Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
https://www.seas.no/index.php?option=co ... Itemid=194
Leuk ding, helaas met > 500 pop/stuk wel wat prijzig.
Leuk ding, helaas met > 500 pop/stuk wel wat prijzig.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Leuk technologisch hoogstandje weer. Hamvraag: Zou dit nou echt fijner klinken dan de reeds super klinkende ScanSpeak silk domes die gewoon de 40 kHz halen met lage vervorming? En een kwart kosten?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Koop 'm, dan weet je het 
Zo aan de respons te zien zal het geen moeilijke tweeter zijn om te integreren.
Zo aan de respons te zien zal het geen moeilijke tweeter zijn om te integreren.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Ben al tevreden
B.t.w. een SS Illuminator (zonder FF) is ook niet moeilijk te integreren.
B.t.w. een SS Illuminator (zonder FF) is ook niet moeilijk te integreren.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Ziet eruit als een hele dure tweeter zonder enige meerwaarde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
alsof je dat kan beoordelen op basis van alleen een frequentie respons
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Nou ja, “onderzoek heeft uitgewezen dat we de verschillen tussen goedkope en dure tweeters, mits goed toegepast en ge-equalized, niet kunnen waarnemen”.
Persoonlijk kan ik dat wel volgen. Toen mijn oren nog jong waren, vond ik verschillende tweeters van onder de 100 gulden beter dan tweeters die minstens het dubbele kostten. In direct vergelijk. En ook na langere tijd luisteren.
Persoonlijk kan ik dat wel volgen. Toen mijn oren nog jong waren, vond ik verschillende tweeters van onder de 100 gulden beter dan tweeters die minstens het dubbele kostten. In direct vergelijk. En ook na langere tijd luisteren.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
En dan is er nog de keramische dome zoals in de Visaton KE 25 SC, dat zal toch niet zoveel verschillen met glas?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Kan mij wel voorstellen dat het moderne zeer harde "Gorilla" glas van mobieltjes wel een uitdaging vormt in deze. Waar men in de "bla bla" steeds op uitkomt met dit soort materialen is de hoge geluidssnelheid en dat daarmee de tweeter als piston blijft werken op hoge frequenties. Wat ik dan weer niet snap is dat men die mooie pistonwerking weer gaat verstieren met een DXT diffractiesprong.
Enige tweeters met echt een piston werking tot op hoge frequenties zijn die welke over het hele membraan gelijkmatig worden aangedreven, zoals de aloude alu ribbons en AMT's
Enige tweeters met echt een piston werking tot op hoge frequenties zijn die welke over het hele membraan gelijkmatig worden aangedreven, zoals de aloude alu ribbons en AMT's
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Zolang je ver genoeg onder de membraanresonantie blijft qua frequentie, gedraagt ook een dome zich als een star lichaam. Dat is het voordeel van glas, keramiek en diamant: de membraanresonantie wordt verder buiten het audiobereik gelegd. Hoe ver ver genoeg is, is een volgende vraag.
De DXT-faceplate kan je beschouwen als een serie diffractieringen, maar ook als een waveguide waarvan de wand in kleine stapjes afbuigt in plaats van continu. Ik zou denken dat dit laatste weinig uitmaakt.
De DXT-faceplate kan je beschouwen als een serie diffractieringen, maar ook als een waveguide waarvan de wand in kleine stapjes afbuigt in plaats van continu. Ik zou denken dat dit laatste weinig uitmaakt.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Wat bedoel je precies?
Figuur 2 laat zien dat glas een fractie stijver is en meer demping heeft dan aluminium. Het verschil is niet heel spannend. Figuur 3 en verder zijn lastig te beoordelen, omdat er een phase shield voor de dome zit die de metingen vertekent.
Figuur 2 laat zien dat glas een fractie stijver is en meer demping heeft dan aluminium. Het verschil is niet heel spannend. Figuur 3 en verder zijn lastig te beoordelen, omdat er een phase shield voor de dome zit die de metingen vertekent.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Precies dat! En verder dat het niks nieuws is onder de zon. Vind het gewoon erg veel geld voor een glaasje in vergelijk met een blikje.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Ach voor een goed glas betaal je doorgaans meer dan voor blikje .
Ik moet wel zeggen dat ik zeer in mijn nopjes ben met mijn Berrylium blikjes t.a.v. de Dynaudio Esotar die ook al mooi was .
Maar dit is toch wel even iets anders,of dat alleen door het conusmateriaal komt ?
Het zal wel de combinatie zijn van motor en conus ,ook geen ferrofluid !
Ik moet wel zeggen dat ik zeer in mijn nopjes ben met mijn Berrylium blikjes t.a.v. de Dynaudio Esotar die ook al mooi was .
Maar dit is toch wel even iets anders,of dat alleen door het conusmateriaal komt ?
Het zal wel de combinatie zijn van motor en conus ,ook geen ferrofluid !
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
[verkoopmodus] Maar glas is wel meer transparant. [eind verkoopmodus]
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
is het glas ook enigszins zwaar? waarom zakt die curve zo weg naar het hoog?
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Dat doet de DXT frontplaat, die heeft een effect vergelijkbaar met een waveguide. Heeft niks met massa van het membraan te doen.
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
In de jaren ''80-'90 vond ik de toen populaire Focal tweeters maar vies scherp klinkende dingen. Ook andere metalen tweeters hadden dat effect wel vaker. Inmiddels hoor ik de vleermuizen niet meer en zullen ze vast beter klinken. De mate van demping zal dan ook leeftijd gerelateerd zijn.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nieuwe SEAS tweeter met glazen dome
Over welke Focal tweeters heb je het dan precies? Hier luister ik met plezier naar zo’n inverted dome met titanium-oxide. Of zou dat ook de leeftijd zijn? 
