Zelfbouw drum versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw drum versterker
Deze:
https://a.aliexpress.com/_ExbJu3f
En deze:
https://a.aliexpress.com/_EHOpI4v
Ik had nog een voeding liggen, deze:
https://a.aliexpress.com/_ExLQOlb
Van 24V 200W. Die moet ik denk ik nog stabiliseren.
Hugo
https://a.aliexpress.com/_ExbJu3f
En deze:
https://a.aliexpress.com/_EHOpI4v
Ik had nog een voeding liggen, deze:
https://a.aliexpress.com/_ExLQOlb
Van 24V 200W. Die moet ik denk ik nog stabiliseren.
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Een TPA3116 als versterker dus. Daarmee haal je 2x 33 W bij een belasting van 8 ohm en een voedingsspanning van 24 V.
Ik zou je willen aanraden om gewoon een MeanWell LRS-150-24 (evt. LRS-100-24) voeding te kopen. Van een voeding van Ali weet je niet of hij veilig is.
Ik zou je willen aanraden om gewoon een MeanWell LRS-150-24 (evt. LRS-100-24) voeding te kopen. Van een voeding van Ali weet je niet of hij veilig is.
Re: Zelfbouw drum versterker
Dank voor je reactie. Die 'dure' MeanWells komen net zo hard uit China, hoor, maar ik zal ruimte laten dat als ik mezelf electrocuteer met mijn Ali voeding, ik de MeanWell zo erin kan bouwen.
Ik vaar even blind op je gegeven afmetingen:
- 25 liter inhoud
- buis 80x150 als resonantiepijp ('t lijkt wel een uitlaat...)
Als ik een balkvorm maak met 25 liter inhoud, dan moet ik neem ik aan de luidspreker zelf, die naar binnen steekt, nog aftrekken van het volume? De balk moet iets meer dan 25 liter worden, maar hoeveel? Kan ik dat in de speakerspecs vinden (nee, dat kan ik niet, maar ligt dat aan mij of staat het er niet in?) Of gok ik die op zo'n 1,5 liter en dat zal het wel wezen?
En diezelfde vraag over de resopijp; is die deel van de 25 liter, of is die extra?
Ik zal vanmiddag eens een opzetje en boodschappenlijstje maken voor de lokale Hubo. Die zagen meestal gratis voor me, als ze het een leuk projectje vinden.
Dank,
Hugo
Ik vaar even blind op je gegeven afmetingen:
- 25 liter inhoud
- buis 80x150 als resonantiepijp ('t lijkt wel een uitlaat...)
Als ik een balkvorm maak met 25 liter inhoud, dan moet ik neem ik aan de luidspreker zelf, die naar binnen steekt, nog aftrekken van het volume? De balk moet iets meer dan 25 liter worden, maar hoeveel? Kan ik dat in de speakerspecs vinden (nee, dat kan ik niet, maar ligt dat aan mij of staat het er niet in?) Of gok ik die op zo'n 1,5 liter en dat zal het wel wezen?
En diezelfde vraag over de resopijp; is die deel van de 25 liter, of is die extra?
Ik zal vanmiddag eens een opzetje en boodschappenlijstje maken voor de lokale Hubo. Die zagen meestal gratis voor me, als ze het een leuk projectje vinden.
Dank,
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Bij die 25 of 30 L moet je inderdaad nog het volume van de woofer en de poort en evt. overige zaken optellen. Heel krap komt het niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw drum versterker
het gaat niet om t land van herkomst, maar om de kwaliteit en t voldoen aan veiligheidsnormen. dat zit bij MW wel goed, bij die ali dingen is t een gok
Re: Zelfbouw drum versterker
Meanwell is Taiwanees. Daar komt eigenlijk geen zooi vandaan. Qua veiligheid zit dat wel goed. Betrouwbaarheid/duurzaamheid is soms een ander verhaal... Voor een versterker zijn standaard SMPS'en eigenlijk niet zo geschikt. Die van Hypex zijn speciaal voor audio ontwikkeld. Dus kun je beter die pakken.
Re: Zelfbouw drum versterker
Hoi,
ik heb inmiddels WinISD geïnstalleerd, een project aangemaakt en de gegevens van de speaker zo goed en zo kwaad als ik het snapte ingevuld. Hij roept nu zelf een volume van 63,59 liter, da's flink meer dan de eerder genoemde 25 à 30 liter. Hij komt zelf met een tuning frequency van 39,59 Hz. Als ik het volume zelf naar 30 liter zet, komt de grafiek iets boven de nul (geen idee van de eenheid, staat niks bij de as) van 80 tot 400 Hz. De tuning frequency blijft dan gelijk. Als ik de tuningsfrequentie naar 50 Hz zet, wordt de grafiek een stuk minder vlak. Toch zijn dit de waardes die Chocomel als 'een redelijk vlakke frequentierespons' benoemd, dus dat zal ik vertrouwen. Ik weet gewoon niet wat acceptabel is. Ik zit te puzzelen met de kist, ik wil eigenlijk zo'n slot-reflexding. Dus zo'n kist als op dit plaatje: Hoe vind ik de juiste afmetingen hiervoor in WinISD?
Ik leer het graag,
Hugo
ik heb inmiddels WinISD geïnstalleerd, een project aangemaakt en de gegevens van de speaker zo goed en zo kwaad als ik het snapte ingevuld. Hij roept nu zelf een volume van 63,59 liter, da's flink meer dan de eerder genoemde 25 à 30 liter. Hij komt zelf met een tuning frequency van 39,59 Hz. Als ik het volume zelf naar 30 liter zet, komt de grafiek iets boven de nul (geen idee van de eenheid, staat niks bij de as) van 80 tot 400 Hz. De tuning frequency blijft dan gelijk. Als ik de tuningsfrequentie naar 50 Hz zet, wordt de grafiek een stuk minder vlak. Toch zijn dit de waardes die Chocomel als 'een redelijk vlakke frequentierespons' benoemd, dus dat zal ik vertrouwen. Ik weet gewoon niet wat acceptabel is. Ik zit te puzzelen met de kist, ik wil eigenlijk zo'n slot-reflexding. Dus zo'n kist als op dit plaatje: Hoe vind ik de juiste afmetingen hiervoor in WinISD?
Ik leer het graag,
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
WinISD is een simulatieprogramma. Het volume is niet de uitkomst van een berekening, maar de invoer van de gebruiker - volgens mij had je dit al door. Je vult een waarde in en kijkt daarna naar de grafiekjes of de prestaties acceptabel zijn. Het volume dat WinISD voorstelt, is gebaseerd op vergelijkingen om de frequentierespons zo vlak mogelijk te krijgen. Zaken als belastbaarheid en of het praktisch is worden niet meegenomen. Je kan bijvoorbeeld eens invullen dat je de luidspreker met 16,2 V aanstuurt en dan onder Cone Excursion kijken of de xmax wordrt overschreden.
Zo'n poort zoals in je tekening is goed mogelijk. Ik vind het het makkelijkst om een rechthoekige poort af te stemmen met Visaton Boxsim. Klik op Extras --> Auslegung Reflexkanal. Dit programma neemt ook mee dat de lucht nog wat langer rechtdoor gaat als de uitstroomopening van de poort zich nabij een kastwand bevindt.
Onderstaande afbeelding is een simulatie in Boxsim. Gestippeld is 60 L / 40 Hz; doorgetrokken is 25 L / 50 H.
Zo'n poort zoals in je tekening is goed mogelijk. Ik vind het het makkelijkst om een rechthoekige poort af te stemmen met Visaton Boxsim. Klik op Extras --> Auslegung Reflexkanal. Dit programma neemt ook mee dat de lucht nog wat langer rechtdoor gaat als de uitstroomopening van de poort zich nabij een kastwand bevindt.
Onderstaande afbeelding is een simulatie in Boxsim. Gestippeld is 60 L / 40 Hz; doorgetrokken is 25 L / 50 H.
Re: Zelfbouw drum versterker
Dank je wel. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar ik heb gekozen om toch voor de buis te gaan. Ik heb die buis zoals je noemde even in 3D getekend, met een nette flens eraan en zo. Daar staan er nu twee van de groeien op de 3D printer. Ik ben nu een steuntje voor de eindversterker aan het tekenen, die kan ik daarna printen.
Verder heeft mijn lokale Hubo zich weer overtroffen met het zaagwerk. Alle plankjes zijn 300 mm breed. De kasten zijn, na aftrek van geschat speakervolume en berekend buisvolume, dertig liter. De voorplaat ligt in beide kasten 20 mm terug.
De ene heeft een bovenlaagje waar de elektronica in komt:
De andere wordt alleen speakerkast:
Op de foto's heb ik de plankjes even los tegen elkaar gezet, liggend op de zijkant. De bovenkant van de versie met de versterker erop wordt demontabel.
De elektronica past met gemak: De voorversterker gaat denk ik aan zijn potmeters hangen, of misschien print ik daar ook nog een steuntje voor als ze hangen en ik dan de maten kan meten. De voor en achterzijde van het compartiment wordt aluminium hoeklijn van 50x20x2 mm. Ze worden net iets smaller dan passend, zodat er lucht langs kan voor de ventilatie.
Hugo
De elektronica past met gemak: De voorversterker gaat denk ik aan zijn potmeters hangen, of misschien print ik daar ook nog een steuntje voor als ze hangen en ik dan de maten kan meten. De voor en achterzijde van het compartiment wordt aluminium hoeklijn van 50x20x2 mm. Ze worden net iets smaller dan passend, zodat er lucht langs kan voor de ventilatie.
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Zo, kleine pauze genomen, nu weer verder in iets gewijzigde vorm (hoorlijk letterijk).
Ik heb de linker box-met-amp gebouwd en getest, niet 100% succes. De pre-amp doet helemaal niks. Ten eerste was het bijgevoegde voedingskabeltje verkeerd om gepoold, als ik hem daarmee had aangesloten was de amp waarschijnlijk opgeblazen. Ik zag het op tijd en heb de draden van het stekkertje omgekeerd. En even nagemeten dat de min van het bordje, bij de stekker aansluiting, ook inderdaad naar de minpool van de IC's gaat. Het kan natuurlijk ook dat de plus en min verkeerd om op het bordje geprint waren. Maar dat was niet zo. Maar, ook goed aangesloten doet het ding dus niks. Toen dus alleen de eindversterker gebruikt, dat werkt goed. Ik zit alleen te denken of het harder kan, maar zonder extra speakers (twee parallel geeft 4 ohm, dus meer stroom, dus meer vermogen, gok ik zo) is dat denk ik niet zomaar haalbaar.
De kast werkt in principe goed. Maar ik ga toch een andere kast bouwen. Ik heb een ronde kast gebouwd, even groot als een bassdrum. Alleen minder diep, diep genoeg voor genoeg inhoud maar niet meer. Ik ga hem ook van drum-hardware voorzien (niet functioneel, maar voor het oog). Thuis komt het ding in de schuur (speel ik met koptelefoon) en haal ik hem even binnen als ik wat wil laten horen aan derden. Maar bij oefenen met de band en in kleine zaaltjes komt hij voor het drumframe te staat alsof ik een bassdrum heb (logo erop?). Hij geeft voor oefenen genoeg volume. En misschien met wat aanpassing ook luid genoeg voor kleinere optredens. En voor grote optredens sluit ik het signaal op de PA aan en niet meer op deze versterker.
Tips zijn welkom, als het ding een beetje gevorderd is volgen er ook plaatjes.
Hugo
Ik heb de linker box-met-amp gebouwd en getest, niet 100% succes. De pre-amp doet helemaal niks. Ten eerste was het bijgevoegde voedingskabeltje verkeerd om gepoold, als ik hem daarmee had aangesloten was de amp waarschijnlijk opgeblazen. Ik zag het op tijd en heb de draden van het stekkertje omgekeerd. En even nagemeten dat de min van het bordje, bij de stekker aansluiting, ook inderdaad naar de minpool van de IC's gaat. Het kan natuurlijk ook dat de plus en min verkeerd om op het bordje geprint waren. Maar dat was niet zo. Maar, ook goed aangesloten doet het ding dus niks. Toen dus alleen de eindversterker gebruikt, dat werkt goed. Ik zit alleen te denken of het harder kan, maar zonder extra speakers (twee parallel geeft 4 ohm, dus meer stroom, dus meer vermogen, gok ik zo) is dat denk ik niet zomaar haalbaar.
De kast werkt in principe goed. Maar ik ga toch een andere kast bouwen. Ik heb een ronde kast gebouwd, even groot als een bassdrum. Alleen minder diep, diep genoeg voor genoeg inhoud maar niet meer. Ik ga hem ook van drum-hardware voorzien (niet functioneel, maar voor het oog). Thuis komt het ding in de schuur (speel ik met koptelefoon) en haal ik hem even binnen als ik wat wil laten horen aan derden. Maar bij oefenen met de band en in kleine zaaltjes komt hij voor het drumframe te staat alsof ik een bassdrum heb (logo erop?). Hij geeft voor oefenen genoeg volume. En misschien met wat aanpassing ook luid genoeg voor kleinere optredens. En voor grote optredens sluit ik het signaal op de PA aan en niet meer op deze versterker.
Tips zijn welkom, als het ding een beetje gevorderd is volgen er ook plaatjes.
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Als je bass drum maar aan een zijde een vel heeft, dan zou je de box iets kleiner kunnen maken zodat je ze beide in elkaar kan steken ivm met vervoer.
Re: Zelfbouw drum versterker
Het ding vordert gestaag, langzamer dan ik wil, maar zo gaat het met hobby. Ik heb nog wel een vraag over de voeding. De Ali voeding geeft een 50 Hz brom. Deze kan ik vast op één of andere manier weghalen (Elco's erop? Hoeveel?) maar zou dat ook weg zijn als ik zo'n MeanWell gebruik? Of is er een kans dat de amp zelf te weinig stabilisatie op de inkomende voeding heeft, en dat de MeanWell dus dezelfde brom tot gevolg heeft?
Dank voor advies (Hypex van € 200,- was ook leuk advies, maar iets buiten budget),
Hugo
Dank voor advies (Hypex van € 200,- was ook leuk advies, maar iets buiten budget),
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Brom is vaak een massalus of een zwevende ingang. Het eerste kan je nagaan door niks op de ingang aan te sluiten, het laatste door de ingang kort te sluiten. Een gewone smps bromt over het algemeen niet. De voorversterker zou ook wel eens brom kunnen toevoegen, als de virtuele massa met alleen een spanningsdeler wordt gemaakt en niet nog een elco ter stabilisatie heeft. Dan zou je het schema even uit moeten tekenen.
Re: Zelfbouw drum versterker
Hier ook een hele discussie :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167417/1
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167417/1
Re: Zelfbouw drum versterker
Inmiddels ben ik wat verder; iets strooit 50 Hz rond en dat wordt door de aardemantel van de signaaldraad opgevangen. Met de ingangen kortgesloten is het ding stil. De brom is ook niet qua sterkte ook niet afhankelijk van het inkomende signaalsterkte (dus als ik hard speel hoor je hem minder...) Ik heb nu de aarde van de voeding (geelgroen uit het stopcontact) aan de min van de 24 V=, en dus aan de signaal-0 gekoppeld. Dan is de boel ook stil. Ik heb weinig kans op aardlussen want als ik het signaal doorkoppel naar een PA gebruik ik de versterker niet. Als dat wel ooit gaat gebeuren, beide tegelijk, moet ik even een schakelaartje in die aardeverbinding maken. Als er dan een aardlus optreedt kan ik die schakelaar omzetten en is de signaal-0 via de PA geaard. Moedig voorwaards!
Hugo
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Inmiddels is er veel gebeurd. Ik heb de oude HiFi versterker van zolder gehaald als versterker, is gewoon erg goed. De speaker is ook klaar, samen met twee nep-toms met sensoren erin:
Ik heb nog twee problemen:
1) Het signaal uit de drummodule is kennelijk veel te zacht, zelfs met de versterker vol open nauwelijks volume. Als ik de koptelefoonuitgang van de module als uitgang gebruik gaat het beter, qua volume.
2) Ik heb weinig dynamiek. Zacht slaan en hard slaan levert weinig verschil in volume op. Ik denk dat dat aan de hoofdtelefoon uitgang ligt, ik denk dat die wat comprimeert. Heb ik ooit gelezen. Eigenlijk moet er dus een simpel voorversterkertje bij. De voorversterker die ik heb, met toonregeling en twee NE5532 ICs, is zo dood als een pier. Geen idee wat er mis mee is. Eigenlijk zoek ik dus een klein simpel voorversterkertje, liefst iets van 5V met een USB lader-voeding of zo. Om het audiosignaal van de drummodule naar line niveau voor de versterker te krijgen.
Het ding doet het nu dus wel, daar ben ik blij mee, en klinkt ook nog redelijk.
Hugo
1) Het signaal uit de drummodule is kennelijk veel te zacht, zelfs met de versterker vol open nauwelijks volume. Als ik de koptelefoonuitgang van de module als uitgang gebruik gaat het beter, qua volume.
2) Ik heb weinig dynamiek. Zacht slaan en hard slaan levert weinig verschil in volume op. Ik denk dat dat aan de hoofdtelefoon uitgang ligt, ik denk dat die wat comprimeert. Heb ik ooit gelezen. Eigenlijk moet er dus een simpel voorversterkertje bij. De voorversterker die ik heb, met toonregeling en twee NE5532 ICs, is zo dood als een pier. Geen idee wat er mis mee is. Eigenlijk zoek ik dus een klein simpel voorversterkertje, liefst iets van 5V met een USB lader-voeding of zo. Om het audiosignaal van de drummodule naar line niveau voor de versterker te krijgen.
Het ding doet het nu dus wel, daar ben ik blij mee, en klinkt ook nog redelijk.
Hugo
Re: Zelfbouw drum versterker
Toch vreemd. Signaal niveau van 6.3mm uitgangen is normaal gesproken zelfs hoger dan standaard tulp line in. Weet je zeker dat het toch niet een volume instelling is op de drum module? Zie in de manual dat je ook volume per trigger ingang kan instellen.
Als preamp zou zoiets kunnen, is ook te voeden via usb volgens mij:
https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_302_usb.htm
Als preamp zou zoiets kunnen, is ook te voeden via usb volgens mij:
https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_302_usb.htm
Re: Zelfbouw drum versterker
Is die uitgang TRS (Tip Ring Sleeve met een "stereo" jack) of alleen TS (Tip Sleeve met een "mono" jack). Met een 6,3mm stereo jack kan het uitmaken als je de ring aan massa legt bij een jack --> tulp conversiekabeltje.
