Translator Reference revisie
Moderator: Beheerdersteam
Translator Reference revisie
Beste mede forumleden even een vraag,
Gisteren kwam ik in gesprek met een buurman, hij blijkt van een oom een stel Translator Reference geerfd te hebben.
Maar hij zei gelijk dat ze niet meer goed waren, de randen van de woofers zijn helemaal verteerd, en ook de andere drivers schijnen niet vlekkeloos te werken.
Nu heb ik vandaag even gekeken naar wat er eigenlijk inzit, het zijn allemaal Dynaudio drivers, achtereenvolgens, 21W54, D54, D28 en D21. En volgens mij hebben alle drivers ook nog eens Ferrofluid in de magneetspleet zitten, zowie zo alles boven de woofers.
Zijn vraag was, zou ik hier nog iets mee kunnen?
En daar kon ik behalve enkele zaken waar ik hem op gewezen heb geen echt Antwoord op geven, vandaar dat ik het hier maar eens vraag aan de experts.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Gisteren kwam ik in gesprek met een buurman, hij blijkt van een oom een stel Translator Reference geerfd te hebben.
Maar hij zei gelijk dat ze niet meer goed waren, de randen van de woofers zijn helemaal verteerd, en ook de andere drivers schijnen niet vlekkeloos te werken.
Nu heb ik vandaag even gekeken naar wat er eigenlijk inzit, het zijn allemaal Dynaudio drivers, achtereenvolgens, 21W54, D54, D28 en D21. En volgens mij hebben alle drivers ook nog eens Ferrofluid in de magneetspleet zitten, zowie zo alles boven de woofers.
Zijn vraag was, zou ik hier nog iets mee kunnen?
En daar kon ik behalve enkele zaken waar ik hem op gewezen heb geen echt Antwoord op geven, vandaar dat ik het hier maar eens vraag aan de experts.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Laatst gewijzigd door kermy op zo 05 okt 2025, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Translator Reference revisie
Dat is dan een vraag beantwoord, en Dan komt nu de tweede vraag, wat zou zoiets gaan kosten?
Met vriendelijke groet,
Kermy
Met vriendelijke groet,
Kermy
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Translator Reference revisie
In goed werkende staat is zo’n set behoorlijk waardevol op Marktplaats etc. Wellicht is het economisch dus nog wel haalbaar om ze te laten herstellen, rijk zal hij er echter niet meer van worden.
Maar wat is de bedoeling van die buurman, wil hij ze zelf gaan gebruiken?
Maar wat is de bedoeling van die buurman, wil hij ze zelf gaan gebruiken?
Re: Translator Reference revisie
Het probleem is dat er een emotionele waarde aan de set zit, maar zijn gebruik zal niet echt van de grond komen. Ze mogen bijvoorbeeld niet in de woonkamer staan.
Dus dan zou het reviseren voor het reviseren worden.
Ik had in navolging van Harry al geopperd dat het misschien beter zou zijn om ze voor een liefhebber op MP te zetten. In ieder geval iemand die met veel geduld en liefde de zaken wil repareren.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, en kan dus niets zeggen over het te behalen resultaat.
Wat zouden ze in deze staat op MP op moeten brengen?
Met vriendelijke groet,
Kermy
Dus dan zou het reviseren voor het reviseren worden.
Ik had in navolging van Harry al geopperd dat het misschien beter zou zijn om ze voor een liefhebber op MP te zetten. In ieder geval iemand die met veel geduld en liefde de zaken wil repareren.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, en kan dus niets zeggen over het te behalen resultaat.
Wat zouden ze in deze staat op MP op moeten brengen?
Met vriendelijke groet,
Kermy
Re: Translator Reference revisie
Heb je een idee qua budget? Persoonlijk heb ik goede ervaring met Ruud van Audiolab in Sint Nicolaasga voor revisie van drivers. Als je die zelf uitbouwt en laat refoamen en van ferro fluid voorzien dan hoeft dat naar mij idee geen kapitaal te kosten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Translator Reference revisie
Totdat je erachter komt dat diverse (dome) drivers gewoon kapot zijn. Engelstaligen noemen dit reaching in a pot of shit.....
Re: Translator Reference revisie
Volgens mij heb ik ook gehoord dat er drivers zijn die niet meer spelen. Of deze drivers alleen vastzitten, en/of daardoor verbrand zijn, dat weet ik niet.
Blijft, dat als je alle moeite optelt en afzet tegen de winst, lees gebruikt, dat die winst er niet zal zijn.
En Audio lab had hij zelf ook al gevonden, is voor mij ook een vertrouwde naam.
Mijn persoonlijke mening is dat het een bodemloze put word, rest de vraag, wat kan hij vragen op MP voor de set, zo kan in ieder geval er nog iemand blij van worden.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Blijft, dat als je alle moeite optelt en afzet tegen de winst, lees gebruikt, dat die winst er niet zal zijn.
En Audio lab had hij zelf ook al gevonden, is voor mij ook een vertrouwde naam.
Mijn persoonlijke mening is dat het een bodemloze put word, rest de vraag, wat kan hij vragen op MP voor de set, zo kan in ieder geval er nog iemand blij van worden.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Translator Reference revisie
Hij kan de set met “bieden” op MP zetten en eens afwachten. Maar het lijkt me van belang om vooraf even te kijken of er drivers zijn die echt niets meer doen, dat zijn ook vragen die hij gaat krijgen als de set te koop staat. Datzelfde is ook nodig als hij via Audiolab een idee van het kostenplaatje voor reparatie wil vragen, de categorie “doet niks meer” is daarbij een heel lastige. Met name de grootste dome-unit is nogal zeldzaam inmiddels.
Re: Translator Reference revisie
Ik ga denk ik van de week even de drivers eruit halen, kijken of de spreekspoelen nog intact zijn. En zo ja, even iedere unit, binnen zijn bereik, met een toonfiets doorfluiten.
Dan is er in ieder geval duidelijk wat de status van de units is. En inderdaad, ik had ook al begrepen dat de D54 een zeldzaam geval is inmiddels.
Will keep you posted.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Dan is er in ieder geval duidelijk wat de status van de units is. En inderdaad, ik had ook al begrepen dat de D54 een zeldzaam geval is inmiddels.
Will keep you posted.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
