gezocht ESL step-up trafo

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst.... Hier a.u.b. géén vragen en discussies over verkoopadressen van nieuw spul. Die horen thuis in de bouwforums, waar anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Gesloten
janneman47
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35

gezocht ESL step-up trafo

Bericht door janneman47 »

Ik ben op zoek naar een ESL step-up trafo voor een proefopstelling.
Exacte type maakt niet zoveel uit maar het moet er een zijn met middentap op de secondaire.
Dus bv wel van ESL57 of Acoustat maar niet van ESL63.
Mag ook een van zelfbouw types zijn die destijds in de ESL club de ronde deden.

Alvast dank,

Jan Didden
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

Volgens mij heb ik nog ergens een Final 1.2 trafo liggen. Die is 1:100 met centertap. Moet ik even gaan graven op zolder. Heb je er haast mee?
janneman47
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door janneman47 »

Hi 90000006, (hoe kóm je op zo'n moniker!), op zich geen haast maar als ik weet dat je er een voor me hebt kan ik verder.

Goed weekend,

Jan
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

Wordt begin vd week dat ik kan kijken, je hoort van me.

Ik weet niet wat precies je opzet is, maar goed om te weten dat zo'n Final trafo behoorlijk wat interne capaciteiten heeft, ik zat onder de 1 ohm bij 20khz met een gesegmenteerde esl eraan. Niet echt een versterker vriendelijk ding dus.
janneman47
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door janneman47 »

Da's ~6uF, dat lijkt me wel erg veel!

Jan
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

Komt overeen met 600pf aan de secundaire kant. Da's dan het paneel plus de interne trafo capaciteit. Paneeltje is gauw een 200pf (gesegmenteerd). Dus inderdaad veel parasitaire capaciteit in de trafo. Komt mede omdat het ding in meerdere secties is gewikkeld om de lekinductie laag te houden.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

Ik wist dat ik nog impedantiecurven moest hebben. Gemeten in 2003 met Hobbybox :lol:
Dit is alleen de trafo, zonder belasting, dus met open secundaire wikkeling. Ik neem aan met relatief lage ingangsspanning gemeten om doorslag te voorkomen met de open secundaire. En trafo curves zijn nogal niveau afhankelijk, maar het geeft een idee. Plaatje 1 is het hele audiospectrum, resonantie rond de 300 Hz. Plaatje 2 is detail van de bovenste octaaf. Je ziet dat de onbelaste trafo al rond de 1,7 ohm zit bij 20kHz. Dat is dus equivalent met 4,7 uF. Met een paneeltje van 150 pf eraan duik je dus al onder de ohm. Ik had er een dikke 1 ohm serieweerstand voor staan staan en een NAD eindtrapje, ging prima.
final.jpg
final detail.jpg
Veel trafo's zitten wel wat lager in interne capaciteit maar een paar uF gezien vanaf de versterker is toch vrij normaal voor een esl hoor.
janneman47
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door janneman47 »

Ahh OK, ik dacht dat die 1 ohm bij 20k aan de prim kant was.
400pF secondair van alleen de trafo is wel wat hoog maar komt vaker voor.
Ik heb ESL 63 trafo's gemeten die zijn 200pF sec.
Maar voor mijn experiment moet ik een trafo hebben met middenaftakking en die ESL 63's zijn met enkele sec.

Dank voor de metingen!

Jan
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

Als je twee esl63 trafo's hebt en die met de secundaires in serie set, dan heb je toch ook in feite een middenaftakking? Magneet veld in beide trafo's is immers identiek als je de primaires hetzelfde signaal geeft. Zo doet Quad het ook. Audiostatic idem.
janneman47
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door janneman47 »

Mijn versterkerontwerp heeft een DC stroom door de trafo, dus ik moet twee wikkelingen hebben om de DC te kunnen compenseren om kernverzadiging te voorkomen.

Jan
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: gezocht ESL step-up trafo

Bericht door 90000006 »

DC door de secundaire dan neem ik aan. Dus een hoogspannings versterker. Dan ga je de trafo gebruiken als anode belasting zeker. Interessant project !
Gesloten

Terug naar “Ter overname gevraagd”