Simpel alles aan/uit schakeling

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door RonnyB »

Om muziek te luisteren moet ik de media PC, voorversterker, eindversterker en actieve subwoofer inschakelen. Wetend dat er systemen zijn met remote ingangen hebben mijn eigenbouw systemen dit niet.

Ik heb volgende hierop gevonden. Een halfgeleider relais tussen een verlengsnoer met meervoudige contactdoos geplaatst. Dit relais wordt aangestuurd door een de 5v spanning van de USB uitgang van de media PC. Alle versterkers aan het verlengsnoer. Als ik nu de media PC aandruk gaat krijgt de USB 5V spanning die het relais activeert en alle versterkers gaan aan. Omgekeerd hetzelfde na het indrukken van de knop op de media pc sluit deze af en de USB wordt spanningsloos, de versterkers gaan uit.

Voor de USB kabel heb ik een A/B kabel waarvan ik 1 stekker heb verwijdert gebruikt. Rode ader is +5V, de zwarte is de min. Aan gesloten op het halfgeleider relais. Deze in een klein doosje geplaatst.

Bij dit relais is de ingang galvanisch gescheiden van de uitgang.
IMG_0743.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door Pjotr »

Leuk gevonden! Punt is wel dat het niet standaard is dat USB poorten spanningsloos worden bij uitschakelen van de PC/Flaptop. Wellicht bij jou maar het is het niet standaard. Wat vrijwel altijd wel werkt is gewoon een master/slave stekkerdoos van de snoerenboer.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door RonnyB »

Master/slave stekkerdoos had ik nog nooit van gehoord. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door Pjotr »

Ja, ik heb er eentje van Kopp tussen zitten:
Kopp Master-slave.jpg
https://www.koppstore.nl/227820012.html

Niet de goedkoopste, wel goed en wel zo veilig.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door RonnyB »

Werkt dit ook als de master maar 5 tot 10watt gebruikt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door Pjotr »

Kun je instellen met het potmetertje op het front. Mijn VV doet 7W en dat gaat prima. Uit de handleiding: "Switch-on threshold: approx. 7W to 70 W Switching hysteresis: ca. 15%"
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door RonnyB »

Duidelijk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door Pjotr »

Hij is trouwens op Amazon wel goedkoper en de doos lijkt alu maar is plastic fantastic. Wel stevig en degelijk. Overigens is jouw USB oplossing ook prima als dat werkt. Zelf zou ik dan gewoon een 16A Schrack relais nemen met 5V spoelspanning en in een contactdoos inbouwen. Maar het blijft wel tricky met USB in de nabijheid van 230V :?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door RonnyB »

Geen zorgen over de scheiding.

Ik had hiervoor verschillende relais geprobeerd, maar ze branden allen de contacten aan elkaar na enkele keren schakelen.
Contacten ook ontstoort, maar aanloop stromen van twee forse smpsen(1200 en 360Watt)en buizen voorversterker zijn te hoog.

Met dit halfgeleider relais na 1 maand geen probleem.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door TTS »

Bijlagen
Screenshot 2025-01-15 at 07-59-13 Brennenstuhl Secure-Tec Stekkerdoos 8-voudig met overspanningsbeveiliging en Main-Follow functie (stekkerdoos met 3m kabel en schakelaar) antraciet Amazon.nl Elektronica.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpel alles aan/uit schakeling

Bericht door Pjotr »

RonnyB schreef: di 14 jan 2025, 23:21
Geen zorgen over de scheiding.

Ik had hiervoor verschillende relais geprobeerd, maar ze branden allen de contacten aan elkaar na enkele keren schakelen.
Contacten ook ontstoort, maar aanloop stromen van twee forse smpsen(1200 en 360Watt)en buizen voorversterker zijn te hoog.

Met dit halfgeleider relais na 1 maand geen probleem.
Ok, duidelijk! Een wonder dat de groepsautomaat bleef zitten. Ik ga er wel vanuit dat ieder apparaat zijn eigen inschakelstroom begrenzing heeft. Er zijn trouwens wel relais met contacten speciaal voor hoge inschakelstromen.

@TTS Ja, er zijn inmiddels diverse varianten te vinden. Ik heb de Kopp gekozen vanwege de haakse en brede plaatsing van de contactdozen zodat er ook wat grotere stekkervoedingen in kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”