Scheur in rolrand 15W/4531G00

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door tigradekat »

Doordat de avondzon op de woofer van mijn luidsprekers scheen viel me een onregelmatigheid in de rolrand op. Tot mijn schrik blijkt er een flinke scheur in te zitten ‍.

Is dit te fiksen? Met lijm aan de achterkant bijvoorbeeld? Advies van ervaringsdeskundigen word op prijs gesteld!
20240728_192109.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door dre »

De rolrand vervangen of laten vervangen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door ds23man »

Als het geen bijgeluid maakt kan je het ook zo laten.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Marp »

Als het lukt om de naadranden strak tegen elkaar te krijgen met een plakbandje erop, zou je aan de onderkant een dun laagje rubberachtige lijm er overheen kunnen leggen. Of een milder middel, als het een foamrand is. Bestaat die vloeibare pakking nog die met spiritus kan worden verdund?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door tigradekat »

ds23man schreef: ma 29 jul 2024, 8:20
Als het geen bijgeluid maakt kan je het ook zo laten.
Je hoort er niks van, ik denk ook omdat de monitors actief afgefilterd worden op 80hz, dus veel uitslag maakt de woofer nooit.

Gelukkig dekt mijn verzekeraar de schade volledig blijkt net, dus ik bestel een nieuwe unit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door ds23man »

Ook al had je ze fullrange gebruikt had je hoogstens wat kunnen horen bij een gesloten kast. In BR bouw je geen druk op.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door tigradekat »

Ze zitten in een gesloten kast
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Marp »

Waarschijnlijk maakt dat weinig verschil. Ik kan me herinneren dat drukmetingen het idee onderuit haalden dat in een BR-behuizing minder druk zou worden opgebouwd. Dan besef je ineens dat juist die (onder-/over)druk de woofer in toom houdt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteraard bouwt een bas reflex behuizing ook druk op, het is geen lekke kast, de luchtkolom in de poort is feitelijk een passieve driver welke boven de resonantie frequentie van het systeem in fase staat met de woofer, dus de druk in een bas reflex behuizing kan in sommige gevallen zelfs hoger zijn dan in een gesloten kast.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door ds23man »

We kunnen er hele bomen over gaan opzetten maar de dempingsfactor van de versterker is by far de grootste factor. Bij een BR is de uitslag van de woofer het grootst op afstemfrequentie van de poort en daaronder is er helemaal geen demping meer. Bijgeluiden door luchtlekkages hoor je eigenlijk alleen bij gesloten kasten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Pjotr »

dre schreef: ma 29 jul 2024, 7:06
De rolrand vervangen of laten vervangen.
+1
Hij is niet voor niks gescheurd!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door ds23man »

Het was de kat Peter. Nu geclaimd op de inboedelverzekering. De meeste vergoeden schade veroorzaakt door je huisdieren.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Olaf Analogue »

ds23man schreef: ma 29 jul 2024, 17:45
Bij een BR is de uitslag van de woofer het grootst op afstemfrequentie van de poort
Bij een BR is de uitslag van de woofer het Kleinst op afstemfrequentie van de poort
Mijn kasten zijn afgestemd op 30 hz, een gescheurde rolrand zou op elke frequentie daarboven vervelende bijgeluiden opleveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scheur in rolrand 15W/4531G00

Bericht door Pjotr »

Ben het met eens Olaf maar maakt voor de verzekering niet uit :mrgreen:
Plaats reactie