zelfbouw x-psu voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henk hifi

zelfbouw x-psu voeding

Bericht door Henk hifi »

:idea: Graag hulp gevraagd bij het bouwen van een x-psu voeding,ik ben niet thuis in de elektronica maar wil dit wel leren,ik heb een musical fidelity x24k dac met een standaard voeding,nu zou ik graag de x-psu voeding hebben maar omdat ik de wao ben en niet zoveel geld kan uitgeven zou ik er graag zelf een bouwen,ik heb op audiofreaks.nl gelezen van een zelfbouw voeding er staat ook een engelse site op van deze voeding en die is heel mooi,deze zou ik graag bouwen maar mijn engels is niet zo goed,mijn vraag,,kan iemand deze voeding en wil mij hierbij vrijwillig helpen graag in de omgeving van Helmond(niet noodzakelijk)ze zeggen dat de voeding ongeveer 50 euro kost als je hem zelf bouwt,wie wil mij helpen.Groeten Henk.
Henk hifi

Bericht door Henk hifi »

:oops: Is er dan niemand die deze klus kan klaren en mij wil helpen,het voor iemand die thuis is in de elektronica toch niet zo moeilijk zijn.Thanks.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Henk,

Misschien niet zoveel mensen bekend hier met die X-dac en X-psu?

We kunnen natuurlijk in zijn algemeenheid wel wat zeggen maar daar heb je niet zoveel aan. Je hebt meer aan iemand die er zelf ervaring mee heeft.

Al eens rondgegoogled op MF+xdac+diy ozi? Zou ook een search doen op diyaudio.com
rho

Bericht door rho »

Je kan misschien effe die link van op audiofreaks die je bedoelt hier neer zetten. Dat kan ons ook al een idee geven van wat de bedoeling is.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Henk,
Op Circuits Online had je deze vraag ook gedropt, daar zitten wat zinnige antwoorden bij (al zeg ik het zelf :-) ).
Henk hifi

x-psu

Bericht door Henk hifi »

:?: Hier is de link naar de x psu.op google easy x psu intypen dan zie je hem van zelf.
Henk hifi

x psu

Bericht door Henk hifi »

:oops: Klopt kt88,had ik nog niet gelezen er staan inderdaad zinnige antwoorden bij maar ik ben niet thuis in de elektronica,dus ik kan er niet zoveel mee.
Henk hifi

x psu

Bericht door Henk hifi »

:( Ja peter ik heb wel eens op diyaudio gekeken,maar zijn er alleen maar engelse sites,het ligt natuurlijk aan mij,ik ben van 1959 en heb maar een beetje engels op school gehad dus daar kom je niet zover mee.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Henk,

Tja, een beperkte kennis van het engels is wel een handicap op internet :x

Mocht het niet lukken zou ik je vraag toch ook eens op http://www.hear.nl/forums/index.php?act=idx posten onder Zelfbouw/Modificatie. Dat is wel een echt audiofoolen forum maar er zijn daar ook veel knutselaars en mensen die een x-dac hebben.
rho

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Hoi Henk,
Dat is wel een echt audiofoolen forum ...
Dat heb je wel leuk omschreven. :lol:
KT88
In memoriam †

Re: x psu

Bericht door KT88 »

Henk hifi schreef:
:oops: Klopt kt88,had ik nog niet gelezen er staan inderdaad zinnige antwoorden bij maar ik ben niet thuis in de elektronica,dus ik kan er niet zoveel mee.
Zonder wat kennis van electronica en Engels wordt het inderdaad wat lastig.

Voorzover ik heb begrepen is de PSU slechts een ringkern in een kastje, wat op zich niet zo gek veel verbetering zal brengen vrees ik.
Voor echt zinvolle verbeteringen zul je toch in de schakeling zelf moeten (laten) ingrijpen.....

Zoals ik op CO ook al had aangeboden, je bent hier welkom!
richard

Bericht door richard »

Elektuur heeft het boek Elektronica Echt Niet Moeilijk uitgegeven, vast wel te leen uit de bieb. Na het lezen van dit boek en de aanschaf van een soldeerbout, trafo en een wat ander klein materiaal lukt het je vast wel zelfstandig een voeding voor je x-kannetjes in elkaar te zetten.
JuuL

Bericht door JuuL »

Als je een jaar de tijd hebt om boeken te lezen is het een optie, als je sneller klaar wilt zijn ben je bij KT88 beter af (altijd behulpzaam die gozer he ;))
richard

Bericht door richard »

JuuL schreef:
Als je een jaar de tijd hebt om boeken te lezen is het een optie, als je sneller klaar wilt zijn ben je bij KT88 beter af (altijd behulpzaam die gozer he ;))
Uit de post van Henk had ik begrepen dat een gebrek aan tijd niet zijn grootste probleem is, maar meer gebrek aan kennis en aan middelen. Door enige zelfstudie zou je het eerste gebrek op kunnen lossen, of Balkenende op afzienbare tijd van plan is om wat aan het tweede te doen betwijfel ik.
Henk hifi

x-psu

Bericht door Henk hifi »

:?: Ja richard aan het eerste probleem wil ook wat gaan doen elektronica is niet moeilijk 1,2,3 van elektuur moet mijn eerste stap zijn,het tweede probleem ja daar moet balkenende mischien wel wat aan doen wat meer geld vrijmaken voor iemand die 30 jaar op de bouw in weer en wind heeft gestaan en nu met een uitkering van minder als 1000 euro moet doen en rug pols en nek versleten heeft,en daarom probeert een voeding van 50 euro inpaats van 150 euro op de kop probeert te tikken. :x
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat er meer bij komt kijken dan je waarschijnlijk zal denken.
Maar het is natuurlijk wel een leuk "excuus" om te beginnen met electronica! :D
Waar een wil is, is een weg ;)
Henk hifi

x-psu

Bericht door Henk hifi »

:D Ja Juul,de wil is er maar de weg is nog moeilijk,ik denk om het te leren niet goedkoop is,ik neem aan dat je toch ook bouw projecten moet kopen om het te leren,maar ja ik heb geen haast dus alles op zijn tijd,ps ik heb trouwens iemand gevonden in de elektro die mij wil helpen en die heeft ringkern trafo's op vooraad voor ongeveer 13 euro inkoop,bedankt allemaal voor jullie antwoorden en tips zijn altijd welkom. :wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

Hoeft niet duur te zijn, eerste jaar alleen theorie :P
Overal gratis te vinden.
richard

Bericht door richard »

Maar leergeld betaal je vast ook nog wel een keertje; een opgeblazen onderdeel door een foute soldeerverbinding.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henk heeft wel gelijk, elektronica een beetje zelf beheersen is een lange weg en als je er nieuw voor staat is het een compleet doolhof.

Maar als je niet begint kom je ook niet verder. Je hoeft er ook eigenlijk in eerste instantie niet veel van te snappen en de wet van Ohm is al een heel begin. Aan de ander kant als je beproefde ontwerpen nabouwt dan kan het best we lukken en het begrip komt al doende.
hansr

Bericht door hansr »

Beste Henk,

Als je alle onderdelen koopt die je denkt nodig te hebben, en een kastje dan wil ik je wel aan een simpel schema helpen. Ik denk dat je het beste een redelijk zware ringkern voeding van bijvoorbeeld amplimo of velleman kan pakken. 2x6v 30va of zwaarder met het zelfde voltage. Dit zijn kant en klare voedingen die je nog in een behuizing moet bouwen.

de twee 0 lijnen mag je aan elkaar knopen en als het goed is meet je dan tussen de 2 fase lijnen 12 volt. omdat het wisselspanning is maakt de aansluitvolgorde tussen de 2 fase lijnen niks uit. de 2 fase lijnen verbind je aan de x-can of x10-d etc. de ingang van de voeding/trafo verbind je met een zekeringhouder die vervolgens via een stekkersnoer naar de wandcontactdoos gaat.

http://rock-grotto.co.uk/x-psu.htm

Het verschil in klank is echt enorm. De muziek klinkt ruimtelijker en makkelijk en vooral het laag en midden wordt er echt een stuk beter van.
richard

Bericht door richard »

hansr schreef:
de twee 0 lijnen mag je aan elkaar knopen en als het goed is meet je dan tussen de 2 fase lijnen 12 volt. omdat het wisselspanning is maakt de aansluitvolgorde tussen de 2 fase lijnen niks uit.
??? ik dacht het wel, de secundaire wikkelingen moeten op de juiste manier in serie worden geschakeld. Zet je ze beide parallel dan houdt je 6 Volt over, doe je het verkeert om dan gaat het helemaal mis.

Misschien is het beter een dikke trafo met een enkele wikkeling van 12 Volt te kopen; kan er (bijna) niks misgaan bij het aansluiten van de secundaire kant.
hansr

Bericht door hansr »

Richard heeft gelijk. Ik heb eigenlijk een beetje een foute uitleg gegeven. Omdat het voor mij bijna vanzelfsprekend is ben ik iets te hard van stapel gelopen. Mijn excuses!

als je een trafo pakt met 1 secundaire uitgang van 12 volt gaat het idd bijna niet meer mis.

Wat je ook even kunt doen is kijken op de site van maarten.

http://www.platenspeler.com

waar ik dit schema even snel vanaf haal:

http://www.platenspeler.com/diy/amps/ge ... schema.gif

Bekijk dan de voeding eens voor de gainclone en vergeet de gelijkricht diodes en elco's
Matthias
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Beste Henk,

ik heb meerdere x-psu's gebouwd.
Eigenlijk heel eenvoudig....
Dit is wat ik iemand anders een keer gemaild heb:

-------------------------------------------------------------
Het is eigenlijk heel simpel.
De gelijkrichting van de spanning gebeurd in de x-pre zelf.

De adaptertjes (en de x-psu) leveren 12 volt wisselspanning.
Meestal levert een adapter gelijkspanning maar in dit geval dus niet.

Wat ik heb gedaan is een mooi kastje uitgezocht.
De afbeelding die ik je destijds stuurde is er eentje van www.conrad.nl
Dan neem je een ringkerntrafo van minimaal 50 VA (ik gebruik er eentje van
ongeveer 100 VA).
Deze moet dan twee secundaire wikkelingen hebben van 12 Volt.

Zet de trafo met een bout aan de behuizing, zekering tussen stroominvoer
(gebruik bv. een driepolige euro entree) en een van de twee draden van de
primaire wikkeling.
Als je een metalen kastje hebt: het kastje gronden aan de aarde van de
euro-entree.
En bij een metalen kastje oppassen dat de bevestigingsbout aan de bovenkant
geen contact maakt met de behuizing!
Anders creeer je een extra wikkeling met heel veel warmte als gevolg.

Vervolgens koop je een aantal stekkertjes zoals in de x-pre gaan voor de
voeding. (even passen, deze heb je in heel veel diktes en lengtes, neem een
goed passend exemplaar.) Koop hier ook busjes bij.
Twee busjes in de behuizing zetten, hier hang je de twee secundaire
wikkelingen aan.
(je kan dus twee x-componenten aansluiten)

Vervolgens neem je twee stekkertjes en een stukje twee-aderig afgeschermde
microfoonkabel.
Zet de stekkertjes aan de mic. kabel en laat de mantel aan beide kanten
zweven.

Kabel in kastje en x-pre prikken.
Klaar!

Eventueel een ledje aansluiten aan de primaire kant met een speciaal printje
(bv. Velleman).

Overigens: de x-psu is een ringkern met vier secundaire wikkelingen!
Verder is hij hetzelfde!

-------------------------------------------------------------

Veel succes en plezier!

Groet,
Matthias.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”