Condensator - tweeter combinatie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Condensator - tweeter combinatie

Bericht door snoef3 »

@Geenius: heeft een condensator test. Wat ik me afvraag is of er ook specifieke combi's zijn? Tony geeft terecht aan dat luisteren de enige maatstaf is. En proberen. Maar om nu meerdere c's te kopen waar ik dan later niets meer mee doe is ook zonde van het geld.
Concreet: ik heb oude elipson 1302, de 2weg variant van de 1303 dus ook met interne kamer systeem. De oorspronkelijke siare tweeters zijn vervangen door audax TW025A0. Het filter is nog even oud als de rest. Behalve een toegevoegd L-Pad is er niets veranderd.
Ik denk dat er meer inzit in de tweeter. Fluweel en zijde.
Welke C denken jullie aan bij deze toch best veel gebruikte tweeter?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb deze tweeters vroeger gebruikt in combinatie met Audyn Cap Plus condensatoren, en dat leverde een bijzonder mooi resultaat op.

Voorbeeld van een Audyn Cap Plus condensator:
https://www.soundimports.eu/en/audyn-plus-3-9-08.html

Soundimports staat garant voor snelle leveringen en nette prijzen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door dre »

Zelf vind ik de Jantzen Superior Z-cap erg goed voor het geld .
Mooi neutraal en veel resolutie.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Ouwebok »

De Audyns zijn bijzonder duur geworden… ik denk dat Dre’s suggestie juist en tevens goedkoper is..
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door beijert »

Over welke waarde hebben we het hier?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door snoef3 »

@beijert: het is 2maal 4uF in serie met daartussen een spoel parallel (als ik het goed heb)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door beijert »

Dat kunnen dure jongens worden.

Gewoon nette industriële condensators zoals bv arcotronics met eventueel een bypass condensator zoals een silver-mica geen optie? Lijkt mij luxe genoeg voor tweeters van deze kwaliteit.
Screenshot_2026-03-05-22-54-58-980_nl.marktplaats.android-edit.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Olaf Analogue »

dre schreef: do 05 mar 2026, 19:29
Zelf vind ik de Jantzen Superior Z-cap erg goed voor het geld .
Mooi neutraal en veel resolutie.
Erg mooie keuze inderdaad, dezelfde prijsklasse en een jonger product dan de Audyn cap plus die al heel lang bestaat, dus waarschijnlijk de betere keuze inderdaad.


https://www.soundimports.eu/nl/jantzen- ... -0558.html

In de tijd dat ik de genoemde tweeters gebruikte was er nog maar weinig keuze, wat tinfolie condensatoren, de goedkope zwarte Audyn's welke ik niet zo mooi vond, en de toen door mij toegepaste Audyn cap Plus die er toen echt uitsprong qua weergave.

Tegenwoordig is er vele malen meer keuze en zijn er wellicht betere opties inderdaad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Shadow »

De Clarity Cap ESA en CSA reeks zijn ook veel waar voor je geld...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door satefan »

Ik ga niet zeggen dat er geen verschillen zijn tussen condensatoren. Die zijn er zeker.

Maar...correlation does not equal causation.

Ik geloof niet dat er een bepaalde perfecte combinatie van alleen condensator en tweeter bestaat. Het gaat om hoe goed de tweeter is geïntegreerd in het systeem. De condensator is daar een onderdeel van, maar niet het enige onderdeel.

Als je een condensator vervangt door een 'betere condensator' met dezelfde capacitaire waarde, dan verander je eigenlijk altijd toch ook de elektrische eigenschappen van het filter. De ESR en tolerantie van de condensatoren zorgen voor (kleine) verschillen in de impedantie, Q en de fasehoek. Daarmee beïnvloed je de integratie van de tweeter in het hele systeem. En met knappe drivers (en die gebruiken wij graag natuurlijk) hoor je dat soort verschillen direct.

Ik gebruik een 4.7 uF Audyn Plus condensator voor de (Purifi) tweeter. De Audyn is niet top of the bill, maar wel een gewoon goede filmcondensator. De L-pad en parallelspoel tunen maakt het verschil tussen "ik mis ergens nog niets" en "nu klopt het helemaal". Toen ik de goedkope Dayton condensator (ook van 4.7 uF) verving door de Audyn klonk het aanvankelijk zelfs vlakker en minder dynamisch.

Met andere woorden, is er meer uit de tweeter te halen? Vast en zeker. Is het vervangen van de condensator door een exotische de enige oplossing? Zeker niet. Kleine aanpassingen aan de L-pad (tienden van een ohm) en de eventuele parallelspoel is een veel goedkopere (en leukere) manier.

Dus, een knappe filmcondensator is de basis, en door het tunen van de L-pad en spoelen kun je al tot verrassende resultaten komen.

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 06 mar 2026, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Pjotr »

beijert schreef: do 05 mar 2026, 22:52
...een bypass condensator zoals een silver-mica geen optie?
Soort van extra ketchup? Dat is een smaakkwestie. Zilver-mica zijn mechanisch niet zo stabiel en kunnen nogal wat vervorming geven bij audio frequenties. Net als PIO's. Tja, als je dat mooier vindt... Zilver-mica zijn typische HF-condensatoren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Shadow »

satefan schreef: vr 06 mar 2026, 8:34
Ik ga niet zeggen dat er geen verschillen zijn tussen condensatoren. Die zijn er zeker.

Maar...correlation does not equal causation.

Ik geloof niet dat er een bepaalde perfecte combinatie van alleen condensator en tweeter bestaat. Het gaat om hoe goed de tweeter is geïntegreerd in het systeem. De condensator is daar een onderdeel van, maar niet het enige onderdeel.

Als je een condensator vervangt door een 'betere condensator' met dezelfde capacitaire waarde, dan verander je eigenlijk altijd toch ook de elektrische eigenschappen van het filter. De ESR en tolerantie van de condensatoren zorgen voor (kleine) verschillen in de impedantie, Q en de fasehoek. Daarmee beïnvloed je de integratie van de tweeter in het hele systeem. En met knappe drivers (en die gebruiken wij graag natuurlijk) hoor je dat soort verschillen direct.

Ik gebruik een 4.7 uF Audyn Plus condensator voor de (Purifi) tweeter. De Audyn is niet top of the bill, maar wel een gewoon goede filmcondensator. De L-pad en parallelspoel tunen maakt het verschil tussen "ik mis ergens nog niets" en "nu klopt het helemaal". Toen ik de goedkope Dayton condensator (ook van 4.7 uF) verving door de Audyn klonk het aanvankelijk zelfs vlakker en minder dynamisch.

Met andere woorden, is er meer uit de tweeter te halen? Vast en zeker. Is het vervangen van de condensator door een exotische de enige oplossing? Zeker niet. Kleine aanpassingen aan de L-pad (tienden van een ohm) en de eventuele parallelspoel is een veel goedkopere (en leukere) manier.

Dus, een knappe filmcondensator is de basis, en door het tunen van de L-pad en spoelen kun je al tot verrassende resultaten komen.

Groet,

Satefan
Amen! :dank:
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door Bas Horneman »

Wat is de waarde van de condensator die je wil vervangen? En wat voor type is dat?
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door eQuanD »

Als er een L-pad in het hoogdoorlaatfilter zit, is de ESR waarde van de serie condensator meteen van minder belang toch?
Goed dat hier aandacht wordt aan besteed, maar men moet voor ieder geval afzonderlijk bepalen of de ESR waarde belangrijk is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door satefan »

Klopt. En bij filmcondensatoren zijn de verschillen onderling erg klein als ik het goed begrijp. Maar het punt is dat alleen vervangen van een condensator de 'magic bullet' is. Er zijn soms kortere wegen die toch ook naar 'Rome' leiden.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door eQuanD »

Is juist hoor. Ik zou ook opteren voor de types die hier reeds voorbij zijn gekomen, en de heel dure links laten liggen voor deze tweeter.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door snoef3 »

@satefan: tunen met een L-pad gaat toch alleen over balans?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Condensator - tweeter combinatie

Bericht door satefan »

snoef3 schreef: vr 06 mar 2026, 23:16
@satefan: tunen met een L-pad gaat toch alleen over balans?
Voor de LPAD gaat het grotendeels over balans, en een beetje over de fase-hoek. Maar ook met een parallelspoel kun je al veel bereiken. Heb je een beeld van hoe het schema van het filter er uit ziet?

Ik begrijp dat de tweeter vervangen is, maar het filter (muv) de toegevoegde LPAD nog hetzelfde is. Je zou de speaker eigenlijk moeten meten om een beeld te krijgen van hoe het er nu voor staat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”