Proto Digitaal cross-over werkt

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
blu_line
Contacteer:

Proto Digitaal cross-over werkt

Bericht door blu_line »

Hallo,

Mijn prototype digitaal cross-over werkt.
Het is gebaseerd op :

1. een cs8420 om spdif om te zetten naar i2s
2. een al3101 DSP voor het algorithme
3. een UDA1328 als dac

de dsp draait nu een 4de orde linkwitz riley IIR.
In de toekomst misschien een FIR

Laat maar horen wat je ervan denkt !

mvg

ST
voodooless
Contacteer:

Re: Proto Digitaal cross-over werkt

Bericht door voodooless »

blu_line schreef:
Hallo,
Laat maar horen wat je ervan denkt !
Ik zou zeggen, eerst maar meer info ;) Klinkt allemaal erg interessant! Hoe programmeer je het ding, wat kan je er allemaal mee tot nu toe? Voor hoeveel kanalen heb je plek op de DSP (kwa cpu power)?

Verkijk je btw niet op FIR, daar heb je serieus veel/snel memory voor nodig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klinkt interessant blue line,
deepspace schreef:
Verkijk je btw niet op FIR, daar heb je serieus veel/snel memory voor nodig.
Idd, om een beetje goede verzwakking te krijgen in de stopband worden die al snel knap lang. Eigenlijk alleen geschikt als je erg steile filters wilt maken.

IIR filters zijn niet alleen veel efiicienter maar volgens mij ook veel beter passend bij de "analoge" filterwerking van speakers zelf. Met twee integrators maak je zo een digitaal equivalent van een 2e orde filter. Zou je zelfs nog met een snelle gewone MCU kunnen doen met een HW multiplier aan boord.
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Idd, om een beetje goede verzwakking te krijgen in de stopband worden die al snel knap lang. Eigenlijk alleen geschikt als je erg steile filters wilt maken.
Valt wel mee, je moet alleen kunnen leven met de delay.
IIR filters zijn niet alleen veel efiicienter maar volgens mij ook veel beter passend bij de "analoge" filterwerking van speakers zelf.
Who cares of het bij het analoge past. Waarom zou je iets dat niet ideaal is willen namaken? Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat FIR ideaal is, verre van, maar een echt argument is niet imho niet. Beide hebben voordelen, het is maar net wat je leuk vindt ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja het kan allebij, en delay hooeft geen probleem te zijn digitaal. Is makkelijk voor te compenseren.
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Ja het kan allebij, en delay hooeft geen probleem te zijn digitaal. Is makkelijk voor te compenseren.
True, maar het is toch wel wennen. Ben erg beniewd hoe dat mij gaat bevallen met mijn PC oplossing. Ik denk dat ik daar toch al zeker op een seconde delay kom namelijk ;)

Maareh... we willen meer info! Je kunt niet met de kaart aankomen, en dan zeggen dat het uitverkocht is. We hebben honger :twisted:
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Ik zou zeggen, eerst maar meer info Wink Klinkt allemaal erg interessant! Hoe programmeer je het ding, wat kan je er allemaal mee tot nu toe? Voor hoeveel kanalen heb je plek op de DSP (kwa cpu power)?

CODE: Selecteer alles

Maareh... we willen meer info! Je kunt niet met de kaart aankomen, en dan zeggen dat het uitverkocht is. We hebben honger
enuh, de kaarten zijn niet uitverkocht. Je moet alleen nog even wachten totdat je ze krijgt :D

1. De CS8420 als SPDIF to I2S converter.
Deze wordt in hardware mode 5 gebruikt.
SPDIF in en Left Justified I2S uit.

2. De AL3101
Dit DSP'tje loopt op de WS en voed de interne PLL. Je kan 1024 instructies per WS doen. De interne multiplier is 28 x 22.
De DSP heeft 4 synchrone inputs en outputs.
Code downloaden kan parallel of serieel. In seriele mode kan je er voor kiezen om dit via een eeprom (AT17LV65) te doen of vanuit een microcontroller.
Ik doe dit nu nog via de seriele eeprom welke ik programmeer met de gratis te downloaden programmer SW van ATMEL, programmer Hardware is enkel een buffer.

3. De UDA1328
Dit is een multichannel DAC. 3 i2s stromen in. 6 kanaals analoog uit.
Niet de beste performance maar goed genoeg om even te testen.
Nadeel is dat dit ding via een L3 interface (en helaas niet I2C) in Left justified I2S gezet moet worden. Maar daar hebben we een micro voor.

4. De PIC 16F84
Hiermee zet ik de DAC in de goede mode en geef de DSP een reset.

That is basically it.

Over de FIR.
Wanneer je Kaiser Windowing gebruikt en het filter symmetrisch is dan kan je met een 1024 taps filter een stopband halen van -100 dB

Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar wanneer je een passband neemt van 0 tot 500 HZ en een transitie van 500 - 1000Hz en de stopband van 1000 -
"oneindig" met een passband ripple van 0.1 dB en een stopband onderdrukking van 100dB dan kan je echt een heel eind komen.
Die DSP's kosten geen drol (10 €), dan neem je er 3 (hoog,mid,laag)
Delay compensatie erin. Klaar.

Kijk hier maar eens naar :

http://www.linearx.com/files/pdf/FilterShopApp_07.pdf

Daar bestaat er ook 1 van voor IIR filters.

Was dat genoeg info ?

mvg

Simon
voodooless
Contacteer:

Nice, Interessante PDF btw, is grofweg hoe ik het ook wil gaan doen, alleen moet ik mijn eigen software (deels) maken ;), maar idd ook met het Kaiser Window. Mijn test heb ik gedaan met een passband ripple van 0.001 dB geloof ik, dan heb je wel meer dan 1024 taps nodig ;)

Rest alleen nog een ding: pic's ;)

Je zegt dat dit een proto is. Wat ga je er nog allemaal bij maken voor de "echte" versie? Display? knopjes? Realtime filter edit functies (als ueberhaupt mogelijk)? Of laat je het een beetje "basic" (vind dit al een prestatie hoor :) )?
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

e zegt dat dit een proto is. Wat ga je er nog allemaal bij maken voor de "echte" versie? Display? knopjes? Realtime filter edit functies (als ueberhaupt mogelijk)? Of laat je het een beetje "basic" (vind dit al een prestatie hoor Smile )?
Ik zit eraan te denken om een soort insteek printjes/modules te maken voor alle bordjes en naar gelang de wens dit uit te breiden.
Ik wil inderdaad een display/knopjes voorop zetten met wat edit functies.

Uiteindelijk iwl ik graag een luidspreker/kamer meting doen en correcties kunnen doorvoeren. Maar dan zijn we al weer veel verder.

mvg

ST
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Wat denken jullie van een analoge input (dus een AD) ?
Ik alleen digitale bronnen, maar stel dat...............

mvg

ST
voodooless
Contacteer:

Een AD is idd wel erg handig ja. Kun je er meteen een complete pre-amp van maken 8)

Ik heb ook eens aan zoiets zitten denken, maar als ik ga uitrekenen wat dat kost, is een DCX nog goedkoper en minder moeite. Respect dus :) Daarnaast lukt het digitale gedeelte mij wel, maar in het analoge stuk ben ik niet erg thuis. Vandaar dat ik het met een PC ga doen (die je uiteindelijk niet als zodanig zult herkennen, maar dat zal nog wel even duren ;) ). Is ook niet goedkoop, maar wel lekker flexibel, en ultra uitbreidbaar).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo,

Voor AD en DA converters zou ik eens bij AKM gaan kijken. Die maken echt schitterende 24b/96kHz converters die ook erg goed klinken.

Heb eens bij een bij WS naar dat DSP'tje gekeken maar het is wel een heel minimaal dingetje met een woordlengte van 28 bits. Voor 16 bits net aan maar is wel te krap als je in het 24 bits domijn wilt zijn. Zelf zou ik als je er veel tijd en moeite in gaat steken toch wel voor een krachtiger DSP gaan. Atmel maakt een hele mooie maar die is nisschien wat over de top. Behringer gebruikt meen ik de Shark DSP's

Overigens dit ding al eens gezien:

Afbeelding

http://www.drw-web.de/?link=Kompetenzbereiche/Dig_Audio

Geen idee wat voor DSP er op zit en wat het zou moeten kosten.
voodooless
Contacteer:

De ADC/DAC's van BurrBrown mogen er ook zijn natuurlijk :)
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Heb eens bij een bij WS naar dat DSP'tje gekeken maar het is wel een heel minimaal dingetje met een woordlengte van 28 bits. Voor 16 bits net aan maar is wel te krap als je in het 24 bits domijn wilt zijn. Zelf zou ik als je er veel tijd en moeite in gaat steken toch wel voor een krachtiger DSP gaan. Atmel maakt een hele mooie maar die is nisschien wat over de top. Behringer gebruikt meen ik de Shark DSP's
@Pjotr
Het was de bedoeling dat het een diy project zou worden, ook voor anderen.
De kosten mogen daarom niet te hoog liggen en de complexiteit van de componenten (TQFP/BGA packages) laag. Verder zijn de voor de AL3101 tools freeware.

Als jij freeware tools kan vinden voor de Shark of Atmel DSP's, dan hou ik me aanbevolen. En als jij BGA's of TQFP's (100 en meer pinnen) kan solderen, dan kom ik graag een keer langs !

Die AL3101 kan inderdaad maar vermenigvuldigingen doen van 22 x 28.
Maar heb je werkelijk zoveel meer nodig ?

mvg

ST
Pjotr

Bericht door Pjotr »

blu_line schreef:

@Pjotr
Het was de bedoeling dat het een diy project zou worden, ook voor anderen.
De kosten mogen daarom niet te hoog liggen en de complexiteit van de componenten (TQFP/BGA packages) laag. Verder zijn de voor de AL3101 tools freeware.

Als jij freeware tools kan vinden voor de Shark of Atmel DSP's, dan hou ik me aanbevolen. En als jij BGA's of TQFP's (100 en meer pinnen) kan solderen, dan kom ik graag een keer langs !
Beste Simon.,

Heb je natuurlijk gelijk in. BGA's zijn voor een hobbyist vanzelfsprekend niet te behappen. Maar een 100 pins en grotere TQFP's (ook met 0,5 mm pitch) zijn prima met de hand te solderen als je het truukje kent. Truukje heb al eens uitgelegd in een T-amp topic maar vereist we enige handigheid. Voor de Shark weet ik het niet maar ik dacht dat Atmel wel een gratis assembler en debugtools (software) ter beschikking stelt.

Zelf gebruik ik veel Atmel AVR prcessortjes en daarmee zit je voor nop op de eerste rang qua tools. Zou zelf eigenlijk meer voor een AVR gaan dan voor een PIC voor de besturing. Heeft toch wel wat volwassenere memoryhandling instructies die je in dit geval wel kunt gebruiken als je met de MCU het programma in de AL3101 wilt loaden.
Die AL3101 kan inderdaad maar vermenigvuldigingen doen van 22 x 28.
Maar heb je werkelijk zoveel meer nodig ?
Tja en met 28 bits als resultaat. Voor IIR voldoende denk ik maar voor FIR ga je denk toch te veel afrondingsvervorming krijgen. Je kunt natuurlijk naar een dubbelwoord gaan van 56 bits maar ik heb niet de instructieset bekeken of ie zich daar makkelijk voor leent. Zou toch minimaal wel moeten.

Overigens wel een spannend project, voor de prijs is die AL3101 een erg leuk ding. Wat er ook erg leuk aan is is de simpele directe intefacing met audio AD en DA.
voodooless
Contacteer:

Voor, IIR idd prima te doen, maar voor FIR wil je toch echt wel floating point math hebben, en geen fixed point.

Wavefront heeft BTW ook leuke DAC'jes, ze doen geen 96 Khz, maar zijn zeker niet verkeerd! Wat misschien ook wel handig is: bouw er een ADAT interface op (heeft wavefront ook chipjes voor). Zo kun je DAC en DSP gescheiden houden. upgrade is dan erg simpel :)

Btw, hoe simpel is het om zo'n ding te proggen? Met een uC ben ik wel benkend, maar een DSP heb ik nog nooit onder handen kunnen nemen
rho

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Maar een 100 pins en grotere TQFP's (ook met 0,5 mm pitch) zijn prima met de hand te solderen als je het truukje kent.
Soldeer-pasta?
Werkt op 't werk toch atijd goed. :)
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

deepspace schreef:
Btw, hoe simpel is het om zo'n ding te proggen? Met een uC ben ik wel benkend, maar een DSP heb ik nog nooit onder handen kunnen nemen
[ST : kijk maar eens op www.axoris.be !

of zoek naar bkasm

Wanneer er een alternatief is voor de AL3101 (Atemel oid) dan wil ik, wanneer daar interesse voor is, het huidige design veranderen.

mvg

ST
voodooless
Contacteer:

Tja, veel makkelijker als de AL3101 vind je denk ik niet. Het is echt een puur audio DSP, met als voordeel dat er al veel gedaan is wat je zelf niet hoeft te regelen.

Ik denk dat alles andere duurder en veel complexer wordt. Zo'n dikke DSP kost toch al snel 30~100 euro. Tools zijn dan vaak ook niet gratis, en je hebt een berg meer pinnen die je moet solderen ;)
Plaats reactie