Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Duclaasie »

Na jaren met een JK Phono 65 te hebben gespeeld liep ik al langere tijd met de gedachte dat ik de overstap wilde maken naar een buizen phono met een separate step-up trafo. Afgelopen voorjaar kreeg ik de kans om een (zo goed als) ongebruikte Ampearl RE 2030SE LCR aan te schaffen. Voor wie deze niet kent, dit is een Oekraïense phono die vooral in Duitsland een grote fan schare heeft. De combinatie van buizen en een LCR RIAA correctie spreekt mij sowieso al aan en voor deze prijs kon ik hem niet laten lopen.

Bij thuiskomst meteen de deksels gelicht van de phono en de voeding
563DF9BF-CFF7-431B-9B32-0E057FC1E88F.jpg
6B306447-3F1E-4A1F-B322-7DF04C6932C7.jpg
Om hem vervolgens met een testplaat aan de oscilloscoop te hangen
Blokgolf
IMG_5155.JPEG
IMG_5156.JPEG
1 Khz testtoon
IMG_5191.JPEG
Hier valt onmiddellijk op dat er iets niet goed gaat in de phono. De blokgolf staat op de kop, als gevolg van gedraaide fase, en de kanaalgelijkheid is niet juist.

De oorzaak blijkt in een van de spoelen van de RIAA correctie te zitten. Deze moet 1,8H zijn, maar dat haalt hij bij lange na niet.
Inductie Rechts
Inductie Rechts
Inductie Links
Inductie Links
Dit moest opgelost en ondanks dat ik er wat huiverig voor was heb ik alle 4 spoelen uiteindelijk opnieuw gewikkeld. Dit was een zeer tijdrovend en precies klusje, maar het resultaat mag er zijn. Bij de tussentijdse test met de defecte spoel die opnieuw gewikkeld was bleek deze al significant beter te presteren dan de goede spoel. Na het wikkelen heb ik de spoelen ingegoten in bijenwas.
6A55383D-406D-414F-8788-944E67877148.jpg
IMG_5393.JPEG
IMG_5411.JPEG
IMG_5415.JPEG
IMG_5420.JPEG
IMG_5441.JPEG
IMG_5443.JPEG
IMG_5443.JPEG
IMG_5449.JPEG
IMG_5449.JPEG
IMG_5464.JPEG
IMG_5465.JPEG
IMG_5472.JPEG
Daarnaast heb ik ook nog de nodige aanpassingen gemaakt aan de phono en de voeding. Zo zijn preventief alle elco's vervangen vanwege de bedenkelijke kwaliteit. De gebruikte elco's kwamen van Elzet en Samwha en zijn nu allemaal vervangen voor Vishay en Panasonic. De trafo is ook ontkoppeld van de kast.
IMG_5236.JPEG
IMG_5280.JPEG

IMG_5245.JPEG
IMG_5264.JPEG
Ook heb ik de print van de phono mechanisch ontkoppeld van de behuizing en de kasten gedempt met bitumen.
IMG_5239.JPEG
IMG_5244.JPEG
IMG_5259.JPEG
Omdat ik toch bezig was zijn alle weerstanden in de signaalweg en in de RIAA correctie vervangen voor Kiwame en Takman weerstanden. Ook heb ik een weerstand naar de onderzijde van de print gebracht vanwege formaat en het feit dat hij strak tussen een buis en koellichaam zat.
Weerstanden meten en matchen
Weerstanden meten en matchen
IMG_5475.JPEG
IMG_5479.JPEG
Om dan uiteindelijk tot dit voorlopige eindresultaat te komen.
IMG_5490.JPEG
IMG_5504.JPEG
IMG_5501.JPEG
IMG_5510.JPEG
Uitgevoerde aanpassingen
Weerstanden signaalweg en RIAA correctie Kiwame & Takman
Elco’s voeding vervangen voor Vishay
Mechanisch ontkoppelen print phono
Dempen behuizing met bitumen
Matched pair buizen
Ringkerntransformator ontkoppeld
Aarde aansluiting vervangen
1,5V knoopcellen vervangen
Interne bekabeling vervangen voor HF Litze
Aarding kast verbeteren, slecht contact tussen delen
RIAA spoelen opnieuw gewikkeld en ingegoten in bijenwas

Nog te doen
IEC socket met zekeringhouder
RCA sockets vervangen
Zekering 3,15 A T Littlefuse 285
Voedingskabel voeding-phono
Netkabel maken
Koppel condensatoren Philips 341 MKC

De komende tijd ga ik de vorderingen hier ook bijhouden, hoewel op dit moment luisteren eerst de prioriteit heeft.
Laatst gewijzigd door Duclaasie op ma 16 jun 2025, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Walt »

Inderdaad, knap stukje werk!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door VintageHarry »

+1, mooi gedaan!
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Duclaasie »

Waarvoor dank!
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Duclaasie »

Aangezien de Philips 341 MKC’s in de juiste waardes niet op iedere straathoek liggen besloten om “the next best thing” dan eerst maar eens te proberen. De ERO 1860 MKC is nog goed aan te komen en ook nog in de waardes die ik zocht. Het deksel dus maar weer gelicht en condensatoren C9 en C11 vervangen voor de ERO MKC’s. Ik heb voor deze posities gekozen, omdat C9 in de signaalweg zit en C11 zijn de ontkoppel condensatoren van de uitgangen. Inmiddels staat de phono weer op te warmen.
IMG_5305.jpeg
IMG_5713.jpeg
IMG_5719.jpeg
IMG_5722.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels de afgelopen tijd nog wat aanpassingen verricht. De DC kabel en stekkers zijn vervangen voor exemplaren die wel 240 VDC mogen hebben, de IEC ingang is vervangen voor een Furutech exemplaar en de interne bedrading naar de output heb ik vervangen voor een versie met iets andere opbouw.
IMG_5920.jpeg
IMG_5923.jpeg
IMG_5972.jpeg
IMG_5974.jpeg
IMG_5982.jpeg
IMG_5983.jpeg
En meteen het stroomverbruik even gemeten. De zekering is een 3,15AT exemplaar, maar het verbruikt blijkt slechts 250mA te zijn. Nu heb je met een ringkern natuurlijk een inschakel piek, maar dit lijkt wel heel ver overbemeten.
IMG_5978.jpeg
Plaats reactie