Vraag mbt subwooferdriver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Vraag mbt subwooferdriver

Bericht door Rottengijs »

Hoi,

Vandaag heb ik op mijn stage plek een Alpine Sumo 15" subwooferdriver gekregen.
Deze heb ik meegenomen naar Radio Piet in Arnhem, en hun hebben hem doorgemeten.
Ze zeiden dat hij een waarde gaf van 1 ohm, en daarmee dus was opgeblazen.
Net had ik het er met mijn broer over, en hij dacht dat je een speaker niet door kan meten, klopt dit?
Ik heb de sub aangesloten gehad op een akai versterktje op de stage, en gewoon op alletwee de plus en de min (de sub is dubbelspoels, dus aangesloten op 2 luidspreker uitgangen) aangesloten, en hij gaf wel geluid, uiteraard vooral gekraak en het was erg zacht, maar ik dacht dat vooral te maken had met het feit dat er geen filter tussen zat, en geen kast omheen zat :roll: (kan dit hem de doodslag gegeven hebben?)
Heeft het nog zin om hier een kast omheen te bouwen, en een filter bij te maken?

Ergens geloof ik niet dat de sub helemaal naar god is, maargoed, bij Radio Piet zullen ze vast geen onzin verkopen.

Ook zat er iets oxidatie op de bekabeling in de sub, wss nat geweest ofzo :S

Is hier nog wat mee te beginnen?

Bvd,

Groeten Gijs
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja een speaker kan je wel doormeten.
En 1 Ohm is zeeeeer waarschijnlijk een kapotte woofer.
Als je deze aan een versterker hangt heb je grote kans dat je ook je versterker stukmaakt.

Een subwoofer testen zonder kast is trouwens nutteloos, je hebt dan geen bas en door te grote uitslagen kan je je speaker afbreken.

Maar ik denk dat hij stuk is, al helemaal omdat hij kraakt...
Laatst gewijzigd door JuuL op do 03 nov 2005, 21:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Bericht door Rottengijs »

Klonk niet zonder kast en zonder filter, dat zal er vast mee te maken hebben gehad.
En dan komt hij ergens voor de sier denk ik, 15" is toch wel impressive.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik geef je weinig kans :roll:
Kraken, 1 Ohm...

Ik zou hem weggooien...
Of voor de sier idd, staat wel leuk.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

-ja, je kan een driver doormeten.
-1 ohm is een "zorgelijke" waarde.
-zet zelf eens een multimeter op de spoelen (1 voor 1)
-dubbelspoels is _niet_ bedoeld om links en rechts tegelijk aan te sluiten; als het signaal niet precies hetzelfde is, werken de spoelen elkaar tegen.
-druk zelf de woofer eens in, voel je hem aanlopen? kapot.

t.
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Bericht door Rottengijs »

De woofer loopt niet aan.
Zal er van het weekend de multimeter eens op zetten, en kijken wat er gebeurt, maar heb ondertussen de hoop wel opgegeven.

Dubbelspoels: niet links en rechts? hoe is het dan de bedoeling om aan te sluiten?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rottengijs schreef:
De woofer loopt niet aan.
Zal er van het weekend de multimeter eens op zetten, en kijken wat er gebeurt, maar heb ondertussen de hoop wel opgegeven.

Dubbelspoels: niet links en rechts? hoe is het dan de bedoeling om aan te sluiten?
Plaatjes zeggen meer dan woorden dus zie http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm.
Even naar beneden scrollen op zoek naar ' DVC speaker'.
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Bericht door Rottengijs »

Bedankt!
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Als je bij Radio Piet die lange jongen met lange blonde haren hebt gesproken, die weet ook wel wat over zelfbouw, dus dan zou het wel kunnen.

In principe heb je de ohmse weerstand gemeten, die heel laag zou moeten zijn. (R=rho*L/A voor de spoel)

1Ohm lijkt me ook wel hoog.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

1 ohm lijkt me eerder erg laag.

Iets tussen 4 en 12 ohm lijken me eerder aannemelijk. Ligt er aan welke nominale waarde men opgeeft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

1 ohm is inderdaad erg laag. ik denk dat de lak van het draad op de spreekspoel verbrand is. ruik je een beetje een branderige lucht in de buurt van de spreekspoel?
als dat zo is, dan maakt de spoel op één of meerdere plaatsen sluiting, en zal de gelijkstroomweerstand flink dalen.
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Bericht door Rottengijs »

De draad lijkt idd verbrand.
Het ding zal wss met het grofvuil meegaan, koop wel wat fatsoenlijks :roll:
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Rottengijs schreef:
De draad lijkt idd verbrand.
Het ding zal wss met het grofvuil meegaan, koop wel wat fatsoenlijks :roll:
In mijn ogen is ie kaduuk.

Maar als je hem toch wil behouden omdat je hem optisch geweldig vind,
zou je de magneet en de spoel kunnen verwijderen en als passieve
radiator kunnen gebruiken. Idee ?
Rottengijs
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 21:10

Bericht door Rottengijs »

Optisch is hij niet geweldig, maar opzich is het idee wel leuk idd.
Ik laat hem voorlopig verstoffen, en zie op den duur wel eens wat ik er mee doe, wss een keer als ik geld over heb.
Plaats reactie