Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Moderator: Beheerdersteam
Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Hallo,
Mijn eerste post en die is een vraag .
Ik heb me speciaal voor deze vraag hier aangemeld omdat ik vermoed dat hier mensen met electronica verstand vertoeven.
Ik ben 62 jarige muziekliefhebber met nul verstand van elektrotechniek.
Het probleem zit ( waarschijnlijk) in de versterker.
Af en toe als ik de versterker inschakel hoor ik een harde plof uit mijn luidsprekers.De conussen slaan dan flink uit.Ik schakel dan gelijk de versterker weer uit.Schakel ik hem weer in doet hij het het vaak nog een keer.
Ik heb de versterker voor dit probleem bij Audioservice Lent laten onderzoeken.Daar hebben ze hem een maand elke dag getest en niks gevonden.
Soms heb ik er een maand geen last van .En dan opeens is de plof er weer.
Mijn vraag hoe kan dit?
Zou het probleem trouwens in een goedkope Gamme stekkerdoos kunnen zitten?
De versterker is een Denon PMA 2000 ivR.
Ik ben sinds 2003 eerste eigenaar.Nooit bij gerookt.
Verder zitten er twee Rel subs op het systeem aangesloten.
Misschien dat een van de techneuten hier een idee heeft.
Groet
Wim
Mijn eerste post en die is een vraag .
Ik heb me speciaal voor deze vraag hier aangemeld omdat ik vermoed dat hier mensen met electronica verstand vertoeven.
Ik ben 62 jarige muziekliefhebber met nul verstand van elektrotechniek.
Het probleem zit ( waarschijnlijk) in de versterker.
Af en toe als ik de versterker inschakel hoor ik een harde plof uit mijn luidsprekers.De conussen slaan dan flink uit.Ik schakel dan gelijk de versterker weer uit.Schakel ik hem weer in doet hij het het vaak nog een keer.
Ik heb de versterker voor dit probleem bij Audioservice Lent laten onderzoeken.Daar hebben ze hem een maand elke dag getest en niks gevonden.
Soms heb ik er een maand geen last van .En dan opeens is de plof er weer.
Mijn vraag hoe kan dit?
Zou het probleem trouwens in een goedkope Gamme stekkerdoos kunnen zitten?
De versterker is een Denon PMA 2000 ivR.
Ik ben sinds 2003 eerste eigenaar.Nooit bij gerookt.
Verder zitten er twee Rel subs op het systeem aangesloten.
Misschien dat een van de techneuten hier een idee heeft.
Groet
Wim
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Welkom hier Wim.
Die ‘plof’ zal gelijkspanning op de uitgang van je versterker zijn, 2 vragen komen op:
- als die plof hoorbaar is, maakt het dan uit welke ingang op de versterker is geselecteerd?
- maakt het uit wat de stand van de volumeregelaar is als ‘ie ploft?
Ik vind het vreemd dat ‘ie het soms een maand niet doet, vandaar het zoeken naar een mogelijke setting van je versterker wanneer het euvel optreedt.
Die ‘plof’ zal gelijkspanning op de uitgang van je versterker zijn, 2 vragen komen op:
- als die plof hoorbaar is, maakt het dan uit welke ingang op de versterker is geselecteerd?
- maakt het uit wat de stand van de volumeregelaar is als ‘ie ploft?
Ik vind het vreemd dat ‘ie het soms een maand niet doet, vandaar het zoeken naar een mogelijke setting van je versterker wanneer het euvel optreedt.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Hallo,
Dat weet ik eigenlijk niet.Wel heb ik twee keer ook nog eens gehad dat de versterker geen geluid gaf.Ik heb toen een andere ingang geselecteerd en dat maakte niks uit.
Ik weet niet of de versterker op zijn eind is Bij Audioservice vertelde men mij dat de versterker in zeer goede staat verkeerde en het geen slechte was.
Gelijkspanning.Met een stekkerdoos van 4,95e kan het niets te maken hebben?
Dat weet ik eigenlijk niet.Wel heb ik twee keer ook nog eens gehad dat de versterker geen geluid gaf.Ik heb toen een andere ingang geselecteerd en dat maakte niks uit.
Ik weet niet of de versterker op zijn eind is Bij Audioservice vertelde men mij dat de versterker in zeer goede staat verkeerde en het geen slechte was.
Gelijkspanning.Met een stekkerdoos van 4,95e kan het niets te maken hebben?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Nee lijkt me sterk. Probeer een omstandigheid te vinden wanneer het probleem zich voordoet, dan kun je een oorzaak zoeken.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Deze versterker heeft een luidspreker relais met inschakelvertraging. Als het goed is, hoor je een paar seconden na het inschakelen een tik van het relais, en daarna pas heb je geluid. De vraag is: werkt dat? En is de plop er pas na de tik, of onmiddellijk na het aanzetten?
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Klopt.Duurt paar seconden.Daarna pas de plof.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ik heb dit probleem niet eerder meegemaakt met een PMA2000, maar wel met de PMA1500.
Van die laatste zijn er ook meer van in omloop.
Daarvan is bekend dat de solderingen van de driver transistoren op de eindversterker print scheurtjes gaan vertonen. Deze zijn met het blote oog niet zichtbaar maar met een goede loep van 3 a 5x wel.
Van die laatste zijn er ook meer van in omloop.
Daarvan is bekend dat de solderingen van de driver transistoren op de eindversterker print scheurtjes gaan vertonen. Deze zijn met het blote oog niet zichtbaar maar met een goede loep van 3 a 5x wel.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Weer vastsolderen lijkt me. Héél lang geleden wilde de inschakelvertraging van mijn Denon (nog beetje ouder, ik geloof PMA750) niet werken. Bleek een oscillerende eindtrap….
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Welkom Wim.
vertel eens wat over je speakers?
(heeft niets met je vraag te maken, ben gewoon nieuwsgierig)

vertel eens wat over je speakers?
(heeft niets met je vraag te maken, ben gewoon nieuwsgierig)
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Klinkt inderdaad een beetje als slechte solderingen ergens. Of een component dat aan het hemelen gaan is. Ploft het in beide kanalen? Of maar in één.
Dit zijn vaak lastige dingen om te vinden. Wat kan je zelf? Wat voor meetapparatuur heb je?
Dit zijn vaak lastige dingen om te vinden. Wat kan je zelf? Wat voor meetapparatuur heb je?
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
We pakken eens even de service manual erbij.
Behoorlijk complexe machine voor een 2-kanaals versterker.
Ik vermoed zo dat Douwe doelt op de TR517 t/m TR520.
Behoorlijk complexe machine voor een 2-kanaals versterker.
Ik vermoed zo dat Douwe doelt op de TR517 t/m TR520.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ik heb jaaaaaaaaaren terug iets vergelijkbaars gehad met een Denon PMA1500. Was een gemodificeerde versie van Johan Ketelaar (dikke elco-bank bij de voeding). De uitleg toen was dat door het herhaaldelijk opwarmen/afkoelen van de amp er stress op de printplaat ontstond en daardoor diverse solderingen brak waren. De boel is toen 'doorgesoldeerd' en daarna speelde de Denon weer prima. Klinkt dus in lijn met de opmerking van Douwe.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Zoals ik al zei ik ben een electronica analfabeet.VWI beta.Meer niet.
Mijn apparatuur is een multimeter en schroevendraaier met een ledje erin.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Daarmee ga je dit niet oplossen. Een kant en klare oplossing voor dit soort problemen is er niet, dit wordt foutzoeken met de juiste apparatuur en ervaring. Als je dat zelf niet aandurft, zou ik op zoek gaan naar goed reparatie adres.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ook wel handig om je woonplaats te vermelden.
Het heeft weinig zin om een reparatie adres in Delfzijl aan te dragen als je in Zuid Limburg woont.
Het heeft weinig zin om een reparatie adres in Delfzijl aan te dragen als je in Zuid Limburg woont.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
In Delfzijl kan je alleen nog terecht met een wasmachine.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ik ben bij Audioservice in Lent met de versterker geweest.Konden niks vinden.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ok.Inmiddels de versterker zeker al weer 25 keer aan en uit gezet.Perfect.
Misschien dat het daarom ook bijna niet op te sporen is waar de fout zit.
Misschien dat het daarom ook bijna niet op te sporen is waar de fout zit.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Goed zoeken is ook een vak. Kap eraf en de föhn erop. Of koudspray. Beetje rondpoken met een plastic staafje op de print. Goeie klap erop geven. Dikke kans dat er ergens wat gebeurt.
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Na twee weken geen problemen.
Vanmorgen nog muziek geluisterd en niks.
Kom net binnen en zet hem twee uur later aan en bam!
En er is beeld.
Denk dat ik deze versterker afschrijf.
Na de plof schakelt de versterker zich trouwens uit.
Vanmorgen nog muziek geluisterd en niks.
Kom net binnen en zet hem twee uur later aan en bam!
En er is beeld.
Denk dat ik deze versterker afschrijf.
Na de plof schakelt de versterker zich trouwens uit.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Dit soort fouten is echt om gek van te worden.
Je was ermee bij audio service geweest toch.
Hebben ze 'm daar wel open gemaakt?
Je was ermee bij audio service geweest toch.
Hebben ze 'm daar wel open gemaakt?
Re: Vraag over incidentele plof in mijn versterker
Ze hebben hem daar een maand geobserveerd,elke dag gebruikt en niets vastgesteld.Nu speelt hij bij mij vaker weken achter elkaar zonder enige hapering.Geen idee.Echt qua geluid een topding.Maar zal het veld moeten ruimen.
