Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jhuylebroeck
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 9:28

Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door jhuylebroeck »

Ik ben een beetje minder geletterd in audio-elektronica, maar werd hierheen verwezen als "de plaats waar de specialisten vertoeven".

Ik heb m'n Earthquake MiniMe DSP P-12 eergisteren uit het stopcontact gehaald en even verplaatst voor eindejaarsschoonmaak. Toen ik hem terug inplugde kreeg ik echter geen stroom. Ik heb contact opgenomen met de verkoper en die vroeg me om de zekering na te kijken (dik in orde) en de stroom na te meten (ook prima 230 V op stopcontact en kabel), maar het toestel wil nog steeds niet opnieuw werken.

Ik wil hem ook gerust laten herstellen er hiervoor betalen. Ik had ook reeds contact met de service van Earthquake Audio:
P10-P12 failures (1).JPG
We just need the amplifier plate to be removed and send a picture for the tech so he can look over it. typically, there is one capacitor that can cause no light to be come on.

To remove the board, simply remove the perimeter screws only and it should come out. Disconnect the speaker wire.

We always recommend a tech to perform such tasks.

The capacitor that may cause it, is in the attached picture, but this one is a replacement. If this does not solve it, then the little board needs to be changed.
Ik heb zelf wat foto's genomen van mijn versterker en elco, en het is een andere elco inderdaad, maar ik kan er op het blote oog niet veel verkeerd aan zien.
thumbnail_image006.jpg
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door eQuanD »

Dag J.

Is er geen schakelaar of zo die nu na het reinigen in een andere stand staat of zo?

Ik wil eventueel wel eens nakijken wat het probleem zou kunnen zijn. Als het groene ledje niet aangaat kan er een probleem zijn met de voeding, tenzij een fout in de eindversterker deze kort sluit. Als er een condensator moet vervangen worden is dat geen onoverkomelijk probleem. Als er een ander onderdeel defect is, kan ik echter niets garanderen, gezien ik de beschikbaarheid van de onderdelen niet ken. De servicedesk van Earthquake suggereert ook meteen om modules te vervangen in plaats van defecte onderdelen te vervangen. Dus best misschien eerst een en ander controleren om te weten wat er moet gebeuren.
Ik woon in Knokke-Heist, aan de kust dus. Ik weet niet hoever dit van bij u vandaan is. U ziet maar wat u best bevalt. Groeten.
jhuylebroeck
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 9:28

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door jhuylebroeck »

Neen, de powerschakelaar heb ik wel degelijk aan- en uit-geschakeld. Ik stuurdje je ook een pb via het forum. (Ik heb de MOSFET's of PSU wel niet getest, aangezien ik niet helemaal zeker ben hoe ik dat volledig correct kan testen)
Laatst gewijzigd door jhuylebroeck op za 28 dec 2024, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door 90000006 »

Hoewel niet heel goed te zien op de foto, lijkt de bovenkant van de elco wat bol te staan. Als dat inderdaad zo is, is dat niet goed. En die prut eronder, komt dat onder uit de condensator? Dan is die zeker overleden. Het kan echter ook lijm zijn.

Maar ook als het lijm is zou ik deze zorgvuldig verwijderen. Deze bruine lijm degradeert met de tijd en kan dan door vocht opname geleidend en zelfs corrosief worden. Ik blijf me verbazen dat je dat spul nog steeds tegenkomt, ook in redelijk recente producten :roll:
jhuylebroeck
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 9:28

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door jhuylebroeck »

Zeer bol lijkt de elco niet te staan en de zwarte substantie is inderdaad lijm die her en der gebruikt wordt op het bordje:
IMG_20241228_113118.jpg
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door 90000006 »

Die staat duidelijk bol. Bij een gezonde is de bovenkant geheel vlak. Je kan hem nog nameten (capaciteit en ESR) maar ga er maar van uit dat hij aan vervanging toe is. Ik zou hem blind vervangen als ik er zo eentje tegenkom. Ook al omdat hij in de lijm staat, dat kan hem aangetast hebben en dat spul moet sowieso goed weggehaald worden. Die dikke vermogensweerstand pal ernaast stookt hem nog eens lekker heet, dat helpt de levensduur ook niet echt.

Als dit de lijm is die ik bedoel, dan moet je dat spul niet onderschatten, zeker als het al zo donker kijkt (oorspronkelijk is het meestal licht gelig). Dat spul is echt een tikkende tijdbom waar al heel wat elektronica aan ten onder is gegaan. Als je het apparaat nog lang wilt gebruiken, dan de lijm zo veel mogelijk verwijderen, overal op de print. Zo nodig componenten verwijderen en ook er onder schoonmaken. Het vreet zelfs de pootjes op. Ik had laatst nog een HK versterker waar ik een paar elco's zo van de print kon plukken zonder ze los te solderen, omdat de pootjes helemaal vergaan waren.

Zoek maar eens op sony bond glue. Of lees deze linkjes:

https://sound-au.com/articles/yellow-glue.htm

https://www.audiosciencereview.com/foru ... res.10329/
jhuylebroeck
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 9:28

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door jhuylebroeck »

Wow... Nu ben ik wel geschrokken @90000006. Er is best veel van die zwarte lijm op de printplaat te vinden. Ik zie me er ook niet meteen baas over om dat zelf te reviseren en netjes te doen en ja, ik zou mijn subwoofer graag nog lang gebruiken. :D
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door 90000006 »

Prik er eens in. De beruchte lijm is wat flexibel als het nog nieuw is en licht van kleur. Als het ouder en bruin of zwart wordt, is het bros en hard en kan je het in stukjes eraf breken.

Is het zwarte spul dat je ziet nog zacht, dan is het dus waarschijnlijk wat anders. Je kan ook dat schroefje een lossen, kijken of er corrosie op zit. En als je de bewuste condensator uitsoldeert, weet je ook meer.
jhuylebroeck
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 dec 2024, 9:28

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door jhuylebroeck »

Ik ben de subwoofer eind vorige week gaan afzetten bij @eQuanD en die heeft de unit binnen no-time hersteld (ik mocht er zelfs op oudjaar nog omgaan!). Zeer goed gedaan, voor een bijzonder schappelijke prijs en uiterst vriendelijk.

Ik kan het enkel aanraden voor mensen die iets gelijkaardig voorhebben!
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door eQuanD »

Het probleem was in feite snel gevonden. De "verdachte" condensator van 330µF/35V werd eruit gesoldeerd en nagemeten. De waarde was nog 74µF en een ESR van 5,9Ω. Dus een nieuwe condensator ingesoldeerd. De weerstand van 51KΩ dichtbij de condensator komt nauwelijks warm, en kon de reden voor het falen van de condensator niet geweest zijn. Ook nog een 10-tal solderingen herdaan, omdat deze broos leken en begin van barstjes te zien waren. Anders is dit wel een mooi gebouwde stevige subwoofer met tal van instellingen.

Groeten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Herstelling Earthquake MiniMe DSP P-12 (België bij voorkeur)

Bericht door ray5150 »

Netjes opgelost, zo. :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”