Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET
Moderator: Beheerdersteam
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Puntlas apparaat, net zoals in vervlogen tijden de autoaudioversterkers van Lanzar.
De vertegenwoordiger demonstreerde de robuustheid door met draden aan de uitgang te gaan lassen.
De vertegenwoordiger demonstreerde de robuustheid door met draden aan de uitgang te gaan lassen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Input PCB veranderd, nu maar 1 ingangsconnector voor zowel XLR als RCA. Dus minder gaten boren. Automatisch omschakelen versterking bij plaatsen RCA/jack mono adapter. En dezelfde PCB voor linker en rechter kanaal. Verder dual opamp vervangen voor 2 maal single opamp (opa1655 op adapter).
Gerber, met iets meer ruimte(als op foto) voor sommige onderdelen, voor 84 x 58mm 2 laags PCB in de bijlage.
Max Vin:
XLR = 4 Vrms
RCA = 1 Vrms
PCB +onderdelen hebben ongeveer 20 euro gekost.
Het Schema
Vanaf de ingang blokkeren C1/2 eventuele gelijkspanning in het ingangssignaal.R1/2 en C3/4 zijn een laagdoorlaat filter die HF signalen tegenhouden. Differentiaal opamp Q1 heeft een versterking van 1 maal.
Het relais(Rel) wordt aangestuurd(T1) als er een RCA/jack mono adapter in de Neutrik NCJ6FAH wordt gestoken.
Het ingangssignaal wordt nu direct van de RCA genomen en de versterking van de gehele versterker schakelt van 10x naar 40x. Dit is nodig omdat het RCA signaal vaak lager is dan het XLR signaal.
Na het relaiscontact RelA gaat het signaal door C5 deze blokkeert ook DC die eventueel op het RCA signaal zit. R9/C6 vormen een laagdoorlaat filter om eventuele HF signalen tegen te houden. Q2 controleert/corrigeert het uitgangssignaal van de vermogenstrap. Via de feedback R12/R17 vergelijkt Q2 het uitgangssignaal met het ingangssignaal op pin 3 en corrigeert zijn uitgang op pin 6 waar nodig. Met R10 en R12//R17 wordt de totale versterking bepaalt(10 of 40 maal). C8 beperkt de bandbreedte van de Q2 zodat deze stabiel blijft.
Q3 en Q4 zijn spanningsregelaars die ingesteld staan op + en- 15V. Hun rimpel onderdrukking is voldoende om samen met de rimpelonderdrukking van de opamps Q1/2 geen meet en hoorbare storing te veroorzaken. Voeding op H4 komt van Hypex smps400a400 en zal +/- 20V zijn.
Ik zal deze samen gebruiken met de T rex 6c Power PCB en hypex smps400a400 als mono versterker (350Watt).
Gerber, met iets meer ruimte(als op foto) voor sommige onderdelen, voor 84 x 58mm 2 laags PCB in de bijlage.
Max Vin:
XLR = 4 Vrms
RCA = 1 Vrms
PCB +onderdelen hebben ongeveer 20 euro gekost.
Het Schema
Vanaf de ingang blokkeren C1/2 eventuele gelijkspanning in het ingangssignaal.R1/2 en C3/4 zijn een laagdoorlaat filter die HF signalen tegenhouden. Differentiaal opamp Q1 heeft een versterking van 1 maal.
Het relais(Rel) wordt aangestuurd(T1) als er een RCA/jack mono adapter in de Neutrik NCJ6FAH wordt gestoken.
Het ingangssignaal wordt nu direct van de RCA genomen en de versterking van de gehele versterker schakelt van 10x naar 40x. Dit is nodig omdat het RCA signaal vaak lager is dan het XLR signaal.
Na het relaiscontact RelA gaat het signaal door C5 deze blokkeert ook DC die eventueel op het RCA signaal zit. R9/C6 vormen een laagdoorlaat filter om eventuele HF signalen tegen te houden. Q2 controleert/corrigeert het uitgangssignaal van de vermogenstrap. Via de feedback R12/R17 vergelijkt Q2 het uitgangssignaal met het ingangssignaal op pin 3 en corrigeert zijn uitgang op pin 6 waar nodig. Met R10 en R12//R17 wordt de totale versterking bepaalt(10 of 40 maal). C8 beperkt de bandbreedte van de Q2 zodat deze stabiel blijft.
Q3 en Q4 zijn spanningsregelaars die ingesteld staan op + en- 15V. Hun rimpel onderdrukking is voldoende om samen met de rimpelonderdrukking van de opamps Q1/2 geen meet en hoorbare storing te veroorzaken. Voeding op H4 komt van Hypex smps400a400 en zal +/- 20V zijn.
Ik zal deze samen gebruiken met de T rex 6c Power PCB en hypex smps400a400 als mono versterker (350Watt).
- Bijlagen
-
- Gerber Trex 6c Input PCB.zip
- (69.81 KiB) 11 keer gedownload
Re: Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET
Gerber Trex 6c heeft een foutje, pin 1 van Neutrik connector ligt niet aan massa.
Dit gecorrigeerd in Gerber Trex 6d.
Dit gecorrigeerd in Gerber Trex 6d.
- Bijlagen
-
- Gerber Trex 6d input pcb.zip
- (70.09 KiB) 8 keer gedownload
Vandaag de T-Rex power output PCB getest, samen met de input PCB.
Behalve bovenstaande thread en een afwijkende input pin codering niets afwijkends gevonden.
Schema en PCB aangepast.(Versie nu T-Rex 6d).
Het Schema
Via R11 komt het audiosignaal bij een voltage versterker(T4...T7). De versterking(4x) van deze trap(Vas) wordt bepaald door de verhouding tussen R24 en R25. Met P1 wordt de ruststroom(Bias)(265mA) door de Lat Fets(Q4...Q7)ingesteld. Ik neem tijdelijk een weerstand van 1 ohm in de + 62V toevoer op en bepaal zo de ruststroom door de spanning(265mV)over de weerstand van 1 ohm/3Watt te meten.
D3...D6 beveiligen de gates van fets tegen spanningspieken(hoger dan 12,7V) zodat deze niet worden beschadigd.
C24/C25/C34/C35 onderdrukken oscillaties. Het uitgangssignaal verlaat de uitgangstrap via een filter netwerk(L1/R31/R30/C23) die voor extra stabiliteit zorgt.
Hieronder een compleet schema van input en power PCB en de voeding van Hypex.
Gerber voor de 100 x 100mm 2 laags print in de bijlage
PCB en onderdelen hebben ongeveer 90 euro gekost.
Alles nu nog in een modushop behuizing met een groot koellichaam(0,5grdC/Watt) bouwen.
En een tweede bouwen.
Behalve bovenstaande thread en een afwijkende input pin codering niets afwijkends gevonden.
Schema en PCB aangepast.(Versie nu T-Rex 6d).
Het Schema
Via R11 komt het audiosignaal bij een voltage versterker(T4...T7). De versterking(4x) van deze trap(Vas) wordt bepaald door de verhouding tussen R24 en R25. Met P1 wordt de ruststroom(Bias)(265mA) door de Lat Fets(Q4...Q7)ingesteld. Ik neem tijdelijk een weerstand van 1 ohm in de + 62V toevoer op en bepaal zo de ruststroom door de spanning(265mV)over de weerstand van 1 ohm/3Watt te meten.
D3...D6 beveiligen de gates van fets tegen spanningspieken(hoger dan 12,7V) zodat deze niet worden beschadigd.
C24/C25/C34/C35 onderdrukken oscillaties. Het uitgangssignaal verlaat de uitgangstrap via een filter netwerk(L1/R31/R30/C23) die voor extra stabiliteit zorgt.
Hieronder een compleet schema van input en power PCB en de voeding van Hypex.
Gerber voor de 100 x 100mm 2 laags print in de bijlage
PCB en onderdelen hebben ongeveer 90 euro gekost.
Alles nu nog in een modushop behuizing met een groot koellichaam(0,5grdC/Watt) bouwen.
En een tweede bouwen.
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 01 apr 2026, 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Klopt, zal ik veranderen.
Na 20 versies wordt ik waarschijnlijk een beetje bedrijfs blind.
Maar gelukkig heb ik mijn doel bijna bereikt, 8 kanalen met dezelfde topology.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Op naar het volgende project, die al als losse printen klaar ligt.
Een dsp met 2 x 4 kanalen die specificaties heeft passende bij de versterkers.
- 8 gebalanceerde uitgangen(4 Vrms).
- 2 ingangen.
- Data stromen 192khz/24bit
- THD+N < -120db.
- Bediening vanaf tablet.
Na 20 versies wordt ik waarschijnlijk een beetje bedrijfs blind.
Maar gelukkig heb ik mijn doel bijna bereikt, 8 kanalen met dezelfde topology.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Op naar het volgende project, die al als losse printen klaar ligt.
Een dsp met 2 x 4 kanalen die specificaties heeft passende bij de versterkers.
- 8 gebalanceerde uitgangen(4 Vrms).
- 2 ingangen.
- Data stromen 192khz/24bit
- THD+N < -120db.
- Bediening vanaf tablet.
Heel gaaf project. Zou ik schaamteloos durven kopiëren, alleen de situatie laat zo'n steile leercurve nog even niet toe.
En omdat het kan een ongebalanceerd(RCA) input PCB in SMD.
Kosten ongeveer 15 euro.
Dit is een low budget versie maar net zo goed als zijn grote broer 6c.
Schema
Gerber voor PCB 2 laags 50 x 44mm in de bijlage.
Kosten ongeveer 15 euro.
Dit is een low budget versie maar net zo goed als zijn grote broer 6c.
Schema
Gerber voor PCB 2 laags 50 x 44mm in de bijlage.
- Bijlagen
-
- Gerber Trex 8a input PCB RCA.zip
- (42.4 KiB) 9 keer gedownload