Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door timpert »

https://www.seas.no/index.php?option=co ... Itemid=194

Leuk ding, helaas met > 500 pop/stuk wel wat prijzig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Pjotr »

Leuk technologisch hoogstandje weer. Hamvraag: Zou dit nou echt fijner klinken dan de reeds super klinkende ScanSpeak silk domes die gewoon de 40 kHz halen met lage vervorming? En een kwart kosten?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door timpert »

Koop 'm, dan weet je het :wink:

Zo aan de respons te zien zal het geen moeilijke tweeter zijn om te integreren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Pjotr »

Ben al tevreden :mrgreen:

B.t.w. een SS Illuminator (zonder FF) is ook niet moeilijk te integreren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Ronkel »

Ziet eruit als een hele dure tweeter zonder enige meerwaarde.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Henkjan »

alsof je dat kan beoordelen op basis van alleen een frequentie respons
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door markbakk »

Nou ja, “onderzoek heeft uitgewezen dat we de verschillen tussen goedkope en dure tweeters, mits goed toegepast en ge-equalized, niet kunnen waarnemen”.
Persoonlijk kan ik dat wel volgen. Toen mijn oren nog jong waren, vond ik verschillende tweeters van onder de 100 gulden beter dan tweeters die minstens het dubbele kostten. In direct vergelijk. En ook na langere tijd luisteren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Chocomel »

De membraanresonantie gaat bij de glazen dome zo te zien richting de 30 kHz, terwijl die bij een aluminium H1825 op 25 kHz ligt en bij een diamanten E0100 boven de 60 kHz. Of de resonantie beter gedempt is is lastig te beoordelen, omdat de piek te hoog is om in de grafiek te passen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door VintageHarry »

En dan is er nog de keramische dome zoals in de Visaton KE 25 SC, dat zal toch niet zoveel verschillen met glas?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Pjotr »

Kan mij wel voorstellen dat het moderne zeer harde "Gorilla" glas van mobieltjes wel een uitdaging vormt in deze. Waar men in de "bla bla" steeds op uitkomt met dit soort materialen is de hoge geluidssnelheid en dat daarmee de tweeter als piston blijft werken op hoge frequenties. Wat ik dan weer niet snap is dat men die mooie pistonwerking weer gaat verstieren met een DXT diffractiesprong.

Enige tweeters met echt een piston werking tot op hoge frequenties zijn die welke over het hele membraan gelijkmatig worden aangedreven, zoals de aloude alu ribbons en AMT's
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Chocomel »

Zolang je ver genoeg onder de membraanresonantie blijft qua frequentie, gedraagt ook een dome zich als een star lichaam. Dat is het voordeel van glas, keramiek en diamant: de membraanresonantie wordt verder buiten het audiobereik gelegd. Hoe ver ver genoeg is, is een volgende vraag.

De DXT-faceplate kan je beschouwen als een serie diffractieringen, maar ook als een waveguide waarvan de wand in kleine stapjes afbuigt in plaats van continu. Ik zou denken dat dit laatste weinig uitmaakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Pjotr »

Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Chocomel »

Wat bedoel je precies?

Figuur 2 laat zien dat glas een fractie stijver is en meer demping heeft dan aluminium. Het verschil is niet heel spannend. Figuur 3 en verder zijn lastig te beoordelen, omdat er een phase shield voor de dome zit die de metingen vertekent.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Pjotr »

Precies dat! En verder dat het niks nieuws is onder de zon. Vind het gewoon erg veel geld voor een glaasje in vergelijk met een blikje.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door rikpost »

Ach voor een goed glas betaal je doorgaans meer dan voor blikje .
Ik moet wel zeggen dat ik zeer in mijn nopjes ben met mijn Berrylium blikjes t.a.v. de Dynaudio Esotar die ook al mooi was .
Maar dit is toch wel even iets anders,of dat alleen door het conusmateriaal komt ?
Het zal wel de combinatie zijn van motor en conus ,ook geen ferrofluid !
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Chocomel »

Pjotr schreef: zo 16 nov 2025, 17:18
Precies dat! En verder dat het niks nieuws is onder de zon. Vind het gewoon erg veel geld voor een glaasje in vergelijk met een blikje.
Daar ben ik het helemaal mee eens. :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door John P »

[verkoopmodus] Maar glas is wel meer transparant. [eind verkoopmodus]
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door pappaleo »

Tenzij het melkglas is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door Shadow »

Of Annagroen glas...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door architect »

is het glas ook enigszins zwaar? waarom zakt die curve zo weg naar het hoog?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door timpert »

Dat doet de DXT frontplaat, die heeft een effect vergelijkbaar met een waveguide. Heeft niks met massa van het membraan te doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door richard »

Chocomel schreef: zo 16 nov 2025, 11:29
De membraanresonantie gaat bij de glazen dome zo te zien richting de 30 kHz, ... Of de resonantie beter gedempt is is lastig te beoordelen, omdat de piek te hoog is om in de grafiek te passen.
In de jaren ''80-'90 vond ik de toen populaire Focal tweeters maar vies scherp klinkende dingen. Ook andere metalen tweeters hadden dat effect wel vaker. Inmiddels hoor ik de vleermuizen niet meer en zullen ze vast beter klinken. De mate van demping zal dan ook leeftijd gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome

Bericht door VintageHarry »

Over welke Focal tweeters heb je het dan precies? Hier luister ik met plezier naar zo’n inverted dome met titanium-oxide. Of zou dat ook de leeftijd zijn? :lol:
Plaats reactie