Audiovirus weer opgelaaid

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Michel_B
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 dec 2024, 11:29

Audiovirus weer opgelaaid

Bericht door Michel_B »

Goedenavond,

Na vroeger veel meegelezen te hebben is wegens omstandigheden het audiovirus weer wat opgelaaid.

Mijn naam is Michel, 47 jaar oud en levende in Dordrecht.

Begin 2000 is het virus begonnen met HT set van JBL, met een Yamaha receiver. Na een aantal jaar bleek stereo toch eigenlijk belangrijker en mijn maatje heeft toen bij speakerland een set Ultimo's gehaald/gebouwd. Dat was een mooie introductie en na lang luisteren daar heb ik een setje Vifa premium 11's gebouwd, met upgraded filtercomponenten, matched pair tweeters met alu plaat en daar speel ik nu nog steeds met veel plezier mee. Qua apparatuur ben ik overgeschakeld op een (weliswaar nog steeds HT) Marantz SR8001, met DV-7001 dvd/sa-cd speler. Als ondersteuning in het laag heb ik mijn oude JBL sub gesloten gemaakt en nadat de woofer is doorgemeten bij speakerland heb ik een linkwitz transform in elkaar gesoldeerd. Als center speaker heb ik een premium 11 achtig ding gebouwd met dezelfde drivers en filter als de premium 11, maar dan in center layout (leuk klooien met bovenfrees en MDF) Dit heeft gedraaid totdat de versterker van de sub de geest gaf zo'n 10 jaar geleden. Daarna eigenlijk nooit meer een sub gehad eigenlijk.

Op een gegeven moment heb ik een tijd lang met een HT-PC mijn muziek gedraaid op flac bestanden. Nu is het gebruiksvriendelijkheid van een HT systeem voor de rest van het huishouden altijd beroerd geweest en toen ik een jaar of 5 geleden eens voor een streamer oplossing ging kijken bij de lokale hifi specialist kwam ik thuis met een NAD C368 met bluesound module. Qua gebruiksvriendelijkheid echt top. Je kan gewoon de versterker "vreemde" afstandsbedieningen inleren, alles gaat op auto-sense aan en uit en gewoon knopje van de TV aan en muziek (en CDtje aanzetten.en voila schakelt aan en op juiste input.

Tijdelijk is het zelfbouwvirus overgesprongen naar in elkaar schroeven van elektrische gitaren en buizenversterkers (voor gitaren).

Intussen is bijna 2 jaar geleden onze tweede zoon geboren en dan liggen prioriteiten toch op een ander vlak en heeft de set voornamelijk dienst gedaan als achtergrond muziek, als we samen 's avonds dood vermoeid op de bank een serie zaten te kijken dan toch nog steeds vaak het gevoel (tering wat klinkt die set toch lekker ). Met 2 kleine kids in huis ben ik wel blij dat de ringradiator erg goed bestand is tegen porrende kindervingertjes. Helaas zijn de stofkapjes van de woofers dat niet en na ettelijke keren de stofkap met de stofzuiger weer in vorm zuigen heb ik maar Alu grilletjes gemonteerd. Heel sneu en soundstaging is ook naar de haaien.

Helaas is de bluesound module na een firmware update niet meer vindbaar en is de NAD zelf in "kinder-modus" gegaan de knoppen op de versterker doen het niet meer, voor de rest werkt alles nog naar behoren (behalve dat het display ook dood is) Voor de duidelijkheid, er zit geen kindermodus op, ook dit lijkt een software issue.....

Vorige maand heeft één van de woofers het begeven, gelukkig had ik nog een center speaker als donor liggen en heb ik gelijk maar besloten mijn NAD ter reparatie in te leveren. Dit was genoeg om het audiovirus weer op te laaien, want als de NAD niet te repareren valt, wat dan....... nu heb ik gelijk weer allerlei ideeën en na veel lezen op het forum nu toch maar eens een account aangemaakt.

Gr. Michel
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audiovirus weer opgelaaid

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Michel!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Audiovirus weer opgelaaid

Bericht door hannesie »

Welkom Dordtenaar!.....!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audiovirus weer opgelaaid

Bericht door Shadow »

Welkom!
Plaats reactie