Accu-Multitool op netspanning.

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Accu-Multitool op netspanning.

Bericht door ray5150 »

Ik kreeg via via een Einhell accu multitool in handen. of ik er iets mee kon.
Nu heb ik verder geen ervaring met zo'n ding, maar misschien kon het in de toekomst wel eens van pas komen.
Een probleem, er zat geen accu en lader bij. verder was het ding zo goed als nieuw.

Beetje rondgekeken, een losse accu is rond de 50 euro, en een lader rond de 25. komt dus uit op zo'n 75 a 80 euro.
Dat had ik er eerlijk gezegd niet voor over.
Heb al accusystemen van Makita en Bosch in gebruik. en ik denk ook niet dat ik het wekelijks ga gebruiken.

Een alternatief zou zijn om iets met een voeding te maken zodat het ding op netspanning zou kunnen draaien.
Dus maar eens aan een labvoeding gehangen.
Onbelast trekt het ding een kleine 4 Ampère bij 18 volt. best fors nog.
Als de machine belast word zal dit een stuk hoger zijn.

Met een conventionele trafo zou dat ook een prijzige grap gaan worden.
Dus voor een SMPS gekozen. Deze kan maximaal 11 Ampère leveren, hetgeen meer dan voldoende zal zijn, denk ik zo.
Alle spulletjes bij Aliexpress besteld, behalve de 2 x 2.5 mm kabel die van de Hornbach vandaan komt.
Totale kosten van het geheel waren rond de 25 euro.

Ik heb gekozen een auto-sigaretten aansteker chassisdeel en stekker, kan een hoop stroom doorheen.
Ook het risico van per ongeluk verkeerd ompolen is hier afwezig.
01.jpg
02.jpg
Het kastje is gemaakt van 12 mm multiplex waarin ik wat gaatjes heb geboord voor de broodnodige lucht doorstroming.
Aangezien het een reststuk (ja, uit een puinbak) was dat aan 2 kanten met een witte grondlaag bespoten was heb ik de buitenkant schoongeschuurd en daarna van een paar laagjes vernis voorzien, ziet er een stuk beter uit zo.
03.jpg
Vooralsnog werkt het goed, maar ik heb de machine nog niet onder belasting gebruikt.
Ook moet ik nog een trekontlasting voor de kabel aan de machine maken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu-Multitool op netspanning.

Bericht door hannesie »

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat, zeggen we hier. :lol: \:D/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Accu-Multitool op netspanning.

Bericht door Shadow »

Leuk gedaan zo :goedzo:
Plaats reactie