Mooie combinatie software+meetapparatuur?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Mooie combinatie software+meetapparatuur?

Bericht door Roland »

Hoi

Tof dat er nu een apart topic over meten is!

Vraag wat is een mooie combinatie van meet en simuleer software die niet al te duur is. En waar vrij makkelijk mee te werken is.

En waarme je de volgende dingen kunt meten:
-Watefall, csd
-simpele frequentie meting
-fase
-impedantie
-impuls
& simuleren
-systemen met plaatsing drivers aan de zijkant
-serie filters
-notch filters par. en serie
-standaard pakket aan filters (1t/m 4e orde)

Ik ben erg benieuwd waar mee gewerkt wordt en wat de resultaten zijn. Ik heb op het moment audio tester en geen bruikbare simu software meer, ik had dlsa maar die wordt niet meer herkend door mijn nieuwe computer ](*,) net als netcalc wat ook niet meer loopt op mijn nieuwe computer. Calsod en lspcad schijnen erg goed te zijn heeft iemand daar ervaring mee?

PS de voorkeur gaat uit naar software die niet al te moeilijk te besturen is. free ware is leuk maar hoeft niet perse. De software van het frd consortium vindt ik gruwelijk onhandig bijvoorbeeld.http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm zoiets dus niet (vormgevings en besturingsgewijs)

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Roland,

Ik gebruik WinISD, LspCAD en DLSA. Die combie wekt erg lekker vind ik.
Zeker LspCAD ben ik erg tevreden over. (kost wel wat....maar ach..)

Wat betreft DLSA op je computer....had ik ook last van. Toen in de bios wat weizigingen aangebracht in de printerrpoort en nu werkt het perfect.
Misschien dat je daar eens naar kan kijken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Edo

Dank voor de tip met de printer poort, ik zal er eens een computer guru naar laten kijken. Het zou zonde zijn als ik hem niet meer aan de praat kreeg, speciaal zon oude printer poort op de nieuwe compu laten zetten.

Werkt die truuc met de koptelefoon ook goed in lspcad? (dat is toch lsp cad waar je verschilledne filters kunt horen op je koptelefoon?) Ik heb dat altijd een erg rare en tegelijkertijd ook fascinerende functie gevonden van lsp cad.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met die functie zou ik je niet kunnen helpen. Ik weet waar ie zit, maar gebruik hem nooit... :)
Alleen voor kast berekeningen en filter berekeningen/simulaties.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben ondertussen naar hetzelfde op zoek. Iets tot ongeveer €50 zou leuk zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik gebruik cams32, is er nu ook in basis uitvoering voor 90 euro, en dat is incl mic en voorversterker
zie www.cams32.de
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Misschien geen slecht systeem, maar je zit vast aan hun software en aan RS232.

Ik ben zo goed als zeker :
De Audigy NX2, Audio Buddy, Behringer mic en nog de nodige software.

Voorlopig heb ik SpectraRTA. Da's een begin, maar het zal zeker nog wel beter kunnen.
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Rho,

Die Behringer mic (of die vervanger bij Feedback) is al een goed begin. Je kunt voor die mic ook prima zelf een phantomvoedinkje maken met 3x 9V (== 27V) batterijtjes.

Je sluit hem dan aan via twee 2K2 weerstanjes op de de B+ op pin 2 en pin 3, pin 1 is gnd. Op pin 2 staat dan het mic signaal asymetrisch. Daar moet dan nog een 40V elco'tje achter van iets van 10 uF met de + aan de mic en afsluiten met een 10K weerstandje naar aarde achter de elco.

Verder zou ik qua software toch Audiotester nemen. Het is niet het beste maar voor dat bedrag prima om er bij te hebben en zeker om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die Audiotester lijkt me inderdaad wel een mooi progje. Een collega op 't werk heeft het een keertje getest en die was er wel over te spreken.

Volgende week kan ik waarschijnlijk de Behringer kopen van een andere collega.

De Audio Buddy is al onderweg. Zelf bouwen hoeft dus niet meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Rho,

Die Audio Buddy mic amp is een goed begin. Heb je daar geen omkijken meer naar. Ben wel benieuwd naar die Audigy 2 NX. De oude Soundblasters resampelen allemaal. Voor meten is dat niet de bedoeling. Als je bas en midspeakers wilt meten wil je dat soms bv op een sample rate 8 Khz doen ivb met de meetresolutie. Het is dan wel zaak dat je kaart dat ook op 8 kHz doet en niet op eoa fake samplerate zoals de oudere Soundblaster Live bv. Misschien kan die Audigy dat wel maar ik kan het nergens vinden. Is wel iets om op te letten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

daar verwacht ik nou geen problemen mee, bv CAMS32 beveelt de SB aan als een kaart waarmee hun systeem t prima doet, wat ook te zien was in de test in een van de bladen (weet ff niet meer welke)

maar wat is er nou verkeerd aan dat resamplen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hmmm, dat zou wel eens een verklaring kunnen zijn voor de rare e-fase die ik meet :? hoe stel je dat in?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Henkjan,

Dat kun je zien door een zgn nul-meting te doen. Dus door de line-in direct met de line-out te verbinden met een kort kabeltje. Je moet dan een mooie vlakke curve krijgen. Iig werkt het bij de SB Live alleen op 48 kHz goed. Hoe het met andere SB kaarten zit weet ik niet. Je bent natuurlijk vrij omdat met jouw kaar te proberen en alle sample rates te testen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

aangezien ik die "kaart" (USB geval SB MP3+) alleen gebruik om te meten kan ik m daar optimaal voor instellen. ik ga eens puzzln
Plaats reactie