Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
RemcoB
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 jan 2024, 12:01

Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door RemcoB »

Ik heb na 10 jaar zoeken eindelijk een Luxkit A-2002 gevonden. Dit is een tweewegcrossover, uitgaande van een buizencircuit. Met een aantal 'kaarten', bezet met condensatoren, kun je hiermee de basisfrequentie kiezen van het crossover (bv 125 Hz, 300 Hz, 6kHz), vervolgens kun je dat per 1/8 octaaf finetunen met een aparte knop. Volume is per driver en per kant regelbaar. Ook is het mogelijk om te kiezen tussen een eerste of een tweede orde crossover (6dB/oct of 12 dB/oct). Kortom, een veelzijdig apparaat. Daarnaast is het erg prettig om na 25 jaar weer een Lux in huis te hebben.

Probleem is echter dat deze apparaten alleen zijn gemaakt voor de 100V-markt. De trafo is niet te configureren voor 230V. Ik zal dus of een step down trafo moeten kopen, of een nieuwe voedingstrafo moeten kopen. Die moet dan wel fysiek in het apparaat passen. Heeft iemand een adres om dit te laten doen, liefst zonder 'm op te sturen? Ik heb AE Europe al geprobeerd, maar die willen dus dat ik 'm opstuur.
IMG_0043.JPG
IMG_0039.JPG
IMG_0038 2.JPG
Screen Shot 2024-10-13 at 14.09.08.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door ray5150 »

Is het niet een idee om een Variac ervoor te zetten ?
Zo houd je de Luxman netjes origineel.
Bijvoorbeeld : https://variac.nl/
RemcoB
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 jan 2024, 12:01

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door RemcoB »

Ik ben in eerste instantie op zoek naar een mogelijkheid om de Lux zonder extra 'kastje' te gebruiken. Een Variac (of een step down trafo) zou verder natuurlijk wel een goede oplossing zijn (extra scheidingstrafo).
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door Barry2001 »

De enige die ik kan bedenken die een dergelijke trafo kan maken is AE inderdaad. Het is blijkbaar een zeldzaam apparaat, zou ‘m ook origineel houden en een ‘verhuistrafo’ gebruiken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door Leeuwarden »

Bestaat Vlaar of Vlaartronic nog?
RemcoB
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 jan 2024, 12:01

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door RemcoB »

Dank voor jullie reacties trouwens. Vlaartronic bestaat volgens mij al een tijdje niet meer. Denk dat ik voorlopig maar een Variac probeer, misschien kan ik later een trafo specificeren bij AE. Ben wel erg benieuwd wat er allemaal moet worden vervangen, ding is al 50 jaar oud. De originele buizen zitten er nog in (volgens mij heeft Lux destijds kortstondig geprobeerd zelf buizen te maken, staat me iets van bij).

Qua originaliteit gaat er dus waarschijnlijk sowieso wel wat verloren als ik elco's moet vervangen. Als het er beter van wordt, heb ik er niet zo'n moeite mee, zolang het ook weer terug te bouwen is. Beetje hetzelfde als met oude auto's.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door Barry2001 »

Heb je een punt. Er is ook wel ruime in de kast (tenminste zo lijkt het) om evt een extra trafo in te bouwen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door timpert »

Die elco's lijken me moderne snap-in elco's dus je kan heel trouw blijven aan het origineel als je ze vervangt. De fabrikant (Nippon Chemi-con) bestaat ook nog, dus je kan vast iets vinden dat goed in de buurt komt. Maar die elco's waren destijds al van prima kwaliteit, dus meet ze even door met een LCR meter, en als ze geen gekke waarden laten zien: lekker laten zitten! Verder zie ik wat folie-Cs van moderne constructie en wat (lijkt op) polystyreentjes, de kans dat die slecht zijn is verwaarloosbaar. Weerstanden zijn over het algemeen ook nog goed, dus de kans is best groot dat je zonder er iets aan te doen het ding kan gebruiken.

Als de voedingselco's goed zijn zou ik naar de connectors van die plug-in bordjes willen kijken, die zouden na bijna 50 jaar weleens wat gecorrodeerd kunnen zijn. Beetje contactspray (Tuner 600 van Kontakt Chemie) en als dat niet helpt, vervangen.
LiGhePing
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 14 jul 2021, 23:07

Re: Transformator laten maken voor buizencrossover Luxman

Bericht door LiGhePing »

Ik heb toevallig dezelfde luxman crossover. Die van mij werkt wel op 230V.
Ik ga hem binnenkort restaureren maar je mag wat mij betreft de transformator doormeten om te kijken wat er in de jouwe geplaatst moet worden.
Mvg,
Li
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”