Osciloscoop voor een beginner

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Osciloscoop voor een beginner

Bericht door MichaelB »

Kwam deze op een kanaal tegen dat ik geregeld kijk:



Via de site van Fnirsi komt 'ie op 127 euro incl. verzending.
Ben zelf al een tijdje geïnteresseerd. Zou dit iets zijn voor eenvoudige reparaties aan audioapparatuur?

Ik zie als enige nadeel de signaalgenerator.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door RobertD »

Voor dat geld zeker de moeite waard. Kleine sinusgenerator erbij zoeken en je kunt beginnen.
Ook de DMM functies zijn best goed, zo te zien. Als je nog geen scoop hebt is dit echt een (s)koopje
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door MichaelB »

Cool, dank voor je antwoord!
Zodra de centjes er weer zijn, dan ga ik 'm bestellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door MichaelB »

Hmmm @Pjotr: dat ziet er dan niet zo best uit.
Alhoewel ik me afvraag of ik tegen deze problemen ga aanlopen.

Het viel me in de video wel op dat de DMM functies minder zijn dan die van mijn multimeter.
Trager en onnauwkeuriger + geen functie om de basis afwijking naar 0 te zetten.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door 90000006 »

Om audio signalen te bekijken is elke scope eigenlijk prima, die 20kHz stelt natuurlijk niks voor. Eigenlijk vind ik daarvoor een old school analoge scope fijner, resolutie is veel hoger en de bediening is handiger. Een oude analoge Tektronix koop je ook voor dat geld marktplaats, maar is wel wat minder portable. Ik heb een oude Philips 35Mhz, meer heb je niet nodig vaak. Maar altijd spijt dat ik mijn legendarische Tek 547 heb verkocht ooit.

Fnirsi staat niet direct bekend om de geweldige support en firmware, maar als je daar mee kan leven is dit verder een prima ding voor het geld. Ik heb zelf een tijdje terug een Zoyi 703s afgeschaft, da's meer een scope meter dus wat kleiner scherm, meer multimeter functies en de scope is maar 50MHz. Maar voor die 70 euro ben ik er erg tevreden over, en ze bieden goede ondersteuning met regelmatige firmware updates met bugfixes. Multimeter functies werken goed, snelle autorange en het piepje op de doormeet stand is ook zeer snel en da's een must vind ik (en wel eens anders op die Chinese dingen). De Zoyi kan ik dus ook aanraden. Enige nadeel vind ik dat er geen opname functie op de scope zit. Mijn oude Fluke 99b heeft dat wel, ideaal om inschakel gedrag in kaart te brengen of intermitterende fouten te vinden.

Ga er van uit dat er bij dit Chinese spul flink beknibbeld is op de meetsnoeren en probes, het loont om iets beter daarvoor aan te schaffen als je er meer mee gaat doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Pjotr »

Een scoopmeter is voor incidenteel werk beslist veel handiger. Wat je ook kiest kijk altijd even bij EEVblog naar de ervaringen. En als je er van uit gaat dat een beetje probe die niet snel uit elkaar valt ook niet goedkoop is...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door MichaelB »

Het is ook wel alle waren naar z'n geld.
M'n multimeter kostte meer dan deze scoop.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Jan Geert »

Ik heb voor het mobiele werk 1 van deze:

https://www.eleshop.nl/testen-meten/osc ... scoop.html

handig te gebruiken en degelijk aanvoelend apparaat. Als je aan 25mhz genoeg hebt ben je voor 105 euro klaar. Let wel dat je de versie neemt met functiegenerator aan boord. Kost zowat niks extra.

in actie bij Mend it Mark:

https://www.youtube.com/watch?v=e6jCbyfwWOY
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Pjotr »

Puntje van aandacht is ook de veiligheid. Die goedkope dingen ontploffen gewoon bij overspanning en/of teveel stroom. Staan op EEVblog wel wat filmpjes van.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door 90000006 »

Goed punt ja. Bedieningsfouten kunnen ze niet best tegen. Oppassen met netspanning en smps voedingen. Daarin is een Fluke echt veel beter, die dingen zijn bulletproof.

Die Owon uit het filmpje van Mark heb ik ook overwogen trouwens. Op basis van reviews uiteindelijk niet gekozen, vooral vanwege de tergend trage autorange. Zie je ook terug in het filmpje van Mark, waar hij de delayline doormeet.

Zelfde geldt voor de continuïteit functie met piepje. Is iets wat je relatief vaak gebruikt, en niets is zo irritant als die niet direct reageert maar pas paar na een halve seconde of zo piept.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Jan Geert »

Nou ja, de trage autorange is eigenlijk het enige wat ik tot nu toe aan nadeel heb kunnen vinden. Maar je went er snel aan en sjeez, het ding is ruim 100 euri voor de 25mhz versie.
Als je dagelijks met zo'n ding in de weer bent zal het best irritant worden, maar voor incidenteel gebruik vind ik het toch wel ongelooflijk wat je krijgt voor je geld tegenwoordig.
Ik kan best een hele lijst van wensen opstellen waarvan ik graag zou hebben dat dit ding het kan, maar niet voor dit geld, en realistisch gezien is het voor audio apparatuur diagnose al gauw ok.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Osciloscoop voor een beginner

Bericht door Jan Geert »

90000006 schreef: vr 19 dec 2025, 15:05

Die Owon uit het filmpje van Mark heb ik ook overwogen trouwens. Op basis van reviews uiteindelijk niet gekozen, vooral vanwege de tergend trage autorange. Zie je ook terug in het filmpje van Mark, waar hij de delayline doormeet.

Zelfde geldt voor de continuïteit functie met piepje. Is iets wat je relatief vaak gebruikt, en niets is zo irritant als die niet direct reageert maar pas paar na een halve seconde of zo piept.
Net nog maar even getest. Hij heeft 3 seconden nodig om de hele autorange door te lopen van boven naar beneden.
Je kan de autorange trouwens uitzetten en handmatig het meetbereik instellen, dat maakt hem zo goed als instantaneous.
En de continuity functie (beeper) heeft echt nul vertraging hoor.
Plaats reactie