Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dagur_Zindir
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 jan 2025, 22:10
Locatie: Gent

Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door Dagur_Zindir »

Dag allemaal,
Na een lange dienst, gingen mijn Marantz'en LD100 stuk. Nu heb ik 3 drivers besteld (frd curves in bijlage) en op basis van de frequentie respons curves een crossover simulatie gemaakt.

Nu vroeg ik me af, aangezien ik niet echt veel ervaring heb, ofdat dit ontwerp mogelijks zou werken? Dan kan ik eventueel wat componentjes bestellen om eens te testen.

Mvg Dagur
Bijlagen
crossover ontwerp in vituix cad
crossover ontwerp in vituix cad
sub
sub
mid
mid
high
high
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door Shadow »

Die heuvel rond 1300-2300hz ga je wel horen...
Dagur_Zindir
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 jan 2025, 22:10
Locatie: Gent

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door Dagur_Zindir »

Bedankt voor je reactie, dan probeer ik die nog weg te werken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door ray5150 »

Dit is nou echt zo'n openings zin die een een hoop nieuwe vragen oproept.

Je schijft dat je Marantz LD100 stuk ging, wat is er dan gebeurt ? luidsprekers gaan normaal gesproken niet uit zichzelf stuk.
De mogelijkheid bestaat ook dat er een draad of een brakke soldering in het filter is opgetreden. maar daar schrijf je niks over.
En zijn beide luidsprekers dan tegelijk overleden ? is er soms bij een feestje te hard gedraaid ermee ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door hardbats »

daarbij is de kast ook bepalend voor het filter/crossover. Wat is het idee voor de kast? Ook de frequentierespons van de drivers is anders in de door jouw te gebruiken kast vergeleken met de metingen van de fabrikant die daarvoor (als het goed is) een vastgestelde baffle gebruikt voor zijn metingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door Henkjan »

hoi Dagur, welkom hier
Dagur_Zindir
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 jan 2025, 22:10
Locatie: Gent

Re: Mijn eerste ontwerp 3-weg crossover, wat denken jullie?

Bericht door Dagur_Zindir »

Inderdaad even wat meer info, de woofer (visaton) is een tiental jaar geleden vervangen. Een twee tal jaar geleden verving ik de mid en high. Die klonken niet meer zuiver en zaten vol deuken (door intensief gebruik, onder andere ook feestjes, maar hoofdzakelijk voor stille muziek in bed). De drie nieuwe drivers waren wel gewoon op de originele crossover aangesloten.

Wat naar verassing vrij goed klonk. Nu na enige tijd ging er 1 van de twee stuk. Er kwam bij hoge wattages geruis uit en signal overload fikkerde op. Heb de crossover eens bekeken: twee spoelen gingen los, maar waren wel nog aangesloten. Alsook leken de andere componenten al vrij oud. Voor derest was er niets aan te zien.

Maar aangezien die drie componenten samen in die kast op de originele crossover al vrij goed klonken, leek het me wel de moeite waard om met goedkope elementen een crossover te maken. Zo hoop ik een nieuwe klank te krijgen en kunnen ze misschien wel weer een tijdje mee.
(en leek me leuk om eens te proberen)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”