EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Willy heeft in zijn exemplaar een voedingstrafo TTSA0300 van Toroidy gebruikt. Deze 300VA ringkern transformator kan 800mA bij 340V leveren. Ik heb nog een Amplimo 7B649 beschikbaar. Met 330V 640mA (komt overeen met DC 440V 445mA) zal de voeding ruim voldoende zijn. De ruststroom is immers 226mA.
@Bert, welke trafo gebruik jij hiervoor.
@Bert, welke trafo gebruik jij hiervoor.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Hoi Douwe ik gebruik ook de Torroidy trafo welke Willy voorgesteld heeft
Verder mijn vorderingen ik moet ergens iemand vinden met een zaagtafel die ff 1 minuutje of 5 tijd heeft
Mijn plank is te hoog , en erger nog Ik had ze al gezaagd voor ik er achterkwam dat ik ruimtegebrek door die verlengde potmeters had
Maar ik hou het zo maar.
De planken zitten precies gelijk met voor en achter afdekplaat plaat
Verder mijn vorderingen ik moet ergens iemand vinden met een zaagtafel die ff 1 minuutje of 5 tijd heeft
Mijn plank is te hoog , en erger nog Ik had ze al gezaagd voor ik er achterkwam dat ik ruimtegebrek door die verlengde potmeters had
Maar ik hou het zo maar.
De planken zitten precies gelijk met voor en achter afdekplaat plaat
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Dat ziet er al mooi uit Bert. Je zou de zij planken weer iets kunnen verlengen door op de kopse kanten latjes van 10mm te lijmen. Die latjes ken je maken van hetgeen er aan de bovenkant afgezaagd word.
Kun je me nog even de bestelnummers van de potmeters doorgeven. Deze zien er beter uit dan die plastic Piha exemplaren.
Kun je me nog even de bestelnummers van de potmeters doorgeven. Deze zien er beter uit dan die plastic Piha exemplaren.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige
Oei betreffende de potmeters, ik denk het mek ALPHA is denk dat ik ze van Conrad heb Douwe
Maar zeker weten doe ik dat niet
Kijk wel effe of er wat opstaat
Het merk is ALPHA
B500K en er boven 5E3 geen idee of dat iets betekent maar hoop dat ik de goeie potmeters gekocht heb
Op de treble staat B250K en er boven B12
Bij de Bass staat B250K en er boven 6G2
Ik heb gezocht bij Conrad voor je
maar Potentiometer kom je alleen op goedkope uitvoering uit van ALPHA er staat heel duidelijk bij mijn potmeters Alpha op
Zoek ik met draaipotmeter vind ik wel die ik heb onder de naam servicepotmeter
Maar ik schrik me te pletter er staat bij B250K lineair
Ook op die Balans 500k staat een B voor dat is bij mijn beste weten een aanduiding voor Logaritmisch
Die Blauwe ALPS is je wel bekend denk ik.
Ik ga proberen of ik de weerstndscurve kan meten
Edit
PFffff Balans met treble en Bass moet lineair zijn en die Aanduiding B is dus niet Logaritmisch maar lineair, ik zou er een een weddenschap op afgesloten hebben dat he Logaritmisch is
Dat is de reden dat de Volume potmeter van ALPS is , ook weer ophelderd
Ohja ik zag dat Conrad ze niet meer in voorraad heeft
Maar ik heb 4 nieuwe liggen Douwe van 250 K bestemd voor de EL84 versterker
Maar geen 500K ! Wel een ALPS volume potentiometer
Maar zeker weten doe ik dat niet
Kijk wel effe of er wat opstaat
Het merk is ALPHA
B500K en er boven 5E3 geen idee of dat iets betekent maar hoop dat ik de goeie potmeters gekocht heb
Op de treble staat B250K en er boven B12
Bij de Bass staat B250K en er boven 6G2
Ik heb gezocht bij Conrad voor je
maar Potentiometer kom je alleen op goedkope uitvoering uit van ALPHA er staat heel duidelijk bij mijn potmeters Alpha op
Zoek ik met draaipotmeter vind ik wel die ik heb onder de naam servicepotmeter
Maar ik schrik me te pletter er staat bij B250K lineair
Ook op die Balans 500k staat een B voor dat is bij mijn beste weten een aanduiding voor Logaritmisch
Die Blauwe ALPS is je wel bekend denk ik.
Ik ga proberen of ik de weerstndscurve kan meten
Edit
PFffff Balans met treble en Bass moet lineair zijn en die Aanduiding B is dus niet Logaritmisch maar lineair, ik zou er een een weddenschap op afgesloten hebben dat he Logaritmisch is
Dat is de reden dat de Volume potmeter van ALPS is , ook weer ophelderd
Ohja ik zag dat Conrad ze niet meer in voorraad heeft
Maar ik heb 4 nieuwe liggen Douwe van 250 K bestemd voor de EL84 versterker
Maar geen 500K ! Wel een ALPS volume potentiometer
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 11 mei 2026, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ik heb ook gezocht naar de potmeters van Alpha, maar kon ze niet meer vinden.
Voor de balans heb je een lineaire uitvoering nodig.
Voor de balans heb je een lineaire uitvoering nodig.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ik heb er 4 van 250K Douwe nieuwe liggen Als je ze nodig heb stuur ik ze op
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Kapje is ook klaar , alleen nog zwart spuiten
En dan nog alle spaghetti erin En
doet ie ut of doet ie niet
En jullie
, en achteraf
als er wat verkeerd gaat 
En dan nog alle spaghetti erin En
En jullie
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Wordt fraai Bert! Echt een klassieker qua looks.

Niet alleen de spaghetti maar ook dat geperforeerde plaat doet het vermoeden
Alleen was Gelose hamerslag groen.
Wordt het een Geloso kloon?
Niet alleen de spaghetti maar ook dat geperforeerde plaat doet het vermoeden
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 13 mei 2026, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Niet goed opgelet Pjotr
, maar toch bedankt dat je mee kijkt
Het is voor Douwe zijn Versterker
Het gaat niet om ALPS potmeters maar van Alpha voor de Toonregelingen en balans .
Ik heb van Bourns ook iets gezien wat er op lijkt , ik heb ze bij Conrad gekocht een paar jaar geleden
Dan het is geen Geloso Kopie
Die had ook geen houten zijkanten ! Althans niet dat ik ken
het is wat Willy61 al zeker 10 jaar hier heeft geïntroduceerd
Ik denk naar idee van marshall in iedergeval de knopjes en kleur frontjes
Dat hout is denk ik meer iets wat we in de Japanse versterkers zagen in de 70-80er jaren
Soms ook metaal met plasticfolie in hout structuur, net als bij sommige Amerikaanse auto,s !
Ik denk ook in de jaren 70 .
Maar de combinatie hoe het inelkaar past is door Willy 10-15 jaar terug hier geïntroduceerd.
En er een fantastische documentatie bij getimmerd die ik nog nooit eerder had gezien.
Heathkit deed het in eind 40 er jaren voor het eerst mee Niemand die een kit kocht werd an zijn lot overgelaten! Als je het niet werkend kreeg mocht je het opsturen en werd het in orde gemaakt
Ik dwaal af Sorry
Het is voor Douwe zijn Versterker
Het gaat niet om ALPS potmeters maar van Alpha voor de Toonregelingen en balans .
Ik heb van Bourns ook iets gezien wat er op lijkt , ik heb ze bij Conrad gekocht een paar jaar geleden
Dan het is geen Geloso Kopie
Die had ook geen houten zijkanten ! Althans niet dat ik ken
het is wat Willy61 al zeker 10 jaar hier heeft geïntroduceerd
Ik denk naar idee van marshall in iedergeval de knopjes en kleur frontjes
Dat hout is denk ik meer iets wat we in de Japanse versterkers zagen in de 70-80er jaren
Soms ook metaal met plasticfolie in hout structuur, net als bij sommige Amerikaanse auto,s !
Ik denk ook in de jaren 70 .
Maar de combinatie hoe het inelkaar past is door Willy 10-15 jaar terug hier geïntroduceerd.
En er een fantastische documentatie bij getimmerd die ik nog nooit eerder had gezien.
Heathkit deed het in eind 40 er jaren voor het eerst mee Niemand die een kit kocht werd an zijn lot overgelaten! Als je het niet werkend kreeg mocht je het opsturen en werd het in orde gemaakt
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Zie de smiley Bert. Goed opletten naar wat ik quote hoor
Het was naar aanleiding van je opmerking dat je er spaghetti in ging stoppen. Ik zal mijn tip voor Alps weer weghalen...
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
De Geloso versterkers hadden een hamerslag antraciet afwerking.
Ik ben in het verleden ook nog oudere geloso versterkers tegengekomen die een bruine afwerking kladden.
Ik ben in het verleden ook nog oudere geloso versterkers tegengekomen die een bruine afwerking kladden.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Goed bezig mannen, ik volg het alleszins met een warm gevoel 
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Dat wordt een uitdaging Pjotr met een lepel en een vork
Zal ik er spaghetti saus bij gebruiken?
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Buizen erin is zo gebeurd Willy dat is het wek niet
De bedrading is even andere praat
Ik wil eerst een en ander uit testen voor ik ergens spanning op zet zonder enige vorm van controle met multimeters
Als je hier advies in kwijt wil Dan hoor ik het graag
Nu ik had nog 2 planken staan van een 70-80 cm lang van een soort hout wat Rood is als je het doorzaagt
Hoe ik eraan gekomen ben weet ik niet meer, maar een vliegende kraai vangt altijd wat
Dat was vroeger wel van toepassing, maar sinds enkele jaren kom ik nauwelijks verder dan 1 km of het moet voor iets speciaals zijn 1-2 x per jaar of het ziekenhuis zijn
Maar dat hout , het is echt donker rood
Staat het een poos dan wordt het donkerder tot zwart
Geen idee hoe lang dit duurt
Maar ik heb nog een monster potje olie voor op hout Walnut
Dan wordt het ook donkerder tot zwart zelfs , ik heb nog nooit zwarte walnoten gekocht
Wel eens opgeraapt, dan waren ze niet te vreten
Maar wat is het mooiste dat zwart ? Of Rood
Linkse langs hout onbeperkt en de 2 de van links vanmorgen gezaagd
3de plank kops oude zaagkant en 4de rechter plank kops vanmorgen gezaagd
De andere kant genummerd
1 is langeleden gezaagd
2 bewerkt met walnut olie
3 langs hout langeleden gezaagd onbewerkt
4 vanmorgen gezaagd
Wat is het mooiste bij dat front en rooster kap
Lampen gloeien ook wel misschien beetje rood
Iemand advies ?
De bedrading is even andere praat
Ik wil eerst een en ander uit testen voor ik ergens spanning op zet zonder enige vorm van controle met multimeters
Als je hier advies in kwijt wil Dan hoor ik het graag
Nu ik had nog 2 planken staan van een 70-80 cm lang van een soort hout wat Rood is als je het doorzaagt
Hoe ik eraan gekomen ben weet ik niet meer, maar een vliegende kraai vangt altijd wat
Dat was vroeger wel van toepassing, maar sinds enkele jaren kom ik nauwelijks verder dan 1 km of het moet voor iets speciaals zijn 1-2 x per jaar of het ziekenhuis zijn
Maar dat hout , het is echt donker rood
Staat het een poos dan wordt het donkerder tot zwart
Geen idee hoe lang dit duurt
Maar ik heb nog een monster potje olie voor op hout Walnut
Dan wordt het ook donkerder tot zwart zelfs , ik heb nog nooit zwarte walnoten gekocht
Wel eens opgeraapt, dan waren ze niet te vreten
Maar wat is het mooiste dat zwart ? Of Rood
Linkse langs hout onbeperkt en de 2 de van links vanmorgen gezaagd
3de plank kops oude zaagkant en 4de rechter plank kops vanmorgen gezaagd
De andere kant genummerd
1 is langeleden gezaagd
2 bewerkt met walnut olie
3 langs hout langeleden gezaagd onbewerkt
4 vanmorgen gezaagd
Wat is het mooiste bij dat front en rooster kap
Lampen gloeien ook wel misschien beetje rood
Iemand advies ?
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
In bijlage het testplan van deze versterker, d.d. 9/12/2024.
Wat betreft de zijpanelen, zou ik kiezen voor 4 (maar 3 kan ook).
Wat betreft de zijpanelen, zou ik kiezen voor 4 (maar 3 kan ook).
- Bijlagen
-
- TestPlan EL34 V4.pdf
- (306.06 KiB) 12 keer gedownload
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ohhh dat Rood Willy had ik niet verwacht
Bedankt voor het test plan
