Meten en Simuleren met REW

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
satefan

Meten en Simuleren met REW

Bericht door satefan »

Forummers,

In dit topic wil mijn recente ervaringen delen met het meten met REW, en dan met name het simuleren van filters en het optimaliseren van luidspreker-response met behulp van REW, met name de EQ functie. Onder dit knopje zitten leuke functies verscholen.

Ik gebruik REW al een behoorlijke tijd voor het maken van akoestische metingen, maar kwam er recent pas achter dat REW nog een heel aantal functies bied om filters toe te passen op de gemeten response. Je kunt ook target curves instellen en REW vervolgens de filters die nodig zijn om tot de target response te komen voor te laten stellen. Ik was hier niet van op de hoogte, en er ging een wereld voor me open binnen REW.

Hier een eenvoudig voorbeeld van het platslaan van een response.

Ik heb mijn speaker (met digitale filters voor tweeter en woofer) gemeten met REW. Daar komt de volgende response uit:
Screen Shot 2021-06-17 at 08.07.09.png
Selecteer de betreffende meting en klik op de EQ button boven in het scherm:
Screen Shot 2021-07-07 at 22.13.29.png
Vervolgens stel je een target in. In dit geval is dit een rechte response, maar je kan door de Target-Type te veranderen van Full-Range naar Speaker-Driver ook een kantelpunt instellen met een x-over orde/type (bessel, butterworth en linkwitz-riley):
Screen Shot 2021-06-17 at 08.08.38.png
Het is tevens mogelijk om een room-curve in te stellen.

Je kunt de target response ook direct naar een meting exporteren (Generate Measurement from Target Response). Handig als je in het overlay scherm de target response wil gebruiken om snel met andere metingen te vergelijken.

Met behulp van de gain stel je in waar je de target wil hebben. Ik wil in dit geval (als voorbeeld) de response plat slaan zonder te boosten, ik plaats mijn target dus onder de akoestische response (je kunt REW ook vragen om de target-gain te laten uitrekenen door op 'Calculate Target Level from Response' te kiezen):
Screen Shot 2021-06-17 at 08.09.24.png
Onder filter-tasks stel je vervolgens in wat de maximale overal boost mag zijn (over alle filters heen) en de maximale individuele boost per filter. REW kan maximaal de target response proberen te benaderen binnen 1dB. Maar je kunt dit ook verhogen. Ook stel je in, in welk frequentie-gebied je wilt optimaliseren:
Screen Shot 2021-06-17 at 08.14.14.png
Vervolgens klik je op de text 'Match response to target'. Dit lijkt gewone text in de REW interface, maar het gedraagt zich als een button!

REW zal nu wat informatie geven over hoeveel procent van de meting zich binnen het te optimaliseren gebied bevind (als een percentage), en als je op OK klikt dan bepaald REW de filters:
Screen Shot 2021-06-17 at 08.17.14.png
Je kunt in dit scherm de predicted response bekijken, inclusief de filters (hier in het blauw) etc door de verschillende opties aan/uit te zetten. Ik heb de programmeur van REW gevraagd of de Predicted Response ook naar een meting geëxporteerd kan worden, dit zal in de volgende versie van REW meegenomen worden. Je kunt in het Overlay scherm van REW ook de predicted response zien overigens onder het kopje 'predicted response'. Je kunt dus op meerdere metingen filters toepassen, en deze in dit overlay scherm bekijken.

Hier hetzelfde scherm maar dan alleen met de originele & predicted response:
Screen Shot 2021-06-17 at 08.20.04.png
Om de door REW voorgestelde filters te bekijken klik je boven in dit dialogscherm op 'EQ Filters'. Je krijgt dan het volgende scherm te zien.
Screen Shot 2021-06-17 at 08.22.19.png
REW stelt de frequentie, de gain en de Q voor, voor de benodigde filters om de gewenste target response te benaderen.

Je kunt de filters aan/uit zetten, aanpassen en op die manier naar hartelust bekijken wat de impact is van verschillende aanpassingen. Indien je net als ik met een DSP werk, kun je deze filters toevoegen aan de DSP configuratie. Je kunt ook de filter-coefficienten direct exporteren naar een mini-dsp of SigmaStudio compatible format.

Dit is een eenvoudig voorbeeld en er zijn nog meer mogelijkheden. Ik zal die verder belichten in dit topic. Je kunt bijvoorbeeld ook ongefilterde metingen van woofer en tweeter maken, dan x-overs en correctie toepassen en dan een gecombineerde response laten bepalen, en de fases optimaliseren en delays laten berekenen/bepalen.

Dit is alvast een start. Hopelijk is dit voor anderen ook bruikbaar!

Groet,

Satefan
satefan

Re: Meten en Simuleren met REW

Bericht door satefan »

Er is een nieuwe beta-versie van REW beschikbaar gekomen, met de gevraagde nieuwe functie om een predicted response als meting op te kunnen slaan:

Changes in V5.20 RC12:
Added an input selection button on the RTA
Added a control in the SPL & Phase graph to adjust the measurement to a specific average SPL value over a defined frequency span
Added a control in the All SPL graph to adjust the currently selected SPL measurements to a specific average SPL value over a defined frequency span
Added an option on the export all measurements as text dialog to use one file or individual files
Added an action in the EQ window filter tasks pane to create a new measurement from the predicted response
The currently active entries in the Cal Files preferences are highlighted
The RTA can now show harmonic distortion figures when the source is an REW-generated tone burst
The RTA spectrum view peak SPL figure for tone bursts is based on unfiltered data (unlike the CEA burst result which uses a 1/3 octave filter)
Add the source settings to the meas notes for measurements generated from the room simulator
Updated to install4j V9
Bug fix: Component model could give incorrect results for some inductors
Bug fix: The bottom of the notes area scroll bar was not visible on the measurement panel for measurements which did not have a Change cal button
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:goedzo:
topic sticky gemaakt
gnl1

Bericht door gnl1 »

Mooi topic. Hoop dat er veel nuttige tips komen.

Een probleem bij het gebruik van deze simulaties is de keuze van het juiste equaliser device, want de instellingen zijn DSP afhankelijk. Ik heb niet gezien welk device je gekozen hebt.

Het onderstaande is een bewerking van een stuk dat ik op een ander forum geplaatst heb over de omzetting van miniDSP naar FusionAmp instellingen.

Helaas staat de FusionAmp niet bij in de lijst van apparaten in de REW Equaliser, maar verschillende miniDSP producten wel. Gelukkig heb ik naast mijn FusionAmps ook nog miniDSP 2x4’s.
Sommige FusionAmp gebruikers kiezen de "Generic" of "ADA PEQ" device voor de REW equalisatie, maar helaas zijn die allebei vrijwel identiek aan "miniDSP" en in mijn ervaring is dat niet een juiste keuze.

De verschillen tussen miniDSP en FusionAmp zijn voornamelijk de Q's van de PEAK en BoostCut BiQuads. De XO's en de Shelves met Q=0.5 gedragen zich meestal gelijk. Alleen de Shelves met hogere Q niet.

Begin dit jaar kreeg ik het idee om mijn oude metingen te gebruiken om een betere device keuze voor de REW Equaliser te zoeken. Ik gebruikte verschillende metingen van miniDSP PEAK en FusionAmp BoostCut responsies tot 6kHz.

In het REW EQ window definieerde ik een vlak target, koos het juiste target level en keek of de miniDSP filter waardes met geïnverteerde gain, de oorspronkelijke responsie met die niet geïnverteerde waardes, vlak trok.
REW_EQ_mDSP.png
Ze deden dat zoals verwacht. Toen deed ik hetzelfde voor alle andere equalisers. Het bleek dat de enige equaliser instelling in REW, die dit ook met de (vooraf bepaalde) FusionAmp filter waarden deed, die voor rePhase waren.
REW_EQ_rePhase.png
De REW EQ optimiser gaf het volgende resultaat toen ik van miniDSP naar rePhase klikte, wat indien wenselijk nog met de hand verbeterd kan worden.
REW_EQ_rePhase_2.17Q.png
Dit maakt het mogelijk om de REW EQ waarden direct voor de FusionAmp te gebruiken zolang je maar de rePhase device gebruikt voor de simulaties.
satefan

Bericht door satefan »

Goede aanvulling gnl1!

De keuze voor de Equaliser wordt ook ingegeven door de 'task at hand'. Als je naar hartelust wilt modelleren en meerdere soorten filters tot je beschikking wilt hebben in het EQ Filters window, dan kun je bijvoorbeeld 'Generic' kiezen. Dan heb je de volgende lijst:

PK for a peaking (parametric) filter
LP for a 12dB/octave Low Pass filter (Q=0.7071)
HP for a 12dB/octave High Pass filter (Q=0.7071)
LS for a Low Shelf filter
HS for a High Shelf filter
NO for a notch filter
Modal for a Modal filter
LS 6dB for a 6dB/octave Low Shelf filter
HS 6dB for a 6dB/octave High Shelf filter
LS 12dB for a 12dB/octave Low Shelf filter
HS 12dB for a 12dB/octave High Shelf filter
LPQ, a 12dB/octave Low Pass filter with adjustable Q
HPQ, a 12dB/octave High Pass filter with adjustable Q

Bij de Generic instelling krijg je ook de optie om 2 x-overs in te stellen onderaan in het EQ scherm:
Screenshot 2021-07-10 at 09.22.39.png
Kies je de Rephase, dan zie je alleen de PK filters als optie. Je kunt de default Equaliser in de Settings van REW instellen, maar je kan in een meting ook simpelweg de EQ veranderen. Meer informatie kun je hier vinden: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... lters.html

Ik maak nu maar twee metingen van mijn systeem. Een filterloze meting van zowel de woofer als de tweeter, en met bovenstaande opties ga ik aan de slag om te kijken hoe mijn basisfilter er ruwweg uit komt te zien. Ik match dan bijvoorbeelde de tweeter response met een LR4 hoogdoorlaat op de gewenste freqntie, en doe hetzelfde met een LR4 laagdoorlaat voor de woofer. Door de targets ook als meting op te slaan kun je snel zien of je in de buurt komt van de akoestische doelcurve in het Overlay scherm.

Daarna bouw ik de x-over filters in de Hypex, maak 2 controle metingen, doe de woofer en tweeter-matching, zet de delay op zn plek en maak dan nog wat controle metingen om nog wat verder te optimaliseren. Dit zou je dan handig kunnen doen met de Rephase EQ instelling en die dan in de Hypex filters zetten.

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op za 10 jul 2021, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Als je de fitlers zodanig hebt ingesteld dat je de gewenste 'predicted response' krijgt, dan kun je in het EQ window op 'Generate Measurement from Predicted' klikken. Dan wordt er een nieuwe meting gemaakt waarvan de naam met 'EQ' begint, aangevuld met het label van de bewerkte meting. Ook worden de filter settings dan in de notes gezet.
Screenshot 2021-07-10 at 09.32.16.png
Reuze handig!
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

Hey, dit is een interessante topic! :goedzo:

Ik was al bekend met de REW EQ functie, maar gebruikte de generic DSP functie voor EQ simulatie. Het viel me al op dat dit niet altijd goed vertaalt naar de Fusion amp. Dus de rephase instelling zou beter werken? Heb je misschien ook een grafiek hoe (niet) vlak de curve met generic is? Zonde alleen dat de rephase optie alleen peaking filters toe laat (alhoewel auto optimizer toch alleen pk filters ondersteunt). Eigenlijk zou het wel handig zijn als Fusion officieel als target zou worden ondersteund. Misschien moet ik dat eens bij Hypex (en REW) aankaarten...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fedde schreef: do 04 nov 2021, 21:23
Eigenlijk zou het wel handig zijn als Fusion officieel als target zou worden ondersteund. Misschien moet ik dat eens bij Hypex (en REW) aankaarten...
Absoluut, stuur de mannen van Hypex een email! Verwacht alleen niet dat ze daar vlot iets mee gaan doen.
satefan

Bericht door satefan »

In versie 5.3 van REW zijn een hoop zaken verandert, waaronder de look & feel. Wel even wennen.

Een opsomming van de updates staan hier: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... n5.30.html

Waar ik erg blij van wordt is dat je in de EQ functie nu ook de Linkwitz Transform kunt simuleren! Daar zat ik al een tijdje op te wachten.
Screenshot 2024-01-05 at 12.30.37.png
Zie Biquad 4 (de lijst met filters is nu horizontaal georienteerd - ook even wennen!).

Groet,

Satefan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Duh... :think: Kan al 25 jaar met mijn Excel sheetje :D Werkt prima voor een quick view als je wat mogelijkheden wilt evalueren.

Maar leuk dat het in REW ook kan! Wist niet dat het een simulatieprogramma was, meer een meetprogramma.
Mivoc XAW 210 HC.xls
(106 KiB) 46 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik was al bekend met de REW EQ functie, maar gebruikte de generic DSP functie voor EQ simulatie. Het viel me al op dat dit niet altijd goed vertaalt naar de Fusion amp. Dus de rephase instelling zou beter werken? Heb je misschien ook een grafiek hoe (niet) vlak de curve met generic is? Zonde alleen dat de rephase optie alleen peaking filters toe laat (alhoewel auto optimizer toch alleen pk filters ondersteunt). Eigenlijk zou het wel handig zijn als Fusion officieel als target zou worden ondersteund. Misschien moet ik dat eens bij Hypex (en REW) aankaarten...
Dat verschil komt door het feit dat de klassieke biqaud berekeningen niet kloppen heeft Bruno P in een ver verleden eens ontdekt. Als je een piek invoert bijv van 10 db met een Q van 2 wil het niet zeggen dat het bij inverteren naar een dip van -10 db hetzelfde effect heeft. Binnen HFD wordt daarom gerekend met wel de correcte biqaud waardes voor de dsp.
satefan

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: vr 05 jan 2024, 12:54
Duh... :think: Kan al 25 jaar met mijn Excel sheetje :D Werkt prima voor een quick view als je wat mogelijkheden wilt evalueren.

Maar leuk dat het in REW ook kan! Wist niet dat het een simulatieprogramma was, meer een meetprogramma.

Mivoc XAW 210 HC.xls
Tuurlijk - MiniDSP heeft daar ook een excel sheetje voor. Werkt prima. Ik vind het handing om op basis van ongefilterde metingen wat simulaties te kunnen doen in REW. Vervolgens kun je deze filters exporteren naar Biquads. Dus ik ben blij met deze toevoeging :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, wel mooi dat er op dat vlak steeds meer beschikbaar komt. Met de hoeveelheid verschillende goede software zou je bijna door de bomen het bos niet meer zien :D Ikzelf doe alles nog met good old PSpice. Kun je alles mee modelleren wat je wilt. Incl. werkelijk gemeten responsies en impedanties.
satefan

Bericht door satefan »

Hypex is ook ondersteund als target equalizer. Helaas met (zeer) beperkte filter-functies:
Screenshot 2024-01-05 at 14.08.49.png
Pjotr schreef: vr 05 jan 2024, 12:54
De EQ functies zijn best uitgebreid en je kan er (nu dan) zo'n beetje alles wel in qua filter types etc (afhankelijk van de target-equalizer die je gebruikt). De EQ functie is zeer handig om doel-curves te maken. Je kan zowel de filter als de predicted curves weer opslaan als een meting etc. Ook is de programmeur van REW erg snel met het implementeren van nieuwe functies (op verzoek van gebruikers).

Ik heb er een hoop lol mee!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:hide: leuk, nog wat op de lijst om te doen :lol:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik heb een REW vraag.

Ik was gisteren bezig met wat vervormingsmetingen, maar na het niveau kalibreren met mijn B&K kalibratie, is het niveau 9dB lager tov ARTA of een gekalibreerde geluidsmeter?

De SPL meter geeft wel 94dB aan?

Ik heb me al wezenloos lopen zoeken, maar geen succes.
Pon-e

Bericht door Pon-e »

Voor mijn eerste zelfbouw, zie viewtopic.php?t=32674 heeft Satefan mij ontzettend veel geholpen me wegwijs te maken in REW. Omdat anderen hier misschien ook wat aan hebben, onderstaand een kleine handleiding van de belangrijkste stappen om een (cross-over) filter te maken in REW voor bijvoorbeeld een twee-wegsysteem en het doen van metingen en controle metingen. Het document is echt bedoeld voor de beginner en legt de basis uit zoals ik ook ben begonnen.

Voor het meten en andere tips heeft TabCam me ook een flink eind op weg geholpen!

Zie de bijlage.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Dag Anne,

Dit topic had ik nog niet eerder gezien. Zeer interessant, en bewonderenswaardig dat Satefan zoveel interessante info hier op het forum plaatst. Ook uw handleiding ziet er goed uit. Daar zullen reeds vele uren van testen en proberen aan vooraf gegaan zijn om tot zo'n praktische handleiding te komen. Bedankt om me daarop te wijzen in het topic van de luisterdag Breda 2025.

Uw opmerking bij het gebruik van WinISD voor het bepalen van de diameter en lengte van de basreflexpijp kan ik beamen. Om de poort tuning te doen gebruik ik altijd de impedantiemeting. Altijd eerst een langere buis plaatsen dan wat WinISD heeft berekend. Als je bij een kleine verandering van de poortlengte een merkbaar ander meetresultaat krijgt, wil dit zeggen dat je de juiste meetmethode gebruikt om de afstemming te bepalen.

WinISD is een goed programma om een idee te krijgen hoe een unit zich gedraagt in een bepaalde behuizing. Aangezien de T/S parameters die de fabrikant verstrekt vaak nogal 'optimistisch' zijn, zijn bijgevolg de resultaten van WinISD dat ook. Een impedantiemeting is volgens mij de correcte manier van tunen, omdat men dan uitgaat van een reële situatie. 

Groeten,
Dries
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Heldere handleiding heb je vastgelegd.
Met Satefan laatst in sessie Breda ook goed gesproken over de essenties en samen ook geconstateerd hoe hoorbaar het was.
Plaats reactie