Hoi,
Ik ben ooit een oude iMac als NAS gaan gebruiken. Het idee was om gewoon zonder tussenkomst van een streamer vanuit Jriver met Remote af te kunnen spelen via de optic fiber. Dit zit ook nog steeds zo aangesloten, maar uiteindelijk vond ik JRiver te cluncky en Remote te iffy. Zeker vergeleken met iTunes + remote dat ik daarvoor gebruikte en het gewoon prima deed.
Ik speel nu dan via uPnP naar -toch- een Cambridge streamer, bediend door de Streammagic app. Dat werkt best goed, zij het niet vlekkeloos, met name aan de filemanagement kant gaat nog wel eens wat mis zoals artwork dat niet matcht met het album. Ook crasht Jriver af en toe.
Ik migreer nu van de oude iMac naar een nieuwere, die heeft overigens geen optische uitgang meer, en dus van high Sierra naar Sequioa.
Is er nou geen app die beter werkt dan Jriver? Ik heb eigenlijk geen player nodig, alleen een goed filemanagement systeem en uPnP/ DNLA.
In de store vind ik FireStream. Dat is het wel zo'n beetje?
JG
upnp/ DNLA server voor imac (aternatief JRiver)
Moderator: Beheerdersteam
Re: upnp/ DNLA server voor imac (aternatief JRiver)
Voor mij de reden geweest om J.River 15 jaar geleden al te trashen, meen met versie 18. En ook vanwege hun verdienmodel. Sindsdien gebruik ik LMS naar volle tevredenheid. Gebrek aan optische uit hoeft geen probleem te zijn als je toch een optische link wil tussen je Mac en Dac:
https://www.hifistudio79.nl/product/sms ... it-192khz/
https://www.amazon.nl/USB-converter-dig ... EJ1QF&th=1
Doen het beide even goed! (met W11 en Linux.) Ik heb beide: De SMSL geeft met de kleur van een ledje de sample rate aan. De Douk heeft geen led.
Re: upnp/ DNLA server voor imac (aternatief JRiver)
aaah, ok, ik had al opgepikt dat er nogal wat gebruikers zijn die een Logitec media server gebruiken, maar kon het ding niet vinden in de store. Lyrion kent de store ook niet, maar je kan de DMG van de Lyrion site plukken. Ik was me er niet van bewust dat dit onder de naam Lyrion vaart tegenwoordig.
Bedankt, Ik ga hier mee aan de slag. Ik migreer eerst de boel wel naar de nieuwe iMac, check dat het werkt, en kijk dan of ik de library kan migreren naar Lyrion. Artwork was altijd een dingetje, omdat ik het vaak in een subdir neerzet en niet tussen de FLACs. En Jriver kan dat niet vinden, die is te lui om even in een submap te kijken. Dus dat heb ik in de loop van de tijd allemaal met de hand goed gezet. Niet een ding op dat moment, totdat je bij een migratie opeens de hele library handmatig van artwork moet gaan voorzien.
Voor zo'n verloopkastje: die optische kabel ligt er al, dus het kan best handig zijn. maar het betekent ook dat ik een remote voor LMS op de tablet zou moeten zetten. Laten we wel zijn: dat hele streaming staat of valt met de bedieningsinterface op een tablet oid (smartphone is me te klein...). Ik begrijp dan ook niet dat er streamers van duizenden euro's te koop zijn, met een eigen app. Als de ondersteuning daarvan wegvalt, heb je eigenlijk een hele dure deurstopper daarna. Het enige wat die doos moet doen is bits uit mijn NAS trekken en op ordentelijke wijze in 1 van de DACs stoppen. Dat is geen raketwetenschap meer en hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten. De userinterface is m.i. alles. Bediening op het apparaat zelf kan je nog zo goed maken, uiteindelijk is het vrij nutteloos. Ik heb de CAmbridge maar genomen omdat hij goedkoop is en ik hem mentaal direct af kan schrijven, en omdat het redelijk zeker is dat Streammagic nog wel even blijft werken. Ik begreep dat PlayFi ook al weer op weg naar de uitgang is. Dus over een paar jaar kan alles wat daar op draait ook weer de kliko in.
Eigenlijk is een remote op de musicserver zelf wel een mooie oplossing. Je 'duwt' dan de muziek vanuit de NAS naar je DAC, zonder tussenkomst van een netwerk speler. De Cambridge Streammagic laat de netwerkspeler de muziek uit de NAS ' trekken' en dat is fundamenteel wat complexer want je hebt een com protocol nodig en extra hardware.
Op dit moment loopt het prima met de Streammagic app, maar als LMS een goede remote heeft is dat het overwegen waard. Het SMSL USB <> SP/DIF kastje heeft een DSD logo, ik wist niet dat je DSD over SP/DIF kon doen?
Bedankt, Ik ga hier mee aan de slag. Ik migreer eerst de boel wel naar de nieuwe iMac, check dat het werkt, en kijk dan of ik de library kan migreren naar Lyrion. Artwork was altijd een dingetje, omdat ik het vaak in een subdir neerzet en niet tussen de FLACs. En Jriver kan dat niet vinden, die is te lui om even in een submap te kijken. Dus dat heb ik in de loop van de tijd allemaal met de hand goed gezet. Niet een ding op dat moment, totdat je bij een migratie opeens de hele library handmatig van artwork moet gaan voorzien.
Voor zo'n verloopkastje: die optische kabel ligt er al, dus het kan best handig zijn. maar het betekent ook dat ik een remote voor LMS op de tablet zou moeten zetten. Laten we wel zijn: dat hele streaming staat of valt met de bedieningsinterface op een tablet oid (smartphone is me te klein...). Ik begrijp dan ook niet dat er streamers van duizenden euro's te koop zijn, met een eigen app. Als de ondersteuning daarvan wegvalt, heb je eigenlijk een hele dure deurstopper daarna. Het enige wat die doos moet doen is bits uit mijn NAS trekken en op ordentelijke wijze in 1 van de DACs stoppen. Dat is geen raketwetenschap meer en hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten. De userinterface is m.i. alles. Bediening op het apparaat zelf kan je nog zo goed maken, uiteindelijk is het vrij nutteloos. Ik heb de CAmbridge maar genomen omdat hij goedkoop is en ik hem mentaal direct af kan schrijven, en omdat het redelijk zeker is dat Streammagic nog wel even blijft werken. Ik begreep dat PlayFi ook al weer op weg naar de uitgang is. Dus over een paar jaar kan alles wat daar op draait ook weer de kliko in.
Eigenlijk is een remote op de musicserver zelf wel een mooie oplossing. Je 'duwt' dan de muziek vanuit de NAS naar je DAC, zonder tussenkomst van een netwerk speler. De Cambridge Streammagic laat de netwerkspeler de muziek uit de NAS ' trekken' en dat is fundamenteel wat complexer want je hebt een com protocol nodig en extra hardware.
Op dit moment loopt het prima met de Streammagic app, maar als LMS een goede remote heeft is dat het overwegen waard. Het SMSL USB <> SP/DIF kastje heeft een DSD logo, ik wist niet dat je DSD over SP/DIF kon doen?
Re: upnp/ DNLA server voor imac (aternatief JRiver)
Logitech is er volledig mee gestopt en heeft het terug gegeven aan de community! Die heeft het inmiddels een flinke opknapbeurt gegeven en het een eigen naam "Lyrion" gegeven. LMS bedien je vanuit je browser via de web interface: poort :9000 Dus vanaf alles waar je een browser op kunt draaien
Ik heb hier al jaren LMS draaien op een apart gerefurbished HP800 micro I5 PC'tje van 80 euries onder Linux met Daphile. Daphile is headless en bedien je ook via een browser met de web interface. Het is eigenlijk een grafische schil om een Linux implementatie van LMS + player. Heb je dus server en player op dezelfde masjien als je wilt en het netwerk alleen voor de bediening of remote streaming als radio, Qobuz enz. Qua artwork heb ik sowieso de cover art als Folder.jpg in dezelfde folder staan als het album. Maar LMS kan ook met een aparte artwork folder overweg dacht ik. Heb ikzelf nooit gedaan.
