Zelf een kopieerfrees bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Zelf een kopieerfrees bouwen
Ik zat een beetje met een probleem om reproduceerbaar 3D vormen te maken
Ééntje lukt meestal erg goed, maar de rest is meestal niet precies hetzelfde.
Op http://woodgears.ca kwam ik iets tegen wat ik wel zag zitten
www.youtube.com/watch?v=ExKahDk4WFI&lis ... B3009A1107
Dit weekend aan de slag gegaan.
Ééntje lukt meestal erg goed, maar de rest is meestal niet precies hetzelfde.
Op http://woodgears.ca kwam ik iets tegen wat ik wel zag zitten
www.youtube.com/watch?v=ExKahDk4WFI&lis ... B3009A1107
Dit weekend aan de slag gegaan.
Laatst gewijzigd door Dan op zo 17 aug 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelf de mooiste werkplaatsmachines bouwen
Heb ook het andere filmpje ff snel bekeken maar dat gaat best goed ! Niet verwacht.
Re: Zelf de mooiste werkplaatsmachines bouwen
Sterker nog, die DIY lintzaagmachine is stabieler dan een fabrieksexemplaar!
Re: Zelf een kopieerfrees bouwen
Een tamelijk ingewikkeld frontjedre schreef:Wat ga je er eigenlijk mee maken?
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2&start=50 en dan onderaan de pagina.
Ik heb al bedacht hoe ik het ga doen.
Ik maak een contramal van de ringen. Deze plaats ik op de kopieermachine precies in lijn met het berken multiplex.
Vervolgens frees ik het berken multiplex de ruimte weg waar de ring in moet vallen.
Maar oke, dit hoort eigenlijk in het andere topic te staan.
Ik zal volgende week wel een fotootje plaatsen met het resultaat. Vervolgens ga ik met dat topic verder.
Het leek me leuk om een apart topic te starten met dit apparaat omdat je er hele leuke dingen mee kunt doen.
Hieronder alvast de uitdaging
Ik maak een contramal van de ringen. Deze plaats ik op de kopieermachine precies in lijn met het berken multiplex.
Vervolgens frees ik het berken multiplex de ruimte weg waar de ring in moet vallen.
Maar oke, dit hoort eigenlijk in het andere topic te staan.
Ik zal volgende week wel een fotootje plaatsen met het resultaat. Vervolgens ga ik met dat topic verder.
Het leek me leuk om een apart topic te starten met dit apparaat omdat je er hele leuke dingen mee kunt doen.
Hieronder alvast de uitdaging
Een verbeterde versie gemaakt. De eerste versie liep uit de rails waardoor het voor geen meter werkte.
Deze is een stuk stijver!
Deze is een stuk stijver!
- audiomanics
- Contacteer:
Leuk stukje huisvlijt! Heb je ook gedacht aan een contragewicht voor de hele zaak? (in dat bakje bijvoorbeeld)
je kunt er nog een extra roterende as aan toevoegen die zowel je stift als je motor kan laten kantelen (met een stangetje gekoppeld) dan heb je in alle assen vrijheid. mogelijk wordt hij dan wel wat breder want je moet dan ook nog wat ruimte krijgen om de freesmoter te kunnen kantelen van links naar rechts.
Dit soort werk vraagt trouwens om een bolkopfrees (of zo'n rondegroeffrees) en een stift met exact dezelfde vormen afmetingen.
Kees
je kunt er nog een extra roterende as aan toevoegen die zowel je stift als je motor kan laten kantelen (met een stangetje gekoppeld) dan heb je in alle assen vrijheid. mogelijk wordt hij dan wel wat breder want je moet dan ook nog wat ruimte krijgen om de freesmoter te kunnen kantelen van links naar rechts.
Dit soort werk vraagt trouwens om een bolkopfrees (of zo'n rondegroeffrees) en een stift met exact dezelfde vormen afmetingen.
Kees
Dank je Kees
Ik wilde eigenlijk geen extra scharnierende as omdat de hele zaak er niet stabieler op wordt.
In plaats daarvan wil ik een klein zaagblad toepassen op de freesmachine zodat ik toch een klein beetje "om de hoek" kan frezen
Waarschijnlijk wordt het je wel duidelijk als ik mijn eerste werkstukje klaar heb straks.
Ik heb ook zitten denken aan een CNC achtig apparaat maar voor wat ik er mee wil wordt dat dan een reusachtig apparaat waar ik niet de ruimte en de centen voor heb.
Deze is groot genoeg om een oppervlak van 40 bij 50 centimeter mee de kopieren. Bijvoorbeeld de body van een gitaar of wat je maar kan bedenken.
Wat ik wel nog in petto heb is een inrichting om gespiegeld te kunnen frezen. Dat leek me wel een handig ding
Een bolkopfrees heb ik. Ik moet er wel even nog een goede taster voor laten draaien. Eens kijken of ze dat op mijn werk kunnen doen.
Overigens, dat bakje is speciaal bedoeld voor het contragewicht
Ik wilde eigenlijk geen extra scharnierende as omdat de hele zaak er niet stabieler op wordt.
In plaats daarvan wil ik een klein zaagblad toepassen op de freesmachine zodat ik toch een klein beetje "om de hoek" kan frezen
Waarschijnlijk wordt het je wel duidelijk als ik mijn eerste werkstukje klaar heb straks.
Ik heb ook zitten denken aan een CNC achtig apparaat maar voor wat ik er mee wil wordt dat dan een reusachtig apparaat waar ik niet de ruimte en de centen voor heb.
Deze is groot genoeg om een oppervlak van 40 bij 50 centimeter mee de kopieren. Bijvoorbeeld de body van een gitaar of wat je maar kan bedenken.
Wat ik wel nog in petto heb is een inrichting om gespiegeld te kunnen frezen. Dat leek me wel een handig ding
Een bolkopfrees heb ik. Ik moet er wel even nog een goede taster voor laten draaien. Eens kijken of ze dat op mijn werk kunnen doen.
Overigens, dat bakje is speciaal bedoeld voor het contragewicht
Je zegt dat wel van een CNC achtig apparaat en dat dat te groot en te log zou worden enz.
Maarruh.... in principe heb je je Y as en het bed al klaar voor een lichte CNC machine
Als je hier een paar draadeinden met een stel stappenmotoren op knoopt ben je al halverwege.
Het kopieergeval er af en daarvoor in de plaats een deftige constructie waar je Z as aan kan hangen Et Voila.
Ik denk dat je daar best wel een beetje mee in hout en schuim en dergelijke kunt hakken.
Maarruh.... in principe heb je je Y as en het bed al klaar voor een lichte CNC machine
Als je hier een paar draadeinden met een stel stappenmotoren op knoopt ben je al halverwege.
Het kopieergeval er af en daarvoor in de plaats een deftige constructie waar je Z as aan kan hangen Et Voila.
Ik denk dat je daar best wel een beetje mee in hout en schuim en dergelijke kunt hakken.
Cnc bewerkingen moeten eerst geprogrammeerd worden en da's nu net wat ik nog even niet wil. Misschien in een veel later stadium. Ik ben voorlopig al heel gelukkig als ik mijn project af krijghrscharft schreef:Je zegt dat wel van een CNC achtig apparaat en dat dat te groot en te log zou worden enz.
Maar je hebt wel gelijk. Is wel ook weer een hobby op zichzelf.
Hoi allemaal.Ikzelf ken weinig of niets van houtbewerking,maar zie dat hier toch wel enkele slimme gasten zitten.
Mijn vraag,zijn er hier mensen die interesse hebben en de nodige apparatuur om een kolf van een geweer te kopiëren.
Het gaat over een Anschutz mod. 1807. Het hout dat ik wou gebruiken is Curly Walnut.
Mijn vraag,zijn er hier mensen die interesse hebben en de nodige apparatuur om een kolf van een geweer te kopiëren.
Het gaat over een Anschutz mod. 1807. Het hout dat ik wou gebruiken is Curly Walnut.
- pvanlingen
Welkom hier,
Ik denk dat er hier weinig mensen te vinden zijn die dit voor je willen kopiëren.
Je kunt hier waarschijnlijk wel terecht voor hulp bij het bouwen van zo'n kopieer frees.
Paul.
Ik denk dat er hier weinig mensen te vinden zijn die dit voor je willen kopiëren.
Je kunt hier waarschijnlijk wel terecht voor hulp bij het bouwen van zo'n kopieer frees.
Paul.
Ik kan een hoop maar er zitten een hele hoop onzekerheden aan het aannemen van een klus die je nog nooit gedaan hebt. Waarschijnlijk ben je beter af op een forum voor meubelmakers of iets dergelijks.
Hij zou het eens bij Audiomanics kunnen proberen.
Zijn bijnaam op het forum is niet voor niets Freeskees.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=647
Zijn bijnaam op het forum is niet voor niets Freeskees.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=647