Leuke test op Tom's Hardware
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Leuke test op Tom's Hardware
Leuk artikel voor de tweakers hier: probeer eens een banaan!
https://www.tomshardware.com/speakers/i ... nt-creator
https://www.tomshardware.com/speakers/i ... nt-creator
Re: Leuke test op Tom's Hardware
Ach ja, ik denk dat een heleboel audiofiele tweaks hun effect puur uit suggestie halen. Het is niet bepaald de eerste keer dat dat met een blinde test wordt aangetoond.
Ik had hier al eens eerder een persoonlijke anekdote geplaatst over de kracht van suggestie, die copy-paste ik even hieronder:
Maandje geleden (dit was in 2024) had ik met een wattenstaafje mijn oor schoongemaakt. Toen ik klaar was zat het watje niet meer aan het staafje en stak er zichtbaar iets wits uit mijn oor. Ik kreeg het zelf niet te pakken, dus ik liep naar beneden en vroeg aan mijn vrouw of zij het er uit kon krijgen, maar ze zag geen watje zitten. Dus ik ben naar mijn werk gegaan, en omdat alles links dof klonk en het ook drukte maakte ik een afspraak bij de dokter om het er uit te laten halen. De assistente drukte me op het hart dat ik het er beslist niet zelf uit moest gaan peuteren en dat ik die middag nog langs kon komen. De hele dag had ik dat drukkende doffe gevoel in mijn oor, dus ik was blij toen ik eindelijk bij de dokter was. Die keek in mijn beide oren en vond... helemaal niets! Beide oren waren brandschoon. En zelfs toen voelde (en hoorde) ik het watje nog steeds zitten. De dagen erna "verdween" het geleidelijk.
Dus kennelijk was gewoon de suggestie dat er iets in moest zitten al genoeg om de hele dag te voelen en te horen dat er iets in mijn oor zat, terwijl het er in werkelijkheid waarschijnlijk al 's ochtends uit zichzelf uit was gevallen zonder dat ik er erg in had. Dus die oren zijn niet altijd te vertrouwen...
Ik had hier al eens eerder een persoonlijke anekdote geplaatst over de kracht van suggestie, die copy-paste ik even hieronder:
Maandje geleden (dit was in 2024) had ik met een wattenstaafje mijn oor schoongemaakt. Toen ik klaar was zat het watje niet meer aan het staafje en stak er zichtbaar iets wits uit mijn oor. Ik kreeg het zelf niet te pakken, dus ik liep naar beneden en vroeg aan mijn vrouw of zij het er uit kon krijgen, maar ze zag geen watje zitten. Dus ik ben naar mijn werk gegaan, en omdat alles links dof klonk en het ook drukte maakte ik een afspraak bij de dokter om het er uit te laten halen. De assistente drukte me op het hart dat ik het er beslist niet zelf uit moest gaan peuteren en dat ik die middag nog langs kon komen. De hele dag had ik dat drukkende doffe gevoel in mijn oor, dus ik was blij toen ik eindelijk bij de dokter was. Die keek in mijn beide oren en vond... helemaal niets! Beide oren waren brandschoon. En zelfs toen voelde (en hoorde) ik het watje nog steeds zitten. De dagen erna "verdween" het geleidelijk.
Dus kennelijk was gewoon de suggestie dat er iets in moest zitten al genoeg om de hele dag te voelen en te horen dat er iets in mijn oor zat, terwijl het er in werkelijkheid waarschijnlijk al 's ochtends uit zichzelf uit was gevallen zonder dat ik er erg in had. Dus die oren zijn niet altijd te vertrouwen...
Re: Leuke test op Tom's Hardware
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Leuke test op Tom's Hardware
Overigens zijn onze hersenen behoorlijk adaptief qua sensorische inputs, vooral qua oren en ogen. Ik heb zelf een afwijking van een 3 db tussen beide oren. Ondanks dat kan ik elke geluidsbron exact recht voor mij plaatsen. Het enige verschil is dat als ik een telefoongesprek voer die wat aan de zachte kant is ik mijn linkeroor prefereer.
Re: Leuke test op Tom's Hardware
Ja suggestie is een sterk fenomeen. Dat verhaal van het watje onderstreept het maar.
Zo had ik jaren geleden zelf kabels getwist met UTP kabel, vond dat veel beter klinken toen. Paar keer heen en weer gewisseld met de oude kabels en dan een paar dagen gewisseld. Ze bleven uiteindelijk in de setup.
Met de verhuizing pakte ik alles in en wat blijkt: aan een kant zat de getwiste utp kabel en aan de andere kant gewone koper kabel zonder het te merken: beiden zaten in hetzelfde soort kabel mesh. Jaren niet gemerkt.
Zo had ik jaren geleden zelf kabels getwist met UTP kabel, vond dat veel beter klinken toen. Paar keer heen en weer gewisseld met de oude kabels en dan een paar dagen gewisseld. Ze bleven uiteindelijk in de setup.
Met de verhuizing pakte ik alles in en wat blijkt: aan een kant zat de getwiste utp kabel en aan de andere kant gewone koper kabel zonder het te merken: beiden zaten in hetzelfde soort kabel mesh. Jaren niet gemerkt.
Re: Leuke test op Tom's Hardware
Hier nog eentje: ik heb jaren geluisterd naar speakers waarvan aan 1 kant de sub (die tot 250 200Hz mee doet) niet speelde.
Kwam er pas achter na het verplaatsen er van.
Nooit iets van gemerkt, niemand...
Kwam er pas achter na het verplaatsen er van.
Nooit iets van gemerkt, niemand...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Leuke test op Tom's Hardware
op een luisterdag hebben we eens zitten luisteren naar 2 compleet verschillende speakers (L en R andere speakers dus). kwamen we achter omdat we t gevoel hadden dat het geluidsbeeld iets naar een kant leek te trekken.....
Re: Leuke test op Tom's Hardware
Met mijn vorige systeem eens de hele avond aan de plate amp met crossover frequenties zitten draaien voordat ik tevreden was .
De volgende dag , bij goed licht ( dat ding zat nogal in een hoekje ) bleek de bypass schakelaar aan te staan
Nu aktief waarin ik on the fly aanpassingen kan maken ,gewoon met de tablet op schoot .
Blijkt soms ook op een langere termijn een instelling soms een verslechtering dan een verbetering beter waarbij een eerste indruk spectaculair was .
Pas na een breed scala aan muziek soorten en opname kwaliteit , gemoedstoestanden e.d. weet je pas of een bepaalde setting stand houd .
Ergo soms heb ik de beste set ter wereld en soms denk ik ,alles er uit !
De volgende dag , bij goed licht ( dat ding zat nogal in een hoekje ) bleek de bypass schakelaar aan te staan
Nu aktief waarin ik on the fly aanpassingen kan maken ,gewoon met de tablet op schoot .
Blijkt soms ook op een langere termijn een instelling soms een verslechtering dan een verbetering beter waarbij een eerste indruk spectaculair was .
Pas na een breed scala aan muziek soorten en opname kwaliteit , gemoedstoestanden e.d. weet je pas of een bepaalde setting stand houd .
Ergo soms heb ik de beste set ter wereld en soms denk ik ,alles er uit !
