Buizentester
Buizentester
Gezocht een buizentester, hoeft niet heel complex te zijn, mag een beginners exemplaar zijn zeg maar.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Buizentester
Of misschien zelf in elkaar zetten.
Deze kan ik je aanbevelen Walter.
https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
Groet, Douwe Bakker
Deze kan ik je aanbevelen Walter.
https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
Groet, Douwe Bakker
Re: Buizentester
Ha Douwe,
Dat is voor mij een te lastig project helaas, wel heel fraai had ik al begrepen.
Groetjes Walter
Dat is voor mij een te lastig project helaas, wel heel fraai had ik al begrepen.
Groetjes Walter
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizentester
EBay staat vol met buizentesters, betaalbaar.
Re: Buizentester
Een maand geleden bij de plaatselijke kringloop zo'n ding zien staan. Daar was wel wat werk aan, te zien aan het uiterlijk.
Re: Buizentester
Koop liever iets van een forumlid, lijkt me betrouwbaarder.
Re: Buizentester
Dat lijkt, maar is het niet.
Als je een 60 jaar oud apparaat koopt van een forumlid kan hij net zo goed defect raken na een maand, als dat je er een van een andere bron aanschaft.
Als je een 60 jaar oud apparaat koopt van een forumlid kan hij net zo goed defect raken na een maand, als dat je er een van een andere bron aanschaft.
Re: Buizentester
Ik zoek eigenlijk wat moderners, de Duovac lijkt me bijv. intressant:
https://www.radioelec.com/en/duovac-tub ... -2407.html
https://www.radioelec.com/en/duovac-tub ... -2407.html
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Buizentester
De vraag is vooral wat je ermee wilt doen?
Een uTracer is namelijk totaal iets anders dan een simpele fail/pass device, wat in principe de meeste (ouderwetse) buizentesters met knoppen zijn (min of meer).
Die op hun beurt vooral leuk zijn als je vaak door dozen oude buizen scharrelt, veel oude buizen gebruikt of gewoon om naar te kijken.
Als je maar 1 of twee verschillende type buis gebruikt, is het niet heel lastig om iets zelf te knutselen.
Schema's van bv zo'n Heathkit (en andere) staan allemaal online.
Een uTracer is namelijk totaal iets anders dan een simpele fail/pass device, wat in principe de meeste (ouderwetse) buizentesters met knoppen zijn (min of meer).
Die op hun beurt vooral leuk zijn als je vaak door dozen oude buizen scharrelt, veel oude buizen gebruikt of gewoon om naar te kijken.
Als je maar 1 of twee verschillende type buis gebruikt, is het niet heel lastig om iets zelf te knutselen.
Schema's van bv zo'n Heathkit (en andere) staan allemaal online.
Re: Buizentester
Voor nu is het met name 6sn7 en 6v6
Re: Buizentester
Zoveel ga je die niet verbruiken dat je daar een tester voor nodig hebt?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Buizentester
Goedemorgen Walt, als het maar enkele tientallen 6sn7's en 6v6'n zijn kan ik mijn tv7du buizentester naar Hengelo meenemen.
Meten we de hele meute door ?!
Die tv7d is een klassieker. Geeft meer informatie dan een simpele kapot/werkend indicatie maar natuurlijk niet de uitgebreidheid/inzicht die een u-tracer biedt.
Laat maar horen of ik dit mee moet nemen. Ik vind er m.b.v. de organisatie vast wel een plekje voor.
Met muzikale groet.
Reinout
Meten we de hele meute door ?!
Die tv7d is een klassieker. Geeft meer informatie dan een simpele kapot/werkend indicatie maar natuurlijk niet de uitgebreidheid/inzicht die een u-tracer biedt.
Laat maar horen of ik dit mee moet nemen. Ik vind er m.b.v. de organisatie vast wel een plekje voor.
Met muzikale groet.
Reinout
Re: Buizentester
Ha Reinout,
Bedankt, maar helaas kom ik niet naar Hengelo.
Bovendien zou ik voor in de toekomst toch graag zelf ook wat kunnen testen, nu weet ik niks, een simpele emissie tester geeft al best een indicatie natuurlijk.
Groetjes Walter
Bedankt, maar helaas kom ik niet naar Hengelo.
Bovendien zou ik voor in de toekomst toch graag zelf ook wat kunnen testen, nu weet ik niks, een simpele emissie tester geeft al best een indicatie natuurlijk.
Groetjes Walter
Re: Buizentester
Bij een simpele emissie tester worden alle roosters en de anode aan elkaar geknoopt. En dan wordt er spanning op gezet. Hierdoor gaat er ook in het stuurrooster stroom lopen. Als je pech hebt, kan de buis daardoor beschadigen. Daarom werken emissietesters vaak met een relatief lage stroom. Dat betekent dat de gebruikswaarde van een meting met een emissie tester minimaal is. De buis doet iets, of de buis doet niets.een simpele emissie tester geeft al best een indicatie natuurlijk
Het beste is, als je een tester hebt, waarbij de buis gemeten kan worden in het daadwerkelijke werkpunt, waarin deze toegepast wordt. En dan nog kunnen er grote verschillen zijn. Als je bijvoorbeeld 2 buizen heb met dezelfde steilheid, dan kunnen de versterkingsfactoren (ц) +/-20% variëren.
Andersom is het nog erger. Als je 2 buizen hebt met dezelfde versterkingsfactor, kan de steilheid zelfs +/-40% variëren. Zoek eens wat specificaties op van SQ (special quality) buizen, die zijn krapper gespecificeerd. Maar het zal je mogelijk toch verbazen, dat bij fabrieksnieuwe buizen zoals bijvoorbeeld de E88CC de nominale steilheid 12,5mA/V is, maar de spreiding 10,5 - 15mA/V kan zijn.
Piet
Re: Buizentester
Deze kan dicht, ik heb zojuist een simpele emissie tester op MP gekocht, een Grundig Tubatest 2. Ik ben benieuwd…
Groetjes Walter
Groetjes Walter
