Hoogdoorlaatfilter
Moderator: Beheerdersteam
Hoogdoorlaatfilter
Op dit moment wordt een microfoon gebruikt die rechtstreeks wordt ingeplugd op de ingang van een luidsprekerbox met ingebouwde versterker.
Op deze box is geen toonregeling aanwezig. Daardoor wordt het geluid van de spreker hinderlijk bonkerig.
Voor de spraak is een frequentiegebied van 300 Hz tot 5000 Hz meer dan voldoende.
Ik had dus zelf het idee om tussen de microfoon en de box-ingang een passief (dus niet met opamp o.i.d.) hoogdoorlaat filter (of evt. een bandfilter) te plaatsen.
De in- en uitgangsimpedantie van het filter zal tussen de 200 en 600 Ohm kunnen zijn, uitgaande van de gemiddelde microfoonimpedantie.
Het filter zou enkele RC netwerkjes in serie moeten hebben om alles beneden de 300 Hz snel kwijt te zijn.
Mochten de impedanties van het filter en de microfoon etc. niet helemaal op elkaar afgestemd zijn, waardoor de frekwentie karakteristiek van e.e.a. niet optimaal is, dan zal dat geen probleem zijn. Als het bonkerige geluid maar weg is, zal dat de verstaanbaarheid van de spreker verbeteren.
Is hiervoor een online calculator aanwezig? Ik heb al even gezocht, maar dat zijn allemaal calculators voor een (1) RC netwerk.
Het zou fijn zijn als de calculator ook een plot kan laten zien.
Alvast dank
Op deze box is geen toonregeling aanwezig. Daardoor wordt het geluid van de spreker hinderlijk bonkerig.
Voor de spraak is een frequentiegebied van 300 Hz tot 5000 Hz meer dan voldoende.
Ik had dus zelf het idee om tussen de microfoon en de box-ingang een passief (dus niet met opamp o.i.d.) hoogdoorlaat filter (of evt. een bandfilter) te plaatsen.
De in- en uitgangsimpedantie van het filter zal tussen de 200 en 600 Ohm kunnen zijn, uitgaande van de gemiddelde microfoonimpedantie.
Het filter zou enkele RC netwerkjes in serie moeten hebben om alles beneden de 300 Hz snel kwijt te zijn.
Mochten de impedanties van het filter en de microfoon etc. niet helemaal op elkaar afgestemd zijn, waardoor de frekwentie karakteristiek van e.e.a. niet optimaal is, dan zal dat geen probleem zijn. Als het bonkerige geluid maar weg is, zal dat de verstaanbaarheid van de spreker verbeteren.
Is hiervoor een online calculator aanwezig? Ik heb al even gezocht, maar dat zijn allemaal calculators voor een (1) RC netwerk.
Het zou fijn zijn als de calculator ook een plot kan laten zien.
Alvast dank
Re: Hoogdoorlaatfilter
Gebruik je wel een geschikte microfoon? Een beetje microfoon heeft een ingebouwd low cut filter, vaak meerdere standen.
Ik denk dat je met passieve netwerken niet verder komt dan een 1e orde, hooguit 2e orde netwerkje. De uitgangsimpedantie van je microfoon gaat een keer roet in het eten gooien. Hier vind je wat meer achtergrond over het why (not) van passieve line level netwerkjes.
Ik denk dat je met passieve netwerken niet verder komt dan een 1e orde, hooguit 2e orde netwerkje. De uitgangsimpedantie van je microfoon gaat een keer roet in het eten gooien. Hier vind je wat meer achtergrond over het why (not) van passieve line level netwerkjes.
Re: Hoogdoorlaatfilter
Is een windkap op de microfoon geen oplossing om de plop-geluiden weg te nemen?
Re: Hoogdoorlaatfilter
Microfoon niet tegen je mond duwen helpt vaak ook
Maar goeie van Ethan Winer, Gerhard. Was ik even vergeten.
BTW de grondtoon van een mannenstem zit een stuk onder 300Hz. Ik zou de highpassfrequentie goed kiezen.
Maar goeie van Ethan Winer, Gerhard. Was ik even vergeten.
BTW de grondtoon van een mannenstem zit een stuk onder 300Hz. Ik zou de highpassfrequentie goed kiezen.
Re: Hoogdoorlaatfilter
De lage tonen worden namelijk versterkt als de microfoon dicht bij de mond zit:
Het kan echter nodig zijn om de microfoon dicht bij de mond te houden om rondzingen tegen te gaan.
Een rekenhulpje voor een hoogdoorlaatfilter kan je hier vinden:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Je zou kunnen beginnen met een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 300 Hz:
R = 2,2 k (namelijk 1,1 k + 1,1 k uit de calculator); hopelijk ruim lager dan de ingangsimpedantie van de versterker zodat je die kan verwaarlozen, maar hoog genoeg om de microfoon niet te zwaar te belasten
C = 470 nF, MKS
Als je dit hebt gebouwd kan je luisteren of het bevalt. Als je de kantelfrequentie wilt veranderen, is het het makkelijkst om de waarde van de weerstand te veranderen. Mocht je de ingangsimpedantie van de versterker weten, dan kan je de losse weerstand weglaten. De ingangsimpedantie van de versterker is dan de weerstand. De condensatorwaardes dien je uiteraard hierop aan te passen.
Een rekenhulpje voor een hoogdoorlaatfilter kan je hier vinden:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Je zou kunnen beginnen met een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 300 Hz:
R = 2,2 k (namelijk 1,1 k + 1,1 k uit de calculator); hopelijk ruim lager dan de ingangsimpedantie van de versterker zodat je die kan verwaarlozen, maar hoog genoeg om de microfoon niet te zwaar te belasten
C = 470 nF, MKS
CODE: Selecteer alles
mic pin 2 --- C --- ------ box pin 2
|
R
|
mic pin 3 --- C --- ------ box pin 3
mic pin 1 ---------------- box pin 1
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 29 okt 2024, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hoogdoorlaatfilter
In principe kan je er van uitgaan dat de microfoon 200 ohm is en versterker 2Kohm. Dat is al een eeuwigheid de standaard.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hoogdoorlaatfilter
Met dit soort bedragen zou je al lang een tussenoplossing met toonregeling kunnen hebben, wat zeg ik: een complete actieve speaker met mics erbij
https://www.thomann.de/nl/the_t.mix_mic ... Q2EALw_wcB
https://www.bol.com/nl/p/n-gear-the-fla ... androidapp
https://www.thomann.de/nl/the_t.mix_mic ... Q2EALw_wcB
https://www.bol.com/nl/p/n-gear-the-fla ... androidapp
