PA of huiskamer HiFi?
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
PA of huiskamer HiFi?
Gegeven, een zaaltje van 6 bij 6 bij 12 meter (HBD). Daar worden toneelstukken opgevoerd, gesprekken gehouden of gewoon geluisterd. Daar hingen altijd een paar KEF Calinda's die door een inmiddels defecte versterker uit hetzelfde tijdperk werden aangestuurd.
De zaal wordt nu gerenoveerd. Er zit een nieuw plafond in, dat wordt bespoten met een 4cm dikke laag acoustifoam, er komt dikke vloerbedekking en de lange wanden worden voorzien van vertikale objecten die enige diffusie tot gevolg zullen hebben. De ene korte zijde bevat de ingang en aan de andere korte zijde komt een toneel/podium.
Mij werd gevraagd wat te doen met het geluid. De boel is nu zodanig gedempt dat de Calinda's niet meer zullen voldoen (vrees ik). Het is niet de bedoeling dat er party's worden gehouden, er wordt altijd gespeeld op een niveau dat er ook nog gesprekken mogelijk zijn. Voornamelijk klassieke muziek, de kwaliteit moet wel behoorlijk zijn.
Ik denk dat huiskamer luidsprekers niet zullen voldoen in zo'n ruimte. Ik heb gekeken naar de wat lichtere PA systemen, maar zie alleen maar van die (mono) zuilen op een subwoofer, speciaal door disc-jockeys
Het.liefst hangen ze de luidsprekers in de hoeken, aan de korte zijde, op ca 1/3 van het plafond. Ik denk dat actieve luidsprekers een goede optie zouden zijn.
Heeft iemand tips voor een type of merk goed toepasbare (zuil)luidsprekers om eens naar te kijken of wordt het toch zelf iets in elkaar zetten?
De zaal wordt nu gerenoveerd. Er zit een nieuw plafond in, dat wordt bespoten met een 4cm dikke laag acoustifoam, er komt dikke vloerbedekking en de lange wanden worden voorzien van vertikale objecten die enige diffusie tot gevolg zullen hebben. De ene korte zijde bevat de ingang en aan de andere korte zijde komt een toneel/podium.
Mij werd gevraagd wat te doen met het geluid. De boel is nu zodanig gedempt dat de Calinda's niet meer zullen voldoen (vrees ik). Het is niet de bedoeling dat er party's worden gehouden, er wordt altijd gespeeld op een niveau dat er ook nog gesprekken mogelijk zijn. Voornamelijk klassieke muziek, de kwaliteit moet wel behoorlijk zijn.
Ik denk dat huiskamer luidsprekers niet zullen voldoen in zo'n ruimte. Ik heb gekeken naar de wat lichtere PA systemen, maar zie alleen maar van die (mono) zuilen op een subwoofer, speciaal door disc-jockeys
Het.liefst hangen ze de luidsprekers in de hoeken, aan de korte zijde, op ca 1/3 van het plafond. Ik denk dat actieve luidsprekers een goede optie zouden zijn.
Heeft iemand tips voor een type of merk goed toepasbare (zuil)luidsprekers om eens naar te kijken of wordt het toch zelf iets in elkaar zetten?
Re: PA of huiskamer HiFi?
Misschien zit hier wat tussen? Zit tussen PA en Hifi in.
https://www.thomann.nl/installatiesluidspreker.html
https://www.thomann.nl/installatiesluidspreker.html
Re: PA of huiskamer HiFi?
Iets zelf bouwen met bijvoorbeeld één of twee BG20 fullrange van Visaton?
Die zijn dikwijls goedkoop te bekomen en eenvoudig te simuleren.
Die zijn dikwijls goedkoop te bekomen en eenvoudig te simuleren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PA of huiskamer HiFi?
Denk je dat die genoeg geluid kunnen produceren voor zo'n zaal? Ik probeer het graag eens uit. Je hebt PB.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Zo’n zaaltje kun je beste bespelen met een klassieke 15/1, ook als je eens een disco feestje wil geven.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Zolang je niet op standje feest gaat kom je een heel eind denk ik, ze hebben een paar jaar terug de grote zaal in Hengelo ook overleeft
Lekker
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: PA of huiskamer HiFi?
Gewoon niet te moeilijk doen, pak zoiets als dit:
https://www.thomann.nl/fbt_vertus_cla_604a.htm
Eindtrappen zijn van Hypex. FBT is geen Chineesprullaria maar komt gewoon uit Italië. Voor 2K ben je gewoon klaar en het zal gewoon beter klinken dan oude Kef meuk.
https://www.thomann.nl/fbt_vertus_cla_604a.htm
Eindtrappen zijn van Hypex. FBT is geen Chineesprullaria maar komt gewoon uit Italië. Voor 2K ben je gewoon klaar en het zal gewoon beter klinken dan oude Kef meuk.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Yep... Voor algemene achtergrondmuziek en zeker klassieke? En als zaalversterking voor een eventuele spreker? Voor zo'n ruimte heb je in de lengte voor beetje evenredige SPL throw nodig en een een brede sweetspot. Psies wat die zuiltjes als line array doen en HiFi spul doorgaans niet. Al vraag ik mij wel af of het niet een beetje overkill is. Zelf heb in het verleden wel groter, 12m x 12m aangekleed met KEF R104A/B. Maar ok, die ruimte was niet al te veel gedempt en met een gladde vloer.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Kolomluidsprekers werken inderdaad goed om throw te halen. Een rechte kolomluidspreker is helaas niet zo toegankelijk als zelfbouwproject want er komt aardig wat wiskunde aan te pas. Een zelfbouw gekromde CBT zou eventueel kunnen, al betwijfel ik of je daarmee de geluidskwaliteit haalt van de optie van ds23man. Een subje erbij kan dan wel goed als zelfbouwproject.
Je hebt al luidsprekers en die bevielen goed. Wat weerhoudt je ervan om een andere versterker te kopen en het eens aan te kijken? Wordt de ruimte verhuurd, dus moet alles in één keer goed zijn?
Je hebt al luidsprekers en die bevielen goed. Wat weerhoudt je ervan om een andere versterker te kopen en het eens aan te kijken? Wordt de ruimte verhuurd, dus moet alles in één keer goed zijn?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PA of huiskamer HiFi?
"Er zijn al luidsprekers en die bevielen goed" moet gelezen worden als: deze luidsprekers zijn lang geleden ingezet en men heeft het er al die tijd mee gedaan.
De hele ruimte is gerenoveerd, netjes ingericht en akoestisch veel meer gedempt dan voorheen. Daar passen geen oude bruine calinda's meer in, ook in esthetisch opzicht. Ze zullen zeker nog geprobeerd worden als de renovatie klaar is, maar ik vrees zelf dat ze het niet zullen redden.
Ik vind ook de suggestie van Gerhard wel ok. Ik zal die zeker in overweging nemen. Ik had ze zelf nog niet gevonden, ik kwam elke keer bij mijn zoektocht weer bij dat DJ spul uit.
De tips zijn dus nuttig geweest en ik ga er mee aan de slag. Dank daarvoor.
De hele ruimte is gerenoveerd, netjes ingericht en akoestisch veel meer gedempt dan voorheen. Daar passen geen oude bruine calinda's meer in, ook in esthetisch opzicht. Ze zullen zeker nog geprobeerd worden als de renovatie klaar is, maar ik vrees zelf dat ze het niet zullen redden.
Ik vind ook de suggestie van Gerhard wel ok. Ik zal die zeker in overweging nemen. Ik had ze zelf nog niet gevonden, ik kwam elke keer bij mijn zoektocht weer bij dat DJ spul uit.
De tips zijn dus nuttig geweest en ik ga er mee aan de slag. Dank daarvoor.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Zeker, al gaan die wel vanaf 130Hz zag ik. Dus de vraag voor een bijbehorende sub is niet zo onterecht. Is er ook iets om het aan te sturen? Een klein mengtafeltje o.z.i.? Verbaast mij wel een beetje dat men met akoestisch stucwerk en diffusie panelen aan de slag gaat maar dan geen kaas van een passende PA heeft gegeten
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: PA of huiskamer HiFi?
Graag gedaan, als je googelt heb je ook een beetje marktkennis nodig. Als het laag te weinig is kan er altijd nog een subje bij.
Zijn ook in het wit trouwens:
https://www.thomann.nl/fbt_vertus_cla_604_aw.htm
Zijn ook in het wit trouwens:
https://www.thomann.nl/fbt_vertus_cla_604_aw.htm
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PA of huiskamer HiFi?
Ik heb thuis mijn kamer ook ingericht zonder verstand te hebben van PA. En ik zeg nergens dat er diffusiepanelen geplaatst worden.
Het is een toneelzaaltje en het plafond heeft men halfrond gemaakt. Een langgerekte koepel, zeg maar. Al gauw bleek dat dit een heel vervelende nagalm tot gevolg had, dus is er voor een opgespoten akoestische laag gekozen.
Akoestiek was in eerste instantie niet het uitgangspunt, maar vormgeving.
Het is een toneelzaaltje en het plafond heeft men halfrond gemaakt. Een langgerekte koepel, zeg maar. Al gauw bleek dat dit een heel vervelende nagalm tot gevolg had, dus is er voor een opgespoten akoestische laag gekozen.
Akoestiek was in eerste instantie niet het uitgangspunt, maar vormgeving.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Zorg er dan wel voor dat er niet gerookt wordt in de zaal. Ik heb eens een project meegemaakt met "open" stucwerk dat na een paar bingoavonden volledig verzadigd was met nicotine aanslag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PA of huiskamer HiFi?
Daar ga ik niet over, maar ik geloof dat er sowieso niet gerookt mag worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: PA of huiskamer HiFi?
Volgens mij valt het onder de regelgeving als (semi) openbare ruimte en daarmee is een rookverbod van kracht.
Re: PA of huiskamer HiFi?
Akoestisch schijnt een schoenendoos met de verhouding van van het concertgebouw goed te werken. Min of meer de verhouding lxbxh van de gulden snede.
Heb je daar verder weinig aan bij de keus voor je PA systeem, maar als ik het advies zou moeten geven zou ik voor een kwalitatief goed en beschikbaar product gaan met goede after sales service.
