usb soldeerbout
Moderator: Beheerdersteam
usb soldeerbout
Ik heb veel gelezen over soldeerbouten op dit forum. Veel Weller enthousiastelingen. Waar relatief weinig over gepost is , is over de kleine usb soldeerbouten die tegenwoordig ook zelfs 60watt of meer kunnen bereiken. En met een actieve punt heel snel heet worden, iets wat eigenlijk alleen in dure zware stations wordt toegepast. Het zijn niet perse draadloze bouten, maar het regeldeel wat vroeger bij de trafo was ondergebracht zit nu in de bout waardoor een laptopvoeding gebruikt kan worden. Wat zijn de ervaringen hier met dit soort soldeerbouten?
(Ja ik ben op zoek naar een soldeerbout/station voor enkele keren per jaar. Indachtig dat goed gereedschap het halve werk is ben ik me aan het verdiepen in wat er zoal te koop is.)
(Ja ik ben op zoek naar een soldeerbout/station voor enkele keren per jaar. Indachtig dat goed gereedschap het halve werk is ben ik me aan het verdiepen in wat er zoal te koop is.)
Re: usb soldeerbout
Ik heb als kado recent de Pine64 PineCil gehad en die doet het prima voor kleine klusjes!
https://pine64.com/product/pinecil-smar ... ring-iron/
https://pine64.com/product/pinecil-smar ... ring-iron/
Kleine klusjes als SMD i.d.d. goed geschikt. Maar wat is klein? Speakerkabels e.d. er mee kun je wel vergeten. Een soldeerbout koop je voor bepaalde doeleinden, niet voor het stekkertje wat er aan zit. W.d.b. is een reguliere Weller vrij universeel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik heb er twee, werken prima.snoef3 schreef: ↑wo 03 jun 2026, 21:13Ik heb veel gelezen over soldeerbouten op dit forum. Veel Weller enthousiastelingen. Waar relatief weinig over gepost is , is over de kleine usb soldeerbouten die tegenwoordig ook zelfs 60watt of meer kunnen bereiken. En met een actieve punt heel snel heet worden, iets wat eigenlijk alleen in dure zware stations wordt toegepast. Het zijn niet perse draadloze bouten, maar het regeldeel wat vroeger bij de trafo was ondergebracht zit nu in de bout waardoor een laptopvoeding gebruikt kan worden. Wat zijn de ervaringen hier met dit soort soldeerbouten?
De oudere modellen waren wat moeilijk met powerbanks, volgens mij is dat tegenwoordig wat beter.
Ergonomie is niet geweldig, maar voor een DIY hobbyklusje maakt het niet zo veel uit.
Ik gebruik het soms ook voor werk, dan is het niet zo fijn, hoewel als ik er dagelijks mee zou moeten leven zou het me ook wel lukken.
Wel weer extreem makkelijk wanneer je ergens letterlijk het veld (of een tuin) staat, of andere rare plekken waar je niet makkelijk bij kunt.
Belangrijkste is vooral een goede en juiste soldeertip.
Sja, sommige mensen zijn nogal gesteld op hun soldeerbout.
Mijn inmiddels ruim 15 jaar oude (misschien wel 20?) Aoyue soldeerbout van 15 euro doet het nog steeds prima.
En die is echt wel serieus veel gebruikt en misbruikt door de jaren heen.
Heb bij een vorige werkgever jaren gewerkt met zeer professionele JBC en Weller bouten.
Ik kan nou niet zeggen dat ik persoonlijk het verschil nou zo bijzonder vind
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Aktieve punt en dus opwarmtijd, ergonomie, verkijgbaarheid punten, constante temperatuur, soepel snoer dat vervangbaar is, ja maakt mij zeker wel wat uit.
USB bout voegt wmb weinig toe, zit je nog met een draadje, zoek al langer een klein boutje met accu, zag er 1 voor weinig, voor gebruik in automotive. Geen dikke draden, kleinere elektronica.
https://www.eleshop.nl/fnirsi-hs-03-dra ... rbout.html
Ben ff een paar dagen van huis en brievenbus, ga ‘m thuis bestellen. Zal wel laten weten of het wat is,
voor geinteresseerden.
USB bout voegt wmb weinig toe, zit je nog met een draadje, zoek al langer een klein boutje met accu, zag er 1 voor weinig, voor gebruik in automotive. Geen dikke draden, kleinere elektronica.
https://www.eleshop.nl/fnirsi-hs-03-dra ... rbout.html
Ben ff een paar dagen van huis en brievenbus, ga ‘m thuis bestellen. Zal wel laten weten of het wat is,
voor geinteresseerden.
Je kunt nou eenmaal niet veel accu proppen in zo'n potloodboutje. Dus behoudens miniklusjes onderweg, blijf je idd aan een snoertje vast zitten. Zou ik toch voor wat substantiëlers kiezen zoals dit:
https://sequremall.com/products/sequre- ... -iron-tips
Ik heb van dit merk een 2-puntig SMD desoldeerpincet. bevalt erg goed. Draait op een >35W USB lader. 10x beter en handelbaarder dan die van Weller
https://sequremall.com/products/sequre- ... -iron-tips
Ik heb van dit merk een 2-puntig SMD desoldeerpincet. bevalt erg goed. Draait op een >35W USB lader. 10x beter en handelbaarder dan die van Weller
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Met die USB soldeerbouten die ik heb lukt t/m 2.5mm² MEER dan prima met een doorsnee powerbank.
Ik weet niet wat voor dikke kabels je van plan bent?
Dikke kabels solderen is sowieso niet zo'n goed plan imo.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Is interessant, ik heb in de auto 12V natuurlijk, en zo’n omvormer naar USB. En hij kan indien nodig direct aan 230V. Maar dat kan een andere USB bout ook met een standaard lader, en wil net van de snoertjes af. Voor het geld is de Fnirsi het proberen waard.
Die Sequre kan wel alles, 230V/12V/USB.
Ik ga er nog even over nadenken, dank voor de tip.
Die Sequre kan wel alles, 230V/12V/USB.
Ik ga er nog even over nadenken, dank voor de tip.
Als het puur om het snoerloze gaat, is dan een gas gestookt boutje geen optie? Gebruik ik ook al jaren voor klusjes buiten bereik van stopcontacten en naar volle tevredenheid. Koop wel een fatsoenlijke, ik heb een budget model van Weller dacht ik. Heeft geen automatische temperatuur regeling natuurlijk, maar wel regelbaar in vermogen en de mijne heeft volgas ook voldoende power om wat dikkere kabels te doen, in de auto bv. En het ding heeft een handige hete uitlaat waarmee je prima krimpkous kan doen (en je vingers kan branden). En als-ie leeg is, tank je hem in 5 seconden weer vol met een busje aanstekergas.
Let wel op: Die HS-03 snoerloze die je aangaf is maar 10W hè...
Draadloos op gas is ook veel handiger. Maar een goed temperatuur geregelde van Weller is wel flink aan de prijs. Ik heb zelf een simpele van de Aldi nog destijds. Ook prima als het draadloos moet, maar niet geschikt voor langer continue gebruik
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja heb even gekeken naar die Weller Pyropen. De junior is nog wel betaalbaar, maar als ik het goed lees (staat niet overal even consequent) heeft dat model geen piezo ontsteking. Ik rook al heel lang niet meer dus heb ook niet standaard een aansteker op zak. Die wel piezo hebben worden gelijk wat duurder.
Ook dank voor de tip, denk er nog even over na.
Ook dank voor de tip, denk er nog even over na.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja die 10W, als je dan toch eens kabeltje wilt solderen wordt het krap.Pjotr schreef: ↑zo 28 jun 2026, 21:02Let wel op: Die HS-03 snoerloze die je aangaf is maar 10W hè...
Draadloos op gas is ook veel handiger. Maar een goed temperatuur geregelde van Weller is wel flink aan de prijs. Ik heb zelf een simpele van de Aldi nog destijds. Ook prima als het draadloos moet, maar niet geschikt voor langer continue gebruik![]()
Ik heb inmiddels een Fnirsi HS-02a gekocht met 6 soldeerpunten in een mooi etui. Koperkrullen en een usb c voeding met soepel snoer van 5-9-12-15 en 20V. max 100watt.
(Nieuw voor mij: met deze voeding bepaald het aangesloten device wat de voeding levert. Ik hoef de voeding dus niet in te stellen op 5, 9, .., of 20volt)
(Nieuw voor mij: met deze voeding bepaald het aangesloten device wat de voeding levert. Ik hoef de voeding dus niet in te stellen op 5, 9, .., of 20volt)
Felie Snoef! Is een mooie combi!
@Barry2001 Dit is dezelfde als die ik heb van de Aldi destijds: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... J3EALw_wcB
Dus wel met Piezo ontsteker! 'Tis geen Weller of Ersa, maar voor draadloos af en toe en een kousje krimpen prima.
@Barry2001 Dit is dezelfde als die ik heb van de Aldi destijds: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... J3EALw_wcB
Dus wel met Piezo ontsteker! 'Tis geen Weller of Ersa, maar voor draadloos af en toe en een kousje krimpen prima.