Gitaarverterker 2x50 Marshall

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

De onderdelen waren binnen.
Dan kan de Viper print in elkaar.
DSC09436.JPG
DSC09439.JPG
Kunnen we nu verder met het kastje.
Bijlagen
Viper treble booster.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het Artwork van het kasje is af.
De laatste laklaag is droog.
Even de hardware gemonteerd voor de looks.
De bedrading moet nog,maar al vast een paar kiekjes.
Bijlagen
DSC09447.JPG
DSC09441.JPG
DSC09443.JPG
DSC09442.JPG
DSC09444.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door ray5150 »

Niet zozeer mijn smaak, maar je hebt het netjes uitgevoerd.
Zelf doe ik iets dergelijks gewoon met een labelprinter, simpel en makkelijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Spelfoutje :-#
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door pappaleo »

+T
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Barry2001 »

+1
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Barry2001 »

Leuk! Weer eens echte zelfbouw.

De plus op de buitenkant van je dc stekker is afwijkend, 9 vd 10 keer zit ‘ie binnenin. Uitkijken met een andere adapter dus.
En afhankelijk van je opstelling en hoe je de rest voedt, kunnen rare dingen gebeuren als je de massa van de jack stekkers ernaast aantikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Hoezo? Misschien kweekt ie wel minidraakjes :lol: Mooi gedaan hoor :rock:

W.b. Die polariteit: De plus op de buitenkant was oorspronkelijk wel de standaard op 9V muurwratjes. Pas later is de plus op de centerpin meer gebruikt gaan worden. Met name bij 12V blokjes. Is i.d.d. niezo handig en oppassen. Voor de zekerheid een diode in serie zetten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Shadow schreef: wo 03 jun 2026, 15:16
Spelfoutje :-#
Ja ik zie het ,, :lol: :lol: :lol:
De plus op de buitenkant van je dc stekker is afwijkend, 9 vd 10 keer zit ‘ie binnenin. Uitkijken met een andere adapter dus.
En afhankelijk van je opstelling en hoe je de rest voedt, kunnen rare dingen gebeuren als je de massa van de jack stekkers ernaast aantikt.
Nee, bij gitaar pedaaltjes zit de plus op de buitenkant,, de 9v adapters er voor hebben dat ook zo. (marketing ding denk ik)
DSC09449.JPG
W.b. Die polariteit: De plus op de buitenkant was oorspronkelijk wel de standaard op 9V muurwratjes. Pas later is de plus op de centerpin meer gebruikt gaan worden. Met name bij 12V blokjes. Is i.d.d. niezo handig en oppassen. Voor de zekerheid een diode in serie zetten.
Die beveiliging diode was al op het printje gezet. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: wo 03 jun 2026, 16:47
...bij gitaar pedaaltjes zit de plus op de buitenkant,, de 9v adapters er voor hebben dat ook zo. (marketing ding denk ik)
Niks marketing hoor. In de jaren '50-'60 was het meeste transistorspul met PNP germanium transistors en daarbij was het gebruikelijk dat de massa aan de plus lag. Dientengevolge zat de buitenkant van die bullet voedingsplugjes ook aan de plus. Ook bij radio's en wat dies meer zij. Pas in de jaren '70 werden de silicium transistoren algemeen en die waren veelal van het NPN type. Daarmee kwam de massa steeds meer aan de min te liggen en van lieverlee zag je steeds meer dat ook de buitenkant van die voedingsplugjes aan massa kwam.

Kan mij wel voorstellen dat bij het wat ruige snelle gebruik van die stompboxjes zich lekker aan het oude houdt en daarmee juist problemen voorkomt :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

De bedrading er in gezet.
Na controle , de prik er op gezet.
Geen rook :D
De LED brand niet?
Krijgt de LED wel spanning,,JA.
LED gewisseld en die doet het nu.
Morgen maar even testen.
Bijlagen
DSC09453.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ondertussen de laatste,ja het zal :lol:
Beetje verder verdiept in de light overdrives.
Daar kwam ik de ,,TIMMY,, tegen,,Mmmmmm :think:
Is het wat!,ik weet het niet.
Dat weet je pas als je het bouwt.
Oke, alle gekheid op een stokje..
Het schema.
TIMMY.jpg
Soft clipping diodes in de feedback van een opamp.
Drie standen clipping schakelaar.
Een bas regeling.(instelbaar/regeling)
En de treble regeling na de overdrive sectie, :think:
En dan die naam,,TIMMY,,wat te bedenken voor de versiering van het kastje?
Mooie uitdaging.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Timmy is een karakter in South Park, animatie serie, cultstatus in sommige kringen...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Grappig,wist ik niet.
Bijlagen
TIMMMY.jpg
TIMMMY.jpg (20.93 KiB) 124 keer bekeken
Laatst gewijzigd door democles op do 04 jun 2026, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Vandaag dat Viper treble boostertje getest.
Het werkt,zonder ruis of brom.
De vervorming is minimaal,echt iets om een op overgeven staande buizenbak over het randje te helpen.
Wilde een kort filmpje uploaden,maar Y tube wil niet uploaden,denkt zeker dat ik een terrorist ben en moet eerst via een Europese toelating commissie
bekijken of het toelaatbaar is :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Oke,
Dan maar even verder met die,,TIMMY,,.
TIMMY.jpg
Printje ontworpen.
TIMMY pcb 3.jpg
En gefabriekt.
DSC09458.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Op 2 onderdeeltjes na zit het printje in elkaar.
Dan begint het passen en meten :think:
Gelukkig alles in het bakje gekregen :D
De verdere gaten geboord en dat past ook :rock:
DSC09459.JPG
DSC09461.JPG
DSC09462.JPG
De potmeter voor de bas regeling was nog wel even een dingetje.
Kon de pot niet als printmontage vinden (reverse log een C pot),dan maar los op de kast gemonteerd.
50K C pot.jpg
Kunnen we nu verder met het spuitwerk :-k
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het Artwork zit er bijna op.
Dan kan de boel gemonteerd worden :D
Bijlagen
DSC09464.JPG
DSC09466.JPG
DSC09469.JPG
DSC09467.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Dan wordt het tijd om alles te monteren.
Waar begin je dan mee?
Eerst de potmeter voor de bas regeling aan de behuizing verlijmd en geschroefd ,verlijmt omdat deze pot niet wordt tegengehouden ,doordat de pootjes niet op het printje zijn bevestigt.Dit alles om mogelijke verdraaiingen te voorkomen voor als je de pot verder open draait als dat ie voor bedoeld is. :lol:
De 3 standen schakelaar aan de kant van de bas pot ook voorzien van een gelijmd kunststof plaatje,zodat de behuizing van de schakelaar nooit contact kan maken met de aansluitingen van de potmeter.
DSC09471.JPG
Dan is nu de rest van de bedrading aan de beurt.
DSC09472.JPG
Alle draden zitten er in,nog even nalopen en dan de prik er op ,geen rook en de LED doet het. :yeah:
Inpluggen en in het echt testen,het werkt,alle pot,s doen wat ze moeten doen. Deze is gereed! :dank:
DSC09480.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Henkjan »

en hoppa.

doe eens een groepsfoto?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Wil ik wel doen maar Fire Fox geeft aan dat er een certificaat is verlopen op (11-6 ) op het forum en blokkeert daarom de site.
Iets met tijdcode,via via kan ik soms op het forum komen. :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Henkjan »

ja, word aan gewerkt.

als je browser t toelaat kan je idd met "advanced" en dan klikken op iets van "jaja ga maar door (niet veilig)" wel op t forum
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Groepsfoto!
Bijlagen
allemaall.jpg
Plaats reactie