Na jaren met een JK Phono 65 te hebben gespeeld liep ik al langere tijd met de gedachte dat ik de overstap wilde maken naar een buizen phono met een separate step-up trafo. Afgelopen voorjaar kreeg ik de kans om een (zo goed als) ongebruikte Ampearl RE 2030SE LCR aan te schaffen. Voor wie deze niet kent, dit is een Oekraïense phono die vooral in Duitsland een grote fan schare heeft. De combinatie van buizen en een LCR RIAA correctie spreekt mij sowieso al aan en voor deze prijs kon ik hem niet laten lopen.
Bij thuiskomst meteen de deksels gelicht van de phono en de voeding
Om hem vervolgens met een testplaat aan de oscilloscoop te hangen
Blokgolf
1 Khz testtoon
Hier valt onmiddellijk op dat er iets niet goed gaat in de phono. De blokgolf staat op de kop, als gevolg van gedraaide fase, en de kanaalgelijkheid is niet juist.
De oorzaak blijkt in een van de spoelen van de RIAA correctie te zitten. Deze moet 1,8H zijn, maar dat haalt hij bij lange na niet.
Dit moest opgelost en ondanks dat ik er wat huiverig voor was heb ik alle 4 spoelen uiteindelijk opnieuw gewikkeld. Dit was een zeer tijdrovend en precies klusje, maar het resultaat mag er zijn. Bij de tussentijdse test met de defecte spoel die opnieuw gewikkeld was bleek deze al significant beter te presteren dan de goede spoel. Na het wikkelen heb ik de spoelen ingegoten in bijenwas.
Daarnaast heb ik ook nog de nodige aanpassingen gemaakt aan de phono en de voeding. Zo zijn preventief alle elco's vervangen vanwege de bedenkelijke kwaliteit. De gebruikte elco's kwamen van Elzet en Samwha en zijn nu allemaal vervangen voor Vishay en Panasonic. De trafo is ook ontkoppeld van de kast.
Ook heb ik de print van de phono mechanisch ontkoppeld van de behuizing en de kasten gedempt met bitumen.
Omdat ik toch bezig was zijn alle weerstanden in de signaalweg en in de RIAA correctie vervangen voor Kiwame en Takman weerstanden. Ook heb ik een weerstand naar de onderzijde van de print gebracht vanwege formaat en het feit dat hij strak tussen een buis en koellichaam zat.
Om dan uiteindelijk tot dit voorlopige eindresultaat te komen.
Uitgevoerde aanpassingen
Weerstanden signaalweg en RIAA correctie Kiwame & Takman
Elco’s voeding vervangen voor Vishay
Mechanisch ontkoppelen print phono
Dempen behuizing met bitumen
Matched pair buizen
Ringkerntransformator ontkoppeld
Aarde aansluiting vervangen
1,5V knoopcellen vervangen
Interne bekabeling vervangen voor HF Litze
Aarding kast verbeteren, slecht contact tussen delen
RIAA spoelen opnieuw gewikkeld en ingegoten in bijenwas
Nog te doen
IEC socket met zekeringhouder
RCA sockets vervangen
Zekering 3,15 A T Littlefuse 285
Voedingskabel voeding-phono
Netkabel maken
Koppel condensatoren Philips 341 MKC
De komende tijd ga ik de vorderingen hier ook bijhouden, hoewel op dit moment luisteren eerst de prioriteit heeft.
Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- VintageHarry
Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"
Aangezien de Philips 341 MKC’s in de juiste waardes niet op iedere straathoek liggen besloten om “the next best thing” dan eerst maar eens te proberen. De ERO 1860 MKC is nog goed aan te komen en ook nog in de waardes die ik zocht. Het deksel dus maar weer gelicht en condensatoren C9 en C11 vervangen voor de ERO MKC’s. Ik heb voor deze posities gekozen, omdat C9 in de signaalweg zit en C11 zijn de ontkoppel condensatoren van de uitgangen. Inmiddels staat de phono weer op te warmen.
Re: Ampearl RE2030 SE LCR phono "de grote verbouwing"
Inmiddels de afgelopen tijd nog wat aanpassingen verricht. De DC kabel en stekkers zijn vervangen voor exemplaren die wel 240 VDC mogen hebben, de IEC ingang is vervangen voor een Furutech exemplaar en de interne bedrading naar de output heb ik vervangen voor een versie met iets andere opbouw.
En meteen het stroomverbruik even gemeten. De zekering is een 3,15AT exemplaar, maar het verbruikt blijkt slechts 250mA te zijn. Nu heb je met een ringkern natuurlijk een inschakel piek, maar dit lijkt wel heel ver overbemeten.
En meteen het stroomverbruik even gemeten. De zekering is een 3,15AT exemplaar, maar het verbruikt blijkt slechts 250mA te zijn. Nu heb je met een ringkern natuurlijk een inschakel piek, maar dit lijkt wel heel ver overbemeten.