Simpel alles aan/uit schakeling
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Simpel alles aan/uit schakeling
Om muziek te luisteren moet ik de media PC, voorversterker, eindversterker en actieve subwoofer inschakelen. Wetend dat er systemen zijn met remote ingangen hebben mijn eigenbouw systemen dit niet.
Ik heb volgende hierop gevonden. Een halfgeleider relais tussen een verlengsnoer met meervoudige contactdoos geplaatst. Dit relais wordt aangestuurd door een de 5v spanning van de USB uitgang van de media PC. Alle versterkers aan het verlengsnoer. Als ik nu de media PC aandruk gaat krijgt de USB 5V spanning die het relais activeert en alle versterkers gaan aan. Omgekeerd hetzelfde na het indrukken van de knop op de media pc sluit deze af en de USB wordt spanningsloos, de versterkers gaan uit.
Voor de USB kabel heb ik een A/B kabel waarvan ik 1 stekker heb verwijdert gebruikt. Rode ader is +5V, de zwarte is de min. Aan gesloten op het halfgeleider relais. Deze in een klein doosje geplaatst.
Bij dit relais is de ingang galvanisch gescheiden van de uitgang.
Ik heb volgende hierop gevonden. Een halfgeleider relais tussen een verlengsnoer met meervoudige contactdoos geplaatst. Dit relais wordt aangestuurd door een de 5v spanning van de USB uitgang van de media PC. Alle versterkers aan het verlengsnoer. Als ik nu de media PC aandruk gaat krijgt de USB 5V spanning die het relais activeert en alle versterkers gaan aan. Omgekeerd hetzelfde na het indrukken van de knop op de media pc sluit deze af en de USB wordt spanningsloos, de versterkers gaan uit.
Voor de USB kabel heb ik een A/B kabel waarvan ik 1 stekker heb verwijdert gebruikt. Rode ader is +5V, de zwarte is de min. Aan gesloten op het halfgeleider relais. Deze in een klein doosje geplaatst.
Bij dit relais is de ingang galvanisch gescheiden van de uitgang.
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Leuk gevonden! Punt is wel dat het niet standaard is dat USB poorten spanningsloos worden bij uitschakelen van de PC/Flaptop. Wellicht bij jou maar het is het niet standaard. Wat vrijwel altijd wel werkt is gewoon een master/slave stekkerdoos van de snoerenboer.
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Ja, ik heb er eentje van Kopp tussen zitten:
https://www.koppstore.nl/227820012.html
Niet de goedkoopste, wel goed en wel zo veilig.
https://www.koppstore.nl/227820012.html
Niet de goedkoopste, wel goed en wel zo veilig.
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Kun je instellen met het potmetertje op het front. Mijn VV doet 7W en dat gaat prima. Uit de handleiding: "Switch-on threshold: approx. 7W to 70 W Switching hysteresis: ca. 15%"
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Hij is trouwens op Amazon wel goedkoper en de doos lijkt alu maar is plastic fantastic. Wel stevig en degelijk. Overigens is jouw USB oplossing ook prima als dat werkt. Zelf zou ik dan gewoon een 16A Schrack relais nemen met 5V spoelspanning en in een contactdoos inbouwen. Maar het blijft wel tricky met USB in de nabijheid van 230V 
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Geen zorgen over de scheiding.
Ik had hiervoor verschillende relais geprobeerd, maar ze branden allen de contacten aan elkaar na enkele keren schakelen.
Contacten ook ontstoort, maar aanloop stromen van twee forse smpsen(1200 en 360Watt)en buizen voorversterker zijn te hoog.
Met dit halfgeleider relais na 1 maand geen probleem.
Ik had hiervoor verschillende relais geprobeerd, maar ze branden allen de contacten aan elkaar na enkele keren schakelen.
Contacten ook ontstoort, maar aanloop stromen van twee forse smpsen(1200 en 360Watt)en buizen voorversterker zijn te hoog.
Met dit halfgeleider relais na 1 maand geen probleem.
Re: Simpel alles aan/uit schakeling
Ok, duidelijk! Een wonder dat de groepsautomaat bleef zitten. Ik ga er wel vanuit dat ieder apparaat zijn eigen inschakelstroom begrenzing heeft. Er zijn trouwens wel relais met contacten speciaal voor hoge inschakelstromen.RonnyB schreef: ↑di 14 jan 2025, 23:21Geen zorgen over de scheiding.
Ik had hiervoor verschillende relais geprobeerd, maar ze branden allen de contacten aan elkaar na enkele keren schakelen.
Contacten ook ontstoort, maar aanloop stromen van twee forse smpsen(1200 en 360Watt)en buizen voorversterker zijn te hoog.
Met dit halfgeleider relais na 1 maand geen probleem.
@TTS Ja, er zijn inmiddels diverse varianten te vinden. Ik heb de Kopp gekozen vanwege de haakse en brede plaatsing van de contactdozen zodat er ook wat grotere stekkervoedingen in kunnen.
