buizenbakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

Ik kom er nooit uit en chatgpt lult ook maar wat.
Maar hier zitten van die ouderwetse HTS'ers die nog weten hoe dingen werken.
Als je een buizenbak hebt, met 4, 8 en 16 ohm uitgangen, en je hebt een box waarvan je niet weet wat de impedantie is (muzikanten zijn idioten die echt niet weten hoe een multimeter werkt).
Zet je die amp dan op 4, 8 of 16 ohm?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizenbakken

Bericht door Pjotr »

Proberen! Wat de meest onvervormde herrie maakt is meestal het juiste. Of in HTS techno termen: De meest optimale impedantie aanpassing is die waar je maximale vermogensoverdracht hebt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: buizenbakken

Bericht door douwebakker »

Met een multimeter meet je de ohmse weerstand. De wisselstroom weerstand (impedantie) ligt hoger.
Kies je voor 8 ohm dan zit je meestal wel goed.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: ma 21 jul 2025, 20:46
Proberen! Wat de meest onvervormde herrie maakt is meestal het juiste. Of in HTS techno termen: De meest optimale impedantie aanpassing is die waar je maximale vermogensoverdracht hebt.
Ja, maar ik heb het meer over muzikanten die op een festival staan met hun buizentop en dan worden geconfronteerd met een 4 x 12 kast (alleen dat is natuurlijk al belachelijk :lol: ) waar geen ohmage opstaat zodat ze bang zijn dat ze hun versterker opblazen en me bellen met de vraag welke uitgang ze moeten kiezen. Bovendien is het vaak de bedoeling dat een gitaar over een buizenversterker zoveel mogelijk over de zeik gaat :D
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

douwebakker schreef: ma 21 jul 2025, 22:54
Met een multimeter meet je de ohmse weerstand. De wisselstroom weerstand (impedantie) ligt hoger.
Kies je voor 8 ohm dan zit je meestal wel goed.
Multimeters en zo bestaan niet voor de meeste muzikanten, die weten van niks.
Ik wil eigenlijk graag weten wat het veiligst is als je de speakerimpedantie niet kent: de 4 ohm, 8 ohm of 16 ohm uitgang gebruiken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizenbakken

Bericht door Pjotr »

bert stoltenborg schreef: di 22 jul 2025, 12:42
...Bovendien is het vaak de bedoeling dat een gitaar over een buizenversterker zoveel mogelijk over de zeik gaat :D
Noch gitaar, noch versterkers zeiken. Ze Houden zelf hun zeik maar even op... :roll: Spelen ze maar even clean. Maar als ik het zo lees is er toch geen redden aan :lol:
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: buizenbakken

Bericht door RonnyB »

4 ohm uitgang levert de laagste uitgang spanning en genereert aan de versterker kant bij foute luidspreker weerstand dan een hogere weerstand die de buizen niet extra belast.

Of het dan klinkt zoals de muzikant het verwacht weet ik niet.

Alle gitaristen die ik ken hebben ook eigen luidsprekers/combi bij zich.
Omdat dit het karakter van hun geluid sterk meebepaald.

Gewoon microfoon ervoor en gaan.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: buizenbakken

Bericht door motoindo »

Op safe spelen doe je door de laagste uitgangs impedantie te pakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizenbakken

Bericht door Pjotr »

Kan niet zoveel mis met buizen hoor. Is toch al een ouwetje met buizenamps: Die tap kiezen die het beste klinkt. Maar het is wel raar dat ze wel hun eigen amp meenemen maar niet de eigen speakers....
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: buizenbakken

Bericht door Regenpak »

Ik sluit me aan bij de laagste-impendantieclub. Wat je in ieder geval nooit moet doen is de versterker laten spelen zonder belasting. Er kunnen dan inductiespanningen optreden die de trafo beschadigen. Maar meestal blijft het wel heel.

Tjerk
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: di 22 jul 2025, 17:50
Kan niet zoveel mis met buizen hoor. Is toch al een ouwetje met buizenamps: Die tap kiezen die het beste klinkt. Maar het is wel raar dat ze wel hun eigen amp meenemen maar niet de eigen speakers....
Als je op flinke evenementen, zeg de zwarte cross of coverland speelt heb je een twee podia optie, de band die heeft gespeeld taait af, de volgende band begint op een ander podium, de daaropvolgende band heeft ruim de tijd om op te bouwen te checken. Maar vaak moet je binnen een kwartier klaarstaan. En het is heel stoer om te zeggen: ik neem alles, ook de speakers, zelf mee, maar dat is meestal vragen om problemen qua ruimte op het podium en tijd management, of je moet heul beroemd zijn. Maar dat zijn de meeste muzikanten nou een keer niet :-).
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

Regenpak schreef: di 22 jul 2025, 17:56
Ik sluit me aan bij de laagste-impendantieclub. Wat je in ieder geval nooit moet doen is de versterker laten spelen zonder belasting. Er kunnen dan inductiespanningen optreden die de trafo beschadigen. Maar meestal blijft het wel heel.

Tjerk
na ja, zolang er niks op de ingang staat maakt het volgens mij geen bal uit. Maar eigenlijk zeg jij dat ook, realiseer ik me.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

motoindo schreef: di 22 jul 2025, 17:17
Op safe spelen doe je door de laagste uitgangs impedantie te pakken.
Dank je, dat vroeg ik me af
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: buizenbakken

Bericht door bert stoltenborg »

motoindo schreef: di 22 jul 2025, 17:17
Op safe spelen doe je door de laagste uitgangs impedantie te pakken.
Dank je, dat vroeg ik me af
Plaats reactie