Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Moderne, soepele rubber rolranden net zo goed als foam?

Bericht door VintageHarry »

Voorlopig gaan deze drivers maar op de plank. Tegelijkertijd heb ik ook de rolranden van de middentoners uit een IMF CM3A set laten vervangen, daar is wel foam opgezet. Met die boxen ga ik nu eerst verder. Projecten genoeg hier…. En mocht er iemand een set Beovox M70 met nog de originele drivers tegenkomen dan houd ik me toch aanbevolen voor een berichtje ;)
VintageHarry

Soms moet je dingen gewoon een tijdje laten bezinken en niet meteen negatief reageren :-#. Maar dat valt niet altijd mee…. :oops:
Zodra het setje IMF wat nu onder handen is staat te spelen ga ik toch maar de M75 “gerubberd” opbouwen. Het filter daarvan moet nog grotendeels gerecapt worden, dus er zit nog wel wat werk aan.
richard

Bericht door richard »

Zo als Peter al heeft aangegeven is foam beter in het dempen van resonanties in midden en hoge frequenties. Ook heb ik begrepen dat voor laagweergave (woofers) rubber beter is. Was foam ook goedkoper dan rubber.

Wat betreft het materiaal; zowel schuimrubber al rubber zijn niet per definitie van rubber. Of er een hoop weekmaker is gebruikt om de boel soepel te houden, of de boel niet stabiel met licht omgaat of de boel gewoon verouderd door de tijd. Stilstand is achteruitgang.
Je weet immers ook niet of de geleverde rolranden in 2025 zijn geproduceerd of al 20+ jaar ergens op een schap liggen
VintageHarry

Inderdaad weet ik niet hoe oud de randen al zijn, maar aangezien bij een professionele firma toch wel sprake zal zijn van een redelijke omzet vermoed ik niet dat ze er al 20 jaar liggen. In hoeverre er sprake is van ”nep-rubber” kan ik als leek niet beoordelen.
Stilstand hoeft niet beslist serieuze achteruitgang te zijn, er staan hier oude Philips luidsprekers waarvan de rubber randen nog mooi soepel zijn. Dat bleek ook bij de meting van de Fs, die zit nog binnen 10% afwijking van de fabrieksspecs. Lijkt me niet verkeerd voor spul van ca. 55 jaar oud ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ga er maar van uit dat het allemaal synthetische rubber is. Ook de Philipsen! Dat kan dus zeker diverse samenstellingen hebben of gemengd met PVC bv. Denk niet dat je Latex rubber bij speakers tegen gaat komen. Voordeel van schuim was ook het lagere gewicht. Wat bij mids belangrijker is dan bij woofers.
Plaats reactie