Scan-Speak Opus
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Scan-Speak Opus
Mijn schoonvader heeft een aantal jaar geleden een setje gemaakt van de Scan-Speak Opus.
Hij wil ze nu voorzien van een nieuw laagje lak en de tweeters moeten vervangen worden. Zijn vraag is of het filter nog verbeterd kan worden?
Hij wil ze nu voorzien van een nieuw laagje lak en de tweeters moeten vervangen worden. Zijn vraag is of het filter nog verbeterd kan worden?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Sorry voor de late reactie. Nee ik weet zo niet welke units het zijn. Ik zal het voor je navragen. De tweeter is niet stuk maar de "schuimrand" om de tweeter is helemaal verweerd. Vandaar dat hij ze wil vervangen.
Aangezien hij dan toch met de hele kast bezig is wil hij gelijk het filter aanpakken indien het nodig zou moeten zijn.
Aangezien hij dan toch met de hele kast bezig is wil hij gelijk het filter aanpakken indien het nodig zou moeten zijn.
Ik denk niet dat je het geluid beter krijgt als je zonder metingen een ander filter maakt. Als je componenen wil vervangen zou ik gaan voor de componenten die de ontwerper heeft gebruikt.
Ik heb de tweeter gehoord en vond het geen slecht ding. Mocht je persé iets anders willen dan is de stap naar een H1212-06 27TBFC/G wellicht het meest logisch. Je moet dan de weerstand op de tweeter verhogen dmv een L-padje, omdat hij 2dB meer rendement heeft. Een tweeter die onder de 2kHz snel afvalt zou wel prettig zijn gezien het gedrag van de woofer tussen 1 en 2kHz. Nu zie ik dat de impedantie respons tussen 1 en 2kHz van de H1212 iets anders is en het is dus veiliger om bij je oude tweeter te blijven als je geen zin hebt om evt. iets met de condensatorwaarde van je tweeter te spelen.
Ik heb de tweeter gehoord en vond het geen slecht ding. Mocht je persé iets anders willen dan is de stap naar een H1212-06 27TBFC/G wellicht het meest logisch. Je moet dan de weerstand op de tweeter verhogen dmv een L-padje, omdat hij 2dB meer rendement heeft. Een tweeter die onder de 2kHz snel afvalt zou wel prettig zijn gezien het gedrag van de woofer tussen 1 en 2kHz. Nu zie ik dat de impedantie respons tussen 1 en 2kHz van de H1212 iets anders is en het is dus veiliger om bij je oude tweeter te blijven als je geen zin hebt om evt. iets met de condensatorwaarde van je tweeter te spelen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik denk ook niet dat hij een ander type tweeter wil. Hij wil ze alleen vervangen omdat de schuimrand eromheen gewoon vergaan is. Het lijkt me niet dat het qua geluid iets utmaakt maat het oog wil ook wat. Zijn vraag was ook meer gericht naar het filter. Ik denk dat je hooguit wat wint door de cap en de spoel te vervangen door een duurder/hoogwaardiger type. Maar goed, ik heb geen verstand van filters vandaar de vraag aan de experts.
@Vinculum,
Ik neem aan dat je met de "schuimrand" de dempende schuimrubber laag bedoelt die op de frontplaat is bevestigd. Het lijkt mij dat je de frontplaat eenvoudig kunt voorzien van een nieuwe dempemde laag, zoals schuimrubber, vilt of kurk.
In het artikel over deze luidspreker in de Elektuurspecial was men trouwens nogal lovend over de geluidskwaliteit (en de vormgeving). Misschien is het verstandig er niet te veel aan te veranderen.
groeten,
Aat
Ik neem aan dat je met de "schuimrand" de dempende schuimrubber laag bedoelt die op de frontplaat is bevestigd. Het lijkt mij dat je de frontplaat eenvoudig kunt voorzien van een nieuwe dempemde laag, zoals schuimrubber, vilt of kurk.
In het artikel over deze luidspreker in de Elektuurspecial was men trouwens nogal lovend over de geluidskwaliteit (en de vormgeving). Misschien is het verstandig er niet te veel aan te veranderen.
groeten,
Aat
Hoi,
De meningen over de 20 tweeter zijn wat verdeeld merk ik. Ik vindt het een van de mooiste tweeters die ik ken. Zou hem zeker niet vervangen door een 28mm exemplaar. Nergens voor nodig. Kans dat het beter gaat klinken is naar mijn idee klein.
Als we er even vanuit mogen gaan dat de beperkte max spl van de speakers geen probleem is geweest tot nu. Zou ik ook niet met het filter gaan lopen klooien. Dat werkt namelijk prima.
Je zou er eventueel een folie of baklack spoel in kunnen zetten voor het laag. En afhankelijk van welke kant je op wil met die tweeter een andere cap voor zetten. Ja ik weet comm. Maar zou dit niet het antwoord zijn op de vraag die de vader stelde over het filter.
Groet Roland
De meningen over de 20 tweeter zijn wat verdeeld merk ik. Ik vindt het een van de mooiste tweeters die ik ken. Zou hem zeker niet vervangen door een 28mm exemplaar. Nergens voor nodig. Kans dat het beter gaat klinken is naar mijn idee klein.
Als we er even vanuit mogen gaan dat de beperkte max spl van de speakers geen probleem is geweest tot nu. Zou ik ook niet met het filter gaan lopen klooien. Dat werkt namelijk prima.
Je zou er eventueel een folie of baklack spoel in kunnen zetten voor het laag. En afhankelijk van welke kant je op wil met die tweeter een andere cap voor zetten. Ja ik weet comm. Maar zou dit niet het antwoord zijn op de vraag die de vader stelde over het filter.
Groet Roland
Daar wil ik nog aan toevoegen dat er in die tijd nog geen foliespoelen waren. Kan zo maar meer detail uit die poly woofer halen. Originele spoel zegt dus niet zoveel. Maar goed dat denk ik dan, als ik naar het filter kijk.
Eventueel een Hiquphon tweeter proberen. Die hebben geen gummi op het front. Als je een passende vindt kan de speaker weer jaren mee.
http://www.hiquphon.dk/page1.html
En kom me nu even niet aan met Zaph en dat een seas nr. zoveel... minder vervormt. Een kevlar woofer is ook op sommige punten weer beter etc. etc. Die 20 mm hiquphons zijn een goede match.
-edit-
De 2.20 mH spoel staat gespecificeerd als beter niet boven de 0.22 Ohm interne weerstand. Gewoon laten zitten. Een luchtspoel is veel en veel te duur met zon lage weerstand.
Eventueel een Hiquphon tweeter proberen. Die hebben geen gummi op het front. Als je een passende vindt kan de speaker weer jaren mee.
http://www.hiquphon.dk/page1.html
En kom me nu even niet aan met Zaph en dat een seas nr. zoveel... minder vervormt. Een kevlar woofer is ook op sommige punten weer beter etc. etc. Die 20 mm hiquphons zijn een goede match.
-edit-
De 2.20 mH spoel staat gespecificeerd als beter niet boven de 0.22 Ohm interne weerstand. Gewoon laten zitten. Een luchtspoel is veel en veel te duur met zon lage weerstand.
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
-
swingsweet
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 7:23
Re: Scan-Speak Opus
Lekker zo laten.
Mooier is er toch niet dat je met zo'n configuratie klaar bent..
Mooier is er toch niet dat je met zo'n configuratie klaar bent..
Re: Scan-Speak Opus
Lijkt mij ook. Al moet er inmiddels alweer een nieuw schuimpje op het front 
