Volumeregeling DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Wijx

Volumeregeling DAC

Bericht door Wijx »

Waarom bestaan er nog maar amper DAC die het volume digitaal regelen op de ingang (dus voordat het naar analoog wordt omgezet). Of waarom wordt de dac niet als laatste component in de keten gezet dus dat alles digitaal blijft tot vlak bij de speaker van de EV.

Zo zou je toch een hoop problemen met DA omzetten, potmeters voor volume en lengte kabels oplossen? Durven ze niet omdat nog veel mensen LP's draaien of zitten er echt grote nadelen aan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

geen idee, maar wat ik wel weet is dat mijn A/V receiver (HK8500) alles digitaal doet (wat via de 6 channel direct komt uitgezonderd), mogelijk t volume wel analoog.

volume terugregelen digitaal direct bij de ingang lijkt me geen goed idee, je verliest meteen resolutie. als je t al digitaal doet zou ik denken als laatste stap voor t weer analoog maken
Wijx

Bericht door Wijx »

zo bedoel ik het ook vlak voor analoog volume regelen.

De HK8500 kan het nooit volledig digitaal doen (daarom vind ik het ook zo vaag). Je signaal komt immers voor de cd analoog binnen en gaat analoog naar de speakers of EV. Dus dan dan komt het digitaal van de cd af, wordt het analoog in de DAC, weer digitaal in de versterker en weer analoog richting speakers. Dat moet toch veel simpeler kunnen?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het is heel simpel waarom dat niet gebeurt: met digitaal regelen verlies je resolutie, aangezien je gewoon bitjes weggooit. Je zou wel een digitale analoge regeling kunnen inbouwen, echter wil je liever keuzevreiheid laten bij de I/V conversie (die je dan ook nog eens in je DAC zo moeten inbouwen anders).

Zodoende doe je het dus liever met een extern chipje.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de HK AVR8500 doet dus eerst A->D dan alle processing en dan weer D->A alleen met 6ch direct wordt dit alles gebypassed
Plaats reactie