buizenbakken
Moderator: Beheerdersteam
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
buizenbakken
Ik kom er nooit uit en chatgpt lult ook maar wat.
Maar hier zitten van die ouderwetse HTS'ers die nog weten hoe dingen werken.
Als je een buizenbak hebt, met 4, 8 en 16 ohm uitgangen, en je hebt een box waarvan je niet weet wat de impedantie is (muzikanten zijn idioten die echt niet weten hoe een multimeter werkt).
Zet je die amp dan op 4, 8 of 16 ohm?
Maar hier zitten van die ouderwetse HTS'ers die nog weten hoe dingen werken.
Als je een buizenbak hebt, met 4, 8 en 16 ohm uitgangen, en je hebt een box waarvan je niet weet wat de impedantie is (muzikanten zijn idioten die echt niet weten hoe een multimeter werkt).
Zet je die amp dan op 4, 8 of 16 ohm?
Re: buizenbakken
Proberen! Wat de meest onvervormde herrie maakt is meestal het juiste. Of in HTS techno termen: De meest optimale impedantie aanpassing is die waar je maximale vermogensoverdracht hebt.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: buizenbakken
Met een multimeter meet je de ohmse weerstand. De wisselstroom weerstand (impedantie) ligt hoger.
Kies je voor 8 ohm dan zit je meestal wel goed.
Kies je voor 8 ohm dan zit je meestal wel goed.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: buizenbakken
Ja, maar ik heb het meer over muzikanten die op een festival staan met hun buizentop en dan worden geconfronteerd met een 4 x 12 kast (alleen dat is natuurlijk al belachelijk
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: buizenbakken
Multimeters en zo bestaan niet voor de meeste muzikanten, die weten van niks.douwebakker schreef: ↑ma 21 jul 2025, 22:54Met een multimeter meet je de ohmse weerstand. De wisselstroom weerstand (impedantie) ligt hoger.
Kies je voor 8 ohm dan zit je meestal wel goed.
Ik wil eigenlijk graag weten wat het veiligst is als je de speakerimpedantie niet kent: de 4 ohm, 8 ohm of 16 ohm uitgang gebruiken?
Re: buizenbakken
Noch gitaar, noch versterkers zeiken. Ze Houden zelf hun zeik maar even op...bert stoltenborg schreef: ↑di 22 jul 2025, 12:42...Bovendien is het vaak de bedoeling dat een gitaar over een buizenversterker zoveel mogelijk over de zeik gaat![]()
Re: buizenbakken
4 ohm uitgang levert de laagste uitgang spanning en genereert aan de versterker kant bij foute luidspreker weerstand dan een hogere weerstand die de buizen niet extra belast.
Of het dan klinkt zoals de muzikant het verwacht weet ik niet.
Alle gitaristen die ik ken hebben ook eigen luidsprekers/combi bij zich.
Omdat dit het karakter van hun geluid sterk meebepaald.
Gewoon microfoon ervoor en gaan.
Of het dan klinkt zoals de muzikant het verwacht weet ik niet.
Alle gitaristen die ik ken hebben ook eigen luidsprekers/combi bij zich.
Omdat dit het karakter van hun geluid sterk meebepaald.
Gewoon microfoon ervoor en gaan.
Re: buizenbakken
Kan niet zoveel mis met buizen hoor. Is toch al een ouwetje met buizenamps: Die tap kiezen die het beste klinkt. Maar het is wel raar dat ze wel hun eigen amp meenemen maar niet de eigen speakers....
Re: buizenbakken
Ik sluit me aan bij de laagste-impendantieclub. Wat je in ieder geval nooit moet doen is de versterker laten spelen zonder belasting. Er kunnen dan inductiespanningen optreden die de trafo beschadigen. Maar meestal blijft het wel heel.
Tjerk
Tjerk
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: buizenbakken
Als je op flinke evenementen, zeg de zwarte cross of coverland speelt heb je een twee podia optie, de band die heeft gespeeld taait af, de volgende band begint op een ander podium, de daaropvolgende band heeft ruim de tijd om op te bouwen te checken. Maar vaak moet je binnen een kwartier klaarstaan. En het is heel stoer om te zeggen: ik neem alles, ook de speakers, zelf mee, maar dat is meestal vragen om problemen qua ruimte op het podium en tijd management, of je moet heul beroemd zijn. Maar dat zijn de meeste muzikanten nou een keer niet
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: buizenbakken
na ja, zolang er niks op de ingang staat maakt het volgens mij geen bal uit. Maar eigenlijk zeg jij dat ook, realiseer ik me.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
