goed gedempte ruimte plaatst, dan kun je het beste voor een strakke anoechic curve gaan (dat klinkt altijd mooier dan equalisatie dmv room gain).
Een sub met veel groupdelay is niet echt muzikaal omdat de bas op een bepaald gebied niet strak meer klinkt. Als de muziek zacht staat valt dit niet zo op, maar af en toe wil je de volumeknop wel eens opengooien en dan merk je dat het niet zo mooi klinkt. Basreflex heeft ook een hogere group-delay dan een gesloten box, maar waarschijnlijk lager dan de XLS/slave combi. Alleen bij basreflex krijg je misschien weer last van poortruis... en de demping in de kast is veel kritischer (staande golven zijn dan echt funest)
Wat dat importeren uit Amerika betreft; die invoerrechten betaal je dus pas bij aankomst van je pakket?
Het verschil is echter wel erg groot. De Adire Shiva is in België voor 200 euro te krijgen. In Amerika voor 125$, wat tegenwoordig een ruime 100 euro is. Maar het is natuurlijk altijd handig om te weten wat de invoerkosten zijn.
Een sub met veel groupdelay is niet echt muzikaal omdat de bas op een bepaald gebied niet strak meer klinkt. Als de muziek zacht staat valt dit niet zo op, maar af en toe wil je de volumeknop wel eens opengooien en dan merk je dat het niet zo mooi klinkt. Basreflex heeft ook een hogere group-delay dan een gesloten box, maar waarschijnlijk lager dan de XLS/slave combi. Alleen bij basreflex krijg je misschien weer last van poortruis... en de demping in de kast is veel kritischer (staande golven zijn dan echt funest)
Wat dat importeren uit Amerika betreft; die invoerrechten betaal je dus pas bij aankomst van je pakket?
Het verschil is echter wel erg groot. De Adire Shiva is in België voor 200 euro te krijgen. In Amerika voor 125$, wat tegenwoordig een ruime 100 euro is. Maar het is natuurlijk altijd handig om te weten wat de invoerkosten zijn.
-
Mischa
echt alles is een stuk goedkoper in de us . wat je het voorelkaar krijgt om GIFT op het pakketje te zetten ontduik je meestal wel de invoerrechten. Heb eens een minimoog gekocht in de us omdat hij maar 1200 dollar was . bij de duane hebben ze hem volgens de europese markt geschat op 2500 euro en daar heb ik dus de invoer over moeten betalen .
weet je zeker dat de speakers op de nederlandse 240 volt net zo goed zijn als de us 110
ik ga even kijken of die woovers mij iets lijken
weet je zeker dat de speakers op de nederlandse 240 volt net zo goed zijn als de us 110
ik ga even kijken of die woovers mij iets lijken
Je weet mijn mening onderhand al, ik zeg nog steeds "no go".
Voor de liefhebbers is hier mijn commentaar te vinden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23288.0
Voor de liefhebbers is hier mijn commentaar te vinden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23288.0
Mischa, ff een vraagje.
Wat is er mis met een opstelling welke gebruik maakt van een mooie tweeter en mid/woofer, aangevuld door een forse laag kast die perfect aansluit op de mid/bass en tot 30 Hz zeer muziekaal kan weergeven? Verkies je dat kleine stukje sublaag echt boven het grote (waar je gehoor ook nog veel gevoeliger is) gebied wat je werkelijk 'verprutst' door deze opstelling?
Breid de door mij genoemde 3 weg set desnoods uit met een mono sub die van 15 tot 40-50 Hz strak neer zet.
Of ben je nog steeds van mening dat een XLS oid mooi aan sluit op een deftige midden toner?
De DPL 12 is een erg leuke driver voor dipool subs! En als je dat eens gehoord heb weet je pas wat definitie en sutiel in het laag betekent (ook dit weer laag crossen).
Wat is er mis met een opstelling welke gebruik maakt van een mooie tweeter en mid/woofer, aangevuld door een forse laag kast die perfect aansluit op de mid/bass en tot 30 Hz zeer muziekaal kan weergeven? Verkies je dat kleine stukje sublaag echt boven het grote (waar je gehoor ook nog veel gevoeliger is) gebied wat je werkelijk 'verprutst' door deze opstelling?
Breid de door mij genoemde 3 weg set desnoods uit met een mono sub die van 15 tot 40-50 Hz strak neer zet.
Of ben je nog steeds van mening dat een XLS oid mooi aan sluit op een deftige midden toner?
De DPL 12 is een erg leuke driver voor dipool subs! En als je dat eens gehoord heb weet je pas wat definitie en sutiel in het laag betekent (ook dit weer laag crossen).
-
Mischa
wat mij aantrekt aan de xls met passive radiator is het benodigde aantal liters . er zijn zeker weten betere oplossingen maar veel meer als 35 liter moet het niet worden kwa inhoud . om de xls tot een 100 hz te gebruiken en het dan overnemen door 2 laag/middentoners leek me haalbaar maar ik neem jullie advies zeer serieus en ben druk doende met andere opties
Ook, dan heb ik wellicht iets heel moois voor jou. Ik heb er ookal aan zitten denken om een zuiltje te maken met geintergreede sub. Het idee wat ik had was om een twee weg zuiltje uit te breiden met een subje (amp en driver). Ik had als idee om de treo 8.4 te gebruiken waarmee ik wel eens een sub heb gemaakt. Deze driver is 8" en heeft 20-24 liter nodig en een lage afstemming om tot zo'n 20 Hz vlak te spelen. Je hebt dan wel een erg lange poort nodig, maar dat is bij een zuiltje gaan probleem. Je kan bijvoorbeeld de subdriver boven in de kast monteren en de reflex buis door de gehele kast laten lopen en onder uit laten komen of anders om.
Dit is natuurlijk ook met de XLS 10 te realiseren. 1 driver per kant is genoeg. Neem dan 1 of 2 mid/bass drivers en een mooie tweeter. Je kan het geheel helemaal actief aansturen met een hypes 3 weg module, of alleen de sub actief aansturen met een sub amp naar keuze.
Op deze manier combineer je heel mooi een leuk speakertje met een leuk subje in een niet te grote kast. Vooral als je de sub driver mooi aan de achterkant weg werkt zodat deze niet in het zicht is zullen er heel veel mensen versteld van staan wat er aan lag uit die kast komt (beetje feaken is altijd leuk
).
bij de weg, ik was al haast begonnen aan het volledige ontwerp voor een dergelijk kastje. Misschien intresse als ik voor jou een leuk onwerp maak van een dergelijk zuiltje? Als je het ten minste niet zelf wilt doen....
Dit is natuurlijk ook met de XLS 10 te realiseren. 1 driver per kant is genoeg. Neem dan 1 of 2 mid/bass drivers en een mooie tweeter. Je kan het geheel helemaal actief aansturen met een hypes 3 weg module, of alleen de sub actief aansturen met een sub amp naar keuze.
Op deze manier combineer je heel mooi een leuk speakertje met een leuk subje in een niet te grote kast. Vooral als je de sub driver mooi aan de achterkant weg werkt zodat deze niet in het zicht is zullen er heel veel mensen versteld van staan wat er aan lag uit die kast komt (beetje feaken is altijd leuk
bij de weg, ik was al haast begonnen aan het volledige ontwerp voor een dergelijk kastje. Misschien intresse als ik voor jou een leuk onwerp maak van een dergelijk zuiltje? Als je het ten minste niet zelf wilt doen....
-
Mischa
eve iets over mij zelf . Ik bouw geen speakers voor de huiskamer maar alleen voor studio gebruik .. inplaats van zuilen maak ik dus alleen rechthoek modellen . Ik produceer semi / pro en heb dus al heel veel studioos gezien . Als je in een studio meer wilt dan een setje nearfields gaat het erg duur worden en ik bied mijn netwerk een alternatief aan . Ik doe niet alleen de monitors maar ook de isolatie van studioos . Mijn min of meer rooky manier van vragen doe ik heel bewust om zoveel mogelijk coment te krijgen
voordat ik iets maak word het eerst door en door gemeten en over het algemeen word het een active setje aangestuurd door hypex dit kan de hs 200 hs 500 of de active home set .. maar sins kort ook de udc jongens . Wat ik nu dol graag voorelkaar wil krijgen is een klein compact setje die een stuk dieper gaat dan een standaard near / midfield . in een studio heb je dagelijks te maken met droge opnames en als je ultra laag sub geweld niet opmerkt kan dat je totale mix vernaggelen . omdat de xls 10 lekker diep gaat kun je gewoon geen fouten maken .. maar natuurlijk zijn er meerdere opties . een losse sub in een studio is helemaal uit den boze het moet echt een beetje een puntbron zijn in goed geisoleerde ruimte. Het grote voordeel van studioos is dat er dus wel erg veel aandacht word besteed aan accoustic t.o.v. huiskamers . Erg veel mesen in deze branche hebben al lang geen vlak gehoor meer wat mij opviel is dat ze heel graag mogen werken met absurt veel membraam oppervlakte . Volgens mij is er geen alternatief voor veel membraam oppervlakte . De mackie active hr864 geloof ik gebruikt ook een passive membraam en dit is best een lekker nearfieldje . alleen is het totaal onbetrouwbaar de positionering is zo belangrijk en bijna nooit te realizeren . Poortgevlapper uit speakers is ook altijd een groot minpunt van monitors ..
maar goed tis weer een totaal niet samenhangend verhaal geworden maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat mijn doel is met het 3 weg belachelijke headroom maar tog klein setje speakers
maar goed tis weer een totaal niet samenhangend verhaal geworden maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat mijn doel is met het 3 weg belachelijke headroom maar tog klein setje speakers
Kijk is aan, das weer heel andere koek! Leuk hoor, ik geloof dat studio spul de enige tak van de luidsprekers is welke ik nog niet heb betreden. Zal vast nog wel een keer komen.
Als je de sub flink laag crosst kun je ook onmogelijk bepalen van uit welke richting het geluid komt. Vooral in een kleine ruimte is dit niet te doen. Ik kan me dan ook niet helemaal indenken dat een losse sub problemen geeft.
Heb je wel eens geprobeert met een losse sub te werken? Zoja wat voor sub? Zolang je een flinke sub gebruikt en deze alleen voor het laagste laag inzit mag het geen probleem zijn.
Lijkt me leuk om dit verder uit te zoeken in de praktijk, ik kan het natuurlijk fout hebben maar er is heel wat voor nodig om mij te overtuigen.
Daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Je kent vast wel het regeltje van de maximale afstand van twee speakers onderling om ze nog te laten koppelen. Iets van halve golflengte op cross frekwentie. Een sub gecrosst op 70 Hz heeft dus flink wat beweeg ruimte rond om de speakers. Je zit dan alleen nog met looptijd verschillen welke ook goed weg te werken zijn met de plaatsing.Mischa schreef:. een losse sub in een studio is helemaal uit den boze het moet echt een beetje een puntbron zijn in goed geisoleerde ruimte.
Als je de sub flink laag crosst kun je ook onmogelijk bepalen van uit welke richting het geluid komt. Vooral in een kleine ruimte is dit niet te doen. Ik kan me dan ook niet helemaal indenken dat een losse sub problemen geeft.
Heb je wel eens geprobeert met een losse sub te werken? Zoja wat voor sub? Zolang je een flinke sub gebruikt en deze alleen voor het laagste laag inzit mag het geen probleem zijn.
Lijkt me leuk om dit verder uit te zoeken in de praktijk, ik kan het natuurlijk fout hebben maar er is heel wat voor nodig om mij te overtuigen.
-
Mischa
ik wil je helemaal niet overtuigen een sub plaatsen in een studio is er gewoon niet bij . 9 van de 10 keer worden de speakers ingebouwd in de muur (soffit mounting) Een klein 2 wegje noem ik nearfield en die zou je wel met sub kunnen gebruiken , das denk ik een beetje de gedachten verschil .Ik maak mid fields en main fields mains voor inbouw en midfields zijn bedoeld voor een luisterafstand van 2 tot 3,5 meter in ruimtes met een maximale rt60 van 0,4 sec . Omdat deze ruimtes vaak breedband absorbers heeft en er bijna geen reflextie zijn in het laag heb je gewoon mega veel vermogen nodig . Ik heb verschillen gemeten van 30 db in een geisoleerde ruimte op 3 meter luisterafstand en een ongeisoleerde . Met b.v. een vifa 21 cm haal ik in een 20 m2 ruimte nog geen 60 hz op -20 db in een goeie bass reflex veel te min . Het leuke is dat eerst de ruimte word behandeld en daarna de ideale luisterpositie word bepaald en de dipjes die er nog zijn ook nog groot onder de aandacht komen. Voor een hi end freak is het een byzondere ervaring . een dure woover kopen en die dan zolang schuiven tot je een strakke bass heb is leuk maar lang niet altijd is de druk een meter links en rechts hetzelfde Ik moet een zo groot mogelijk sweetspot creeeren zonder 0 s en zonder phaze verschillen .. das ook belangrijk met 1 sub kun je onmogelijk zeggen of er phaze problemen zijn