Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door rikpost »

Met de luidsprekers en ook met de bank naar voren ga je wel erg dicht op de speakers zitten waardoor de afstemming steeds kritischer wordt en de sweetspot kleiner .
Als je altijd alleen luistert hoeft dat natuurlijk geen bezwaar te zijn maar het wordt dan wel een vreemde woonkamer .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Je zou iets met eierdozen kunnen knutselen om een indruk te krijgen van het effect.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Pjotr schreef: do 11 sep 2025, 20:50
Een oor-fauteuil dan maar?
Doe dan een egg chair.
Bijlagen
egg chair.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Niet overdrijven hè. Daar passen zijn Warfedales niet bij in :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Duclaasie schreef: do 11 sep 2025, 20:34
Zo ver staan ze nu toch niet uit de wand? Cm of 70?
De achterkanten van de luidsprekers staan weliswaar "slechts" 80 cm van de moor, de drivers echter staan ruim 120 cm van de muur, dus dat is best aanzienlijk, nog iets baar voren en ze staan letterlijk in het midden van het kamertje.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Een kleine vierkante kamer is verre van ideaal, dat was in mijn vorige woning wel anders, daar waren de ruimtes zo groot dat alles volledig vrij kon staan en dat gaf een zeer schone en ruimtelijke weergave, dus ik weet beslist waar dit allemaal over gaat omdat ik het zelf heb kunnen ervaren.
Met zo'n kleine kamer ben je echter flink beperkt, de 3 zitter is dan ook geen ideale oplossing, maar die heb ik nu eenmaal.
Wel is het zo dat de bankstellen ook een onbedoeld voordeel bieden, de kussens zijn hele goede bas absorbers, als ik deze uit de banken haal en uit de kamer verwijder dan wordt je helemaal niet goed van wat je te horen krijgt, dus het plaatsen van losse stoelen zou dan ook gaan betekenen dat er flinke bas-traps zouden moeten gaan komen.

Het is en blijft behelpen met zo'n kleine kamer, het is zoeken naar de "delicate" middenweg qua opstelling.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Wat zijn de afmetingen van de ruimte? 120cm front naar achterwand is netjes hoor.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 12 sep 2025, 7:45
Wat zijn de afmetingen van de ruimte?
Zo'n 5,5 bij 5,5 meter
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Dat is nog niet eens zo heel klein en vergelijkbaar met de afstand van de wanden hier in de luister richting. Hier staande speaker ongeveer 80 cm uit de wand en de bank 125cm uit de achterwand. Dit zal niet helemaal optimaal zijn, maar zonder aan leefbaarheid in te boeten is dat wel ongeveer de max
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Ha Olaf, misschien kun je de zithoek wat anders indelen, dat je ruimte maakt voor 1 extra relax stoel, en dat je die dan makkelijk op de ideale luisterplek (meer vrij van de wand) kan zetten als je serieus gaat luisteren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Zet hij toch de tafel weg en de stoel voor de bank?
Luidsprekers iets indraaien en klaar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Zou kunnen, die vrij grote salon tafel zou je ook kunnen vervangen door meerdere van die moderne kleine ronde bamboe exemplaren. Dan minder sjouw werk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

En voor de luisterstoel een hangmat van sisaltouw?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Grappig, je kan ook eens serieus meedenken ipv dat Pjotrol gedrag… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Tja, dat geWalter ook de hele tijd :P
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Jeroen900ss »

Och dacht dat wait alleen bij mij last had van azijnpis gedrag maar je kan kiezen om zijn reacties overal te lezen jij leeft ergens onder een steen ofzo of niet wait?? Jij maakt je druk om dingen wat helemaal niet belangrijk is , maar als iemand in JOUW ogen dingen niet goed doet ga je los, kijk je wel eens naar de mensen om je heen ? Of mss zelfs journaal oid ?? zijn genoeg dingen om je druk over te maken die wel er toe doen , maar ja elk forum heeft natuurlijk wel zijn eigen beroeps azijnpisser nodig ooh ja nogmaals het woord toetsenbord held oid houd in dat ik je mijn adres stuur en ik verwacht je dan uiteraard wel op de koffie voor een kennismaking, want ik ben altijd zo , maar ik zeik niemand af om iets doms
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Misschien is dit forum niet helemaal jouw plaats Jeroen900ss
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Hij heeft van Walt feitelijk alleen maar negatieve reacties gekregen, dat vertekend mogelijk de boel een beetje.

Hoe je met elkaar omgaat is ook een punt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Ik had inderdaad wel wat beleefder kunnen reageren ook. Maar begreep de vraag ook niet echt, dat hielp niet.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Trek het je niet aan Walt, voor sommige mensen kun je het nooit goed doen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik weet dat Walt het allemaal oprecht goed bedoelt, ik heb hem er graag bij.

Verschil is gewoon dat Walt tot het uiterste gaat, een meest optimale weergave gaat boven al het andere, zelfs de wereld van de magie wordt betreden om dat te bereiken.

Ik daarentegen zoek gewoon een beetje een middenweg tussen een goede weergave, maar dan wel met behoud van een acceptabele opstelling en het behoud van de functie van de huiskamer als huiskamer, een beetje geven en nemen, en compromissen stellen.

Dat zijn twee verschillende doelstellingen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Een kleine indruk van mijn werk.
6024.pdf
(1.11 MiB) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Marp »

Hobbyen onder werktijd? Noem het maar klein... ik ben onder de indruk. 8)

Met zulke luchtspoelen en condensatoren begrijp ik heel goed dat je de filters extern wil plaatsen, en dat de ruimte in je kamer zijn beperkingen kent. :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door beijert »

Wow, er wordt zelfs rekening gehouden met de beïnvloeding van de spoelen op elkaar.
Screenshot_2025-09-15-10-01-50-465_com.android.chrome-edit.jpg
Ik snap wel dat je klossen niet zo mooi vind.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door satefan »

Olaf Analogue schreef: ma 15 sep 2025, 9:09
Een kleine indruk van mijn werk.

6024.pdf
Leuk om een topic te starten "ZBA-ers en hun werk" - ik trap wel even af.
Plaats reactie