Buizentester

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gesloten
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Buizentester

Bericht door Walt »

Gezocht een buizentester, hoeft niet heel complex te zijn, mag een beginners exemplaar zijn zeg maar.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizentester

Bericht door douwebakker »

Of misschien zelf in elkaar zetten.
Deze kan ik je aanbevelen Walter.
https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
Groet, Douwe Bakker
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Ha Douwe,

Dat is voor mij een te lastig project helaas, wel heel fraai had ik al begrepen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizentester

Bericht door Barry2001 »

EBay staat vol met buizentesters, betaalbaar.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Buizentester

Bericht door richard »

Een maand geleden bij de plaatselijke kringloop zo'n ding zien staan. Daar was wel wat werk aan, te zien aan het uiterlijk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Kickje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizentester

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef: zo 29 dec 2024, 22:29
EBay staat vol met buizentesters, betaalbaar.
Kickje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Koop liever iets van een forumlid, lijkt me betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizentester

Bericht door ray5150 »

Dat lijkt, maar is het niet.
Als je een 60 jaar oud apparaat koopt van een forumlid kan hij net zo goed defect raken na een maand, als dat je er een van een andere bron aanschaft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Ik zoek eigenlijk wat moderners, de Duovac lijkt me bijv. intressant:

https://www.radioelec.com/en/duovac-tub ... -2407.html
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Kick.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buizentester

Bericht door b_force »

De vraag is vooral wat je ermee wilt doen?

Een uTracer is namelijk totaal iets anders dan een simpele fail/pass device, wat in principe de meeste (ouderwetse) buizentesters met knoppen zijn (min of meer).
Die op hun beurt vooral leuk zijn als je vaak door dozen oude buizen scharrelt, veel oude buizen gebruikt of gewoon om naar te kijken.

Als je maar 1 of twee verschillende type buis gebruikt, is het niet heel lastig om iets zelf te knutselen.
Schema's van bv zo'n Heathkit (en andere) staan allemaal online.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Voor nu is het met name 6sn7 en 6v6
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizentester

Bericht door Shadow »

Zoveel ga je die niet verbruiken dat je daar een tester voor nodig hebt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buizentester

Bericht door b_force »

Walt schreef: vr 17 jan 2025, 20:49
Voor nu is het met name 6sn7 en 6v6
In dat geval zou ik eerder een simpele schakeling bouwen, met iets van een trafo, voeding, stroombron of negatieve regelspanning en een spanning + stroommetertje.
Dan weet je snel genoeg hoe goed ze zijn en hoe ze matchen etc.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Buizentester

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Walt, als het maar enkele tientallen 6sn7's en 6v6'n zijn kan ik mijn tv7du buizentester naar Hengelo meenemen.
Meten we de hele meute door ?!

Die tv7d is een klassieker. Geeft meer informatie dan een simpele kapot/werkend indicatie maar natuurlijk niet de uitgebreidheid/inzicht die een u-tracer biedt.

Laat maar horen of ik dit mee moet nemen. Ik vind er m.b.v. de organisatie vast wel een plekje voor.

Met muzikale groet.
Reinout
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Ha Reinout,

Bedankt, maar helaas kom ik niet naar Hengelo.

Bovendien zou ik voor in de toekomst toch graag zelf ook wat kunnen testen, nu weet ik niks, een simpele emissie tester geeft al best een indicatie natuurlijk.

Groetjes Walter
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Buizentester

Bericht door Piet1950 »

een simpele emissie tester geeft al best een indicatie natuurlijk
Bij een simpele emissie tester worden alle roosters en de anode aan elkaar geknoopt. En dan wordt er spanning op gezet. Hierdoor gaat er ook in het stuurrooster stroom lopen. Als je pech hebt, kan de buis daardoor beschadigen. Daarom werken emissietesters vaak met een relatief lage stroom. Dat betekent dat de gebruikswaarde van een meting met een emissie tester minimaal is. De buis doet iets, of de buis doet niets.

Het beste is, als je een tester hebt, waarbij de buis gemeten kan worden in het daadwerkelijke werkpunt, waarin deze toegepast wordt. En dan nog kunnen er grote verschillen zijn. Als je bijvoorbeeld 2 buizen heb met dezelfde steilheid, dan kunnen de versterkingsfactoren (ц) +/-20% variëren.
Andersom is het nog erger. Als je 2 buizen hebt met dezelfde versterkingsfactor, kan de steilheid zelfs +/-40% variëren. Zoek eens wat specificaties op van SQ (special quality) buizen, die zijn krapper gespecificeerd. Maar het zal je mogelijk toch verbazen, dat bij fabrieksnieuwe buizen zoals bijvoorbeeld de E88CC de nominale steilheid 12,5mA/V is, maar de spreiding 10,5 - 15mA/V kan zijn.

Piet
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Kick!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Buizentester

Bericht door Walt »

Deze kan dicht, ik heb zojuist een simpele emissie tester op MP gekocht, een Grundig Tubatest 2. Ik ben benieuwd…

Groetjes Walter
Gesloten