Kringloop verrassing...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kringloop verrassing...
Hier verschillende in de buurt.De grootste is Hart in Friesland. Soms leuk spul, maar voor audio hoef je daar niet te komen.
Is er ook een winkel van de Dorcas, een keurige kringloop en heeft vaak wel mooie dingen. Ook niet te duur. Maar een buitenkansje op audio gebied heb ik daar ook nooit kunnen scoren. Wel veel klassieke cd's en niet alleen de 'alle 13 goed' selectie.
Is er ook een winkel van de Dorcas, een keurige kringloop en heeft vaak wel mooie dingen. Ook niet te duur. Maar een buitenkansje op audio gebied heb ik daar ook nooit kunnen scoren. Wel veel klassieke cd's en niet alleen de 'alle 13 goed' selectie.
Re: Kringloop verrassing...
M'n maat had gisteren weer prijs, een nette Sansui SR-525 platenspeler voor een tientje, naald is op maar hij krijgt van mij een AT95 kado...
Re: Kringloop verrassing...
Kijk nou, een heuse Garrard...
Moet wel ff de automatische afslag checken, danwel verwijderen.
Speler doet het verder wel. Zit zelfs een Shure m75 met naald in.
Hobby project dus.
Moet wel ff de automatische afslag checken, danwel verwijderen.
Speler doet het verder wel. Zit zelfs een Shure m75 met naald in.
Hobby project dus.
Re: Kringloop verrassing...
Ha, ha, zo eentje hebben we net vorig jaar naar de kringloop gebracht. Was echt een rumblebak 
Re: Kringloop verrassing...
JA, dat heb ik ook gelezen.
Hij kan wel 78 toeren...
Dat Shure M75 element is alleen al die €14,50 waard...
Ik zie wel wat het wordt. Altijd interessant om te ontdekken hoe dit werkt, met zo'n idler wheel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kringloop verrassing...
Zijn dramabakken met die tussenwielen. De Dual draaitafel met versterker van mijn vader kon voortijdig afgevoerd worden. Net als mijn Lenco L78 trouwens.
Re: Kringloop verrassing...
Volgens mij werkt dat idlerwheel nog wel, maar er zit een mechanisme in met een wiel een camfolower. Dat lichtmetalen wiel, onder de platter, zit vast op zijn as gecorrodeerd. Ik heb warmte geprobeerd van een soldeerbout ( op de as ), kruipolie, en een heatgun en dat wiel blijft muurvast op zijn as. En dat moet er af, om zaken daar onder vrij te kunnen maken en te smeren.
Nu gaat de arm niet helemaal naar het midden. En dus kan ik hem zo niet gebruiken. Dus daar zal ik een oplossing voor moeten zoeken.Heb hem weer in elkaar geschroefd nu, in de hoop dat die kruipolie langzaam in het probleemgebied dringt. Over enige tijd nog eens proberen. Wellicht heb ik dan al nadere info op het net gevonden.
Het is de eerste x dat ik zo'n type platenspeler zie/voel.. Dus dat is al leuk. En dat element is ook nog wel te gebruiken. Nieuwe naalden zijn er immers ook nog.
Apart om te zien dat het element niet vast zit. Het is met een paar veertjes ingeklemd in de headshell. Ik dacht ook dat de arm wel netjes recht boven de plaat zou hangen, maar niks van dat. Schuin naar beneden, richting de naald. Maf gezicht. Maar zal wel zo horen.
Past wel leuk bij mijn Sansui AU222
Hier wordt ik dan wel weer blij van: https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... &model=M75
Nu gaat de arm niet helemaal naar het midden. En dus kan ik hem zo niet gebruiken. Dus daar zal ik een oplossing voor moeten zoeken.Heb hem weer in elkaar geschroefd nu, in de hoop dat die kruipolie langzaam in het probleemgebied dringt. Over enige tijd nog eens proberen. Wellicht heb ik dan al nadere info op het net gevonden.
Het is de eerste x dat ik zo'n type platenspeler zie/voel.. Dus dat is al leuk. En dat element is ook nog wel te gebruiken. Nieuwe naalden zijn er immers ook nog.
Apart om te zien dat het element niet vast zit. Het is met een paar veertjes ingeklemd in de headshell. Ik dacht ook dat de arm wel netjes recht boven de plaat zou hangen, maar niks van dat. Schuin naar beneden, richting de naald. Maf gezicht. Maar zal wel zo horen.
Past wel leuk bij mijn Sansui AU222
Hier wordt ik dan wel weer blij van: https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... &model=M75
Re: Kringloop verrassing...
Zo, die doet het weer. Hieronder de boosdoeners.
Er was een probleem met dat wiel in de foto en dieper nog met het asje wat ik omcirkeld heb. Dat moet heel vrij kunnen bewegen, want al spelend beweegt de naald in feite dit mechanisme tot het einde van de plaat en zet dan de armlift automatiek in werking zodat de arm van de plaat gaat en terug gaat naar zijn rustpositie. Dit was allemaal wat vast gaan zitten en dus werkte het niet.
Maar het singletje van het plaatselijke jeugdhonk van weleer, boven een bijgebouw van een kerk hier, speelt weer als toen.
Een lp weigert aan het einde van de plaat nog, dus dit mechanisme behoeft nog ietsje meer aandacht / smering...
Maar ben op weg en heb in elk geval gevonden waar het probleem zijn oorzaak vindt.
Edit: LP's doen het nu ook....
Toch een beetje een grofstoffelijke platenspeler. Ga ik mijn kostbare platen niet mee draaien, vermoed ik. Wellicht voor 78 toeren. Om heel oude platen toch te kunnen horen.
Edit2: Met de DIN plug vervangen door 2x rca kan ik nu ook horen wat dat ding doet. Eerst maar eens de test plaat.....
( Ik vind het niet verkeerd klinken hoor )..
The best of Steppenwolf... Dat is wel passend, dacht ik....
Er was een probleem met dat wiel in de foto en dieper nog met het asje wat ik omcirkeld heb. Dat moet heel vrij kunnen bewegen, want al spelend beweegt de naald in feite dit mechanisme tot het einde van de plaat en zet dan de armlift automatiek in werking zodat de arm van de plaat gaat en terug gaat naar zijn rustpositie. Dit was allemaal wat vast gaan zitten en dus werkte het niet.
Maar het singletje van het plaatselijke jeugdhonk van weleer, boven een bijgebouw van een kerk hier, speelt weer als toen.
Een lp weigert aan het einde van de plaat nog, dus dit mechanisme behoeft nog ietsje meer aandacht / smering...
Maar ben op weg en heb in elk geval gevonden waar het probleem zijn oorzaak vindt.
Edit: LP's doen het nu ook....
Toch een beetje een grofstoffelijke platenspeler. Ga ik mijn kostbare platen niet mee draaien, vermoed ik. Wellicht voor 78 toeren. Om heel oude platen toch te kunnen horen.
Edit2: Met de DIN plug vervangen door 2x rca kan ik nu ook horen wat dat ding doet. Eerst maar eens de test plaat.....
The best of Steppenwolf... Dat is wel passend, dacht ik....
Re: Kringloop verrassing...
Hehe, eindelijk. Dat wiel wilde maar niet van zijn as komen. En dat moest om een asje schoon te maken van het trip contact wat in verbinding staat met de arm/naald en zorgt dat de armlift gaat werken en de arm terug gaat naar de uitgangspositie. Dat moet zonder weerstand gaan omdat je een zo laag mogelijke naald kracht wil hebben. Gaat om de as waaraan dat plaatje op het wiel zit bevestigd. Dus de boel schoongemaakt, waar nodig wat smering en weer terug met die hap.
Naalddruk 2,06 gram
. ( Shure M75-6s... )
Naalddruk 2,06 gram
Re: Kringloop verrassing...
JA hoor, heb er weer eentje.
Tussen de JVC's, de Sony's, de Philipsjes, allen met name van plastic, stonden daar plots een paar:
Realistic Minimus 11. Voor €9,50 het paar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... minimus+11
Heb al een paartje 7's, cult luidspreker.
Deze 11's bevallen me echter een stuk beter, stock.
Imaging is prima, (vrouwen)stemmen te gek. Lizz Wright's Shadow klinkt heel goed. Esperanza Spalding
Heb ze op de stands die ik voor de Paaskuikens heb gemaakt gezet en ben er al uren naar aan het luisteren vanavond.
Ze zijn ietsje breder en hoger dan de Paaskuikens. En net zo diep.
Maar het blijven kleine speakertjes, dus earth shattering bass komt er niet uit, maar deze dingen, met hun metalen gesloten kast geven het laag wat ze wel doen behoorlijk strak weer. Nenad Vasilic is prima realistisch, no pun intended. De Paaskuikens zijn qua bas wel wat beter.
Mijn exemplaren hebben de tand des tijds prima doorstaan, de grilles zijn nog goed, kasten hebben minimale gebruikssporen, zodanig dat ik er, buiten een lapje er over, niks aan hoef te doen.
Ze hebben een 4,5" a 5" paper cone woofer en een paper cone!! tweeter. Allebei in Fostex yellow. Die tweeter lijkt wel een mini FE 103 Fostex. Misschien is het ook wel geen tweeter, maar een 2" full range driver. Heeft ook het bolletje wat de FE 103 heeft ( Stofkap ).
Blijvertjes, zou ik zeggen.
Het schijnt dat de 13 cm SB Acoustics woofers die ik nog heb liggen er zo in passen... Dat loont de moeite dat eens uit te proberen.
Leuke bijkomstigheid,... de grille is van het zelfde materiaal als die van de Cantons naast welke ze nu staan. De vorm van de kast, met de afgeronde hoeken is ook baugleich.
Tussen de JVC's, de Sony's, de Philipsjes, allen met name van plastic, stonden daar plots een paar:
Realistic Minimus 11. Voor €9,50 het paar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... minimus+11
Heb al een paartje 7's, cult luidspreker.
Deze 11's bevallen me echter een stuk beter, stock.
Imaging is prima, (vrouwen)stemmen te gek. Lizz Wright's Shadow klinkt heel goed. Esperanza Spalding
Heb ze op de stands die ik voor de Paaskuikens heb gemaakt gezet en ben er al uren naar aan het luisteren vanavond.
Ze zijn ietsje breder en hoger dan de Paaskuikens. En net zo diep.
Maar het blijven kleine speakertjes, dus earth shattering bass komt er niet uit, maar deze dingen, met hun metalen gesloten kast geven het laag wat ze wel doen behoorlijk strak weer. Nenad Vasilic is prima realistisch, no pun intended. De Paaskuikens zijn qua bas wel wat beter.
Mijn exemplaren hebben de tand des tijds prima doorstaan, de grilles zijn nog goed, kasten hebben minimale gebruikssporen, zodanig dat ik er, buiten een lapje er over, niks aan hoef te doen.
Ze hebben een 4,5" a 5" paper cone woofer en een paper cone!! tweeter. Allebei in Fostex yellow. Die tweeter lijkt wel een mini FE 103 Fostex. Misschien is het ook wel geen tweeter, maar een 2" full range driver. Heeft ook het bolletje wat de FE 103 heeft ( Stofkap ).
Blijvertjes, zou ik zeggen.
Het schijnt dat de 13 cm SB Acoustics woofers die ik nog heb liggen er zo in passen... Dat loont de moeite dat eens uit te proberen.
Leuke bijkomstigheid,... de grille is van het zelfde materiaal als die van de Cantons naast welke ze nu staan. De vorm van de kast, met de afgeronde hoeken is ook baugleich.
Laatst gewijzigd door TTS op wo 12 mar 2025, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kringloop verrassing...
Zeker. De foam randen van de woofers kunnen het begeven na 40+ jaar, maar ik heb op de plank een setje SB Acoustics ter vervanging. Dan wordt het alsnog een DIY project. Maar voorlopig laat ik ze maar zo, want klinkt al prima. Kan nog wel wat rommelen met zelfklevend dempingsmateriaal, andere filtercomponenten en zo zien wat dat brengt. Aluminium behuizingen zie je niet zo vaak. Dus alleen daarom al was het waard om aan te schaffen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Kringloop verrassing...
Leuke vondst!
De 7 staat hier ook, die zie je nog wel eens maar de 11 niet zo vaak.
Re: Kringloop verrassing...
Apart ding, ik associeerde Realistic altijd een beetje met goedkoop budget spul maar dit is erg leuk.
Technics had destijds ook een speaker in aluminium behuizing, de SB-F1. Is inmiddels ook een beetje een cult ding geloof ik. Ik had een kennis die ze nieuw had aangeschaft, peperduur en ze klonken echt afgrijselijk, niet om aan te horen gewoon
. Maar hij was er blij mee en daar gaat het om.
Technics had destijds ook een speaker in aluminium behuizing, de SB-F1. Is inmiddels ook een beetje een cult ding geloof ik. Ik had een kennis die ze nieuw had aangeschaft, peperduur en ze klonken echt afgrijselijk, niet om aan te horen gewoon
Re: Kringloop verrassing...
Had ie ze zeker opgeblazen
Re: Kringloop verrassing...
Technics: https://audio-creative.nl/recensie-2/te ... dsprekers/90000006 schreef: ↑do 13 mar 2025, 10:56Apart ding, ik associeerde Realistic altijd een beetje met goedkoop budget spul maar dit is erg leuk.
Technics had destijds ook een speaker in aluminium behuizing, de SB-F1. Is inmiddels ook een beetje een cult ding geloof ik. Ik had een kennis die ze nieuw had aangeschaft, peperduur en ze klonken echt afgrijselijk, niet om aan te horen gewoon. Maar hij was er blij mee en daar gaat het om.
Ik had hetzelfde gevoel bij Tandy en Realistic.
Daarom was het ook wel een verrassing dat deze 11's best te pruimen zijn.
Ik had in die kringloop niet de illusie dat ik voor minder dan €10,- met een 40 jaar oud speakertje nou the end all be all speakers in huis zou halen.
Maar voor het mini speakertje dat het is doet het een hoop goed. Ik kan zeer genieten van Esperanza Spalding - Smile Like That, of Hiromi - Seeker.
Piano, Sax, stemmen... doen ze prima, voor mijn gevoel. Normaliter hangen deze dingen aan de muur. Ik heb ze 1,2m van de muur op een stand van 80cm hoog. Niet ideaal, maar voor de ruimtelijke weergave is dit wel prima. En die is er in voldoende mate. Nenad Vasilic heb ik wel eens dieper gehoord, maar toch klinkt het geloofwaardig nu.
Ben benieuwd wat wat zelfklevende demping op de wanden zal brengen. En een betere condensator voor het hoog. Deze kleintjes staan niet snel in de weg....
Re: Kringloop verrassing...
Fysiek kleine speakers op een pootje imagen meestal heel mooi ja.
Niet mis die review van de technics
"Het frequentiebereik komt niet onder de 100Hz en is bij 120Hz al ruim 6dB afgevallen. Tussen de 300Hz en de 20kHz zitten pieken en dalen die volgens de metingen van Hi-Fi News +/- 7dB groot zijn. "
Ik geloof het gelijk, zo klonken ze wel ja. Schel, hol en blikkerig zonder enig laag. Ik was er na een minuutje al luistermoe van. En dat met een prijskaartje van dik over de 1000 gulden, daar was toen best iets aardigs voor te koop. Setje Wharfedales bv. Maar wellicht doen ze het iets beter in een klein kamertje.
Niet mis die review van de technics
"Het frequentiebereik komt niet onder de 100Hz en is bij 120Hz al ruim 6dB afgevallen. Tussen de 300Hz en de 20kHz zitten pieken en dalen die volgens de metingen van Hi-Fi News +/- 7dB groot zijn. "
Ik geloof het gelijk, zo klonken ze wel ja. Schel, hol en blikkerig zonder enig laag. Ik was er na een minuutje al luistermoe van. En dat met een prijskaartje van dik over de 1000 gulden, daar was toen best iets aardigs voor te koop. Setje Wharfedales bv. Maar wellicht doen ze het iets beter in een klein kamertje.
Re: Kringloop verrassing...
De laatste dagen wat gerommeld aan die Minimus 11. De komponenten komen allemaal van Foster ( Werd dat later Fostex?? )
Er zaten 2 bi-polarie 2,2 uF Elko's in, welke rond de 3,7 uF maten. Die dus vervagen door 2,2 uF Jantzen MKP.
Het filter is 1e orde met een 1 mH spoel en voor de tweeter een 10 ( meet 9 ) Ohm weerstand en de 2,2 ( 3,7 ) uF kondensator in serie.
Door een 6,8 Ohm weerstand parallel over de tweeter heb ik het nivo daarvan wat gedempt.
Is het een stuk aangenamer door gaan klinken. Piano, Sax, vrouwenstemmen klinken in mijn optiek heel mooi. Die papieren conussen doen wat moois, vind ik. De ruimtelijke weergave zit ook wel snor. Bas is best wel droog en wat slank wellicht, maar dat is wel gewenst hier. ( Buren ).
Hoor soms nog een rammeltje uit 1 speaker. Die moet dus weer open om te zien wat resoneert. Draadjes, of wellicht die extra componenten die ik nog niet heb vastgelijmd... ??
Oh ja. De filters zijn niet hetzelfde. Wel qua waarden, maar niet qua bouw.
Ik heb er ook wat extra demping in gefrommeld.
De kosten zijn al naar € 15,- opgelopen
Maar goed, nu ik weet dat er een leuke verbetering mogelijk is ( Ik heb nu gebruikt wat ik nog had liggen ), kan ik er eens wat dieper in duiken en een wat beter filter knutselen... Voorlopig spelen ze, not toed-in..
Na de luisterdag durf ik ook weer mijn J-Boxje te gebruiken. Dank JohnP.
Er zaten 2 bi-polarie 2,2 uF Elko's in, welke rond de 3,7 uF maten. Die dus vervagen door 2,2 uF Jantzen MKP.
Het filter is 1e orde met een 1 mH spoel en voor de tweeter een 10 ( meet 9 ) Ohm weerstand en de 2,2 ( 3,7 ) uF kondensator in serie.
Door een 6,8 Ohm weerstand parallel over de tweeter heb ik het nivo daarvan wat gedempt.
Is het een stuk aangenamer door gaan klinken. Piano, Sax, vrouwenstemmen klinken in mijn optiek heel mooi. Die papieren conussen doen wat moois, vind ik. De ruimtelijke weergave zit ook wel snor. Bas is best wel droog en wat slank wellicht, maar dat is wel gewenst hier. ( Buren ).
Hoor soms nog een rammeltje uit 1 speaker. Die moet dus weer open om te zien wat resoneert. Draadjes, of wellicht die extra componenten die ik nog niet heb vastgelijmd... ??
Oh ja. De filters zijn niet hetzelfde. Wel qua waarden, maar niet qua bouw.
Ik heb er ook wat extra demping in gefrommeld.
De kosten zijn al naar € 15,- opgelopen
Maar goed, nu ik weet dat er een leuke verbetering mogelijk is ( Ik heb nu gebruikt wat ik nog had liggen ), kan ik er eens wat dieper in duiken en een wat beter filter knutselen... Voorlopig spelen ze, not toed-in..
Na de luisterdag durf ik ook weer mijn J-Boxje te gebruiken. Dank JohnP.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Kringloop verrassing...
Leuke vondst, die Minimus 11 ! Hier staat ook de 7, maar dan met aangepast filter waarover online het nodige te vinden is. En dat scheelt toch wel in de kwaliteit van de weergave. Enige vorm van bas valt uiteraard niet te verwachten.
