tweety's zelfbouwproject

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

tweety's zelfbouwproject

Bericht door jeroen_d »

Hoi,

Tweety heeft geloof ik geen server space om op het forum foto's te posten. Hij heeft me wat gemaild. Ik ben onder de indruk! Tweety moet zelf maar tekst en uitleg geven :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ehh!!!????

En die noemt zichzelf "tweety"??

:shock: wow...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik ben onder de indruk!!
Tweety, graag uitleg en toelichting :shock:
SARK

Bericht door SARK »

Heej, zie ik daar een Philips tweeter :?:

Afbeelding

Pittige stevige constructie :!: Impressive :shock:
Maareehhhh ..... weer die planten boven op de juweeltjes [-(
richard

Bericht door richard »

SARK schreef:
Zonde. Maar als zelfbouwer kun je daar in je ontwerp natuurlijk al rekening mee houden.
SARK

Bericht door SARK »

richard schreef:
SARK schreef:
Zonde. Maar als zelfbouwer kun je daar in je ontwerp natuurlijk al rekening mee houden.
Een pyramide bouwen :lol:
Wijx

Bericht door Wijx »

haha of een bolletje erop voor de tweeter :lol:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb mijn vrouw gevraagd of ze er niets op wilde zetten. Werkt ook.
Ik ben overigens ook benieuwd naar Tweety's verhaal!
Tweety

Bericht door Tweety »

:shock: surprise, staat ineens mijn handel op het net :? :oops:

Ik zet net toevallig ff kort de compu aan...

Nou, Ok als jullie wat geduld hebben, zal ik er eens wat werk van maken. Ik ben nl verder weer de rest van het weekend onder de pannen.

Ik zal nog eens wat foto's van destijds (ook wat beter inscannen) en doorsturen. Ik zal verder nog eens wat gegevens opduikelen, want sorry jongens dit is van 14 jaar geleden... :roll:
Dus ach, op een gegeven moment geef je toe aan die plantjes :?

Aan de andere kant, deze kastjes zijn gemaakt ver voordat ik mijn vrouw leerde kennen. Ik vond het al heel wat dat ze geaccepteerd werden 8)

Ik weet nog steeds waar het aan gelegen heeft, aan mij, of toch aan de boxen zelf :wink: Ze speelt nl zelf piano en dwarsfluit, dus misschien dat ze redelijk OK zijn. :)

Maar eerlijkheid gebied me, dat ik ook best wel wat opmerkingen/kanttekeningen kan maken. En dus waar je bij de volgende keer weer rekening mee kan houden.

Ik zal dus binnenkort met de billen bloot gaan :P

Bedankt Jeroen :twisted:

Groeten,
Wido
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:twisted: :lol:
Leeuwarden

En voordat Tweety z'n billenbloot-act gaat doen, eerst nog maar even een antiplanten-tip: klik!
SARK

Bericht door SARK »

Afbeelding

Leuke vaas :P
richard

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
En voordat Tweety z'n billenbloot-act gaat doen, eerst nog maar even een antiplanten-tip: klik!
Heeft ook wel wat weg van twee halve blote billen.
Leeuwarden

[/quote]Heeft ook wel wat weg van twee halve blote billen.[/quote]

Say Cheese :P

Ik heb met die hoorn hetzelfde als met Tweety's ontwerp. Het ziet er bijzonder indrukwekkend uit. Ben erg nieuwsgierig hoe het zou klinken.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahaha dat van die blote billen was ook mijn eerste gedachte :D
sietse

Bericht door sietse »

Wat hebben jullie toch tegen een plantje op de boxen. Staat hardstikke leuk toch... :?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ze doen het ook nog eens goed als diffuser!

Het is wel oppassen met plantjes. Voordat je het weet krijgt je speaker ook wat vocht binnen tijdens het water geven van de planten... (spreek uit ervaring....)
sietse

Bericht door sietse »

Is mij ook es gebeurd, maar dat is op te lossen. Heb er wel eens over gedacht een plantenbak in de boxen te integreren. Maar daar ben ik dus nou net weer niet gek genoeg voor tot nu toe. Speelt nog wel steeds in m'n gedachten. Want, waarom eigenlijk niet?
Het zal wel vervelend zijn om zulke boxen ergens mee naar toe te nemen. Maar hoe vaak doe je dat he.
Leeuwarden

Geeft je kast wel extra massa....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
Is mij ook es gebeurd, maar dat is op te lossen. Heb er wel eens over gedacht een plantenbak in de boxen te integreren. Maar daar ben ik dus nou net weer niet gek genoeg voor tot nu toe. Speelt nog wel steeds in m'n gedachten. Want, waarom eigenlijk niet?
Niet doen Sietse, voor je het weet moet er ook een aquarium in 8)

Idd wat is er tegen planten op een box? Nou simpel, plantjes moeten ook water hebben en daarbij gaat het wel eens mis. Maar als je de bak met de box integreerd kun je daarmee rekening houden.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
sietse schreef:
Is mij ook es gebeurd, maar dat is op te lossen. Heb er wel eens over gedacht een plantenbak in de boxen te integreren.

Idd wat is er tegen planten op een box? Nou simpel, plantjes moeten ook water hebben en daarbij gaat het wel eens mis. Maar als je de bak met de box integreerd kun je daarmee rekening houden.
Doe het dan meteen goed en maak een dubbelwandige box met zand in de tussenruimte. Kun je de planten hierin laten wortelen.
sietse

Bericht door sietse »

richard schreef:
Pjotr schreef:
sietse schreef:
Is mij ook es gebeurd, maar dat is op te lossen. Heb er wel eens over gedacht een plantenbak in de boxen te integreren.

Doe het dan meteen goed en maak een dubbelwandige box met zand in de tussenruimte. Kun je de planten hierin laten wortelen.
Volgens mij ben ik minder gek dan ik dacht... :D
Laten we maar even op Tweety wachten, want voor we het weten hebben we ook nog een jachthaven in de boxen bedacht... 8)
Tweety

Bericht door Tweety »

Wow wat een berichten intussen :shock:

Ik maak me nog geen zorgen over het water wat ff niet bij je plantjes is terecht gekomen. Is wel eens gebeurd inderdaad, maar ach, ze zijn afgelakt met een 2K clearcoat (autolak) 8) Ik zie er nog nix op, maar kan ze nog evt in de autowas zetten :wink:

Verder heb ik inderdaad geen serverruimte, dus die blote billen van me hebben jullie nog van me te goed :twisted:

Alle gekheid op een stokje, ik zag dat ik in oude mappen zelfs nog wat schetsen enz had, zal ze nog eens een keer inscannen.

In die tijd had ik al een aantal box(jes) achter de rug, samen met mijn broer een beetje competitie: Diverse constructies waaronder met een Bombardon (gereconed, was oorspronkelijk 800 Ohm) Pal voor deze boxen wat actief systemen gebouwd met Kef B200/Audax HD100, idem met WSP 21S/Audax TX1125RSN/AD21600RT..

De folie tweeter is inderdaad een Philips. In mijn jonge jaren (ahum) veel met Philips speakers gewerkt, daar had ik destijds de meeste data-sheet info van en destijds werden ze nogal eens gedumpt bij overprodukties. DAT WAS NOG EENS ZELFBOUWEN, want bijvoorbeeld mijn 12"basspeakers kocht ik destijds voor omgerekend 37 Euro. :cry: :P
Niet roepen; vroegah was alles goedkoop, dat was voor 1990 ook heel goedkoop. Ik bedoel dat zouden die fabrikanten eens vaker moeten doen, units tegen fabrieksprijzen aanbieden :evil:

Maar goed, wat was o.a. de achtergrond van dit setje:
1) Het moest maar eens weer verder een overtreffende stapje in diep laag wegzetten :P
2) Uiteraard zonder (kast) kleuring
3) Een compound zou voor een reductie in kastvolume moeten zorgen.
4) Een basreflex gecombineerd met compound was ik nog nergens tegen gekomen.
5) Zeker niet gecombineerd met een heel lage afstemming in ccombinatie met actieve correctie (volgens T.Machielse in diverse publicatie in Radio Bulletin in ehhh :roll: midden 70 jaren, maar nog steeds OK anno 2005)
6) De WSP 21S (heel sterke magneet) had in de voorgaande sessie prima gedaan tot 400 Hz, dus misschien maar in de volgende maar weer overnemen.
7) Met de Philips folie tweeter in al diverse constructies veel plezier van gehad, dus die mocht ook weer meedoen. (Ervaring met deze unit vanaf ca 1985, vind nog steeds een fijne unit. Alleen afstraling is wat beperkt en aan onderkant bereik helaas wat beperkt. Verder snel en schoon.

8) Ervaring met de folie tweeter was dat aansluiting met middenunits heel moeilijk was (is) Na diverse pogingen, maar eens alle spaarcenten over een lange periode bij elkaar geschrapt. Naar Duitsland afgereisd en de Fostex FS21RP (typenummer uit mijn hoofd) aangeschaft. Kostte me een rip uit mijn lijf, maar liefst 500 DM/stuk.

Deze folie middentoner functioneert tussen 700 Hz en 5 kHz. Kan in gesloten behuizing, of als dipool.....

Kasten:
Baskast moest stevig, wil absoluut geen kastkleuring. Bedenk ff dat er 150 gr bewegende massa trilt met die 2 membranen. Inhoud ca 50 dm3, baspijp is op ca 20 Hz afgestemd. Pijp is in de kastmatrix geintegreerd. Acheraf heb ik spijt dat ik teveel demping heb aangebracht, te veel weerstand voor luchtverplaatsing :cry:

Verder een truck bedacht om de achterste basspeaker te demonteren, door de voorste op een ring te demonteren. De ring is in de omtrek door diverse bouten gecentreerd en verder met een aluminium dunne plaat verder afgedicht/verstijfd.

Topkast is bewust 5 hoekig uitgevoerd. Voorgaande boxen diverse constructies met inderdaad bv piramides uitgeprobeerd. Dit tbv onderdrukking kastreflecties. Nadeel van pyramides is het grote benodigde grondvlak voor een beetje inhoud. (Die Bombardon had bv ca 200 l nodig :? ) De 20 cm bas heb ik 20 l gegeven (kon met zijn zeer lage Qts) en de foliemiddentoner ca 12. De afscheidende plaat heb ik aan beide zijde naar het midden toe aan beide zijden tevens getrapt pyramidevormig afgewerkt om staande golven te voorkomen. Verder heb ik diverse verstijfende plaatjes verlijmd en bitumen geplakt.

Achteraf is die topkast te stijf, het is licht resonant geworden met die basmid.

Aansturing vond aanvankelijk met 2*3 eindversterkers plaats, alleen scheiding tussen de folie speakers was passief. Nadien toch omgeschakeld naar passief omdat de eindbak op leeftijd minder betrouwbaar begon te worden. (Nabij blikseminslagen werden hem te veel) Verder kon ik wat betere correcties doen, mn de folie mid bundelt na 5 kHz absurd.

Nu kan ik de bas zelf nog actief mee laten spelen, ik heb het alleen nog niet geheel OK afgestemd.

Echt missen doe ik het niet, de 20 cm bas komt muzikaal gezien ook al een heel eind.

Beschrijving geheel:
Bas kan inderdaad enorm laag, 20 Hz is inderdaad geen probleem. Vergelijking met bv de XLS serie kan ie aan (qua kastvolume vergelijkbaar) maar is wel een stuk sneller. Achteraf wel een beetje spijt van de conus verzwaring van ca 50 g naar 75 gram. Voor de dynamiek wat onvoordelig, de winst in ultra laag achteraf voor mij niet nodig.

De WSP 21S valt me wat tegen, vooral de definitie na 400 Hz. Verder treden wat lichte kast resonanties op. Verder de combinatie met de folie mid is niet ideaal. Afstand is mogelijk ook een veroorzaker, maar anders was de tweeter wat hoog uitgekomen. (Kasthoogte bedraagt 130 cm)

De folie mid doet het aardig, folie tweeter nog beter.

Als geheel een analytische dynamische box. Nadeel van zo'n 4 weg is moeilijkheid van faseverloop en afstraalgedrag. Maar we luisteren toch al wat jaartjes met plezier naar :D

Misschien dat ik volgend jaar zo wat experimentjes ga doen om eens te kijken of ik met een veel compacter systeem dit geheel muzikaal gezien in de schaduw kan stellen....
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Wow! :shock:

Mooi verhaal, zou wel een keer willen horen hoe het klinkt. Wat gebruik je nou precies voor aansturing eigenlijk?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi verhaal tweety! Zou het ook wel eens willen horen.
Gesloten