Hoogdoorlaatfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Casper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 okt 2024, 15:15

Hoogdoorlaatfilter

Bericht door Casper »

Op dit moment wordt een microfoon gebruikt die rechtstreeks wordt ingeplugd op de ingang van een luidsprekerbox met ingebouwde versterker.
Op deze box is geen toonregeling aanwezig. Daardoor wordt het geluid van de spreker hinderlijk bonkerig.
Voor de spraak is een frequentiegebied van 300 Hz tot 5000 Hz meer dan voldoende.
Ik had dus zelf het idee om tussen de microfoon en de box-ingang een passief (dus niet met opamp o.i.d.) hoogdoorlaat filter (of evt. een bandfilter) te plaatsen.
De in- en uitgangsimpedantie van het filter zal tussen de 200 en 600 Ohm kunnen zijn, uitgaande van de gemiddelde microfoonimpedantie.
Het filter zou enkele RC netwerkjes in serie moeten hebben om alles beneden de 300 Hz snel kwijt te zijn.
Mochten de impedanties van het filter en de microfoon etc. niet helemaal op elkaar afgestemd zijn, waardoor de frekwentie karakteristiek van e.e.a. niet optimaal is, dan zal dat geen probleem zijn. Als het bonkerige geluid maar weg is, zal dat de verstaanbaarheid van de spreker verbeteren.
Is hiervoor een online calculator aanwezig? Ik heb al even gezocht, maar dat zijn allemaal calculators voor een (1) RC netwerk.
Het zou fijn zijn als de calculator ook een plot kan laten zien.
Alvast dank
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door markbakk »

Gebruik je wel een geschikte microfoon? Een beetje microfoon heeft een ingebouwd low cut filter, vaak meerdere standen.

Ik denk dat je met passieve netwerken niet verder komt dan een 1e orde, hooguit 2e orde netwerkje. De uitgangsimpedantie van je microfoon gaat een keer roet in het eten gooien. Hier vind je wat meer achtergrond over het why (not) van passieve line level netwerkjes.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door ds23man »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door ds23man »

eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door eQuanD »

Is een windkap op de microfoon geen oplossing om de plop-geluiden weg te nemen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door ds23man »

Er wordt niet gesproken over ploppen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door markbakk »

Microfoon niet tegen je mond duwen helpt vaak ook :hide:
Maar goeie van Ethan Winer, Gerhard. Was ik even vergeten.

BTW de grondtoon van een mannenstem zit een stuk onder 300Hz. Ik zou de highpassfrequentie goed kiezen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door Chocomel »

De lage tonen worden namelijk versterkt als de microfoon dicht bij de mond zit:
https://www.shure.com/en-US/docs/guide/BETA57A
https://www.shure.com/en-US/docs/guide/BETA57A
Het kan echter nodig zijn om de microfoon dicht bij de mond te houden om rondzingen tegen te gaan.

Een rekenhulpje voor een hoogdoorlaatfilter kan je hier vinden:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Je zou kunnen beginnen met een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 300 Hz:

R = 2,2 k (namelijk 1,1 k + 1,1 k uit de calculator); hopelijk ruim lager dan de ingangsimpedantie van de versterker zodat je die kan verwaarlozen, maar hoog genoeg om de microfoon niet te zwaar te belasten
C = 470 nF, MKS

CODE: Selecteer alles

mic pin 2  --- C --- ------  box pin 2
                    |
                    R
                    |
mic pin 3  --- C --- ------  box pin 3 

mic pin 1  ----------------  box pin 1
Als je dit hebt gebouwd kan je luisteren of het bevalt. Als je de kantelfrequentie wilt veranderen, is het het makkelijkst om de waarde van de weerstand te veranderen. Mocht je de ingangsimpedantie van de versterker weten, dan kan je de losse weerstand weglaten. De ingangsimpedantie van de versterker is dan de weerstand. De condensatorwaardes dien je uiteraard hierop aan te passen.
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 29 okt 2024, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door ds23man »

In principe kan je er van uitgaan dat de microfoon 200 ohm is en versterker 2Kohm. Dat is al een eeuwigheid de standaard.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hoogdoorlaatfilter

Bericht door wouter »

Met dit soort bedragen zou je al lang een tussenoplossing met toonregeling kunnen hebben, wat zeg ik: een complete actieve speaker met mics erbij
https://www.thomann.de/nl/the_t.mix_mic ... Q2EALw_wcB

https://www.bol.com/nl/p/n-gear-the-fla ... androidapp
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”