Sommige van de verwisselbare puntjes van mijn Weller station beginnen een beetje zwart te worden,
ondanks dat ik ze geregeld schoonmaak met licht bevochtigde spons en messingkrullen.
Ook wissel ik geregeld de puntjes om voor de juiste soldeer taak.
Nu lees ik over een goedje in een metalen blikje dat Weller Tip activator heet.
https://www.kabelshop.nl/Weller-Tip-act ... 16036.html
https://shop.romex.nl/wellerr-tip-activator-p.html
Ook zijn er op Aliexpress voor een euro of 3 ook blikjes te krijgen met dit goedje.
Heeft iemand er hier ervaring mee toevallig ?
Weller Tip Activator
Moderator: Beheerdersteam
Re: Weller Tip Activator
Werkt maar zo zo... is vrij agressief en zeker met fijne SMD punten nie zo slim. Geen geld aan besteden. Hete tip even goed schoonmaken met staalwol (zonder zeep uiteraard
). En/of aangekoekt tinoxide er af schrapen met een oud aardappelmesje. Dan met gewoon tin weer vertinnen met ruim tin totdat de het weer helemaal met schoon tin bedekt is. Niet te heet, ca, 280 - 300 gr, De hars in het tin is voldoende reinigend. Eventueel met het mesje beetje door het vloeibare tin heen schrapen.
Als je bij die Weller punten door de ijzercoating heen zit is het sowieso RIP...
Als je bij die Weller punten door de ijzercoating heen zit is het sowieso RIP...
Wel, de SMD punt is nog het meeste schoon omdat ik die het minste gebruik, en ook met de laagste temperatuur van het stel.
Dank voor de tip, ik zal het eens gaan proberen.
Had in eerste instantie wel het idee om het gewoon schoon te schrapen maar was bang om zo de coating te beschadigen.
Dank voor de tip, ik zal het eens gaan proberen.
Had in eerste instantie wel het idee om het gewoon schoon te schrapen maar was bang om zo de coating te beschadigen.
Gewoon voorzichtig zijn. Oppassen dat je de ijzerlaag zelf niet voor aangekoekt tinoxide aanziet! Als je het regelmatig even met staalwol bijhoudt koekt het niet aan. Volgens mij komt het ook van de kalk in het leidingwater. Met SMD punten met het messing sponsje heb ik er ook nauwelijks last van en is even flink vertinnen voldoende als het de vertinning verdwenen is.
Ik gebruik ook die messing gaasjes en ik heb dit jaar voor het eerst nieuwe tips gemonteerd, na 10 jaar gebruik ofzo...
Yup, dat messing sponsje werkt heel goed voor SMD. Maar voor de wat grotere stiften van zeg >2mm blijft dat natte sponsje beter werken. Heb nooit de moeite genomen maar wellicht dat demi water minder aanslag geeft?