Scan-Speak Opus

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Scan-Speak Opus

Bericht door Vinculum »

Mijn schoonvader heeft een aantal jaar geleden een setje gemaakt van de Scan-Speak Opus.

Hij wil ze nu voorzien van een nieuw laagje lak en de tweeters moeten vervangen worden. Zijn vraag is of het filter nog verbeterd kan worden?
Bijlagen
Het originele filter.
Het originele filter.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hmmz..... een 2-weg met een 19mm tweeter met een eerste orde crossover. Ik denk zeker dat daar ruimte voor verbetering is.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

L-pad om de tweeter te verzwakken i.p.v. enkele weerstand?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Weet je welke units hij precies heeft gebruikt en zijn de tweeters stuk?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Sorry voor de late reactie. Nee ik weet zo niet welke units het zijn. Ik zal het voor je navragen. De tweeter is niet stuk maar de "schuimrand" om de tweeter is helemaal verweerd. Vandaar dat hij ze wil vervangen.

Aangezien hij dan toch met de hele kast bezig is wil hij gelijk het filter aanpakken indien het nodig zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Volgens de elektuur special no. 5. zijn het de volgende Scan Speak typen :
Bas/ middentoner 18W/8543, de conus zou van een soort polypropyleen zijn.
Hoge tonen D2010/8513.

Hoop dat je er wat aan hebt.

gr.
Aat
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank voor deze info!!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk niet dat je het geluid beter krijgt als je zonder metingen een ander filter maakt. Als je componenen wil vervangen zou ik gaan voor de componenten die de ontwerper heeft gebruikt.

Ik heb de tweeter gehoord en vond het geen slecht ding. Mocht je persé iets anders willen dan is de stap naar een H1212-06 27TBFC/G wellicht het meest logisch. Je moet dan de weerstand op de tweeter verhogen dmv een L-padje, omdat hij 2dB meer rendement heeft. Een tweeter die onder de 2kHz snel afvalt zou wel prettig zijn gezien het gedrag van de woofer tussen 1 en 2kHz. Nu zie ik dat de impedantie respons tussen 1 en 2kHz van de H1212 iets anders is en het is dus veiliger om bij je oude tweeter te blijven als je geen zin hebt om evt. iets met de condensatorwaarde van je tweeter te spelen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik denk ook niet dat hij een ander type tweeter wil. Hij wil ze alleen vervangen omdat de schuimrand eromheen gewoon vergaan is. Het lijkt me niet dat het qua geluid iets utmaakt maat het oog wil ook wat. Zijn vraag was ook meer gericht naar het filter. Ik denk dat je hooguit wat wint door de cap en de spoel te vervangen door een duurder/hoogwaardiger type. Maar goed, ik heb geen verstand van filters vandaar de vraag aan de experts.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een duurdere spoel heeft vaak een lagere weerstand. Je verandert de respons dan. Dit kan positief maar ook negatief uitvallen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Vinculum,
Ik neem aan dat je met de "schuimrand" de dempende schuimrubber laag bedoelt die op de frontplaat is bevestigd. Het lijkt mij dat je de frontplaat eenvoudig kunt voorzien van een nieuwe dempemde laag, zoals schuimrubber, vilt of kurk.
In het artikel over deze luidspreker in de Elektuurspecial was men trouwens nogal lovend over de geluidskwaliteit (en de vormgeving). Misschien is het verstandig er niet te veel aan te veranderen.

groeten,
Aat
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ofwel vilt ofwel baffletex:is een soort dun schuimrubber zoals op de originele tweeter.heb deze vroeger nog gehoord en vond het toen een ingetogen/braaf klinkende speaker
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

De meningen over de 20 tweeter zijn wat verdeeld merk ik. Ik vindt het een van de mooiste tweeters die ik ken. Zou hem zeker niet vervangen door een 28mm exemplaar. Nergens voor nodig. Kans dat het beter gaat klinken is naar mijn idee klein.

Als we er even vanuit mogen gaan dat de beperkte max spl van de speakers geen probleem is geweest tot nu. Zou ik ook niet met het filter gaan lopen klooien. Dat werkt namelijk prima.

Je zou er eventueel een folie of baklack spoel in kunnen zetten voor het laag. En afhankelijk van welke kant je op wil met die tweeter een andere cap voor zetten. Ja ik weet comm. Maar zou dit niet het antwoord zijn op de vraag die de vader stelde over het filter.

Groet Roland
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik sluit mij aan bij Roland.
De Opus heb ik meermaals van genoten.
Het is een fantastische speaker die perfect in balans is zolang het niet te luid moet!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Daar wil ik nog aan toevoegen dat er in die tijd nog geen foliespoelen waren. Kan zo maar meer detail uit die poly woofer halen. Originele spoel zegt dus niet zoveel. Maar goed dat denk ik dan, als ik naar het filter kijk.

Eventueel een Hiquphon tweeter proberen. Die hebben geen gummi op het front. Als je een passende vindt kan de speaker weer jaren mee.
http://www.hiquphon.dk/page1.html

En kom me nu even niet aan met Zaph en dat een seas nr. zoveel... minder vervormt. Een kevlar woofer is ook op sommige punten weer beter etc. etc. Die 20 mm hiquphons zijn een goede match.

-edit-
De 2.20 mH spoel staat gespecificeerd als beter niet boven de 0.22 Ohm interne weerstand. Gewoon laten zitten. Een luchtspoel is veel en veel te duur met zon lage weerstand.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Ik zou toch zeker eens overwegen om er een (tritec)-luchtspoel in te zetten. Een iets hogere serieweerstand is in dit geval geen ramp en de vervorming die een kernspoel nu eenmaal toevoegt is juist in het middengebied goed te horen.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
swingsweet
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 7:23

Re: Scan-Speak Opus

Bericht door swingsweet »

Lekker zo laten.
Mooier is er toch niet dat je met zo'n configuratie klaar bent..
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Scan-Speak Opus

Bericht door beijert »

Lijkt mij ook. Al moet er inmiddels alweer een nieuw schuimpje op het front :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”