Wow wat een berichten intussen
Ik maak me nog geen zorgen over het water wat ff niet bij je plantjes is terecht gekomen. Is wel eens gebeurd inderdaad, maar ach, ze zijn afgelakt met een 2K clearcoat (autolak)

Ik zie er nog nix op, maar kan ze nog evt in de autowas zetten
Verder heb ik inderdaad geen serverruimte, dus die blote billen van me hebben jullie nog van me te goed
Alle gekheid op een stokje, ik zag dat ik in oude mappen zelfs nog wat schetsen enz had, zal ze nog eens een keer inscannen.
In die tijd had ik al een aantal box(jes) achter de rug, samen met mijn broer een beetje competitie: Diverse constructies waaronder met een Bombardon (gereconed, was oorspronkelijk 800 Ohm) Pal voor deze boxen wat actief systemen gebouwd met Kef B200/Audax HD100, idem met WSP 21S/Audax TX1125RSN/AD21600RT..
De folie tweeter is inderdaad een Philips. In mijn jonge jaren (ahum) veel met Philips speakers gewerkt, daar had ik destijds de meeste data-sheet info van en destijds werden ze nogal eens gedumpt bij overprodukties. DAT WAS NOG EENS ZELFBOUWEN, want bijvoorbeeld mijn 12"basspeakers kocht ik destijds voor omgerekend 37 Euro.
Niet roepen; vroegah was alles goedkoop, dat was voor 1990 ook heel goedkoop. Ik bedoel dat zouden die fabrikanten eens vaker moeten doen, units tegen fabrieksprijzen aanbieden
Maar goed, wat was o.a. de achtergrond van dit setje:
1) Het moest maar eens weer verder een overtreffende stapje in diep laag wegzetten
2) Uiteraard zonder (kast) kleuring
3) Een compound zou voor een reductie in kastvolume moeten zorgen.
4) Een basreflex gecombineerd met compound was ik nog nergens tegen gekomen.
5) Zeker niet gecombineerd met een heel lage afstemming in ccombinatie met actieve correctie (volgens T.Machielse in diverse publicatie in Radio Bulletin in ehhh

midden 70 jaren, maar nog steeds OK anno 2005)
6) De WSP 21S (heel sterke magneet) had in de voorgaande sessie prima gedaan tot 400 Hz, dus misschien maar in de volgende maar weer overnemen.
7) Met de Philips folie tweeter in al diverse constructies veel plezier van gehad, dus die mocht ook weer meedoen. (Ervaring met deze unit vanaf ca 1985, vind nog steeds een fijne unit. Alleen afstraling is wat beperkt en aan onderkant bereik helaas wat beperkt. Verder snel en schoon.

Ervaring met de folie tweeter was dat aansluiting met middenunits heel moeilijk was (is) Na diverse pogingen, maar eens alle spaarcenten over een lange periode bij elkaar geschrapt. Naar Duitsland afgereisd en de Fostex FS21RP (typenummer uit mijn hoofd) aangeschaft. Kostte me een rip uit mijn lijf, maar liefst 500 DM/stuk.
Deze folie middentoner functioneert tussen 700 Hz en 5 kHz. Kan in gesloten behuizing, of als dipool.....
Kasten:
Baskast moest stevig, wil absoluut geen kastkleuring. Bedenk ff dat er 150 gr bewegende massa trilt met die 2 membranen. Inhoud ca 50 dm3, baspijp is op ca 20 Hz afgestemd. Pijp is in de kastmatrix geintegreerd. Acheraf heb ik spijt dat ik teveel demping heb aangebracht, te veel weerstand voor luchtverplaatsing
Verder een truck bedacht om de achterste basspeaker te demonteren, door de voorste op een ring te demonteren. De ring is in de omtrek door diverse bouten gecentreerd en verder met een aluminium dunne plaat verder afgedicht/verstijfd.
Topkast is bewust 5 hoekig uitgevoerd. Voorgaande boxen diverse constructies met inderdaad bv piramides uitgeprobeerd. Dit tbv onderdrukking kastreflecties. Nadeel van pyramides is het grote benodigde grondvlak voor een beetje inhoud. (Die Bombardon had bv ca 200 l nodig

) De 20 cm bas heb ik 20 l gegeven (kon met zijn zeer lage Qts) en de foliemiddentoner ca 12. De afscheidende plaat heb ik aan beide zijde naar het midden toe aan beide zijden tevens getrapt pyramidevormig afgewerkt om staande golven te voorkomen. Verder heb ik diverse verstijfende plaatjes verlijmd en bitumen geplakt.
Achteraf is die topkast te stijf, het is licht resonant geworden met die basmid.
Aansturing vond aanvankelijk met 2*3 eindversterkers plaats, alleen scheiding tussen de folie speakers was passief. Nadien toch omgeschakeld naar passief omdat de eindbak op leeftijd minder betrouwbaar begon te worden. (Nabij blikseminslagen werden hem te veel) Verder kon ik wat betere correcties doen, mn de folie mid bundelt na 5 kHz absurd.
Nu kan ik de bas zelf nog actief mee laten spelen, ik heb het alleen nog niet geheel OK afgestemd.
Echt missen doe ik het niet, de 20 cm bas komt muzikaal gezien ook al een heel eind.
Beschrijving geheel:
Bas kan inderdaad enorm laag, 20 Hz is inderdaad geen probleem. Vergelijking met bv de XLS serie kan ie aan (qua kastvolume vergelijkbaar) maar is wel een stuk sneller. Achteraf wel een beetje spijt van de conus verzwaring van ca 50 g naar 75 gram. Voor de dynamiek wat onvoordelig, de winst in ultra laag achteraf voor mij niet nodig.
De WSP 21S valt me wat tegen, vooral de definitie na 400 Hz. Verder treden wat lichte kast resonanties op. Verder de combinatie met de folie mid is niet ideaal. Afstand is mogelijk ook een veroorzaker, maar anders was de tweeter wat hoog uitgekomen. (Kasthoogte bedraagt 130 cm)
De folie mid doet het aardig, folie tweeter nog beter.
Als geheel een analytische dynamische box. Nadeel van zo'n 4 weg is moeilijkheid van faseverloop en afstraalgedrag. Maar we luisteren toch al wat jaartjes met plezier naar
Misschien dat ik volgend jaar zo wat experimentjes ga doen om eens te kijken of ik met een veel compacter systeem dit geheel muzikaal gezien in de schaduw kan stellen....